Toon posts:

[Perpetuum Mobile] The sage continues...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.dynetic.nl/got/perpetuum.gif

Men neme een 'plaat' aluminium of wat er maar geschikt voor is.
Als je deze plaat luchtledig plaatst en vervolgens in het midden een klap geeft dan stroomt die energie via golven (sinuswaves??) die zichzelf versterken naar het uiteinde van de plaat.
Als je daar die kracht opbreekt in twee delen, nl 1 deel om op te slaan als energie, en et andere deel om opnieuw die klap uit te delen, heb je dan geen Perpetuum Mobile?

Dit is de simpele uitleg, ik ben dan ook geen wetenschapper en al die termen zeggen me niks :)
Wat ik we weet is dat ik gisteren en kopje op tafel zette en toen een beestje oid een enorm eind de lucht in zag springen, ws dor de schokgolf die het kopje teweegbracht op de tafel (oppervlaktespanning).

Dat gaf me dit idee.

Is het iets?

Willen jullie wetenschappers hier eens op voortborduren?

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25

FCA

Als je deze plaat luchtledig plaatst en vervolgens in het midden een klap geeft dan stroomt die energie via golven (sinuswaves??) die zichzelf versterken naar het uiteinde van de plaat.
:?

Volgens mij zit hier de fout. Het lijkt me sterk dat ze zichzelf versterken.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment dat jíj die plaat in het midden een klap geeft 'stroomt' je kracht weg naar de uiteinden van die plaat.
Omdat de plaat echter niet volledig massief (or what's the word?) is gaat hij meegolven en die golfbeweging versterkt de kracht, snap je? Althans, voor zover ik weet is dat zo, een soort hefboomwerking dus...

Verwijderd

Topicstarter
Pak bijv eens een strookje metaal oid, en houdt die met beide handen in het midden vast. Als je dan met je handen op en neer gaat bewegen gaan de uiteinden van het strookje veel harder heen en weer dan het midden, terwijl het je geen extra kracht kost.

Vang díe energie op om nogmaals dat proces in werking te zetten en je heb je Perpetuum Mobile, of niet dan?

Edit: Wat is eigenlijk de definitie van een Perpetuum Mobile? Mág het effect opgewekt worden? Of moet het volledig op zichzelf staand zijn?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op maandag 11 juni 2001 10:36 schreef ELANAZ het volgende:
Op het moment dat jíj die plaat in het midden een klap geeft 'stroomt' je kracht weg naar de uiteinden van die plaat.
Omdat de plaat echter niet volledig massief (or what's the word?) is gaat hij meegolven en die golfbeweging versterkt de kracht, snap je? Althans, voor zover ik weet is dat zo, een soort hefboomwerking dus...
Je haalt een hoop grootheden door elkaar.
Wel eens een boek natuurkunde gelezen?

Je geeft de plaat een uitwijking die op de plek waar je de klap geeft het grootst is. Deze uitwijking kun je uitdrukken in een hoeveelheid energie die je toevoegt. Deze energie zal zich radiaal verspreiden over het oppervlak en dus evenredig met 1/r^2 afnemen.

Niks perpetuum mobile...

Het feit dat patentaanvragen op de perpetuum mobile niet eens meer overwogen worden door de patentenburo's zegt eigenlijk al genoeg... :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• 0rbit
Op maandag 11 juni 2001 10:38 schreef ELANAZ het volgende:
Edit: Wat is eigenlijk de definitie van een Perpetuum Mobile? Mág het effect opgewekt worden? Of moet het volledig op zichzelf staand zijn?
Een apparaat waarin geen energieverliezen optreden.

• 0rbit
Nog een definitie :

"Perpetuum mobile (eeuwigdurende beweging) Voortdurende beweging zonder externe energietoevoer. Eeuwig bewegende machines zijn onmogelijk te construeren doordat wrijving en andere krachten de oorspronkelijke energie verbruiken."

(Bron: Woordenboek Natuurkunde)

• 0rbit
Op maandag 11 juni 2001 10:38 schreef ELANAZ het volgende:
Als je dan met je handen op en neer gaat bewegen gaan de uiteinden van het strookje veel harder heen en weer dan het midden, terwijl het je geen extra kracht kost.
De beweging wordt geheel veroorzaakt door je spierkracht; De gehele energie van de in trilling zijnde staaf/strook materiaal wordt dus door je spieren geleverd.

Aan het einde is de uitwijking groter, omdat
de massa bij betrekkelijk weinig energie reeds een grote snelheid heeft bereikt.

Verder heb je aardig wat last van demping door frictie als gevolg van de buiging van de staaf/strook.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Als alles omgezet wordt in warmte, dan blijft er over 10*10^10000 jaar ook nix van het heelal over toch?

Ik had ook ooit een een pert. mobile gemaakt, namelijk 4 magneten propellorvormig geplaatst, met hieronder een vliegwiel in een bijna-vacuum glazen doosje. Hierboven het doosje een grote permanente magneet die de schoepen aandrijft doordat ze elkaar afstoten. Magneet heel voorzichtig dichterbij doen, en een zetje aan de schroef in de goede richting geven deksel erop en vacuum zuigen.
Het ding bleef het hele schooljaar draaien. 8-) daarna heb ik hem gestopt en weggegooid.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik moet toegeven dat ik idd weinig tot géén natuurboeken heb gelezen.
Ook was mij de definitie van het PM niet bekend, dus wat dat betreft...

Goed, ik zal eens een boek lezen en voortaan meer verdiepen in zaken waar ik me voor interesseer.

Heeft iemand een echt supergoeie, leerzame, niet saaie link om iets meer te leren over science en fysics in het algemeen?

Verwijderd

Hmm... Domme vraag, is het heelal dan niet zo'n perpetuum mobile?

• Mastermind
Op maandag 11 juni 2001 17:06 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Nope die koelt af tot er alleenmaar een grote damp met warmte over is.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op maandag 11 juni 2001 16:46 schreef ELANAZ het volgende:
Ok, ik moet toegeven dat ik idd weinig tot géén natuurboeken heb gelezen.
Ook was mij de definitie van het PM niet bekend, dus wat dat betreft...

Goed, ik zal eens een boek lezen en voortaan meer verdiepen in zaken waar ik me voor interesseer.

Heeft iemand een echt supergoeie, leerzame, niet saaie link om iets meer te leren over science en fysics in het algemeen?
http://natuurkunde.pagina.nl :)

met papier mache kun je alles maken!!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Op maandag 11 juni 2001 17:06 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Een fiets waar op je maar 1 keer hoeft te trappen en dat je dan als een brommer door het leven gaat.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een perpetuum mobile wordt door de 2e hoofdwet van de thermodynamica verboden. Deze hoofdwet kan zeer fundamenteel worden afgeleid en is uitdentreure experimenteel bevestigd. Het enige leuke aan dit soort "PM"'s is dat ze leerzaam zijn, omdat je de fout eruit moet zien te vinden. Er zijn op het web hele moeilijk te vinden, waar je weken je hoofd over kan breken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Nogmaals perpetuum mobiles bestaan niet. Ten eerste de golven kunnen in principe wel hoger worden, maar dit betekend niet dat ze meer energie in zich dragen. Mechanica leert ons dat de plaat in het midden een hogere stijfheid heeft dan aan de vrije buitenranden (of zoals wij bouwkundigen zeggen: een hogere EI. Maar verder is het inderdaad bij een plaat met een beetje stijfheid onmogelijk (volgens mij dan) dat de golf/ven hoger worden, doordat de energie met het kwadraat van de straal afneemt. Ik wordt trouwens wel een beetje moe van deze perpertuum mobiles, zijn deze vragen niet een beetje vergelijkbaar met die vragen over deuren in oneindigheden etc?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 16:39 schreef Mastermind het volgende:
Als alles omgezet wordt in warmte, dan blijft er over 10*10^10000 jaar ook nix van het heelal over toch?

Ik had ook ooit een een pert. mobile gemaakt, namelijk 4 magneten propellorvormig geplaatst, met hieronder een vliegwiel in een bijna-vacuum glazen doosje. Hierboven het doosje een grote permanente magneet die de schoepen aandrijft doordat ze elkaar afstoten. Magneet heel voorzichtig dichterbij doen, en een zetje aan de schroef in de goede richting geven deksel erop en vacuum zuigen.
Het ding bleef het hele schooljaar draaien. 8-) daarna heb ik hem gestopt en weggegooid.
Eh jah..als dit echt gewerkt had heb jij denk ik een hele domme actie begaan met dat weggooien .. >:)

• Mastermind
Los deze eens op dan?

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/floris.vanderveen/perp.gif

Dit systeem bevindt zich in een bak met water. In elk bakje zit een zware metalen cilinder die en uit kan schuiven.
Doordat de lucht het aan de linkerkant lichter wordt zullen deze bakjes omhoog gaan.
Aan de andere kant zullen de bakjes naar beneden gaan omdat de metalen cilinder de lucht samenperst.

Verwijderd

Gecomprimeerde lucht is toch helemaal niet zwaarder dan uit elkaar getrokken lucht??

• Mastermind
Op dinsdag 12 juni 2001 15:56 schreef Sius het volgende:
Gecomprimeerde lucht is toch helemaal niet zwaarder dan uit elkaar getrokken lucht??
Jawel want de soortelijke dichtheid wordt hoger. Een luchtbel drijft omhoog, maar als deze heel erg samengeperst wordt zal deze naar beneden vallen in water.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Aan iedere zijde van deze ketting zit evenveel massa. De zaak zal dus niet bewegen. Dezelfde hoeveelheid lucht is samengeperst niet zwaarder.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 16:10 schreef Mastermind het volgende:

[..]

Jawel want de soortelijke dichtheid wordt hoger. Een luchtbel drijft omhoog, maar als deze heel erg samengeperst wordt zal deze naar beneden vallen in water.
Oh...
Weer wat geleerd.. :) Ik wordt nog eens slim op deze manier..

• Mastermind
Op dinsdag 12 juni 2001 16:12 schreef Fused het volgende:
Aan iedere zijde van deze ketting zit evenveel massa. De zaak zal dus niet bewegen. Dezelfde hoeveelheid lucht is samengeperst niet zwaarder.
Ja, maar het volume is groter aan de linkerzijde. En dit zal omhoogdrijven. De rechterkant mag wel evenzwaar zijn, maar het volume is kleiner, deze kant gaat dus naar beneden.

Verwijderd

hoe wilde je de lucht er in houden ?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 09:51 schreef FCA het volgende:

[..]

:?

Volgens mij zit hier de fout. Het lijkt me sterk dat ze zichzelf versterken.
Elke kracht breng weer een tegenwerkende kracht met zich mee dus dit kan idd niet, dat het zichzelf versterkt...

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Als we de zon niet hadden, werd er geen energie toegevoerd en kon dit systeem niet functioneren, want er is warmte nodig om de moleculen te laten bewegen.

Op deze manier los je heel veel perpetuum mobiles op.

• Mastermind
Op dinsdag 12 juni 2001 21:09 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Als we de zon niet hadden, werd er geen energie toegevoerd en kon dit systeem niet functioneren, want er is warmte nodig om de moleculen te laten bewegen.

Op deze manier los je heel veel perpetuum mobiles op.
Shit...
Inderdaad als de zon er niet was was het bevroren geweest! :(
Is een ook een vloeistof dat ook zonder zon vloeibaar blijft?

• The Hippie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
De volume vergroting aan de ene kant is gelijk aan de volume verkleining aan de andere kant. Opwaarste en neerwaarste krachten die hierdoor ontstaan zullen elkaar dus opheffen.
Dus het zaakje komt lijkt me niet in beweging...:p

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

1 woord: entropie
"Met het verstrijken vd tijd wordt de totale entropie van een systeem groter."

Zoek wat je niet eerder vond

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Op woensdag 13 juni 2001 10:58 schreef Zarc.oh het volgende:
1 woord: entropie
"Met het verstrijken vd tijd wordt de totale entropie van een systeem groter."
inderdaad, het probleem is dat de waarde van de entropie nooit nul kan worden hooguit 1*10^oneindig.

Maar wat ik dan niet snap is dat je met heel weinig energie toch zeer veel rendement kunt behalen, op een of andere manier moet men dit toch kunnen gebruiken voor duurzame energie, maar goed ik neem aan dat daar ook wel over nagedacht wordt door essent en die andere jongens.

Maar misschien is het een idee om in deze thread eens na te denken over duurzame energiebronnen. :)
Pagina: 1