storing eigen signaal over cat5e?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 19:52
Ik wil graag m'n 3 kanaals stroommeting uitbreiden.
Het gedeelte wat nu reeds in gebruik is, is gebaseerd op Openenergymonitor (schema solderpad)
Ik gebruik een arduino die ik liggen had en heb er de CT sensoren en AC/AC adapter op aangesloten. Het geheel zit in een doosje buiten de meterkast.

Onlangs heb ik een 4tal extra CT sensoren bijgekocht, maar deze hebben een kortere kabel...
Aangezien de uitbreiding toch een eigen printje is die met een kabel verbonden wordt met de arduino dacht ik dit in de meterkast te steken en via een CAT5e kabel de verbinding te maken met de arduino.(ongeveer 50cm)
Nu vroeg ik me af of ik last kan krijgen van signaalstoring door de cat5e?
ik moet dus een GND, 3.3V en 4 'signalen' (in principe gewoon een bepaald aantal volt) overbrengen.

Hoe combineer ik best de signalen? gnd en 3.3V samen op twisted pair en de signalen per 2 ook op twisted pair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Twisted Pair kabels worden doorgaans gebruikt in combinatie met Differential Signaling.
Dat wil zeggen, op de ene helft van een aderpaar wordt een positieve spanning gezet (bijvoorbeeld +1V) en op de andere helft van datzelfde aderpaar een gelijke, maar negatieve spanning (bijvoorbeeld -1V).
Aan de ontvangende kant wordt er gekeken naar het verschil (difference) tussen de draden van een aderpaar, in dit geval 2V. Als er door storing van buitenaf nu bijvoorbeeld 0,1V bij komt (wat door de twisted pair configuratie op beide aders ongeveer gelijke invloed heeft), dan ontvang je +1,1V en -0,9V. Het verschil is nog steeds 2V.
Dat gezegd hebbende, probeer het gewoon. Een halve meter is niet bijzonder lang en zeker als je enkel een spanning of puls over wilt brengen in plaats van datapakketjes zal het allemaal wel loslopen. Eventueel zou je afgeschermde kabel kunnen gebruiken, maar ik verwacht dat zelfs dat niet nodig is.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou de arduino gewoon in de meterkast steken, dan heb je digitale signalen naar buiten en minder kans op storing.

Je kan trouwens veel beter de kabels van de CT trafo's verlengen, dat is namelijk een stroom gestuurde meting en daardoor relatief ongevoelig voor storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 07-10 19:52
Het signaal dat per CT-sensor van het printje komt is volgens mij ook gewoon een "spanning" x V per ampere die gemeten wordt.
Klopt het dan dat dit ook relatief ongevoelig is voor storing?

De arduino zelf kan moeilijk in de meterkast, het geheel met 3 CT-sensoren en AC-AC adapter zit nu mooi ingebouwd samen met een RPi, enkele relais etc, in een 3D geprint doosje.

De draad van de sensoren verlengen kan ik inderdaad ook doen maar zo'n (mooi) kabeltje heb ik niet liggen voor het moment :) (Ik vermoed dat er een gewone shielded audiokabel van 2x0.08 gebruikt is.)

[ Voor 6% gewijzigd door Promy op 06-07-2014 20:24 ]