Hoi!
Voor mijn workstation die ik binnenkort wil bouwen ben ik op zoek naar een goede, betrouwbare HDD (1TB of 2TB). Ik had aanvankelijk de WD Black op het oog, maar de winkel waar ik wil bestellen heeft blijkbaar een probleem met het leveren van deze HDD naar Oostenrijk (waar ik woon). Geen idee waarom: ik heb gisterenavond de vraag gesteld maar zal waarschijnlijk tot maandag moeten wachten voor een antwoord.
Ik ben daarom alvast op zoek naar een evenwaardig en goed alternatief in dezelfde prijsklasse. Betrouwbaarheid is belangrijk! Mijn voorkeur gaat uit naar een HDD met eveneens 5 jaar garantie.
Voor mijn workstation die ik binnenkort wil bouwen ben ik op zoek naar een goede, betrouwbare HDD (1TB of 2TB). Ik had aanvankelijk de WD Black op het oog, maar de winkel waar ik wil bestellen heeft blijkbaar een probleem met het leveren van deze HDD naar Oostenrijk (waar ik woon). Geen idee waarom: ik heb gisterenavond de vraag gesteld maar zal waarschijnlijk tot maandag moeten wachten voor een antwoord.
Ik ben daarom alvast op zoek naar een evenwaardig en goed alternatief in dezelfde prijsklasse. Betrouwbaarheid is belangrijk! Mijn voorkeur gaat uit naar een HDD met eveneens 5 jaar garantie.
Short list
Ik ben een aantal alternatieve tegengekomen van Seagate, HGST (Hitachi) en WD zelf. De Seagate (constellation) is echter een stukje duurder. Bijgevolg heb ik momenteel deze shortlist:Ik kan aan alle 3 deze schijfen geraken voor ongeveer €108.Vragen
- Het verschil tussen de 2 HGST schijven zit hem in SATA 512e en SATA 512n. Dit heeft te maken met 'emulated' en 'native'. De eerste Hitachi zou SATA 512n zijn terwijl de tweede SATA 512e is. Wat is het verschil juist tussen 'emulated' en 'native'? Naar wat ik heb gevonden op het internet zou de SATA 512n (native) implementatie de voorkeur hebben.
(Schijf zal gebruikt worden met Ubuntu als OS.) - De derde optie is eigenlijk een NAS schijf als ik het goed heb gelezen. Is dit een optie om te gebruiken als niet-OS schijf (OS staat op een SSD)? De schijf zal gebruikt worden voor opslag van documenten en files, alsook het bewerken van video.
- Zijn alle 3 de schijven waardige vervangers van een WD Black, of kan ik toch beter voor de Black gaan?
Indien ze een waardig alternatief zijn, welke heeft jullie voorkeur?
Experience the mountains!