Beste tweakers,
Ik volg dit forum al enige tijd om wat kennis op te doen van de huidige componenten, en de tijd is gekomen om nu zelf een nieuw systeem samen te stellen. Op dit moment maak ik nog gebruik van een laptop (Dell studio 1747), maar ik merk dat deze nu vooral qua grafische kracht te kort komt. Ik ontvang graag feedback op mijn samengestelde systeem, zodat ik zeker weet dat ik niets over het hoofd heb gezien. Ik wil het systeem overigens zelf assembleren (heb dit in een ver verleden ook al gedaan).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals topic titel aangeeft, wil ik graag een goede allround pc. Ik zal deze gebruiken voor webdesign, photoshop, MS office, SAP dashboards (xcelsius), en wat casual gaming (op dit moment Diablo 3, Wildstar, en ik zou graag de mogelijkheid hebben om games als watchdogs met redelijke instellingen te kunnen spelen (hoeft niet perse ultra, dat laat mijn budget denk niet toe)). Ik zal waarschijnlijk ook een paar VM's gaan draaien, maar niet genoeg om een i7 of extra geheugen te verantwoorden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn om onder de 1300 euro te blijven, maar indien er goede argumenten zijn om voor duurdere componenten te kiezen dan zit er wel wat rek in het budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op een oude logitech muis en een headset na zal ik alles nieuw moeten aanschaffen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard pc build (geen crossfire/sli), monitor, toetsenbord, windows 8.1
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, huidige componenten zijn gekozen op basis van reviews die ik heb gelezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in de huiskamer te staan, dus qua geluid zou het fijn zijn als deze redelijk stil is. Bij gamen is iets meer geluid niet zo'n probleem, aangezien ik dan ook geluid aan heb staan.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, vandaar keuze voor non-k processor en H97 moederbord.
Hierbij de componenten die ik zelf heb uitgezocht:
Verantwoording van aantal van mijn keuzes:
Alvast bedankt!
Ik volg dit forum al enige tijd om wat kennis op te doen van de huidige componenten, en de tijd is gekomen om nu zelf een nieuw systeem samen te stellen. Op dit moment maak ik nog gebruik van een laptop (Dell studio 1747), maar ik merk dat deze nu vooral qua grafische kracht te kort komt. Ik ontvang graag feedback op mijn samengestelde systeem, zodat ik zeker weet dat ik niets over het hoofd heb gezien. Ik wil het systeem overigens zelf assembleren (heb dit in een ver verleden ook al gedaan).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals topic titel aangeeft, wil ik graag een goede allround pc. Ik zal deze gebruiken voor webdesign, photoshop, MS office, SAP dashboards (xcelsius), en wat casual gaming (op dit moment Diablo 3, Wildstar, en ik zou graag de mogelijkheid hebben om games als watchdogs met redelijke instellingen te kunnen spelen (hoeft niet perse ultra, dat laat mijn budget denk niet toe)). Ik zal waarschijnlijk ook een paar VM's gaan draaien, maar niet genoeg om een i7 of extra geheugen te verantwoorden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou mooi zijn om onder de 1300 euro te blijven, maar indien er goede argumenten zijn om voor duurdere componenten te kiezen dan zit er wel wat rek in het budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op een oude logitech muis en een headset na zal ik alles nieuw moeten aanschaffen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard pc build (geen crossfire/sli), monitor, toetsenbord, windows 8.1
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, huidige componenten zijn gekozen op basis van reviews die ik heb gelezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in de huiskamer te staan, dus qua geluid zou het fijn zijn als deze redelijk stil is. Bij gamen is iets meer geluid niet zo'n probleem, aangezien ik dan ook geluid aan heb staan.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken, vandaar keuze voor non-k processor en H97 moederbord.
Hierbij de componenten die ik zelf heb uitgezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Gigabyte GA-H97M-D3H | € 74,84 | € 74,84 |
| 1 | Asus R9280X-DC2T-3GD5 | € 265,32 | € 265,32 |
| 1 | WD Green WD20EZRX, 2TB | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Fractal Design Define Mini | € 71,95 | € 71,95 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart | € 209,97 | € 209,97 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 81,45 | € 81,45 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,95 | € 25,95 |
| 1 | Logitech K120 (Internationaal) | € 8,95 | € 8,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,85 | € 65,85 |
| 1 | Corsair VS550 | € 43,85 | € 43,85 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 92,50 | € 92,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.189,43 | |
Verantwoording van aantal van mijn keuzes:
- CPU: non-k versie, want ben niet van plan te overklokken.
- Moederbord: gezien de haswell refresh CPU, heb ik gekozen voor een moederbord met H97 chipset.
- Kast: het design bevalt me en het is ook een redelijk stille kast volgens de reviews.
- CPU koeler: aangezien ik niet ga overklokken zou ik wellicht ook de stock koeler kunnen gebruiken. Toch besloten om deze toe te voegen (Gelid Tranquillo minder goed leverbaar nu, dat was mijn eerste keus).
- Voeding: Gold voeding die ik al regelmatig als advies voorbij heb zien komen in dit forum. 550 watt zou meer dan genoeg moeten zijn.
- Geheugen: moet ik dit hier nog verantwoorden?
- SSD: dit gaat me denk de grootste snelheidswinst opleveren tov mijn huidige laptop, 256GB is meer dan voldoende voor windows en programma's / games die ik veel gebruik.
- HDD: extra opslag voor bestanden, deze schijf lijkt me ook snel genoeg als opslagschijf.
- Videokaart: gekozen voor AMD gezien prijs/prestatie verhouding. 280x lijkt me voorlopig ook krachtig genoeg om op 1 scherm te gamen. Keuze voor Asus kan ik wat minder goed onderbouwen, dus hoor graag of er betere merk-alternatieven zijn.
- Monitor: IPS scherm, goede bouwkwaliteit en redelijk geprijsd.
Alvast bedankt!