[Win 8.1] Oem of retail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06
Aangezien ik bezig ben met een nieuw systeem wil ik het eens een keer goed doen met de licentie. Afgezien van een Win 7 Oem licentie die ik bij mijn laptop kreeg heb ik altijd het illegale pad gekozen :o Dat doe ik met games al ruim 10 jaar niet meer, maar een besturingssysteem vond ik altijd maar weggegooid geld. Of dat dom was laten we maar in het midden :p

Nu er steeds meer onderhuidse zooi wordt meegeleverd in de illegale versies wordt het iig de hoogste tijd om geld te gaan betalen voor Windows ;)

Windows 8 heb ik al op de laptop gezet en ik en mijn vriendin zijn er niet dol op, maar 8.1 schijnt een hoop opgelost te hebben volgens andere topics.

Mijn eerste idee was om een Win 8.1 Enterprise trial versie te downloaden die je dan 3 x zou kunnen resetten en dus 270 dagen kan gebruiken. Het nadeel is dat je daarna weer een clean install moet doen en niet even simpel de gekochte code kan invoeren. Het voordeel is dat ik rustig kan kijken of Win 8.1 het echt is voor mij. Het is jammer dat je geen normale win 8.1 versie kan downloaden op de MS website zoals dat met win 7 wel kon en dat je het gewoon een maandje kan proberen eer je moet activeren :/

Daarna zag ik dit bij vraag & aanbod V&A aangeboden: Microsoft Windows 8.1 Professional 32/64 Bit Global

Een betrouwbare seller, maar niemand die ervaring heeft met een code bij hem kopen en hij zal ook moeilijk kunnen bewijzen of dit een originele code is voor ik betaal. Of is dit heel normaal ?

Dan blijft er eigenlijk de keuze tussen Win 8.1 retail en Oem over. Na minstens 2 uur zoeken op het forum en op Google ben ik niet veel wijzer of een Oem nou nadelen geeft en of het nou wel zo legaal is. (het kan ook zijn dat ik verkeerde zoektermen gebruik :? )

Aangezien ik zelf mijn pc aan het bouwen ben vind ik dat ik recht heb op de OEM versie. Volgens andere topcis was dat tot voor kort ook wat er in de licentie voorwaarden van MS stond. Nu staat er dat je als zelfbouwer een retail versie moet kopen, maar op het froum vond ik weer een bericht dat het volgens de Nederlandse wet wel mag en die de licentievoorwaarden overruled.

Ook zie ik tegenstrijdige berichten wat betreft vervangen van hardware. De 1 zegt dat je sinds Win 8 de licentie gewoon zonder problemen mee kan nemen (als je MB het begeeft bijvoorbeeld) en de ander zegt weer dat je daarvoor een retail versie moet hebben.

Meestal kan ik me goed inlezen in iets en snel een beslissing nemen, maar dit begint een beetje hocus pocus te worden dus kan iemand me duidelijk maken of ik met een OEM versie goed zit ? Mijn systeem blijft voorlopig zo, maar ik wil niet de licentie kwijt zijn als er iets kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb ook een OEM gekocht.
Ik heb ook begrepen dat je die gewoon kan meenemen naar een andere pc, als ie maar op een pc actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:06
Ah dat klinkt goed. De Oem versie is ook populair in de pricewatch en dat zal ook niet voor niets zijn. Als er binnen het uur geen negatieve berichten komen ga ik maar eens de op stap om de OEM versie te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:10

FCC

(jarig!)
Je kan ook je laptop eerst via de store opdaten naar 8.1 om te kijken of dat beter aan je wensen voldoet. (Ik ben er blij mee, maar ik had ook weinig problemen met 8.) OEM is sowieso voordeliger dan retail, hoe dat tegenwoordig zit met upgrade versies vs. clean installs weet ik niet.

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
OEM gaat prima,ook als je van pc wisselt.

Ik had het net op een PC staan paar maanden, en toe fikte mijn moederbord door. Letterlijk, en dat stinkt. Nieuwe machine gekocht en win 8 er opgezet. Het systeem meldt keurig dat je licentie niet vrij is en je Microsoft moet bellen. Je moet formeel zeggen dat je oude pc stuk is en je daarom het op een nieuwe wil zetten, en ze geven je licentie vrij. Je moet het alleen niet 1 licentie tegelijkertijd op 2 pc's draaien, dat vinden ze niet leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Officieel mag het niet. OEM is onlosmakelijk verbonden met de hardware. Echter, bij defect raken van een harddisk (of moederbord) en daardoor de noodzaak tot op hetzelfde fysieke apparaat windows 8 opnieuw installeren, zal Microsoft de licentie (telefonisch) vrijgeven.
Dat ze het in andere gevallen ook doen, is coulance.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
dit onderwerp kwam het dichtste bij mijn vraag.
ik heb een windows 8.1 pro geinstalleerd.
hoe kom je erachter of het retail of oem is,of bepaald de sleutel dat :?
ik kan nl een oem sleutel goedkoop kopen.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Je moet naar de product code kijken, die staat onderaan het scherm als je Windows toets + Pause drukt. Eigenschappen van Deze computer zeg maar.

Let erop dat de 32/64 bit uitvoering of de taal ook belangrijk kan zijn. Maar misschien ook niet, ik pak zelf altijd exact de juiste image, ik heb er dus nooit mee geexperimenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
bedankt voor je antwoord.
probleem is ,hij is nog niet geactiveerd/geen productcode,althans er staat alleen
een product id
00261-5000-0000-aa919
met winver command zie ik dat het versie 6.3 build 9600 is
maar niet oem of retail
edit/ik heb een windows 8 oem sleutel ingevoerd ,en het werkt
mijn product id is nu 0018019211-62951-AAOEM
denk toch dat de sleutel bepaald of retail of oem is

[ Voor 48% gewijzigd door erikdeperik op 02-07-2015 19:15 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1