[Werktuigbouwkunde TU/e] Alternatief voor de HP Zbook 15?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 22:18
Beste Tweakers,

Aankomend schooljaar begin ik met de bachelor Werktuigbouwkunde bij de TU in Eindhoven (TU/e). Ik heb een mail gehad over de notebookregeling waar ik aan mee kan doen, maar ik twijfel een beetje over de notebook zelf.
Je krijgt bij de regeling 5 jaar garantie/support/verzekering, de benodigde software en wat accessoires. De notebook van 2014-2015 is en HP Zbook 15 met de volgende specs:
  • CPU: Intel Core i7-4700MQ Quad Core (2,4 GHz, 6Mb Cache, Turbo 3,4GHz)
  • RAM: 8 GB (2x 4GB) 1600Mhz DDR3 memory (2 free slots)
  • HDD: 500 GB HDD 7200rmp + 32 GB mSATA cache module
  • Display: 15,6” FHD 16:9 LED-backlit, anti-glare (1920x1080 resolution)
  • Graphics: NVIDIA Quadro K610M 1GB
  • Ports: VGA + Displaypoort + Thunderbolt
  • Wireless: Intel 7260 ac 2x2
  • DVD +/- RW drive
  • Integrated Intel 10/100/1000 network connection
  • DualPoint keyboard, backlit, numpad
  • 1 x USB 3.0 and 2x USB 2.0
  • 720P HD webcam
  • 4.0 Bluetooth Module
  • HP 8C long-life battery (3 year warranty)
Ik twijfel een beetje of ik met deze regeling mee wil gaan doen vanwege de notebook dus. Op het moment heb ik al een goede PC staan thuis (voor specs, zie onderaan de post) en ik denk ook niet dat deze notebook geheel geschikt is voor alles wat ik er mee wil gaan doen, daarover later meer (klinkt net als zo'n TV programma :P).
Ik zoek dus eigenlijk een mogelijk alternatief. Niet dat ik het per se ga doen, maar gewoon om de mogelijkheden te verkennen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de notebook gaan gebruiken voor de standaard dingen die je bij Werktuigbouwkunde moet doen (modelleren, simuleren, berekeningen etc.). Dit is logisch.
Verder zou ik hem willen gebruiken voor redelijk zware fotobewerking (Photoshop met name), misschien wat videobewerking, gaming (denk niet aan een Battlefield 4 op max, maar wel aardig wat moderne games als het kan) en mogelijk als streaming PC. Om dit laatste wat toe te lichten: ik wil misschien gaan livestreamen, en daar kan ik dan mooi deze notebook als streaming PC voor gebruiken lijkt mij. Een krachtige processor en aardig wat geheugen zijn dacht ik goed genoeg voor dit. Ik wil dus misschien een capture card kopen daarvoor...

Wat is je budget?
Het liefste rond de prijs die de TU vraagt voor de notebook (wat €830 is), maar het mag ook wat hoger zijn. Laten we voor het gemak een maximaal maximum van €1000 zeggen?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal in ieder geval in het begin elke dag op en neer gaan van Sprang-Capelle naar Eindhoven, dus ja. Daarom zoek ik ook naar een mogelijk alternatief, omdat die Zbooks volgens mij niet de lichtste notebooks zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, zolang het maar goed is! ;)

Heb je nog andere eisen?
Ik wil, als het kan, de notebook kunnen gebruiken tijdens de gehele studie (bachelor + master, dus 5 jaar). Ook moet het geen straaljager, verwarming of olifant zijn. Niet al te luid, warm of zwaar zijn dus.
Een SSD zou ook heel erg fijn zijn. Alleen SSD is ook goed, aangezien ik nog een 1TB HDD heb liggen die in de notebook kan. Ik denk dat een i7 CPU ook wel verplicht is vanuit de TU, maar dat weet ik niet zeker (heb ze al gemaild, maar nog niks gehoord).

Hopelijk hebben jullie een aantal aanbevelingen. Heb wat rond zitten kijken, en ik kwam uit bij een zelf samengestelde notebook (BTO?) of bij een notebook zoals de Asus N550JV-CN270H of Asus N750JK-T4068H.

PC Specs
  • CPU: Intel Core i5 3570K Boxed met Cooler Master Seidon 120V
  • MOBO: ASRock Z77 Extreme4
  • RAM: 2x Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • GPU: MSI N670GTX PE 2GD5/OC
  • PSU: XFX ProSeries 750W XXX Edition
  • SSD: Samsung 840 EVO 250GB & Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
  • HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB & Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB
  • DVD: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
  • CASE: Cooler Master HAF Stacker 935

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 15:05
Ik zie dat de TU/e ook op de lijst van deelnemende scholen van Campusshop.nl staat. Daar staan diverse i7's die binnen je eisen vallen die een stuk lichter zijn dan de ZBook .

Thin en Light met SSD heb je de ProBook 840 van HP, high performance maar toch lichtgewicht heb je de Y50.. en ook heel licht maar iets minder dan de Y50 qua specs heb je de Flex 2. Dan zit je op 799 of 999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Wat houdt dat Campusshop in? Is dat iets van de scholen zelf?

EDIT:
Heb even zitten kijken en er zitten wel wat interessante notebooks tussen, maar wat is een goede processor onder de i7's?

[ Voor 51% gewijzigd door BlueFireGaming op 05-07-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07 09:41
Ik kan je sowieso vertellen dat het niet handig is om je "eigen" laptop te gebruiken op de TU/e. Het is praktisch onmogelijk om zonder de enterprise installatie bij de goede mappen op de TU servers te komen en om aan de juiste software te komen. Duurt weken voordat je de benodigde software voor je eigen laptop hebt.
Iets om over na te denken;).

Die Zbook is ook wel echt gemaakt om die 5 jaar mee te gaan. Zakelijk met ook een degelijke grafische kaart voor wat je op de Tu moet doen.

Je kunt bijvoorbeeld even bij het Notebook service center langs gaan en overleggen over het installeren van een SSD, als je een volwaardige SSD wil. Als jij hem koopt, en cloned zetten zij hem er wel voor je in, en dna houd je je garantie gewoon.

Begrijp wel dat die 800 euro die de TU vraagt eigenlijk maar de helft is van de prijs van de laptop die ze aanbieden. Maar dat heb je vast al wel begrepen en gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
BlueFireGaming schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 19:50:
Wat houdt dat Campusshop in? Is dat iets van de scholen zelf?

EDIT:
Heb even zitten kijken en er zitten wel wat interessante notebooks tussen, maar wat is een goede processor onder de i7's?
Campusshop.nl is een site met een speciaal aanbod voor studenten in samenwerking met de onderwijsinstellingen en speciale garantievoorwaarden voor studenten. Ik geloof met leenlaptops en/of onsite garantie etc.

Ligt eraan wat je er mee wil doen.. de quadcore i7's (47xxMQ/HQ) zijn uiteindelijk het beste maar die zitten eigenlijk alleen nog in de high end lijnen.

Maar de andere i7's zijn allemaal ook behoorlijk rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
GroundBreaking schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:33:
Ik kan je sowieso vertellen dat het niet handig is om je "eigen" laptop te gebruiken op de TU/e. Het is praktisch onmogelijk om zonder de enterprise installatie bij de goede mappen op de TU servers te komen en om aan de juiste software te komen. Duurt weken voordat je de benodigde software voor je eigen laptop hebt.
Iets om over na te denken;).
Is het instellen dan zo ingewikkeld?
Die Zbook is ook wel echt gemaakt om die 5 jaar mee te gaan. Zakelijk met ook een degelijke grafische kaart voor wat je op de Tu moet doen.
Dat hij lang mee zal gaan lijkt mij ook wel, maar de grafische kaart lijkt mij niet echt geschikt voor gaming, of wel?
Je kunt bijvoorbeeld even bij het Notebook service center langs gaan en overleggen over het installeren van een SSD, als je een volwaardige SSD wil. Als jij hem koopt, en cloned zetten zij hem er wel voor je in, en dna houd je je garantie gewoon.

Begrijp wel dat die 800 euro die de TU vraagt eigenlijk maar de helft is van de prijs van de laptop die ze aanbieden. Maar dat heb je vast al wel begrepen en gelezen.
Dus als ik het door hen laat doen blijft de garantie? Mooi om te weten! :)
Dat maakt de keuze voor mij ook heel lastig. Ik denk niet dat je voor €830 veel betere opties hebt (behalve dan de notebook van de TU Delft, die is wel iets duurder maar wel veel beter wat ik zo hoor)... Ben daaorm ook puur aan het kijken naar een eventueel alternatief.
Cinemaskoop schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:42:
Ligt eraan wat je er mee wil doen.. de quadcore i7's (47xxMQ/HQ) zijn uiteindelijk het beste maar die zitten eigenlijk alleen nog in de high end lijnen.

Maar de andere i7's zijn allemaal ook behoorlijk rap.
Zo te zien zaten er ook dual core i7's bij, dat lijkt mij dan niet goed genoeg.

Maar als jullie zo naar de TU notebook kijken, zou hij dan geschikt zijn voor alle dingen die ik er mee zou willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:10
BlueFireGaming schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:54:
[...]

Is het instellen dan zo ingewikkeld?
Nee, in theorie niet ingewikkeld. Maar het gaat je veel tijd en moeite kosten om hetzelfde te hebben als je studiegenoten. Best onhandig als jij je opdracht niet kan maken omdat je met een afwijkende versie werkt die bepaalde features niet heeft/ anders heeft. En als jij met je eigen piratebay oplossing features hebt die de rest van je studiegenoten niet hebt worden zij daar niet blij van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:21
Toevallig weet ik hier wat van, mijn vriendin is vrij bekend met het servicecenter van de notebooks op de TU/e. Ik kan je nu al, net als hierboven, vertellen dat gebruikers met eigen hardware (bijna) altijd lopen te klooien. Je komt niet zomaar alle software installeren als je je eigen laptop hebt.

Ik weet:
Autocad licentie mag je gebruiken
Office mag je niet hebben
Photoshop kun je niet installeren als je niet in het domein zit (serial wel bereikbaar)

En zo loop je tegen veel meer problemen aan. Voor die €830 koop je veel meer dan alleen de laptop. Je "koopt" gemak waar de rest van je tijd op de uni profijt van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Oké, dan ga ik toch wel heel erg neigen naar de TU oplossing (deed ik al, maar gewoon de mogelijkheden verkennen kan geen kwaad :+)
Hoe zit dat eigenlijk met de software. Weten jullie misschien welke software er wordt gebruik voor Werktuigbouwkunde en hoe dat dan zit met de licenties? Ik wil de software namelijk ook (als het kan) gaan gebruiken op mijn desktop PC en ik weet niet of ik dan nieuwe licenties ofzo moet gaan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:02
800 is echt wel goedkoop voor de laptop.
En zoals reeds gezegd zijn het degelijke modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
BlueFireGaming schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:30:
Oké, dan ga ik toch wel heel erg neigen naar de TU oplossing (deed ik al, maar gewoon de mogelijkheden verkennen kan geen kwaad :+)
Hoe zit dat eigenlijk met de software. Weten jullie misschien welke software er wordt gebruik voor Werktuigbouwkunde en hoe dat dan zit met de licenties? Ik wil de software namelijk ook (als het kan) gaan gebruiken op mijn desktop PC en ik weet niet of ik dan nieuwe licenties ofzo moet gaan kopen...
Installeren van software is niet moeilijk maar de licenties krijgen wel, meestal kan dat alleen via het domein omdat ze via open license werken, en me sommige programma's hebben ze floating licenses dus ze hebben bijv. 250 licenties maar 5000 mensen die het kunnen gebruiken, maar dat is toch nooit allemaal tegelijkertijd.
Als je de software op een andere pc wilt gebruiken moet je het kopen. En dat ga je niet doen want die kost bij elkaar al snel een 10 000 euro. Het gaat onder andere om Marc mentat, Siemens NX, Matlab, office, en nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Kost dat zoveel om het op een andere PC te kunnen gebruiken?! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
BlueFireGaming schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:18:
Kost dat zoveel om het op een andere PC te kunnen gebruiken?! |:(
Alleen matlab kost al 500 euro(Academic License), dan moet je volgens mij nog Matlab Compiler en Matlab Coder hebben. Zal bij elkaar ook nog op zoiets komen. Dan komt Siemens NX, is volgens mij geen student program voor buiten Scholen/Universiteiten om, en het kost de TU geld als je niet in het domein zit want dan moeten ze je een continue licentie geven, dus dat zal geen goedkoop grapje worden. Zeker aangezien ze wel de uitgebreidste versie hebben. Marc mentat geen idee, kan gratis, kan extreem duur zijn. Office kan ook wel eens lastig worden, als ze nog exchange 2003(of zelfs al 2007?) draaien kun je geen office 2013 gebruiken. En zul je een manier moeten vinden om te mogen downgraden, wat meestal ook een dure licentie is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
tientallen procentent korting, deftige specs en bovenal 5 jaar GOEDE GARANTIE. Ik had het wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
eL_Jay schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:45:
tientallen procentent korting, deftige specs en bovenal 5 jaar GOEDE GARANTIE. Ik had het wel geweten.
Ik weet heb ook wel, maar ik was gewoon de mogelijkheden aan het verkennen. ;)
Zal nog wel een mail naar de TU sturen over de software, eens kijken wat zij erover zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 12:59
Ik ben net werktuigbouwer af en heb de laatste jaren een eigen laptop gebruikt.
- NX kun je op een normale pc draaien (maar heb je wel een dikke laptop voor nodig, liefst een pro graka en geen low voltage processor dus), qua licentie is dat in principe geen probleem mits je continue verbonden bent met internet, maar je bent wel ff bezig voor het werkt.
- Matlab/simulink draait overal op, maar richting de master ga je er wel dingen mee doen waardoor je graag een snelle processor wilt.
- Photoshop kun je ook op een prive pc draaien, maar wederom ben je daar wel ff zoet mee.
- Office 2007 is een Enterprise licentie voor, dus dat kan wel. Alle varianten erna draaien niet op je prive pc en dat is klote met verslagen maken (als in gewoon niet aan beginnen). In de master ga je toch over op latex dus dan is dat probleem er niet meer, maar tot die tijd is dat toch een redelijk groot nadeel.
- Er zijn wel pc's die je kunt gebruiken in selsol, maar dat is vaak toch niet ideaal, een dikke laptop is gewoon bij veel dingen toch wel praktisch.

In ieder geval in mijn persoonlijke ervaring: ongeveer voor 20-30% van de tijd heb je echt wel een dikke laptop nodig, de rest kun je in principe met een ultrabook kunnen en dan met teamviewer de rest op je pc, maar dat is behoorlijk omslachtig en zou ik zelf dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Bastard schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:05:
Ik ben net werktuigbouwer af en heb de laatste jaren een eigen laptop gebruikt.
- NX kun je op een normale pc draaien (maar heb je wel een dikke laptop voor nodig, liefst een pro graka en geen low voltage processor dus), qua licentie is dat in principe geen probleem mits je continue verbonden bent met internet, maar je bent wel ff bezig voor het werkt.
- Matlab/simulink draait overal op, maar richting de master ga je er wel dingen mee doen waardoor je graag een snelle processor wilt.
- Photoshop kun je ook op een prive pc draaien, maar wederom ben je daar wel ff zoet mee.
- Office 2007 is een Enterprise licentie voor, dus dat kan wel. Alle varianten erna draaien niet op je prive pc en dat is klote met verslagen maken (als in gewoon niet aan beginnen). In de master ga je toch over op latex dus dan is dat probleem er niet meer, maar tot die tijd is dat toch een redelijk groot nadeel.
- Er zijn wel pc's die je kunt gebruiken in selsol, maar dat is vaak toch niet ideaal, een dikke laptop is gewoon bij veel dingen toch wel praktisch.

In ieder geval in mijn persoonlijke ervaring: ongeveer voor 20-30% van de tijd heb je echt wel een dikke laptop nodig, de rest kun je in principe met een ultrabook kunnen en dan met teamviewer de rest op je pc, maar dat is behoorlijk omslachtig en zou ik zelf dus niet doen.
Oké, en met de software: moest je zelf extra licenties kopen of kreeg je die via de TU (of gewoon 1 licentie)? En met een "dikke" laptop neem ik aan dat die je bij de TU krijgt daar onder valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
BlueFireGaming schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:33:
[...]

Oké, en met de software: moest je zelf extra licenties kopen of kreeg je die via de TU (of gewoon 1 licentie)? En met een "dikke" laptop neem ik aan dat die je bij de TU krijgt daar onder valt?
De genoemde licenties zijn allemaal vrij toegankelijk voor alle studenten van de TU/e, maar toegang tot zo'n licentie is af en toe enigszins omslachtig (zoals eerder genoemd zijn enkelen ook floating, waardoor er bv. 1000 mensen gebruik van kunnen maken op elk willekeurig moment en je dus wat instellingen op de goede plek moet zien te krijgen). Marc mentat durf ik niets over te zeggen want dat heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt. Zoals eerder ook al gezegd, in theorie kan je de meeste software wel op je eigen laptop draaien, maar handig is het allemaal niet.

Met een dikke laptop bedoel ik inderdaad een TU/e laptop of iets anders met vergelijkbare specificaties. Volgens mij ga je geen (heel veel) lichtere notebook met een normale processor vinden. Naar mijn mening is de TU/e deal gewoon bijzonder goed, zeker als je kijkt wat er allemaal bij zit en dat je dus niet een halve week bezig bent voordat alles een beetje werkt. Enige nadeel is dat de grafische kaart wat zwak is, maar als je elke dag op en neer moet en werktuigbouwkunde in 5 jaar wil halen denk ik niet dat je veel tijd voor games gaat hebben ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Bastard op 07-07-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Bastard schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:09:
De genoemde licenties zijn allemaal vrij toegankelijk voor alle studenten van de TU/e, maar toegang tot zo'n licentie is af en toe enigszins omslachtig (zoals eerder genoemd zijn enkelen ook floating, waardoor er bv. 1000 mensen gebruik van kunnen maken op elk willekeurig moment en je dus wat instellingen op de goede plek moet zien te krijgen). Marc mentat durf ik niets over te zeggen want dat heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt. Zoals eerder ook al gezegd, in theorie kan je de meeste software wel op je eigen laptop draaien, maar handig is het allemaal niet.
Maar krijg je alleen toegang tot de software als je op het TU netwerk zit o.i.d. of krijg je gewoon aan het begin de software met bijbehorende licentie eventueel?
Met een dikke laptop bedoel ik inderdaad een TU/e laptop of iets anders met vergelijkbare specificaties. Volgens mij ga je geen (heel veel) lichtere notebook met een normale processor vinden. Naar mijn mening is de TU/e deal gewoon bijzonder goed, zeker als je kijkt wat er allemaal bij zit en dat je dus niet een halve week bezig bent voordat alles een beetje werkt.
Valt mij ook wel op ja. Ga denk ook wel voor die deal, maar ik dacht kijk eerst ff rond. :P
Enige nadeel is dat de grafische kaart wat zwak is, maar als je elke dag op en neer moet en werktuigbouwkunde in 5 jaar wil halen denk ik niet dat je veel tijd voor games gaat hebben ;).
Dat viel mij dus ook op. Überhaupt vergeleken met bijv. de TU Delft laptop, die in weze dezelfde (hoort) te zijn, is deze slechter. Het lijkt wel alsof je bij de TU/e voor een uitgeklede Zbook zijn gegaan puur om de accessoires te kunnen geven en een lagere prijs dan Delft te houden...
Ik vind het vooral raar dat er geen SSD in zit (oké, die laat ik er dan zelf wel inzetten, maar alsnog) en dat de GPU zo uit balans is vergeleken met de CPU. Ik neem aan dat er ook software is die behoorlijk wat van een GPU vraagt (bijv. renders of Photoshop?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
BlueFireGaming schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:47:
[...]

Maar krijg je alleen toegang tot de software als je op het TU netwerk zit o.i.d. of krijg je gewoon aan het begin de software met bijbehorende licentie eventueel?
Afhankelijk van de software, Matlab en photoshop bijvoorbeeld kun je gewoon offline draaien zo lang je een licentie hebt (dus zo lang je ingeschreven bent bij de TU/e, licentie wordt x keer per jaar vernieuwd). Unigraphics NX daarentegen kun je alleen draaien zo lang je aangemeld bent op het TU/e netwerk (via vpn bijvoorbeeld). De meeste software is zelf te downloaden van de servers van de TU/e.
BlueFireGaming schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:47:
[...]

Dat viel mij dus ook op. Überhaupt vergeleken met bijv. de TU Delft laptop, die in weze dezelfde (hoort) te zijn, is deze slechter. Het lijkt wel alsof je bij de TU/e voor een uitgeklede Zbook zijn gegaan puur om de accessoires te kunnen geven en een lagere prijs dan Delft te houden...
Ik vind het vooral raar dat er geen SSD in zit (oké, die laat ik er dan zelf wel inzetten, maar alsnog) en dat de GPU zo uit balans is vergeleken met de CPU. Ik neem aan dat er ook software is die behoorlijk wat van een GPU vraagt (bijv. renders of Photoshop?)?
Bij de meeste richtingen binnen werktuigbouwkunde wordt niet echt veel software gebruikt die een sterke gpu nodig heeft, in je bachelor heeft alleen NX er inderdaad wat belang bij met renderen (wat je niet vaak doet tijdens je studie en wat ook op de computers in selsol kan). Photoshop wordt weinig gebruikt bij werktuigbouwkunde, mooie plaatjes helpen zeker wel in een verslag, maar meestal moet je vooral een overzichtelijk schematisch plaatje maken, waardoor je eerder naar illustrator zal kijken of een dergelijk pakket, wat weinig van je gpu vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Oké, maar bijv. met zo'n Photoshop licentie, krijg je dan elke keer een nieuwe of gewoon steeds dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
De GPU is voor het meeste niet beperkend, wel handig dat het een Quadro is, draait alle software tenminste goed. Games inderdaad wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Maar bijvoorbeeld een CounterStrike of Skyrim, zou hij zulke games wel kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
BlueFireGaming schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:54:
Zo te zien zaten er ook dual core i7's bij, dat lijkt mij dan niet goed genoeg.

Maar als jullie zo naar de TU notebook kijken, zou hij dan geschikt zijn voor alle dingen die ik er mee zou willen doen?
Dan zou ik bijvoorbeeld voor die Lenovo Y50 gaan, Is platter en lichter dan de Zbook. Je kan er fatsoenlijk mee gamen. Dat kan je met die quadro niet echt die in die Zbook zit.

Je kan gewoon gebruik maken van de software van de TU als je zelf een notebook koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
BlueFireGaming schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:53:
Oké, maar bijv. met zo'n Photoshop licentie, krijg je dan elke keer een nieuwe of gewoon steeds dezelfde?
Gewoon dezelfde, maar die wordt een keer in de zoveel tijd geupdate, als je niet meer ingeschreven bent vind ie dus geen nieuwe licentie meer voor jouw account en moet je gaan betalen of een minder legale versie zoeken.
BlueFireGaming schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:20:
Maar bijvoorbeeld een CounterStrike of Skyrim, zou hij zulke games wel kunnen draaien?
CS gaat prima, skyrim haal je gem 30 fps op medium bij 1366x768 (hij is als het goed is wat sneller dan een gt540m).

Maar als je wtb echt in 5 jaar wilt halen en per dag 4 uur aan het reizen bent en in het weekend gaat werken/gamen dan heb je door de week niet veel tijd voor games. Ter indicatie, ik ken geen enkele student die wtb binnen die 5 jaar gehaald heeft en de meeste van die studenten zijn toch echt wel slimme jongens (en een paar verdwaald meisjes). Nu is het een en ander de afgelopen jaren wel veranderd met bachelor college, zijn veel vakken wat uitgekleed om aan de 28uur per ECTS te voldoen en ga ik altijd om met mensen die vooral veel dingen naast de studie interessant vinden, maar de studielast is soms behoorlijk pittig. Niet om je te demotiveren want het is een hartstikke leuke studie en qua baan kansen zit je best wel enorm goed, maar ik denk dat je meestal toch thuis zit als je tijd hebt om te gamen dus ik zou me er niet heel druk om maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Bastard schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:50:
Gewoon dezelfde, maar die wordt een keer in de zoveel tijd geupdate, als je niet meer ingeschreven bent vind ie dus geen nieuwe licentie meer voor jouw account en moet je gaan betalen of een minder legale versie zoeken.
Got it!
Bastard schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:50:
CS gaat prima, skyrim haal je gem 30 fps op medium bij 1366x768 (hij is als het goed is wat sneller dan een gt540m).

Maar als je wtb echt in 5 jaar wilt halen en per dag 4 uur aan het reizen bent en in het weekend gaat werken/gamen dan heb je door de week niet veel tijd voor games. Ter indicatie, ik ken geen enkele student die wtb binnen die 5 jaar gehaald heeft en de meeste van die studenten zijn toch echt wel slimme jongens (en een paar verdwaald meisjes). Nu is het een en ander de afgelopen jaren wel veranderd met bachelor college, zijn veel vakken wat uitgekleed om aan de 28uur per ECTS te voldoen en ga ik altijd om met mensen die vooral veel dingen naast de studie interessant vinden, maar de studielast is soms behoorlijk pittig. Niet om je te demotiveren want het is een hartstikke leuke studie en qua baan kansen zit je best wel enorm goed, maar ik denk dat je meestal toch thuis zit als je tijd hebt om te gamen dus ik zou me er niet heel druk om maken ;).
Dat is goed genoeg voor mij.
Je begint me nu wel "bang" te maken moet ik eerlijk zeggen. Gaat toch wel heel wat anders zijn dan de middelbare. Heb dat (wil niet echt opscheppen) eigenlijk makkelijk gedaan: een of twee keer doorlezen van toetsstof en ik had een 7-8 enzo. Wordt toch wel anders met zo'n intensieve studie en per dag 2 uur reizen (van Sprang-Capelle naar Eindhoven is iets meer dan een uur, dus dat valt dan weer mee)... :P

Ging mij voor het gamen meer voor in de vakantie of een zaterdag avond ofzo. Meer dat het kan mocht ik het willen doen. Moet ik toch minder CS gaan doen, daar gaat de pro-gamer career (jk)! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
BlueFireGaming schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 00:12:
[...]

Got it!

[...]

Dat is goed genoeg voor mij.
Je begint me nu wel "bang" te maken moet ik eerlijk zeggen. Gaat toch wel heel wat anders zijn dan de middelbare. Heb dat (wil niet echt opscheppen) eigenlijk makkelijk gedaan: een of twee keer doorlezen van toetsstof en ik had een 7-8 enzo. Wordt toch wel anders met zo'n intensieve studie en per dag 2 uur reizen (van Sprang-Capelle naar Eindhoven is iets meer dan een uur, dus dat valt dan weer mee)... :P

Ging mij voor het gamen meer voor in de vakantie of een zaterdag avond ofzo. Meer dat het kan mocht ik het willen doen. Moet ik toch minder CS gaan doen, daar gaat de pro-gamer career (jk)! 8)7
Ah een uur is al een stuk beter te doen, geen idee waar ik die 2 uur per enkele reis vandaan had. Bang hoef je niet te zijn, maar het is wel wat anders dan op het vwo waar alles tijdens de lessen heel vaak langskomt waardoor je zelf nagenoeg niets hoeft te doen aan zelfstudie. Als je gewoon zorgt dat je niet alles nog moet doen tijdens de tentamenweek en redelijk bij blijft is het allemaal wel goed te doen en kom je niet in een eat-sleep-study-repeat cycle tijdens de tentamens uit. Dan is het ook wat leuker om te doen :P.

De reden dat echt iedereen vertraging oploopt komt ook vooral door de master: de stage en afstudeerstage doe je in het laatste jaar en het is haast onmogelijk om meteen na je stage aan een afstudeerstage te beginnen waardoor je daar altijd wat vertraging op loopt. Daarnaast zijn er gewoon enkele professoren die geen genoegen nemen met 8-9 maanden voor een afstudeerstage en minimaal 11-12 maanden verwachten.

Nog een tip, blijf tijdens je intro ergens pitten, bijvoorbeeld bij je intropapa's/mama's, dat is een feestje wat je niet wilt missen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Bastard schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:03:
Ah een uur is al een stuk beter te doen, geen idee waar ik die 2 uur per enkele reis vandaan had. Bang hoef je niet te zijn, maar het is wel wat anders dan op het vwo waar alles tijdens de lessen heel vaak langskomt waardoor je zelf nagenoeg niets hoeft te doen aan zelfstudie. Als je gewoon zorgt dat je niet alles nog moet doen tijdens de tentamenweek en redelijk bij blijft is het allemaal wel goed te doen en kom je niet in een eat-sleep-study-repeat cycle tijdens de tentamens uit. Dan is het ook wat leuker om te doen :P.
Dat zal wel moeten lukken dan denk ik. ;)
De reden dat echt iedereen vertraging oploopt komt ook vooral door de master: de stage en afstudeerstage doe je in het laatste jaar en het is haast onmogelijk om meteen na je stage aan een afstudeerstage te beginnen waardoor je daar altijd wat vertraging op loopt. Daarnaast zijn er gewoon enkele professoren die geen genoegen nemen met 8-9 maanden voor een afstudeerstage en minimaal 11-12 maanden verwachten.
Ah zo, dat is logisch. Plus is meer werkervaring denk ik dan maar.
Nog een tip, blijf tijdens je intro ergens pitten, bijvoorbeeld bij je intropapa's/mama's, dat is een feestje wat je niet wilt missen ;).
Nu volg ik je niet. Intropapa's/mama's?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
BlueFireGaming schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:41:

Nu volg ik je niet. Intropapa's/mama's?!
Ga je naar de introductie week?
Indien ja, gewoon doen wat ie zegt en alles komt goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Maar wat is dat dan? :P
Plus ergens slapen en eten gaan niet goed samen met mij (heb een behoorlijke lactose allergie), dus dat moet ik ff afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Maakt niet uit, had mijn vriendin er ook 1 van in t groepje, wordt rekening mee gehouden als je dat aangeeft.

Intropapa/mama heb je per groepje van volgens mij 8 introkids(zoals jij) 2 en dat zijn oudere studenten die je wegwijs maken op de TU/e en Eindhoven in 5 dagen (de introductie), wat je dus niet wil missen;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFireGaming
Ah zo, dus een beetje net zoals de lentoren op de middelbare. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:06
Mijn bijna 5 jaar oude TU/e laptop (WTB is weldegelijk in ~5 jaar te halen, hoop in september af te studeren, halve maand vertraging door aansluiting stage-afstuderen) kan nog steeds wel de meeste games van ouder dan 3 jaar draaien op hoog niveau (BF3). En heeft zelfs nog een redelijke accuduur terwijl hij 4 jaar lang 3 uur forenzen heeft meegemaakt en de nodige stuiters. De Quadro kaarten zijn vrijwel gelijkwaardig aan 'normale' videokaarten, welke het precies is weet ik niet voor jouw model.. maar vaak was het enkel een andere driver erop en je kan wel goed gamen. Is bij mij niet nodig geweest gezien ik toch verslaafd was aan wat simpelere spellen (lees openTTD). Waar je wel rekening mee moet houden is een lange opstarttijd, altijd, gezien de verbinding met het TUE netwerk (domein waarin je start).
Software als NX is bijna onmogelijk om legaal op je desktop te draaien, vriend van me heeft het draaien maar is er een maand mee bezig geweest :). Verder kan je b.v. photoshop alleen installeren wanneer je op de campus zelf bent, via VPN is niet afdoende. Wat ik je daarnaast aan zou raden is om zo snel mogelijk LATEX te leren, gezien dat veel beter werkt dan de standaard office toepassingen (en in sommige W masters dit eigenlijk 'moet').
Wat ik dus eigenlijk zeg is dat er geen alternatief is voor de TU laptop met gelijkwaardige (nodige) specs en bouwkwaliteit en een service die zo uitgebreid is [hoewel dat vaak op nieuwe image erop uitkomt].

[ Voor 7% gewijzigd door kizke op 09-07-2014 14:20 ]

Pagina: 1