Mijn huidige desktop van 6 jaar oud, met een AMD 64 X2 4400, is aan vervanging toe.
Het moederbord is onlangs vervangen door dit exemplaar:
Onlangs bleek het moederbord de sata schijven niet meer te herkennen.
Om toch maar een werkende desktop te houden, heb ik het AM2 moederbord vervangen door een ander.
Heleaas heeft dit nieuwere moederbord maar 2 geheugensloten ipv van 4, zoals het het oude moederbord.
Dit betekend dat het werkgeheugen maar 2 gB is ipv 4 GB.
Na de bouw van een nieuwe desktop verdwijn de oude desktop naar zolder, de reserve werkplek.
Mijn nieuwe desktop moet 2 systeemschijven hebben, 2x een ssd en een grotere opslagschijf voor data.
Een systeemschijf krijgt W7 en de andere systeemschijf Linux Mint, omschakelen wil ik doen via bios.
Mijn desktop gebruik ik hoofdzakelijk voor:
Surfen op internet met Pale Moon.
Emailen met Thunderbird.
Office met Libre office.
Monitoren van mijn zonnepanelen.
Parametrisch teken met Autodesk Inventor.
Simpele foto en film bewerking.
Spelen met landkaarten, Garmin Mapsource.
Games speel ik vrijwel nooit op de computer en aan overklokken doe ik helemaal niet.
Natuurlijk wil ik mijn nieuwe desktop zelf in elkaar zetten, het wordt niet de eerste keer!
Tsja, budget?
Most bang for the money!
Belangrijk is dat mijn basissysteem efficiënt met energie omgaat, dwz laag verbruik idle vind ik belangrijk.
Geïnspireerd door Desktop Best Buy Guide: mei 2014 - Tweakers' aankoopadvies voor componenten basissysteem kom ik tot de volgende keus van komponenten.
Het voorgestelde basissysteem in BBG juli tov BBg mei vond ik eigenlijk geen verandering.
In principe wil ik processor, moederbord en geheugen bij een winkel gaan bestellen.
Misschien als voor de prijs interesant is alles bij een winkel.
Deze onderdelen wil ik uit de oude desktop meenemen naar de nieuwe.
Ik maak een voorlopige processor keus voor de AMD A8-6600, eigenlijk wil wachten op de A8-7600.
Voeding wil ik ipv van 300 W een iets grotere nemen en dan 350 W, dit nadat ik mijn komponenten bij verschillende voedingsfabrikanten heb ingevuld.
Voor het geheugen wil ik DDR3-1600 ipv DDR3-1866, omdat ik op het forum verschillende komentaren tegen kom dat men opstart problemen heeft met DDR3-1866.
Dan maak toch liever een veilige keus.
Ik wil het basissysteem eerst gaan bestellen, bouwen en dan verder gaan uitbreiden met de volgende onderdelen.
De keus voor een 120 GB ssd ligt niet vast, mocht de 256 GB ssd sterk in prijs dalen, dan neem ik die.
Een nVidia videokaart ivm met het bruik van Autodesk Inventor, liefst met een laag verbruik van 25 W.
Graag zie komentaar of ikeen redelijke keus van komponenten heb gemaakt en of er verbeteringen mogelijk zijn.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Foxconn A690GM2MA-8KRS2H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Foxconn Geforce 8500GT 512MB DDR2 (PCI-e, DVI-I DL/D-Sub) 8500GT-512M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | WD Blue SATA 3 Gb/s, 160GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Codegen 3326-CA | € 0,- | € 0,- |
| 1 | BenQ GW2255 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G | € 41,05 | € 164,20 |
| 1 | Samsung 840 series 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 200,15 | |
Het moederbord is onlangs vervangen door dit exemplaar:
| 1 | ASRock K10N78M Pro | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Onlangs bleek het moederbord de sata schijven niet meer te herkennen.
Om toch maar een werkende desktop te houden, heb ik het AM2 moederbord vervangen door een ander.
Heleaas heeft dit nieuwere moederbord maar 2 geheugensloten ipv van 4, zoals het het oude moederbord.
Dit betekend dat het werkgeheugen maar 2 gB is ipv 4 GB.
Na de bouw van een nieuwe desktop verdwijn de oude desktop naar zolder, de reserve werkplek.
Mijn nieuwe desktop moet 2 systeemschijven hebben, 2x een ssd en een grotere opslagschijf voor data.
Een systeemschijf krijgt W7 en de andere systeemschijf Linux Mint, omschakelen wil ik doen via bios.
Mijn desktop gebruik ik hoofdzakelijk voor:
Surfen op internet met Pale Moon.
Emailen met Thunderbird.
Office met Libre office.
Monitoren van mijn zonnepanelen.
Parametrisch teken met Autodesk Inventor.
Simpele foto en film bewerking.
Spelen met landkaarten, Garmin Mapsource.
Games speel ik vrijwel nooit op de computer en aan overklokken doe ik helemaal niet.
Natuurlijk wil ik mijn nieuwe desktop zelf in elkaar zetten, het wordt niet de eerste keer!
Tsja, budget?
Most bang for the money!
Belangrijk is dat mijn basissysteem efficiënt met energie omgaat, dwz laag verbruik idle vind ik belangrijk.
Geïnspireerd door Desktop Best Buy Guide: mei 2014 - Tweakers' aankoopadvies voor componenten basissysteem kom ik tot de volgende keus van komponenten.
Het voorgestelde basissysteem in BBG juli tov BBg mei vond ik eigenlijk geen verandering.
| 1 | AMD A8-6600K Boxed | € 82,- | € 82,- |
| 1 | MSI A78M-E45 | € 44,66 | € 44,66 |
| 1 | Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver | € 30,55 | € 30,55 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 71,95 | € 71,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,58 | € 12,58 |
| 1 | be quiet! System Power 7 350W | € 34,95 | € 34,95 |
| 1 | Arctic Cooling F8 PWM | € 3,50 | € 3,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 275,24 | |
In principe wil ik processor, moederbord en geheugen bij een winkel gaan bestellen.
Misschien als voor de prijs interesant is alles bij een winkel.
Deze onderdelen wil ik uit de oude desktop meenemen naar de nieuwe.
| 1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Samsung 840 series 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 35,95 | |
Ik maak een voorlopige processor keus voor de AMD A8-6600, eigenlijk wil wachten op de A8-7600.
Voeding wil ik ipv van 300 W een iets grotere nemen en dan 350 W, dit nadat ik mijn komponenten bij verschillende voedingsfabrikanten heb ingevuld.
Voor het geheugen wil ik DDR3-1600 ipv DDR3-1866, omdat ik op het forum verschillende komentaren tegen kom dat men opstart problemen heeft met DDR3-1866.
Dan maak toch liever een veilige keus.
Ik wil het basissysteem eerst gaan bestellen, bouwen en dan verder gaan uitbreiden met de volgende onderdelen.
| 1 | Zotac GeForce GT 630 ZONE Edition 1GB | € 49,01 | € 49,01 |
| 1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 64,25 | € 64,25 |
| 1 | Arctic Cooling F8 PWM | € 3,50 | € 3,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 116,76 | |
De keus voor een 120 GB ssd ligt niet vast, mocht de 256 GB ssd sterk in prijs dalen, dan neem ik die.
Een nVidia videokaart ivm met het bruik van Autodesk Inventor, liefst met een laag verbruik van 25 W.
Graag zie komentaar of ikeen redelijke keus van komponenten heb gemaakt en of er verbeteringen mogelijk zijn.
ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j