Toon posts:

Powerswitch + en - op moederboord verbinden met een relais.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers.

Stel ik wil mijn computer aanzetten met mijn raspberry pi, en ik heb nog een relais over die ik kan gebruiken.

Nu heb ik ooit van een tweaker geleerd dat je een computer kan booten door simpelweg de pinnen te verbinden met een schroevendraaier, dus nu gok ik dat het ook werkt als ik deze verbind door middel van een relais.

Zou het dus mogelijk te zijn om dit te doen? Of zal de weerstand van dit relais te hoog zijn? Ik kan nergens op internet vinden hoeveel stroom/spanning er over die moederboord pinnen staat en ben iets te nerveus om dit uit te proberen op mijn vaste computer.

Klinkt een beetje hopeloos beschreven, maar ik hoop dat de boodschap overkomt.

-Aristona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:38
moet geen probleem zijn, pinnen van moederbord op C en NO contact van relais, relais aansturen met transistor (blusdiode uiteraard niet vergeten).

De spanning op die pinnen is minimaal, de stroom ook. eigenlijk moet elk relais hier wel op werken.

Wel zul je ergens een spanningsbron vandaan moeten halen, wat voor relais heb je?

[ Voor 26% gewijzigd door LiquidSmoke op 05-07-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Relais is al overkill, het kan ook met een transistor. Bedenk wel dat het een puls moet zijn. Als je de schakeling in gesloten toestand laat dan gaat je PC weer uit (zelfde als wanneer je de aan/uit knop ingedrukt houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ondersteund je moederbord van je PC toevallig Wake-On-LAN? Dat kan misschien een simpelere methode zijn om met je Raspberry je PC aan te zetten.

Als je toch met een relais aan de slag wilt zou ik een relais module kopen voor je raspberry.
Dit kan heel goedkoop via ebay of een chineze webwinkel. Op zo'n printje zit alvast een extra transistor/fetje, dit betekend dat je je Raspberry direct aan het relais moduletje kan hangen inplaats dat je nog extra elektronica moet knutselen.

Maar dat kan natuurlijk wel als je je huidige relais wilt gebruiken.
Je zult met zoiets moeten uitkomen: http://www.susa.net/wordp.../2012/06/Relay-Sample.png Let wel op de stuurspanning van je relais. Dit schema gaat uit van 5V, maar relais zijn er in alle soorten en maten. Als je een typenummer hebt (of de gegevens die op het relais staan) kan ik dit voor je opzoeken.

Alleen een transistor zou ik mij ver vandaan houden. een Relais is namelijk "galvanisch gescheiden", iaw de echte stroomkringen van de raspberry en je PC maken geen contact. Met alleen een transistor worden ze wel onderdeel van elkaar en dat kan een hoop storing en onveiligheden opleveren.

Als je de punten zoekt waarbij je het op je moederbord kan aansluiten kun je de pinheaders waar de power-knop van je kast op zit aftakken. zoals ThinkPad al aangeeft, een korte "kortsluit" puls daartussen zet je PC aan. houd je hem verbonden dan heeft het hetzelfde effect als je powerknop van je PC ingedrukt blijven houden (hij gaat uit)

Succes! het is een leuk projectje dat prima te doen moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Fabske op 05-07-2014 13:52 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 10:37
Neem dan een optocoupler, nog steeds galvanisch gescheiden en niet de lompheid van een relais....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Fabske schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:46:
Ondersteund je moederbord van je PC toevallig Wake-On-LAN? Dat kan misschien een simpelere methode zijn om met je Raspberry je PC aan te zetten.
Elke serieus moederbord ondersteunt dat tegenwoordig, dus dat lijkt me de beste oplossing.
Pagina: 1