Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 09:50
Vrij recentelijk zijn de prijzen van 4K-monitoren erg naar beneden gezakt doordat er monitoren zijn uitgekomen met een scherpe prijs omdat ze TN-panelen bevatten.

Eindelijk was 4K niet meer voor mij te duur en had ik sinds kort een videokaart die 4K gamen vrij goed ondersteunt, namelijk de AMD R9 290. Het leek het dus een goed moment voor mij om over te stappen naar 4K en ik besloot de AOC u2868pqu te kopen.

De leveringstijd duurde 2 weken en als je op een nieuw product aan het wachten bent ben je vaak geïnteresseerd om er meer over te lezen. Zoals nieuwe reviews lezen en forumdiscussies bekijken over de monitor.

Toen schrok ik en zag ik dat veel forum-topics melden dat deze 4K TN-Monitoren (Samsung UD590, ASUS PB287Q, Philips P-line 288P6LJEB) problemen hebben met het uitzenden van 4K beelden op 60Hz met vooral AMD-kaarten. Het probleem is dat het beeld op 60Hz 4K flikkert. Het beeld gaat heel snel uit en aan en bij sommigen blijft het beeld zwart. Dit probleem is er alleen op 60Hz 4K en 30Hz werkt wel prima, claimde men.

En toen kreeg ik zelf mijn monitor binnen. En ik sloot de Displayport aan zette het op DP 1.2 en hoopte op volle 4K glorie, maar net zoals bijna alle andere forumreageerders met een AMD kaart kreeg ik alleen 4K in halve glorie. 30Hz werkte dus ook alleen voor mij op 4K. Ook bij mij flikkert het scherm en is 4K op 60hz onbruikbaar.

Het rare is is dat Nvidia-kaarten dit probleem nauwelijks of niet hebben. Heel soms flikkert het scherm en dan meestal ook niet. Dat is vrij raar sinds AMD eerder 4K voor hun kaarten promoot dan Nvidia. Toch heeft AMD dit probleem erkent op Twitter d.m.v. een reactie van een AMD-medewerker genaamd Robert Hallock. Hij zei als volgt; "Thanks for the info. Confident we can have this fixed soon." en "I can confirm it is definitely NOT HARDWARE. HW has full support for 4K60 MST and SST.".

De laatste tweet is geruststellend want als het geen hardware probleem is kan het hopelijk snel opgelost worden met een driver update. Jammer genoeg is het tot heden nog niet gefixt en duurt het wel erg lang. Er zijn meldingen dat het helpt om een betere Displayport-kabel te kopen waardoor het flikkeren minder wordt, maar nog wel aanwezig is, maar verder nog geen echte fix. Ik raad je dus voor nu af om een van deze monitoren te kopen als je een AMD-kaart hebt totdat er een oplossing is.

Ik vind het vrij vervelend dat dit er is. Ik heb een dure kaart gekocht en een zeer dure monitor (500 euro) en dan wil je dat de standaard-features werken zoals ze horen te werken. Ik ben benieuwd of er buiten de forums die ik bezocht heb (Links helemaal onderaan de post) hier iemand op Tweakers recentelijk een van die 4K monitoren heeft gekocht en een AMD-kaart heeft. Heb jij dezelfde problemen of werkt het allemaal bij jou prima?

Laat allemaal jullie meningen en gedachtes horen. Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd!

Alvast bedankt!

Links
Reactie medewerker AMD op Twitter
Topic besproken op Overclock
Topic op OverclockersUK
Flikkerend scherm voorbeeld 1
Flikkerend scherm voorbeeld 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Mischien een stomme suggestie, maar heb je geprobeerd zelf een resolutie aan te maken? en dan steeds meer het aantal hz te verhogen? bijvoorbeeld eerst 40 dan/45/50/55/59 mischien dat dat het probleem enigsins verhelpt? je zal mischien niet naar de 60 komen zo, maar wie weet werkt het tot 50hz gewoon normaal en dat lijkt mij dan rustiger voor de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Splitinfinitive schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:08:
Mischien een stomme suggestie, maar heb je geprobeerd zelf een resolutie aan te maken? en dan steeds meer het aantal hz te verhogen? bijvoorbeeld eerst 40 dan/45/50/55/59 mischien dat dat het probleem enigsins verhelpt? je zal mischien niet naar de 60 komen zo, maar wie weet werkt het tot 50hz gewoon normaal en dat lijkt mij dan rustiger voor de ogen.
Toevallig heb ik net een tool geïnstalleerd genaamd Custom Resolution Utility. Ik gebruikte het programma eerst om een lagere resolutie te gebruiken die normaal niet beschikbaar is. Namelijk 2560x1440 (Vrij raar eigenlijk). Die loopt normaal op 60Hz. Maar net heb ik 4K op 50Hz geprobeerd, want ik vergat ook dat het mogelijk is het aantal Hz met de tool te veranderen en het werkt! Geen flikkerend scherm meer! Nog steeds is dit NIET de oplossing. Want het is 10Hz minder en het hoort gewoon 60Hz aan te kunnen. Ga zo nog 55Hz proberen en kijken of dat werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Nieuwe amd driver schijnt dit te fixen!

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
BarryKohne schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:50:
Nieuwe amd driver schijnt dit te fixen!
Ja maar niet voor alle schermen volgens mij...
En er komen ook nog FW fixes voor de monitor zelf uit
Heb zelf n een samsung die altijd perfect wek op 60hz, maar heb ook AOC en Lenovo gehad en die werken idd niet goed op 60Hz, zal tzt de nieuwe amd driver proberen...

[ Voor 24% gewijzigd door killer2 op 24-07-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Welke kabel gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Meerdere geprobeerd laatste was een delock 1.2 maar die gaf op beide alleen zwart scherm op 60 hz
Of heb je een tip voor de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
dvi of dp of hdmi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
volgens mij kan 4k alleen maar op DP 1.2, althans die gebruik ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Dit probleem heb ik ook. R9 290 met Samsung 28d590d display. 14.7 lost dit voor mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:42

klaaz

it's me!

killer2 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 22:29:
volgens mij kan 4k alleen maar op DP 1.2, althans die gebruik ik :)
Klopt.

Kabel schijnt geen issue te zijn. De verkoop van zogenaamde 1.2 kabels voor een hogere prijs is dus geldklopperij. Er schijnen wel slecht bedrade kabels in de omloop te zijn maar dat is van alle tijden en soorten aansluitingen. Een displayPort kabel is een displayPort kabel, qua bedrading zijn deze dus niet veranderd in de loop der jaren.

Ik heb sinds enkele dagen een Philips Philips 288P6LJEB en kon deze niet op 60Hz krijgen, hij bleef namelijk op 30Hz steken (displayPort). Na wat aanklooien ontdekte ik in de monitor configuratie een displayPort optie die default op 1.1 stond. Toen ik die wijzigde in 1.2 was mijn probleem opgelost. Nu kon ik in Windows ook de 60Hz modus selecteren, die was er met 1.1 namelijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
duidelijk, die 1.2 optie hebben de Lenovo's ook maar helaas was / is dat niet de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Bij mij is het probleem sinds gisteren verergerd. Na anderhalve week gebruik te hebben gemaakt van 60Hz, want de recente AMD driver update maakte dit mogelijk, ging het scherm opeens op zwart op 60Hz. Ik zie alleen een zwart scherm en je hoort steeds het Windows geluidje als je iets koppelt aan de PC of ontkoppeld. Hetzelfde geluid als bij een USB-stick koppelen of ontkoppelen. Op mijn R9 290 is 60Hz op lagere resoluties mogelijk en bij 30Hz of lager wilt hij alleen bij 4K tonen. Voor de driver-update die voor mij tijdelijk het flikker/zwartschermprobleem oploste wilde hij wel op 50Hz werken. Nu doet hij dat ook niet meer.

Ik kwam zelf op meerdere dingen die mogelijk de oorzaak van dit probleem zouden zijn. Waarvan ik deze al langs ben gegaan.

1. Ik heb NIET perongeluk op het OSD-menu de DP-opties naar 1.1 veranderd.
2. De DP-kabel is NIET kapot ik heb zelfs een nieuwe gekocht voor 19 euro en die geeft precies hetzelfde probleem weer. Ook werken beide kabels perfect op mijn GTX670 op 4K 60Hz.
3. Het scherm is NIET kapot. Zoals ik al eerder zei mijn GTX670 werkt perfect op 60Hz 4K.

Het lijkt dus alsof 60Hz mijn videokaart schade aandoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
blijft denk ik een driver / monitor issue, en er zal een fw update nodig zijn denk ik voor alle 4k monitoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Copy / paste uit het R9 topic.

Mijn excuses voor de crosspost maar ik wilde even mededelen voor de mensen die een 60hz 4k monitor op een r9 kaart draaien en last hebben van flickering; ik heb in elk geval voor mijzelf de oplossing gevonden. Ik heb de meegeleverde DP kabel, eentje van Hama (mediamarkt) en icidu (mycom) geprobeerd zonder resultaat. Echter heft deze : http://www.kabeltje.com/a...layport-1.2-kabel-1-meter het voor mij opgelost. Ik draai nu 4k 60hz zonder issues. Misschien handig voor de mensen die er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Dit gaat niet altijd op, de samsung 4k monitor die jij hebt is een van de weinige die juist weinig tot geen problemen heeft, de latere 4k modellen hebben timing issues zoals te lezen is bij de AMD 17.4 RC1 driver.
AOC gaat hoogstwaarschijnlijk een nieuwe FW maken voor de AOC 4k agv de timing issues...
Maar ik merk wel dat er (vraag me niet waarom) veel verschillende DP kabels zijn die idd anders reageren op een videkaart / monitor combinatie, mij een raadsel....
Iuigi schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:50:

Mijn excuses voor de crosspost maar ik wilde even mededelen voor de mensen die een 60hz 4k monitor op een r9 kaart draaien en last hebben van flickering; ik heb in elk geval voor mijzelf de oplossing gevonden. Ik heb de meegeleverde DP kabel, eentje van Hama (mediamarkt) en icidu (mycom) geprobeerd zonder resultaat. Echter heft deze : http://www.kabeltje.com/a...layport-1.2-kabel-1-meter het voor mij opgelost. Ik draai nu 4k 60hz zonder issues. Misschien handig voor de mensen die er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
nog een mogelijke fix......

(de beta lost het bij mij wel op btw) draait nu op 60hz

I'm running a R9 290 and AOC U2868PQU after a lot of trouble shooting I've finally got mine at 60HZ at 4K res

I'm using the latest beta driver 14.7 RC1-JULY9TH from AMD and I had to uninstall everything AMD related for it to work, just letting the driver overwrite the old drivers wasn't good enough you need to make sure your system is clean of anything AMD related and let windows load a generic driver.

I had issues with my 6900 HD series I got the 4K res but it was limited to 30HZ, gaming wasn't too bad but if you are like me and run multiple games or multi box games then it's not good enough since the 4K resolution needs a lot of VRAM at the very least you are looking at 2-3GB per 4K monitor I'm only using one GPU and monitor at the moment so 4GB is plenty.

I tried everything from swapping cables to running adaptors active and passive nothing worked until I got this beta driver and went back to the original cables that came with my GPU. So happy with my 4K res now, games are absolutely amazing at these resolutions.

tl;dr

* Uninstall all AMD software manually.
* Make sure Windows has loaded a generic driver.
* Install 14.7RC1 AMD Beta Driver.
* Manually set the HZ to 60 from Windows personalization options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
moet zeggen dat de 17.4 RC1 mijn probleem lijkt op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
killer2 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 07:55:
moet zeggen dat de 17.4 RC1 mijn probleem lijkt op te lossen...
Bij mij niet maar daarentegen heb ik niet alle stappen gevolgd. Ik heb namelijk niet alles verwijderd van AMD en toen die driver geïnstalleerd. Heb jij dat toevallig wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker

Thx voor de info. Ga misschien ooit dit proberen. Heb al een tweede kabel gekocht maar jammer genoeg hielp dat niet. Dus misschien is die kabel van hogere kwaliteit en helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
frankspijker schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 00:17:
[...]

Bij mij niet maar daarentegen heb ik niet alle stappen gevolgd. Ik heb namelijk niet alles verwijderd van AMD en toen die driver geïnstalleerd. Heb jij dat toevallig wel gedaan?
Hoi, was bij mij idd niet nodig, maar is wel een hele belangrijke stap!
Na het installeren werke mijn CF setup ook weer correct....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0keZ
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 10:59

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Beetje late reactie, maar mocht iemand een soortgelijke kabel nodig hebben waarbij 1 meter niet toereikend is, Amazon in UK heeft dezelfde kabel van 3 meter, maar dan wordt deze voor 26 euro bij je thuisbezorgd in plaats van 40. http://www.amazon.co.uk/g...oh_aui_detailpage_o00_s00

Ik heb nu 4k-beeld, na diverse kabels geprobeerd te hebben :)

There are 11 different people; those who can read binary and those who can't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 10:16
ik heb hetzelfde probleem met een EVGA nVidia GTX 670 en een Philips BDM4065. Op 30Hz gaat het prima, op 60Hz heb ik horizontale artifacts en gaat het beeld af en toe op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik zou lidver hebben dat je een nieuw topic maakt maar welke kabels etc gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

mo3lla schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:38:
ik heb hetzelfde probleem met een EVGA nVidia GTX 670 en een Philips BDM4065. Op 30Hz gaat het prima, op 60Hz heb ik horizontale artifacts en gaat het beeld af en toe op zwart.
http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-670/specifications
4 - 3840x2160 at 30Hz or 4096x2160 at 24Hz supported over HDMI. 4096x2160 (including 3840x2160) at 60Hz supported over Displayport. Support for 4k tiled MST displays requires 326.19 driver or later.
Koste 5 seconden om dit op te zoeken, je kaart kan het dus niet via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mo3lla
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:44:
[...]

http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-670/specifications

[...]

Koste 5 seconden om dit op te zoeken, je kaart kan het dus niet via HDMI.
Dit gaat om DisplayPort 1.2 op 60Hz, niet om HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:14
mo3lla schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:35:
[...]

Dit gaat om DisplayPort 1.2 op 60Hz, niet om HDMI.
Ik heb ook de BDM4065, en draait op DP 1.2 @ 60Hz. de videokaart is een R7 250 Silent, en ik heb 0,0 problemen. Wellicht een idee om je kaart te upgraden? Heel veel hoeft dat niet te kosten. Het kaartje dat ik heb heb ik specifiek gekocht om de monitor aan te sturen omdat mijn oude kaart dat niet kon, en die kaart kostte, toen ik m iets van 1,5 maand geleden kocht 93 euro. Verwaarloosbaar dus.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mo3lla
Mijn kaart moet het gewoon aankunnen. Na wat speurwerk blijkt het aan het type kabel te liggen (ook al heb ik een DP1.2 kabel). Met name de lengte kan van belang zijn. Er zijn veel probleem gevallen te vinden met 4K en DP 1.2 op 60Hz. Ik vermoed dat een andere kaart het niet gaat oplossen.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mo3lla
Deze Clicktronic 5 meter kabel heeft het probleem opgelost. Werkt nu feilloos met 3840 x 2160 op 60Hz!

http://www.allekabels.nl/...-kabel-professioneel.html
Pagina: 1