Risico's van verkopen op eBay

Pagina: 1
Acties:
  • 10.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een product wat ik wil verkopen en waarvan ik vermoed dat ik met enkel Marktplaats niet snel een koper zal vinden (of de juiste prijs krijg). Internationaal wel. Daarom zit ik er aan te denken om het te verkopen op eBay.

Ik weet echter dat als je als koper vrij goed bent beschermd, en bijvoorbeeld je geld kan terugvragen als het pakket niet aankomt.

Nu ben ik benieuwd in hoeverre dit als verkoper in je nadeel kan werken. Ben ik met een track&trace beschermd tegen eventuele claims? Ik kan hier geen uitsluitsel over vinden. Waar moet ik nog meer op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Waar je vooral mee moet uitkijken is als je post stukken gaat verzenden zonder track en trace dus ontraceerbaar, is dat er helaas personen zijn die een geschil gaan openen bij Paypal om hun geld terug te eisen terwijl ze wel dergelijk het product hebben ontvangen.
Dit gebeurt denk ik heel veel omdat het zo makkelijk word gemaakt door Paypal aankopers bescherming.
De koper is volledig beschermd en de verkoper moet maar zien te bewijsen dat hij het wel heeft ontvangen, je snapt het al dat lukt dus niet.

Als je met track en trace verzend ben je beter ingedekt aangezien je kan zien waar het zich bevind.
Echter bied dit nog steeds geen zekerheid omdat de koper alsnog kan claimen dat die niks heeft ontvangen.
Hoe paypal daarmee omgaat weet ik niet, maar andere vast wel.

Aangezien verzenden naar het buitenland en dan vooral met track en trace heel duur is vanuit Nederland denk ik dat de verkoop ook veel gaat beïnvloeden, waardoor je waarschijnelijk bijna genoot zaakt bent om het zonder track en trace te versturen.
Nu weet ik niet om wat voor waarde en gewicht het gaat dar is natuurlijk volledig daarvan afhankelijk qua kosten.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:28
Zonder Track&Trace een pakketje versturen is niet veel goedkoper en kan alleen tot 2kg. Zwaarder moet al met T&T en ik kies dan bijna altijd voor aangetekend verzenden. Dan zijn je zendingen tot 500 euro verzekerd. Verschil is iets meer dan een euro, die leg ik zelf wel bij als een koper onverzekerd wil. Hangt ook een beetje van het risico af (mensen met weinig feedback uit "vage" landen ben ik minder snel geneigd om onverzekerd te sturen dan iemand met 100+ en 100% positieve feedback binnen west Europa bv).
T&T moet je ook meer zien als bewijs van verzending, de status heb je vaak niets aan is mijn ervaring. Nu een pakketje naar Maleisie gestuurd, de T&T status is "Onderweg" en daar kan je het mee doen tot het ontvangen is.

Gelukkig weet ik uit ervaring niet wat er gebeurd als er een geschil word geopend waarbij de ontvanger claimt niks te hebben ontvangen en je keurig een T&T code hebt. Slechts eenmaal meegemaakt dat een pakje niet aankwam, dat bedrag heb ik zelf teruggestort aan de koper omdat die aantoonbaar niks had ontvangen.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Laatst online: 15:59
Je risico is niet zozeer eBay, maar vooral PayPal. PayPal is voor verkopers echt een drama te noemen. Voor kopers is het ideaal. Kort gezegd trekt PayPal de koper altijd voor en zal een claim vrijwel altijd in voordeel van de koper beslissen. De verkoper is dan het geld gewoon kwijt.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, want via eBay heb je natuurlijk wel een enorm verkoopkanaal. Maar ik zou zeker oppassen met PayPal. Daarnaast is PayPal voor verkopers gewoon duur. Iets van 3.5% van de aankoopprijs en nog iets van 50 cent per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
Uit ervaring (>1300 verkopen) kan ik je vertellen dat verkopen op eBay een _drama_ is voor de verkoper.
Je neemt alle risico, hebt 0,0 bescherming, en je moet bereid zijn om je verlies te nemen, en flink ook.

Elke verkoop kan rustig een claim op komen, of het nou te lang duurt voor het aankomt (volledig buiten je controle) of dat het beschadigt aankomt (ook niet bepaald iets waar je wat aan kan doen) of dat het niet aankomt (je raad het al..) of dat het wel aankomt maar de koper zegt dat het er niet is..

Kopers hebben álle bescherming, want als verkoper kun je geen negatieve feedback geven aan iemand. Je kan dus als verkoper helemaal niets, en met een paar negatieve feedback kun je compleet geschorst worden op eBay.
Daarnaast is alles minder dan 5 sterren al negatieve feedback, gemiddeldes en dergelijke.

Maargoed, als je zaken verkoopt waar je geen extreme verliezen op kan lopen als je je product kwijtraakt + het geld moet terugbetalen, kan het zeker de moeite waard zijn. Helemaal omdat je een groep Amerikanen bereikt, die echt gigantisch groot is.
Helaas zijn het ook de groep gebruikers die verwachten dat alles binnen 4 dagen arriveert, en dat is niet realistisch vanuit NL naar US..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 528479

thaan schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:25:
Uit ervaring (>1300 verkopen) kan ik je vertellen dat verkopen op eBay een _drama_ is voor de verkoper.
Je neemt alle risico, hebt 0,0 bescherming, en je moet bereid zijn om je verlies te nemen, en flink ook.

Elke verkoop kan rustig een claim op komen, of het nou te lang duurt voor het aankomt (volledig buiten je controle) of dat het beschadigt aankomt (ook niet bepaald iets waar je wat aan kan doen) of dat het niet aankomt (je raad het al..) of dat het wel aankomt maar de koper zegt dat het er niet is..

Kopers hebben álle bescherming, want als verkoper kun je geen negatieve feedback geven aan iemand. Je kan dus als verkoper helemaal niets, en met een paar negatieve feedback kun je compleet geschorst worden op eBay.
Daarnaast is alles minder dan 5 sterren al negatieve feedback, gemiddeldes en dergelijke.

Maargoed, als je zaken verkoopt waar je geen extreme verliezen op kan lopen als je je product kwijtraakt + het geld moet terugbetalen, kan het zeker de moeite waard zijn. Helemaal omdat je een groep Amerikanen bereikt, die echt gigantisch groot is.
Helaas zijn het ook de groep gebruikers die verwachten dat alles binnen 4 dagen arriveert, en dat is niet realistisch vanuit NL naar US..
Daarnaast, vraagt Ebay ook nog plaatsing kosten en 8% dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Inderdaad ligt voordeel van de twijfel altijd bij de koper, geluk zit puur aan wie je dingen verkoopt.

Ik heb flink wat verkocht naar UK en Duitsland, geluk dat ik dus 'vriendelijke' kopers had en alles goed ging. Wel 2 problemen gehad, maar van elk pakket en elk etiket heb ik 2-3 foto's dat ik genoeg 'bewijsmateriaal' heb om mijn kant sterk te houden.

IK had 1 CE van een game die (vermoed ik) opzettelijk kapot was gemaakt (doos was kapot, maar verzendbox bijna onbeschadigd) onder het motto 'beschadigd met de post', maar door de foto's van mijn pakket wat het gelukkig duidelijk genoeg dat dit nooit kon gebeuren.

Andere kant, ik heb net zoveel slechte ervaringen met Marktplaats, tot zelfs iemand 'die me even op kwam zoeken'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

200+ ervaringen zowel koper als verkoper. Verpak alles goed! Hierdoor voorkom je veel claims. Ikzelf heb in elke advertentie staan dat ik niet verantwoordelijk ben voor schade bij transport en dat hierom ook geen negatieve feedback gegeven kan en mag worden. Aantal mensen hebben het geprobeerd en alsnog wordt de feedback dan aangepast door Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Laatst online: 15:59
dat is leuk xbox2go, maar jij bent wel verantwoordelijk voor schade bij transport. Immers, jij zorgt voor het transport. Waarom zou de ontvanger daar dan verantwoordelijk voor zijn?

Als wat jij zegt zou kunnen, waaromz ou je als verkoper dan nog iets inpakken? Hardeschijf? Gewoon in het antistatische zakje, stikker erop, gaan. Toch niet mijn verantwoordelijkheid.

Jij als verkoper levert een product. Jij bent verantwoordelijk voor dat product totdat het is afgeleverd bij de klant. Alles wat jij daar voor verhaaltjes om heen bedenkt en verantwoordelijkheid denkt af te kunnen schuiven is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het een keer meegemaakt toen ik wat verkocht via ebay en verzekerd verstuurde naar Italië. De koper ontving het pakket gewoon, maar maakte toch een claim aan omdat het niet zou voldoen aan de omschrijving. Dikke onzin want ik had duidelijk omschreven in welke staat ie verkeerde + tig foto's toegevoegd om aan te tonen wat je kan verwachten. Toch besloot Paypal in voordeel van de koper. Ik mijn item kwijt en -x euro op mijn paypal-rekening, ik vertikte te betalen zonder dat ik het item dan terug zou krijgen dus werd mijn rekening ook bevroren op Paypal. Na twee weken dan eindelijk het artikel terug ontvangen, ontbrak de accu :? Nieuwe accu gehaald, boel op marktplaats voor meer geld kwijt weten te raken en zodoende toch nog het openstaande bedrag aangevuld.

Sindsdien gebruik ik Paypal puur voor aankopen, verkopen doe ik niet meer via Paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 11:12
Tozz schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:44:
dat is leuk xbox2go, maar jij bent wel verantwoordelijk voor schade bij transport. Immers, jij zorgt voor het transport. Waarom zou de ontvanger daar dan verantwoordelijk voor zijn?

Als wat jij zegt zou kunnen, waaromz ou je als verkoper dan nog iets inpakken? Hardeschijf? Gewoon in het antistatische zakje, stikker erop, gaan. Toch niet mijn verantwoordelijkheid.

Jij als verkoper levert een product. Jij bent verantwoordelijk voor dat product totdat het is afgeleverd bij de klant. Alles wat jij daar voor verhaaltjes om heen bedenkt en verantwoordelijkheid denkt af te kunnen schuiven is gewoon onzin.
Tussen particulieren onderling mag xbox2go perfect zo te werk gaan ... hij is geen verkoper die verantwoordelijk is tot een product bij de klant afgeleverd is.

Het moet wel duidelijk aangegeven zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Joosie200 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:30:
Ik heb het een keer meegemaakt toen ik wat verkocht via ebay en verzekerd verstuurde naar Italië. De koper ontving het pakket gewoon, maar maakte toch een claim aan omdat het niet zou voldoen aan de omschrijving. Dikke onzin want ik had duidelijk omschreven in welke staat ie verkeerde + tig foto's toegevoegd om aan te tonen wat je kan verwachten. Toch besloot Paypal in voordeel van de koper. Ik mijn item kwijt en -x euro op mijn paypal-rekening, ik vertikte te betalen zonder dat ik het item dan terug zou krijgen dus werd mijn rekening ook bevroren op Paypal. Na twee weken dan eindelijk het artikel terug ontvangen, ontbrak de accu :? Nieuwe accu gehaald, boel op marktplaats voor meer geld kwijt weten te raken en zodoende toch nog het openstaande bedrag aangevuld.

Sindsdien gebruik ik Paypal puur voor aankopen, verkopen doe ik niet meer via Paypal.
Dat is dus het grote risico met verkopen via PayPal.
Is dat nou ook zo met Vise bv, zo makkelijk je geld terug krijgen.

Kijk Paypal is heel erg goed als je koopt maar voor verkopen is het een Drama.
Op marktplaats vragen ze ook wel is om ze met Paypal kunnen betalen, dat doe ik nooit juist voor al die risico's.
Je kan de mensen haast niet meer vertrouwen, en dat word alleen maar meer juist omdat het zo makkelijk is om je geld terug te krijgen oftewel je hebt gratis spullen zonder risico dat je de bak in draait voor diefstal.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopeye
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-04 16:52
Weet iemand of de situatie in deze discussie in de tussentijd veranderd is? Deze discussie is uit 2014. Wellicht hebben eBay en PayPall inmiddels veranderingen aangebracht in hun werkwijze die de positie van de verkoper versterkt. Iemand recente ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Nope, Paypal beslist 9 van de 10x in het voordeel van de koper. Ik zou zelf nooit verkopen via paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31
Van eBay krijg ik elke maand een rekening voor de fee's. Maar weet iemand een optie waar je de fee per verkocht product kan zien?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Begrijp ik nou goed dat de fee's afhankelijk zijn van je verkopers beoordeling?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anbt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik snap werkelijk niet waar de onzin vandaan komt dat Paypall kopers beschermt.
Ik heb nooit mijn geld van een zichtbaar niet geleverd produkt teruggekregen.

Via Etsy (ook nooit weer!) een produkt besteld en betaald via Paypall.

Niks ontvangen en de Canadese verkoper reageert nergens op.

Geschil aangekaart bij Paypall.
Die stuurden de verkoper een bericht (gaven ze aan) en vervolgens "dossier gesloten".
Ook Etsy die zag dat er niet geleverd was weigerde elke medewerking.
Conclusie: grote boeven, alles wat vanuit dat werelddeel komt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 3 jaar kicken alleen om er een rant aan toe te voegen is niet de bedoeling op Tweakers. Dit topic gaat dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.