• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 21:37

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Heb net een upgrade gedaan met een nieuw moederbord/cpu/geheugen

Onderstaande de configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 162,89€ 162,89
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 87,95€ 87,95
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Recom PowerStation Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Acer AL2016Ws Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1OCZ GameXStream 600W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,84

Nu is helaas het geval dat deze niet wil opstarten. Het systeem gaat 1 seconde aan (ventilatoren draaien even) en valt weer uit, om 2 seconden later dat te herhalen, totdat ik de voeding uitzet.

Alles heb ik daarop losgehaald en enkel de processor met fan aangesloten op moederbord, kabeltje voor powerswitch en atx-connector (20+4 pins) aangesloten. Verder heb ik nog een aansluiting atx 12v 8-pins op m'n moederbord en aan de voeding 2x 4-pins stekkers met de opdruk cpu1 en cpu2, dus ik vermoed dat deze samen op de 8-pins aansluiting moeten (dit past ook, op 1 manier).

Weer geprobeerd, hetzelfde resultaat. Ook nog batterij bios er uit gehaald en bios proberen te resetten met schroevendraaier een paar seconden tegen de betreffende pinnetjes te houden en batterij weer terug gestopt daarna, maar niets mocht baten.

Wat ik ook nog geprobeerd heb is mn oude asus p5kc moederbord met e6750 processor op de voeding aan te sluiten en dit werkt gewoon.

Waar kan ik het probleem verder zoeken? Of is toch mijn voeding dan niet toereikend?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 600W voeding moet zeker toereikend zijn voor dit systeem, je kunt de pech hebben dat 't ding niet compatible is, maar dat komt vrij weinig voor.

Heb je al eens een andere voeding getest op dit systeem om te zien of dat verschil maakt?

Mocht dat ook niet werken dan kun je altijd Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap doornemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem veroorzaakt.

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Heb helaas geen andere voeding voorhanden. Ben vooral bang dat het te maken heeft met die 8 pins atx aansluiting, maar om op de gok een voeding te kopen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Wat ik ook nog geprobeerd heb is mn oude asus p5kc moederbord met e6750 processor op de voeding aan te sluiten en dit werkt gewoon.
Heeft dat systeem geen voeding die je even kan proberen? Als ie te licht is eventueel zonder videokaart (onboard gebruiken). Kun je testen of het niet ergens anders aan ligt.

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
De voeding van die pc is ook overgezet naar de nieuwe. :) Heb alles uitgeplugd, dus ook de videokaart en geheugen. Enkel de processor zit nog op het moederbord met de koeler aangesloten en de atx stekkers, evenals de stekker van de aan/uit schakelaar aan de voorkant van de kast.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Je beschrijving over het even draaien van de fans , 8 van de 10 keer , voeding.
Het beste beestje is ook al op leeftijd, het gaat niet alleen om vermogen, stabiliteit is net zo belangrijk. (En hoe het vermogen verdeeld is over de voltages en lijnen).

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heeft je CPU cooler 3 draadjes?

Heb je ergens sluiting op je bord? (Schroefje ergens? achterkant van moederboard tegen behuizing aan? etc)

Heb je een PC-speaker eraan hangen? En zo ja wat hoor je?
(Sommige moederborden hebben deze onboard, andere moet je aansluiten. Zie manual)

Hier is een goeie checklist: (Click op see full content)
http://www.tomshardware.c...-post-boot-video-problems

En strippen tot meest basale bootable config is beste uitgangspunt inderdaad.
Dus begin met alleen cpu en mem, dat is alles dat je nodig hebt tot je een stap verder komt.

Zelfs zonder geheugen zou moeten kunnen,dan zou je moederbord een 'no memory' error geven dmv beepjes op de pc speaker ofzo. zie manual.

Beepcodes staan schijnbaar niet in de gigabyte manual.. dus hier is een link
http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816

Good luck!

[ Voor 39% gewijzigd door MrMonkE op 05-07-2014 02:56 . Reden: click op see full content ]

★ What does that mean? ★

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
* De koeler (stock) heeft 4 draadjes.

* Sluiting is uitgesloten, moederbord geheel eruit gehad en op niet geleidende ondergrond gehad en ook even los van ondergrond gehouden.

* Speaker niet voorhanden, speaker voor nog oudere pc helaas vast op moederbord gesoldeerd, dus niet bruikbaar. Maar was van plan, mocht het niet lukken, ermee terug naar de leverancier te rijden (Megekko, Roosendaal), om daar dat uit te zoeken hopelijk.

Heb de guide van de site goed doorgenomen, maar van wat ik heb kunnen testen, gaf geen doorslag.

Ik vermoed dat het eerlijk gezegd ook ergens in de voeding zit. De vorige pc ging soms ook pas echt aan na soms 2 of 3 keer de powerknop in te drukken. De eerste keer zag je 'm even oplichten, maar net zo snel weer uit. Dat was in het begin, toen ik die vorige pc nog niet zo lang had (uit 2007) niet zo.

Oh, heb trouwens ook de voeding test gedaan met een paperclip aan de atx stekker (groene draad verbinden met zwart), maar of het nu aan de paperclip lag, weet ik niet, maar de voeding reageerde niet bij inschakelen, terwijl de voeding het vervolgens wel doet op het oude moederbord.

[ Voor 19% gewijzigd door Remco2001 op 05-07-2014 12:32 . Reden: Aanvulling voedingtest ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je naar de winkel kan gaan zou ik dat zeker doen.

★ What does that mean? ★

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Topicstarter
Inmiddels een nieuwe voeding besteld. Dat was gelukkig dé oplossing! Werkt nu helemaal naar behoren. Oude voeding dus aardig versleten na die 7 jaar. Bedankt voor alle tips! :)
Pagina: 1