Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VDSL nuttig als je ADSL2+ niet eens volledig kunt benutten?

Pagina: 1
Acties:

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Beste Tweaker-vriendjûhs,

Sinds gisteren heeft XS4ALL z'n internet-abo's en glas-abo's gelijkgetrokken wat een snelheidsverhoging danwel prijsverlaging voor de ADSL-klanten inhoudt. Heel leuk natuurlijk!

Maarrrr, ondertussen haal ik slechts 16 103 kb/s via mijn koperlijntje (ADSL2+), terwijl mijn abo toch echt een 20 Mb/s-abo is.

Dus ik bellen met de klantenservice: "Joh, lijkt me niet handig als ik naar een 50 Mb/s-abo ga, als ik de 20 Mb/s niet eens kan halen!" -"Ja, dat begrijp ik.. Hey, wacht eens, bij een 2e postcodecheck zie ik opeens wél VDSL!" "Hmm, interessant!"

OK, inderdaad, interessant, mogelijk toch VDSL mogelijk op m'n adresje *D Maarja, dan zit je dus met het volgende: is dat nog wel nuttig in mijn situatie?

Op dit moment dus amper 16 Mb/s bij een SNR van 5 dB en een line attenuation van 20 dB downstream. Dat schiet natuurlijk niet op 8)7

De bbned postcodecheck zegt "± 1732 meter" afstand tot de centrale.

Dus dan pak je d'r een stapel grafiekjes bij:

Afbeeldingslocatie: http://static.alrond.com/down.jpg Afbeeldingslocatie: http://eulinkonline.files.wordpress.com/2010/11/adsl-afstand-tot-centrale.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.valadissupport.nl/a006/a006_32.gif

De grafieken spreken elkaar sowieso nogal tegen.. De bovenste vindt dat ik überhaupt geen 16 Mb/s zou moeten kunnen halen en de anderen vinden dat ik veeeeeeeel meer zou moeten kunnen behalen..

Waar ze allemaal wel aardig consequent in zijn, is dat bij de "16 Mb/s-lijn" (horizontaal) ADSL2(+) en VDSL niet veel verschillen.

Kortom: heeft het in deze situatie überhaupt nut om over te stappen op VDSL? Of kan ik beter voor een tientje minder abo-kosten per maand kiezen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn ervaring(kpn medewerker) is vdsl gaat je hier voordeel in opleveren in snelheid, up & down. Vraag eens of je een maandje of zo mag proberen?

Naam:Almelo-Centrum
Code:Aml-C
Afstand:± 1988 meter

Maar ik weet dat mijn VDSL kast(heb zelf thuis ook VDSL) ~300m is. Zowel op werk gemeten _/-\o_ als van mijn huis naar de Albert Heijn(google maps/schatting) waar zo'n mooie vierkante doos staat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mjah, maar ik heb ze recent niet in mijn wijk zien graven.. Kan me ook geen ROP in de buurt herinneren.

Plus, dat zou ik dan toch ook gaan merken in m'n attenuatie?

En spreek je nou jouw ervaring naar jouw eigen situatie uit? Of jouw ervaring als KPN-medewerker uit vergelijkbare situaties als de mijne, met brakke koperdraad in vergelegen centrales zonder ROP?

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 04-07-2014 20:31 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Osiris schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:30:
Mjah, maar ik heb ze recent niet in mijn wijk zien graven.. Kan me ook geen ROP in de buurt herinneren.

Plus, dat zou ik dan toch ook gaan merken in m'n attenuatie?

En spreek je nou jouw ervaring naar jouw eigen situatie uit? Of jouw ervaring als KPN-medewerker uit vergelijkbare situaties als de mijne, met brakke koperdraad in vergelegen centrales zonder ROP?
Kan zijn dat ze alsnog VDSL willen gaan leveren op je 1732m lijn(als er geen ROP is). In praktijk wordt VDSL sneller als de afstand ~1900m of lager is, en eigenlijk ook niet geleverd als de afstand dan groter is.. Hoger dan dat gaat die vaker klapperen(brakke verbinding / uitval).

Of je dat gaat merken in je attenuatie(zoals jij dat zo mooi zegt) durf ik niet te zeggen.

Eigen ervaring doelde ik meer op de site die niet altijd de hele waarheid weergeeft. Aangezien ik toch echt 300m van de ROP zit met ~70Mbit gecapt op 52Mbit, terwijl die postcode check mij een leuke 1900m geeft.

En werkervaring is als een medewerker aangeeft dat er ook VDSL kan worden gebruikt dat ook sneller is en ook gewoon stabiel is. edit: systemen vangen de fouten er uit

Maar de vraag voor jou zit hem meer in het volgende, krijg ik op 1732m VDSL of via een ROP. En als het via een ROP is zou ik het doen (liggend aan de afstand(wat een 1ste-lijns je niet kan zeggen overigens) en de haalbare snelheid).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou mooi op het ADSL blijven op 1.7 km, VDSL begint problemen te krijgen op 1.5 tot 1.6 km en hoger. Snelheid zakt dan heel snel in elkaar.

Die 16 mb op het ADSL over die afstand is wel netjes. Als je een beetje brakke lijn hebt houd je ook maar 17 tot 21 mb over op 1.7 km. ( met vdsl )

Het verhaal is natuurlijk anders als er een buitenring tussen staat. Volgens mij moet je dit wel kunnen navragen, bij de KPN klanten service.

En dat met het systeem vangen de fouten er uit, betekend ook dat de reactie tijd (ping) ook veel hoger is. Tegenover ADSL.