Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag mijn nieuwe onderdelen in elkaar gezet, alles werkt perfect maar ik denk dat mijn nieuwe CPU te warm wordt. Ik gebruik gewoon de stock cooler, alles op stock speeds dus 4.0 - 4.4 ghz, idle zijn de temperaturen rond de 50-55 graden, na een minuutje prime95 springt het al op 85-90 graden.. Weet iemand of deze temperaturen normaal zijn of heb ik iets verkeerd gedaan? Ik weet dat deze CPU's warm lopen, maar dit lijkt mij veels te hoog.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24

Nemesizz

Untouchable

alles op stock speeds dus 4.0 - 4.4 ghz
Eh, volgens Intel zelf is stock speed 3,6Ghz en turbo 4Ghz. Dus 4 tot 4.4Ghz is overklok en dan worden ze inderdaad erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanvdv38
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 10:12
Kan het zijn dat je een 4790k hebt? Die loopt wel op 4.0 ghz met een turbo van 4.4 ghz.
(pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed)

Overigens zijn de stock koelers niet zo heel goed. De 4790k (en de 4790 dan denk ik ook) hebben wel een betere koelpasta tussen de headspreader en de processor zelf, maar een stock koeler lijkt me nog steeds niet erg geschikt voor zware taken. Je kan nog even checken of de koeler goed is gemonteerd, maar ik zou toch een aftermarket koeler gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja inderdaad, ik heb de 4790k.

Welke koeler zouden jullie dan aanraden? Hij werkt nu wel wat koeler, 35-40 graden idle, maar load wordt hij nog steeds 85-90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:50
Dat ligt eraan:
- Wat mag het kosten?
- Wil je nog gaan overclocken, en zo ja tot hoeveel wil je het pushen?
- Welke kast heb je (hoe groot mag de koeler zijn)?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanvdv38
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 10:12
Inderdaad. Ik heb voor een 4770K (met slechtere TIM, dus hogere temps) deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition En dat voldoet mij prima :)

Check inderdaad even de ruimte in je kast, en de hoogte van je RAM! Daarnaast kun je de koelpasta gebruiken die bij een aftermarket koeler zit, maar zou ik toch aparte koelpasta kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een grote kast dat is geen probleem en mijn RAM heb ik expres klein gekocht in het geval dat ik een grote koeler zou kopen. Ik ben niet van plan om te overklokken dit is meer dan voldoende, maar met renderen enzo wordt mijn CPU 96-97 graden en dat is toch echt TE veel. Ik dacht zelf aan watercooling voor mijn CPU, zouden jullie dat ook aanraden? Het mag rond de 100 euro kosten.. Ik werd veel met 3ds max dus veel renders enzo, denk niet dat het goed voor mijn cpu zal om uren lang op 96-97 graden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:48:
Ik heb een grote kast dat is geen probleem en mijn RAM heb ik expres klein gekocht in het geval dat ik een grote koeler zou kopen. Ik ben niet van plan om te overklokken dit is meer dan voldoende, maar met renderen enzo wordt mijn CPU 96-97 graden en dat is toch echt TE veel. Ik dacht zelf aan watercooling voor mijn CPU, zouden jullie dat ook aanraden? Het mag rond de 100 euro kosten.. Ik werd veel met 3ds max dus veel renders enzo, denk niet dat het goed voor mijn cpu zal om uren lang op 96-97 graden te zitten.
Overigens, met welk programma meet je de temperaturen? Sommige programma's lezen de boel niet altijd goed uit, want ik vind rond de 95ºC wel erg veel...zelfs voor een stock cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Meet met CoreTemp de afstand tot Tjmax, dit mag niet lager worden dan 10 graden.
Bij 0 schakelt de bescherming in. (Is ommenabij de 100 C)

En helaas is het ook met grote tower koelers dweilen met de kraan open, de 70 graden is nog steeds in seconden behaald, en 80 graden op de lange duur is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:50
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:48:
97 graden met de stock koeler, dan gok ik dat de koeler zelf niet helemaal goed bevestigd zit. Ik denk dat je aan een van deze koelers meer dan genoeg moet hebben, zelfs als je later alsnog besluit om te gaan overclocken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
wat is je vcore voltage
auto? mijn vcore was automatisch 1.5v dus veel te veel
check even je voltages
Pagina: 1