Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van twee externe harde schijven die niet worden herkend op de laptop. Jullie expertise zou erg gewaardeerd worden!

Het probleem:
De externe HD's worden beide niet herkend op een Windows en een Mac. Wanneer ik ze aansluit gaan ze wel aan (de lampjes beginnen te branden en ik hoor ze draaien). Maar ze worden dus niet herkend in de verkenner. Ik heb OnTrack Easy Recovery geprobeerd maar dit tot geen succes. Verder levert google mij wel wat opties op, maar deze werken helaas ook niet.

Ook het aansluiten op een andere USB poort en de kabel vervangen helpt ook niet. Ik werk zelf vanuit een Windows 8.1 laptop.

Het gaat om:Wanneer ik de WD aansluit geeft Microsoft's UVCView utility dit weer:
---===>Device Information<===---
English product name: "External HDD "

ConnectionStatus:
Current Config Value: 0x01 -> Device Bus Speed: High
Device Address: 0x06
Open Pipes: 2

===>Endpoint Descriptor<===
bLength: 0x07
bDescriptorType: 0x05
bEndpointAddress: 0x81 -> Direction: IN - EndpointID: 1
bmAttributes: 0x02 -> Bulk Transfer Type
wMaxPacketSize: 0x0200 = 0x200 max bytes
bInterval: 0x00

bEndpointAddress: 0x02 -> Direction: OUT - EndpointID: 2

===>Device Descriptor<===
bLength: 0x12
bDescriptorType: 0x01
bcdUSB: 0x0200
bDeviceClass: 0x00 -> This is an Interface Class Defined Device
bDeviceSubClass: 0x00
bDeviceProtocol: 0x00
bMaxPacketSize0: 0x40 = (64) Bytes
idVendor: 0x1058 = Western Digital Technologies, Inc.
idProduct: 0x1010
bcdDevice: 0x0175
iManufacturer: 0x01
English (United States) "Western Digital "
iProduct: 0x02
English (United States) "External HDD "
iSerialNumber: 0x03
English (United States) "57442D57584E3330394A4130343337"
bNumConfigurations: 0x01

===>Configuration Descriptor<===
bLength: 0x09
bDescriptorType: 0x02
wTotalLength: 0x0020 -> Validated
bNumInterfaces: 0x01
bConfigurationValue: 0x01
iConfiguration: 0x00
bmAttributes: 0xC0 -> Bus Powered
MaxPower: 0x01 = 2 mA

===>Interface Descriptor<===
bLength: 0x09
bDescriptorType: 0x04
bInterfaceNumber: 0x00
bAlternateSetting: 0x00
bNumEndpoints: 0x02
bInterfaceClass: 0x08 -> This is a Mass Storage USB Device Interface Class
bInterfaceSubClass: 0x06
bInterfaceProtocol: 0x50
iInterface: 0x00

bEndpointAddress: 0x81 -> Direction: IN - EndpointID: 1

bEndpointAddress: 0x02 -> Direction: OUT - EndpointID: 2
toon volledige bericht
De Freecom HD wordt niet herkend...

Achtergrond informatie:
De HD's zijn van mijn baas en er staat voornamelijk administratie op. Het bedrijf zit op Zanzibar en dat is gelijk ook mijn werklocatie. Het internet is hier dramatisch dus ik zal niet erg snel kunnen reageren. Om die reden ben ik ook gelimiteerd met mijn internet research. Daarnaast hebben wij in het verleden een laptop laten repareren bij een IT bedrijf om er vervolgens een week later erachter te komen dat de betreffende medewerker er vandoor is gegaan met de laptop... haha! Dat zijn de werkomstandigheden :-)!

Hebben jullie nog suggesties? Alvast bedankt voor de input!

Gegroet!

Lennard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou beginnen met de HDDs uit hun externe casing te halen en dan deze middels de native (S)ATA proberen aan te sluiten ipv de USB aansluiting. Daarmee sluit je issues met het externe circuit uit. Zolang de HDDs draaien is er in principe hoop. Mochten de HDDs nog niet herkend worden, dan wordt het knap lastiger; kan zowel een 'logisch' issue zijn met de HDD data zelf (b.v. als de partitie tabel beschadigd is, worden deze soms door de PC BIOS al niet meer herkend) alsnog toch nog een hardware issue met b.v. de HDD circuitry zelf.

Dat is met name een kwestie van de juiste software vinden; het liefst zo low-level mogelijk; b.v. middels Linux ipv Win8.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt dat Windows verkenner je schijf niet herkent. Maar Verkenner herkent geen schijven; alleen filesystems. Als er geen filesystem wordt gezien op je schijf, komt je schijf niet in Verkenner terecht. Maar wel in Disk Management / Schijfbeheer; daar moet je dan ook kijken als je wilt weten of je schijf wordt herkend of niet.

Start->Run->diskmgmt.msc

Daar hoort je schijf bij te staan. Als je hem ziet, graag eerst de SMART info veilig stellen met CrystalDiskInfo voordat je dingen gaat doen zoals kopiëren. Als je bad sectors of kabelproblemen hebt, moet je die eerst behandelen voordat je aan je data gaat zitten. Tenzij de opgeslagen data niet belangrijk is.

Post een screenshot van Schijfbeheer / Disk Management en van CrystalDiskInfo en we kunnen je wellicht verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
Bedankt SKiLLa and CiPHER voor een reactie!

Ik heb momenteel geen desktop tot mijn beschikking, dus kan niet testen of het ligt aan de externe circuits. Hoewel het wel mogelijk is om een desktop computer te regelen, wil ik dat liever pas op het alle laatste moment doen. Want dan moet er een computer overgetakeld worden uit een ander dorp etc... Gedoe dus :-).

De Freecom HD wordt niet gezien in Disk Management & Crystal disk info.

De WD HD wordt wel gezien in Disk Management & Crystal disk info. Hieronder de screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20175536/Screenshot_WD_DiskManagament_CDI.png

Ik las in een andere topic dat handiger is om even naar decimalen te switchen ipv heximalen. Dus bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/20175536/Screenshot_CDI_10DEC.png

Ik heb tussen de functies gezocht voor het veilig stellen van de SMART info. Maar dit kon ik niet vinden. Daarbij wil ik ook niet per ongeluk iets stoms doen... ;-)

Super bedankt alvast voor de input!

Groeten,

Lennard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58
weet je zeker dat je zelf deze taak wil doen? Het lijkt er op alsof de data niet belangrijk genoeg lijkt te zijn om bijvoorbeeld een desktop-pc te regelen.

Zoals al eerder in dit topic gezegd is het verstandig om de factor externe hardeschijf behuizing uit de variabellen te halen. Zie reactie van sKilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freecom HDD wordt niet gezien; die zul je dus uit de behuizing moeten halen voor datarecovery.

De WD HDD kan je wel zien. Echter ik zie in Disk Management een HDD van 500GB, tewijl je daaronder een plaatje post van een 750GB WD schijf. Maar dat betreft je C-schijf; ik neem aan dat het om je 'Disk 1' gaat in de screenshot van CrystalDiskInfo. Dus dan heb je van de verkeerde schijf een screenshot gemaakt.

Hoe dan ook; deze schijf ziet wel partities maar herkent de partitie niet als NTFS. Corruptie dus. Als je de data wilt hebben -> software datarecovery, als je de data niet meer nodig hebt -> formatteren. De schijf zelf zou goed moeten zijn. Voor de andere schijf in externe behuizing ligt dat mogelijk heel anders. Die zul je eerst direct moeten aansluiten via SATA om te kijken of je nog aan recovery kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
@Cipher bedankt voor de reply!

Ik ben nu bezig met de recovering van de eerste schijf via OnTrack

@nachtnet je laat het gemakkelijk klinken om even een desktop te regelen. Het is eerder een kwestie dat er gewoonweg geen desktop aanwezig is. Dat is het nadeel van de digitale innovatie... Iedereen heeft een laptop. De meeste hotels hebben de desktops zelf in gebruik voor boekingen en die kan ik dus ook niet zomaar even pakken. Daarnaast hebben de meeste huizen nog niet eens een tv, laat staan een computer ;-)

Enfin, de zoektocht is nog niet gestaakt ;-)

Gegroet en nogmaals bedankt voor het advies! Ik geef binnenkort een update over de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58
Had even niet gezien dat je in Zanzibar (tanzania) zit.

In dat geval wil ik je aanraden om de 2e harde schijf te proberen in een andere externe behuizing (misschien als je met de eerste recovery geslaagd bent dat je die behuizing kunt gebruiken voor harde schijf nummer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
Beste CiPHER, nachtnet en SKiLLa,

Het is een beetje een late reactie, maar de WD HD is inmiddels gerecoverd. De Freecom HD werkt nog steeds niet. Maar op dit moment is dat ook geen probleem. Tijd en mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat het op een (ultra) laag pitje is gezet. In de toekomst (ooit) zal ik het weer aanpakken maar voor nu is het niet meer belangrijk. Op de WD HD stond alle belangrijke data die wij nodig hadden.

Tot zover de update! Sorry voor het tot leven roepen van een oude topic...

Met vriendelijke groet,

Lennard

[ Voor 4% gewijzigd door len.asdf op 29-10-2014 18:11 . Reden: Eerste zinnetje toegevoegd ]

Pagina: 1