Het is altijd zo geweest dat schade geen reden is om WKOA te weigeren. Het is namelijk heel simpel: de redenen die er zijn om WKOA niet van toepassing te laten zijn staan (en stonden) expliciet vermeld. Leuk dat mensen er dan allerlei dingen bij verzinnen omdat het in hun logica past, maar zo werkt de wet niet. Zie ook een eerder artikel van Arnoud Engelfriet - en ik wil mensen aanraden toch de sticky hier eens door te nemen, want daar staat een en ander ook verwezen.
Anoniem: 27535 in "Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie"
De reden dat een dergelijke weigering niet voor de hand ligt, is dat het juist de bedoeling is dat de drempel voor de winkel hoog is om te weigeren. Wat als er een klein scheurtje in de verpakking zit? Verpakking is onderdeel van het gekochte. Mag de winkel weigeren? Wat als er een minuscuul klein krasje ergens op de behuizing zit? Weigeren? Schade is niet eenduidig te constateren of als grens te stellen.
Uiteraard geldt wel gewoon, zoals met alles, dat iemand die schade veroorzaakt schadeplichtig is. Dus als er iets gefixt moet worden, dan zijn die kosten voor de consument. Die kosten mogen echter slechts de daadwerkelijke kosten zijn, dus ook niet dat de winkel middels reparatie winst maakt. Het is fijn dat de wet nu duidelijker is over het punt schade, maar in praktijk was dit al zo.
Dit alles om te zorgen dat het niet loont om te proberen de WKOA te frustreren.
In situatie van de TS mag WKOA niet geweigerd worden. De vraag is vervolgens wat precies de waardevermindering is, of wat de kosten zijn om die sticker realistisch gezien te vervangen.
Ten slotte wil ik mensen nogmaals op het hart drukken geen uitspraken te doen over dingen als ze daar niet 100% zeker van zijn of bronnen voor hebben. In situaties met recht kan je onbedoeld mensen benadelen of erger.
Midas.e schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:55:
ik quote:
Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan. --
http://www.consumentenbon...on-huis/kopen-op-afstand/
De winkel heeft dus gelijk.
Ik heb de consumentenbond hierover gemaild, want die uitleg is nadrukkelijk fout

Slordig, erg slordig dat zoiets in het nadeel van de consument wordt uitgelegd door nota bene de consumentenbond.
[
Voor 30% gewijzigd door
Anoniem: 27535 op 05-07-2014 16:59
]