[Debian] Raid 1

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 15:47
Beste Tweakers,

Het is me eerste keer dat ik iets met RAID ga doen en wil mijn OS in RAID 1 zetten. Nu heb ik een moederboard met een Intel chipset. Hieronder staat het moederboard dat ik bezit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z77-V LX€ 64,-€ 64,-

Wat ik al geprobeerd heb is in het bios mijn sata configuration naar RAID gezet. Hierdoor is het mogelijk om RAID aan te maken en dit heb ik dan ook gedaan. RAID 1, tijdens het installeren heb ik twee SSD's erin zitten en hoef dan ook niets te selecteren.

Na deze stap wil ik dus Debian Wheezy installeren op de SSD, maar krijg zodra ik hem wil installeren verschillende foutmeldingen. Heb voor nu even op 'yes' gedrukt. Maar zie dan dat hij niet RAID is geconfigureerd.

Nu zag ik op YouTube filmpjes hoe zijn softwarematig met Linux een RAID aanmaken en nu is dus de vraag, moet ik die eerste stappen ook blijven uitvoeren (dus in bios een RAID aanmaken en daarna in het installatie procedure de stappen nemen die in het YouTube filmpje worden beschreven)?

Hebben jullie verder nog tips en/of ideeën?

Mvg,

FRGert

(p.s. weet niet of het hier moest of onder de Linux topic)

• marcelvb
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11-2025
Er zijn 3 manieren om RAID te doen in Linux:
  • Software RAID
  • BIOS RAID
  • Hardware RAID met echte RAID-controller
Zelf gebruik ik de software RAID van Linux. De RAID van de BIOS wordt meestal afgeraden omdat die (vroeger) nogal crappy was. Daarbij ben je afhankelijk van je BIOS chip. Dus als je mobo kapot gaat, is de vraag of je je schijven nog kunt gebruiken met een nieuwe mobo.

Het is me niet duidelijk of je een nieuw systeem gaat inrichten of dat je een bestaand systeem hebt. Als je een nieuw systeem in gaat richten kun je ook nog kijken naar de ingebouwde RAID mogelijkheden van btrfs.

Zie ook:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
https://btrfs.wiki.kernel...rfs_with_Multiple_Devices

Verwijderd

Wat jij BIOS RAID noemt, wordt ook wel onboard RAID of FakeRAID genoemd. Maar ook dan wordt de software-implementatie van Linux gebruikt (md-raid). Die kan de metadata van diverse fabrikanten (Intel, AMD, Silicon Image, Promise, JMicron, Marvell, ASMedia, SiS, VIA, etc) herkennen en hangt daar vervolgens zijn eigen software RAID engine aan.

Bij BSD gaat dat hetzelfde: geom_raid herkent diverse metadata formaten en stuurt de eigen software RAID engine aan.

Verwijderd

Ik had nog niet gezien dat dit een oud topic is. En oude topics kun je beter laten rusten, want de topicstarter zal jouw bericht hoogstwaarschijnlijk niet meer lezen.

Dit topic is gesloten.