• remkot
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-01 15:16
Hallo allemaal,

Mijn broer heeft een probleempje….. de cpu en de gpu worden te warm. (zie link)
Afbeeldingslocatie: http://remkot.nl/downloads/pc.jpg

Wat hebben we gedaan:
Mijn broer had een videokaart ik dacht de GTS 250.
Deze werd ernstig te warm zodat de heb beeld zelfs uitviel.

We zijn naar de winkel gegaan en hebben de gtx 590 mee gekregen.

Echt, deze word ook zo heet en nu ook de cpu erbij.

We hebben alles schoon gemaakt, opnieuw koelpasta op de cpu maar werkt niet.
Er is ook iemand langs gekomen die alle kabels aardig mooi heeft weggewerkt i.v.m. de airflow.

Zoals jullie zien mag dit allemaal niet baten.

Wat kunnen we hier nou aan doen?
Een simpel spel zoals america’s army is zo ook zelfs niet te spelen.

Met de zelfde cpu, speelde hij met gemak Battlefield 3.

We worden er nu wel een beetje gek van.

Kan alles zo warm worden als de voeding niet genoeg vermogen heeft?
Zit nu 500Watt in.

Alvast bedankt voor de sugesties.

Verwijderd

Wellicht een foto van je setup?

En, wat voor CPU-koeler heb je?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie overigens Fan1: 15 rpm en Fan2: 900 rpm
En een enorm warmteverschil tussen de beide 590 chipsets. Lijkt toch op een warmte issue in de kast.
Wat als je het sidepanel eraf laat ?

• remkot
Ik zal een foto vragen. Deze zal ik nog posten.

De koeler is de gewone originele. Ook dit post ik nog.

Als we de sidepanel eraf laten doet hij het zelfde hellaas.

Verwijderd

remkot schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:49:
Ik zal een foto vragen. Deze zal ik nog posten.

De koeler is de gewone originele. Ook dit post ik nog.

Als we de sidepanel eraf laten doet hij het zelfde hellaas.
Zijn dit idle temps??
Welke fan draait maar op 15 toeren? Die van de GTX 590 op 91C?
En volgens mij hoort die FX-6300 al 10 keer zichzelf afgesloten te hebben op 141C, dat moet een leesfout van dat prog. zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 12:29 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 14:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat van die CPU die op 141°C loopt kan ik amper geloven. Zelfs zonder koeler haal je zo'n temperaturen niet, dan valt je PC gewoon uit. Dat je GPU zo warm loopt zou wel eens aan de airflow in je kast kunnen liggen, maar dat van je CPU is gewoon fout. Probeer je temps eens uit te lezen met CoreTemp?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2025

Gertjuhjan

Software Engineer

Vriend van mij heeft ook vergelijkbaar issue gehad, zijn oplossing was, computer plat leggen en tafelventilator er in laten blazen(van 10 cm afstand:P)

Xbox: Gulpener88

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Software Engineer zeker? :+

Ik denk dat de airflow in je kast niet optimaal is. En die 141° is een uitleesfout.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
kan een airflow issue zijn, heb je een foto van de binnenkant?

bij je cpu twijfel ik of je cooler er wel goed opzit. welke koelpasta heb je gebruikt en hoeveel.
voor je cpu laat beide fans is evensnel draaien met 15 rpm kan ik me voorstellen dat een core warm wordt

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• remkot
Klinkt stom, maar van die fan was me nog niet eens opgevallen.

Hier de foto's van de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: http://remkot.nl/downloads/pc2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://remkot.nl/downloads/pc3.jpg

Koelpastamerk moet ik even op zoeken.

Ik had de hoeveelheid van een ietstjes groter dan een rijstkorrel. Dat werd mij toen aangeraden.

p.s. we gaan die coretemp proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door remkot op 04-07-2014 14:40 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

remkot schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:37:
Klinkt stom, maar van die fan was me nog niet eens opgevallen.

Hier de foto's van de binnenkant.

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik had de hoeveelheid van een ietstjes groter dan een rijstkorrel. Dat werd mij toen aangeraden.
Airflow lijkt me in orde, en ik kan met grote zekerheid zeggen dat FX-CPU's zich uitzetten bij 90 graden, dit is me ook wel eens gebeurt :P

Voelt de koeler van de CPU zich ook warm aan? (bestond dit ook al voordat je de 590 had?)

Als je die 590 gekregen hebt wil ik ook wel zo'n computerzaak in de buurt 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 04-07-2014 14:43 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Kan misschien aan de foto liggen (de hoek), maar ik zie volgens mij geen front intake fan?

De hardeschijven zijn ook erg warm, dus denk ik dat de airflow juist niet in orde is.
De combinatie van waar de schijven zitten, en de lengte van de videokaart inclusief kabels blokkeert volgens mij ook het kleine beetje airflow wat er nog zou moeten zijn.
Daarnaast is een GTX590 nou niet bepaald bekend om 'koel' te zijn....

Die CPU uitlezing is gewoon een uitleesfout, 141ºC met een werkende CPU is niet mogelijk (zonder beveiliging al lang doorgebrand, met beveiliging al lang uitgevallen).

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als die CPU 141 graden is, is de CPU koeler niet eens meer aan te raken, als hij uberhaubt nog wil draaien, ik zeg verkeerde sensor. Je GPU's geven ook 2 compleet verschillende temperaturen, dat is best apart.

Als je de kast zo laat draaien, krijg je dan betere temperaturen? Leg er anders een thermometer in (of bij voorkeur eentje die je dicht bij de koeler kan leggen), zowel kast open als dicht. Als daar groot verschil zit, zou je nog wat moeten sleutelen aan je airflow.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-02 11:14

Gmount

Ecorunner lid

Kijk anders eens of je met msi afterburner (/vergelijkbaar programma) de fan van de gpu wat harder kunt laten draaien, als dat helpt kun je een custom fanprofiel aanmaken.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• remkot
kuusj98 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:41:
[...]

Als je die 590 gekregen hebt wil ik ook wel zo'n computerzaak in de buurt 8)7
Mediamarkt

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 23:49

two

Is een 500 watter niet een beetje heel erg weinig voor een Dual GPU kaart? De meeste mensen hebben 500 watt als ze 1 GTX 580 hebben..

Signature

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-02 15:14
Nemesizz schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:46:
Kan misschien aan de foto liggen (de hoek), maar ik zie volgens mij geen front intake fan?

De hardeschijven zijn ook erg warm, dus denk ik dat de airflow juist niet in orde is.
De combinatie van waar de schijven zitten, en de lengte van de videokaart inclusief kabels blokkeert volgens mij ook het kleine beetje airflow wat er nog zou moeten zijn.
Daarnaast is een GTX590 nou niet bepaald bekend om 'koel' te zijn....

Die CPU uitlezing is gewoon een uitleesfout, 141ºC met een werkende CPU is niet mogelijk (zonder beveiliging al lang doorgebrand, met beveiliging al lang uitgevallen).
Hier sluit ik me bij aan, er lijkt inderdaad geen intake in te zetten, maar wel een GTX 590 + FX 6100, beide zijn in staat aardig wat te verstoken.

Fix op korte termijn: De achterste fan omdraaien zodat ie niet naar buiten, maar juist naar binnen blaast. Op die manier krijgen CPU + GPU + PSU tenminste nog wat lucht van buiten.

Toekomst: Front intake fan + rear exhaust fan + cable management.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

UTwizard schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:03:
[...]

Hier sluit ik me bij aan, er lijkt inderdaad geen intake in te zetten, maar wel een GTX 590 + FX 6100, beide zijn in staat aardig wat te verstoken.

Fix op korte termijn: De achterste fan omdraaien zodat ie niet naar buiten, maar juist naar binnen blaast. Op die manier krijgen CPU + GPU + PSU tenminste nog wat lucht van buiten.

Toekomst: Front intake fan + rear exhaust fan + cable management.
Dat lijkt me juist een heel slechte keuze, je blaast lucht opgewarmd door je CPU/GPU naar de HDD's.

Als je genoeg onderdruk hebt in je kast (als de PSU ook uitblazend is) en de enige weg van buitenlucht is de voorkant, is het niet eens zo'n groot probleem.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-02 15:14
SinergyX schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:05:
[...]

Dat lijkt me juist een heel slechte keuze, je blaast lucht opgewarmd door je CPU/GPU naar de HDD's.

Als je genoeg onderdruk hebt in je kast (als de PSU ook uitblazend is) en de enige weg van buitenlucht is de voorkant, is het niet eens zo'n groot probleem.
Je hebt gelijk, de temps van de HDD's waren me nog niet eens opgevallen. Dan zal het omdraaien van de fan waarschijnlijk ook weinig uithalen.

• remkot
Ik weet niet of het daaraan zou kunnen liggen......

Er zit volgens mij idd geen fan aan de voorkant.

Ik heb net zitten kijken, maar ook niet bij mijn computer, die van mijn vrouw en de "oude" van mijn ouders.... deze zijn wel super koel.

Ik rijd zo even naar hem toe, om te kijken of ik een fannetje aan de voorkant kan plaatsen

[ Voor 30% gewijzigd door remkot op 04-07-2014 15:14 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zou beginnen moet gewoon met 'de hand' te gaan voelen of dingen aan te raken zijn. Als het gewoon een brakke sensor is, is het dus weinig tot niets aan de hand (buiten dat je BIOS failsafe kan inschakelen).

En die 15RPM op Fan1 lijkt me ook niet echt te kloppen.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 04-07-2014 15:21 ]

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:07
Een andere cpu cooler zou ook geen kwaad kunnen denk ik. En ja, zoals zo velen al zeggen 141 graden dan is ie allang uitgeschakeld.

Voor 2 tientjes Cooler Master Hyper TX3 EVO oid.

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
ondertussen coretemp al geprobeerd? en voor de GPU kun je het beste de sensors van GPU-Z gebruiken. deze is vaak erg betrouwbaar.

lijken mij gewoon op foute sensors, helemaal als dit idle temps zijn.

denk dat de voeding deze kaart wel moet kunnen laten draaien, als de voeding twee 8 pin aansluitingen heeft voor de 590 moet hij hem gewoon aankunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Harm30 op 04-07-2014 15:29 ]

gametag: estruqiarixs

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
remkot schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:37:

Persoonlijk zou ik er wat meer op smeren. In ieder geval zoveel dat de hele heatspreader ermee bedekt is zodat je het metaal niet meer ziet. Natuurlijk moet je er geen cracker met smeerkaas van maken, maar wanneer het wat teveel is, wordt dit er vanzelf zijwaarts uitgeperst door de druk van de koeler. Ook goed de schroeven van de koeler aandraaien uiteraard.

Hou ook de max. temperatuur van je HDD's in de gaten. HD's die langere tijd warmer worden dat het datasheet toestaat (zie website fabrikant), gaan snel defect. Tevens een goede reden om een intake fan aan te schaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Atomsk op 04-07-2014 15:46 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:07
Als de andere zij plaat er ook af kan scheelt het ook alweer, maar toch zou een dichte kast met goede fans niet zulke temperaturen moeten laten zien. Vast iets mis met de sensoren of tooltjes.

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

Verwijderd

Maar omdat we het toch willen weten: heb je nu serieus een GTS 250 voor een GTX 590 mogen wisselen zonder bijbetalen?

• remkot
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:42:
Maar omdat we het toch willen weten: heb je nu serieus een GTS 250 voor een GTX 590 mogen wisselen zonder bijbetalen?
Nee sorry.
Ik heb het even gevraagd en uitgezocht, maar de oude kaart was een gtx560.
De gts250 is de kaart die hij er nu in heeft zitten, en deze had hij dus voor de 560.

De gtx560 is dus vervangen door de gtx590, dit omdat de mediamarkt de 560 niet meer verkocht.
Maar ja, toch nog steeds een mooie deal.

Maar even terug te komen.....
We hebben nogal lopen kloten gisteren, en hebben ontdekt dat 1 van de processoren het niet doet van de 590.
Als de 1e processor uitviel..... werd de andere te heet omdat hij natuurlijk alles voor zijn kiezen kreeg.
Heel soms deed de 1e prosessor het wel, en waren de waardes 71 graden ( zware belasting)voor beide prosessors.

Met andere woorden is dit probleem aardig opgelost.
Waardes van de CPU kloppen niet en de GPU is stuk.

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat de kast nog wel wat koeler mag.... 8)

Bedankt allemaal. _/-\o_ _/-\o_

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 15:42
ik zou zeggen gebruik msi afterburner om de gpu uit te lezen, de nieuwste versie weergeeft ook de cpu core temperaturen. plaats een intake ventilator onderin de kast om lucht bij de gpu te krijgen en vervang de standaar amd koeler met een 2e hands groter blok (mugen 3 ofso zijn voor een prikkie te krijgen) dat zou het al moeten doen. iets meer dan een rijstkorrel doe ik ook altijd bij het aanbrengen van koelpasta dus dat zit helemaal snor.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1