Toon posts:

CPU Koeling AMD FX-8320

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb onlangs een AMD FX-8320 Eight Core processor ingebouwd, alleen nu heb ik het idee
dat die te weinig koeling krijgt, want als ik geen enkel proces uitvoer (dus idle) blaast de fan als een gek.

Nu wil ik dus meer koeling maar ik heb een beetje advies nodig wat nou het beste is, of ik nou een andere
CPU-fan moet kopen of een een extra chassisfan.

Specs:

Moederbord: Asrock 970 Pro3 R2.0
Processor: AMD FX-8320 Eight Core 3,5 GHz
Geheugen: 4096 mb RAM. (is misschien wat aan de lage kant)
Videokaarten: ATI Radeon HD5770 en MSI R5770 HAWK (crossfire)

Als jullie meer nodig hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 14:39
Je kan eventueel in de bios nog het fan profiel aanpassen. Dik kans dat die verkeerd staat.
Als je echt een andere koeler wilt zijn dezen wel aan te raden.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal er naar kijken. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Oh oh oh...is er weer een. Asrock 970 moederbordjes (Pro 3, Extreme 3 en Extreme 4) zijn gewoon niet geschikt voor 8 core AMD FX CPU's. De Pro 3 nog het minste van allemaal omdat de VRM's niet eens gekoeld zijn.

Probleem van die borden is dat ze te zwakke VRM's hebben om die zware CPU's van prik te voorzien.
De VRM's worden dan dusdanig heet dat de CPU moet throttelen om te voorkomen dat je VRM's doorbranden.
Die Asrock bordjes hebben slechts 4+1 phases VRM's, en bij een 8 core FX wil je toch echt wel 8+2 phases hebben (6+2 minimaal, maar 8+2 is zeker geen overbodige luxe). En dan ook nog eens met een heatsink erop.

Denk dat daar je grootste hitte probleem zit, CPU zal het waarschijnlijk niet zijn, die is waarschijnlijk toch aan het throttelen.

offtopic:
Komt misschien allemaal wat rot over, maar bijna iedere week is het wel raak dat er weer 970 pro3, extreme 3 of extreme 4 langs kom icm 8 core FX CPU waar wel iets mis mee is. Of geen performance (ook throttle) of oververhitting (VRM's te heet). Ik bedoel het niet verkeerd, maar die borden zijn gewoon niet geschikt voor die CPU's, ondanks wat Asrock beweerd op hun CPU support list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie.

Dat 970 moederbord heeft een AM3+ socket wat betekent dat er in ieder geval een FX processor in past.
Of ie daar voor geoptimaliseerd is, is een tweede verhaal. Mijn vraag was dan ook niet hoe het kan dat ie zo slecht gekoeld wordt, mijn vraag was welke koelers ik kan gebruiken om hem beter te koelen.

Allicht zal de CPU aan het throttelen zijn, maar de temperaturen schommelen zo rond de 45 graden wat volgens mij nog gewoon acceptabel is. Ik verwacht ook niet van dat ding dat ie niet heet wordt of niet veel gaat verbruiken als ik ga gamen ofzo.

En als het hitteprobleem niet bij de CPU ligt zal ik op zn minst een extra chassisfan er in kunnen bouwen toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

nee, een chassisfan gaat dat niet oplossen. Verkoop je moederbord en koop een betere!

Heb zelf de FX6300, en als ik die rond de 4,5Ghz laat lopen zijn mijn VRM's ook brandgevaarlijk als je ze wil aanraken :P.

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 08:58
S3nz schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:50:
nee, een chassisfan gaat dat niet oplossen. Verkoop je moederbord en koop een betere!

Heb zelf de FX6300, en als ik die rond de 4,5Ghz laat lopen zijn mijn VRM's ook brandgevaarlijk als je ze wil aanraken :P.
This,
Ik heb een 970a-ud3 samen met fx6300(tdp 95w) en mijn vrm begint bij 4ghz al oververhit raken. Dus alleen aantal vrm's is niet genoeg vooral met een 8320 met een tdp van 125w, zorg voor een moederbord in de price range van ASUS M5A99X EVO R2.0 ( 120 euro)
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:44:
Dank voor je reactie.

Dat 970 moederbord heeft een AM3+ socket wat betekent dat er in ieder geval een FX processor in past.
Of ie daar voor geoptimaliseerd is, is een tweede verhaal. Mijn vraag was dan ook niet hoe het kan dat ie zo slecht gekoeld wordt, mijn vraag was welke koelers ik kan gebruiken om hem beter te koelen.

Allicht zal de CPU aan het throttelen zijn, maar de temperaturen schommelen zo rond de 45 graden wat volgens mij nog gewoon acceptabel is. Ik verwacht ook niet van dat ding dat ie niet heet wordt of niet veel gaat verbruiken als ik ga gamen ofzo.

En als het hitteprobleem niet bij de CPU ligt zal ik op zn minst een extra chassisfan er in kunnen bouwen toch?
Dit klinkt idd als vrm throttle, kan je even screenshotje maken van temperaturen ?

[ Voor 45% gewijzigd door HenkdeFries op 04-07-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de temperaturen van je CPU laten zien?

Een betere CPU koeler zal al een stap in de goede richting zijn, iets als een Scythe mugen 4 PCGH. Maar zoals de rest al zegt zou ik geen FX-8320 op dat moederbord willen draaien om redenen eerder uitgelegd.
Zelf heb ik een FX-8350 (mijn FX-8320 was kapot en ik kreeg een FX-8350 van Mycom terug ;3) in combinatie met dit moederbord:
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
Ik heb ook een sabertooth nu, maar hiervoor had ik een Asus M5A97 EVO R2.0. Onder de 100 euro en heeft 6+2 phase power design. Ik heb er 4.7 Ghz mee kunnen bereiken met mijn FX8320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
ìs het je processorkoeler en niet een van de videokaarten? bij mij hield eenzelfde videokaart (de asus, CUcore koeler erop) er recentelijk mee op, en na vervanging van een oudere, lichtere videokaart, die met zijn alu koeler veel warmer draait, heb ik nu een veel stillere pc..
waarom zou een processor al gethrottled worden bij idle? om de warmte die de VRM's produceren als ze een idle proc moeten voeden?
ik wil wel meer info: wat hèb je aan kastkoeling?
als je wel met dit mobo verder wilt (wat is nou 125 watt, lijkt mij nog een "lichtere" octacore..) zijn alle voorgestelde koelers fout: je moet er eentje hebben die dus ook lucht òp die VRM's drukt.
(eigenwijs, ik weet het, maar we zitten hier op Tweakers, niet op Buyerz en steeds vaker is de oplossing "koop...")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Op overclock.net zijn er genoeg verhalen te lezen van mensen die een 125W CPU op een 4+1 mobo willen draaien en throttling ervaren. Ik heb mijn cpu zonder problemen met de stock koeler op mijn M5A97 EVO R2.0 gedraaid. Enkel toen ik wou overclocken heb ik een nieuwe koeler aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Case-study: Ik geloof dat ik een foutje heb gemaakt. Het is inderdaad een van mn videokaarten die zo gigantisch gaat blazen. De CPU-koeler gaat ook blazen, maar het keiharde geblaas komt van mn videokaart.
Ik heb geen idee hoe ik een screen moet toevoegen, maar ik zie nu dat de processor idle gewoon keurig rond de 37 graden is.

Mijn videokaart kan lekker pieken bij de 60 als ik ga gamen. Verder is die idle 43 graden.
Ik geloof dat ik dit toch echt wel kan oplossen met een extra fan. Ik heb namelijk voor de grap een tafelventilator, gewoon zo een voor de kamer waar ik in zit, naast de pc gezet op de laagste stand en voila,
temperaturen zakken lekker. Nou weet ik dat zo´n chassisfan wat zachter zal draaien, maar waarschijnlijk toch voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak anders even een foto van de binnenkant van je PC en post die hier.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
misschien kan je een sidefan kwijt die tussen die videokaarten kan blazen en een slotcooler om de warmte af te voeren.. of een fan voorin over de s/hdd's heen door naar de videokaarten?

@ (o.a.) Linus_BE: OP ging over idle en niet over overclocken..
ook ging het over lawaai en niet per se over warmte.. dat maakten diverse antwoorders ervan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Linus_BE schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 08:27:
Op overclock.net zijn er genoeg verhalen te lezen van mensen die een 125W CPU op een 4+1 mobo willen draaien en throttling ervaren. Ik heb mijn cpu zonder problemen met de stock koeler op mijn M5A97 EVO R2.0 gedraaid. Enkel toen ik wou overclocken heb ik een nieuwe koeler aangeschaft.
Herstel, dat Asus bord heeft een 4+2 VRM. Maar aantal zegt niet alles, er is ook nog zoiets als kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Dat bord heeft 6+2. Op overclock.net kan je een vrm database van alle moederborden vinden. De gewone M5A97 heeft wel 4+2. De vrm's van Asus zijn van goede kwaliteit. Die van Asrock daarentegen...

Het ging hier inderdaad niet over overclocken, maar een moederbord zonder vrm koeling en met 4+1 phase design kan geen octa core cpu draaien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Sorry je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met de niet Evo versie.

Maar inderdaad, het ging meer om de kwaliteit Asus versus Asrock dan om het aantal VRM's.

[ Voor 39% gewijzigd door noguru op 06-07-2014 17:41 ]

Pagina: 1