• marinusvdmeulen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo Tweakers!

Ik hen recentelijk erg veel problemen gehad met mijn moederbord, dit was een Asus IPIBL-LB.
Het moederbord was ook erg oud dus ik heb tweedehands een andere gekocht.

Ik heb nu een Intel DG965 RY.
Alles doet het prima, alleen de CPU loopt erg heet aan zonder enige zware belasting, dit kan ook aan de koelpasta liggen natuurlijk.
Ik heb op het moederbord een Q6600 zitten en 4GB DDR2 667MHz en een HD6970.

Nu zat ik op internet wat meer info op te zoeken over het moederbord en zag dat het alleen dual-core processors support. Terwijl mijn pc het prima doet denk ik..
Zou dit kunnen zijn waarom mijn processor zo heet wordt? En loopt hij nu gewoon op twee pootjes of op alle vier?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groeten,
Marinus

[ Voor 0% gewijzigd door marinusvdmeulen op 04-07-2014 08:33 . Reden: typfoutje ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je moederbord de CPU volledig ondersteunt is nog niet eens zo heel relevant, dat ding zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon alle 4 cores gebruiken (dat kun je ook simpel zien in je taskmanager).
Het probleem is hooguit de VRMs, die de hogere TDP van zo'n Q6600 wel op moeten kunnen vangen.

Verder zijn Q6600s sowieso heethoofden, dus een fatsoenlijke koeling is aan te raden. En wat zie jij als erg heet?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

http://www.intel.com/supp.../dg965ry/sb/CS-026603.htm

Download CPU-Z om te kijken hoe je cpu gevonden word.

Als ik jou was had ik me eerst goed geïnformeerd en voor een P/G45 of G41 moederbord gegaan.
Deze ondersteunen de Q6600 gewoon goed, en je kunt er nu nog nieuw 1 aanschaffen.

Ook is het zo dat de oudere chipset je cpu om zeep kunnen helpen omdat ze een te hoge spanning geven.
Uitzetten en nieuw bord halen.

Helaas heb ik dit mogen ervaren op mijn werk waar een collega een systeem moest redden welke niet meer werkte, hij zette een E7500 op een 965GC welke inderdaad wel starte maar binnen korte tijd raar begon te doen en uit viel en nooit meer aan ging.
CPU en Moederbord dood, op de onderkant van de CPU zag je 2 of 3 donkere vlekjes.
itsme9x schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:47:
Als hij niet ondersteund wordt, zal hij helemaal niet werken.
Dat moederbord ondersteund hem dus gewoon goed.

Dat hij warm wordt, zou kunnen dat na al die jaren de koelpasta tussen je processor en de fan uitgedroogd is. even lost halen, schoon maken en nieuwe koelpasta ertussen zal wonderen doen.

Tevens zijn de stock koelers van deze serie niet echt goed, en erg lawaaiig. Misschien kun je een alternatieve koeler aanschaffen?
Dit is niet helemaal waar, in meerdere situaties gehad dat b.v. het moederbord bij het opstarten een melding gaf dat de 'micro code' niet juist was of iets in die geest, en je wel door kon starten maar eerst even op F1 moest drukken. Dit was wel op te lossen met een bios update waarna het normaal werkte.

[ Voor 62% gewijzigd door prutser001 op 04-07-2014 08:55 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:39
Als hij niet ondersteund wordt, zal hij helemaal niet werken.
Dat moederbord ondersteund hem dus gewoon goed.

Dat hij warm wordt, zou kunnen dat na al die jaren de koelpasta tussen je processor en de fan uitgedroogd is. even lost halen, schoon maken en nieuwe koelpasta ertussen zal wonderen doen.

Tevens zijn de stock koelers van deze serie niet echt goed, en erg lawaaiig. Misschien kun je een alternatieve koeler aanschaffen?

• marinusvdmeulen
Ik heb in de taskmanager gezien dat alle 4 cores gewoon werken, dus ik ben al tevreden!
De processor wordt 95℃ - 100℃ als hij gewoon is opgestart dus ik heb hem ook nog niet langer dan 2 minuten aan gehad.

Heb tweedehands al een Scythe Mugen 2 gescoord en goede koelpasta, dat moet het probleem oplossen :)

Iedereen erg bedankt!

• marinusvdmeulen
Heb al even gekeken naar een G41 mobo, misschien is het wel zo handig om zo een aan te schaffen.
Dit moederbordje heeft me toch maar 15 euro gekost 8)7

[ Voor 58% gewijzigd door marinusvdmeulen op 04-07-2014 09:03 ]

• marinusvdmeulen
Dat klinkt niet fijn! Zou dit kunnen worden opgelost door in de bios de spanning aan te passen?
Anders koop ik gewoon een nieuwe, want deze heeft me toch maar 15 euro gekost.

[quote]prutser001 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:47:
http://www.intel.com/supp.../dg965ry/sb/CS-026603.htm

Download CPU-Z om te kijken hoe je cpu gevonden word.

Als ik jou was had ik me eerst goed geïnformeerd en voor een P/G45 of G41 moederbord gegaan.
Deze ondersteunen de Q6600 gewoon goed, en je kunt er nu nog nieuw 1 aanschaffen.

Ook is het zo dat de oudere chipset je cpu om zeep kunnen helpen omdat ze een te hoge spanning geven.
Uitzetten en nieuw bord halen.

Helaas heb ik dit mogen ervaren op mijn werk waar een collega een systeem moest redden welke niet meer werkte, hij zette een E7500 op een 965GC welke inderdaad wel starte maar binnen korte tijd raar begon te doen en uit viel en nooit meer aan ging.
CPU en Moederbord dood, op de onderkant van de CPU zag je 2 of 3 donkere vlekjes.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

marinusvdmeulen schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:58:
@prutser001
Dat klinkt niet fijn! Zou dit kunnen worden opgelost door in de bios de spanning aan te passen?
Anders koop ik gewoon een nieuwe, want deze heeft me toch maar 15 euro gekost.
Ik zou het risico persoonlijk niet nemen, probeer gewoon een G41 of P/G45 te krijgen deze zijn "gemaakt voor" de Q6600 series waar de 965 een serie daar voor was. Ik zag ze nu nog nieuw staan op Pricewatch 30-40 euro.

Mjah ik wist het toendertijd ook niet hoor, maar over de hele socket 775 range zijn er een aantal veranderingen gekomen waardoor je ondanks dezelfde socket toch echt CPU en Moederbord moest upgraden met de komst van de Core2duo/quad.

Ook heeft de G965 een niet al te beste reputatie deze had ook een hoop problemen bij de introductie, hij is ook gebaseerd op de 945 welke de 'generatie' voor de P35-G41-P/G45 waren

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1