2 routers achter modem/router en gastnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 9.050 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Momenteel heb ik 1 wifi router en een Ubee modem/router. Wifi router en Ubee modem/router zijn met elkaar verbonden via LAN kabel. De Ubee is momenteel de DHCP server waar Wifi uit staat. Op de router staat wifi aan en dhcp uit. Klein probleempje: het gastnetwerk op de router werkt niet meer sinds de Ubee dhcp server is geworden.

Nu heb ik boven niet zo'n heel goede verbinding dus wil ik er een goedkoop routertje bij plaatsen. Deze via LAN kabel verbinden met een van de 2 andere routers. Dit om de verbinding beter te maken maar ook om een gastnetwerkje te maken zodat gasten middels dat netwerk kunnen verbinden maar geen toegang hebben tot mijn eigen netwerk.

Hoe dit aan te sluiten met ipnummers e.d. en SSID's. 1 router moet dus eigenlijk een ander netwerk worden net zoals voorheen het gastnetwerk funktioneerde op de Dlink.
Ik heb de tutorial op tweakers wel gelezen maar dit gaat om 1 netwerk maken met 2 routers. Nu zijn het 3 routers waarvan er 1 voor gastnetwerk is..

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:09
Sowieso zou ik de Ubee niet als DHCP server laten fungeren. Neem contact op met UPC/ Ziggo, vraag of ze de modem in bridge mode willen zetten. Reset je router, en laat deze ook echt zijn werk als router doen.

Wat betreft jouw 2e vraag; je kan inderdaad een router kopen en die net zoals je router nu instellen als accespoint. Nu komt het inkoppertje; je kan natuurlijk ook gewoon een 'goedkope' accespoint kopen, daar bespaar jij jezelf een hoop gedoe mee.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Wat doe je dan precies als je de Ubee in Bridge mode laat zetten?
Ubee en 1 router moeten wel 1 netwerk blijven aangezien er 7 apparaten zijn om via LAN aan te sluiten, daarnaast moet het Ubee modem wifi spots blijven gebruiken.. Dit is dan volgens mij niet meer mogelijk na Bridge mode..

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hammetje schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:52:
Sowieso zou ik de Ubee niet als DHCP server laten fungeren. Neem contact op met UPC/ Ziggo, vraag of ze de modem in bridge mode willen zetten. Reset je router, en laat deze ook echt zijn werk als router doen.
Want?

Enige wat je hiermee bereikt is dat je een access point minder in je netwerk hebt :o

Ik zou juist Ubee als router laten werken, WiFi aan laten en beide andere routers als simpele AP instellen. Dan heb je 3 AP's in huis. Als dat op 2.4GHz teveel van het goede is zou je evt de 2.4GHz op de Ubee uit kunnen zetten, maar op 5GHz heb je zat kanalen (en ja, de Ubee kan de 15 DFS kanalen gebruiken, itt veel consumentenapparatuur...) dus interferentie is vooralsnog geen issue en door kortere bereik binnenhuis kun je nooit teveel APs hebben.
Wat betreft jouw 2e vraag; je kan inderdaad een router kopen en die net zoals je router nu instellen als accespoint. Nu komt het inkoppertje; je kan natuurlijk ook gewoon een 'goedkope' accespoint kopen, daar bespaar jij jezelf een hoop gedoe mee.
...ware het niet dat (van routers afgeleide) AP's vrijwel altijd duurder zijn dan hetzelfde stuk hardware dat als router verkocht wordt 8)7 :X

Als je weet hoe DHCP uit te schakelen en vervolgens de UTP naar de modem in een LAN poort te prikken ipv een WAN poort weet je genoeg om willekeurig welke router tot AP om te toveren. Hoezeer ik het met je eens ben dat een AP die als AP verkocht wordt makkelijker is zou ik er zelf geen cent meer aan uitgeven dan aan een router die als zodanig ingezet kan worden.

Trouwens, mbt guest netwerk dat niet werkt als router als AP ingezet wordt: een guest netwerk wordt van je eigen (W)LAN gescheiden. Als je een router als AP neerzet gebruik je alleen de (W)LAN en dus niet meer de WAN. Vrij logisch dat dat niet gaat werken. Andersom: waarom zou je? Je Ziggo modem levert sowieso al Wifispots. Laat je gasten lekker daarop inloggen als je ze niet op je eigen LAN vertrouwt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Ap maken lukt wel. Het wifi op de Ubee wil ik niet meer gebruiken aangezien de verbinding daar nogal eens van uitvalt.

Gasten op het Ziggo netwerk is geen optie aangezien er maar 2 personen op de wifi spots kunnen.
Wat wel kan dacht ik daarom deze thread:
Ubee dhcp. Daarop aangesloten LAN kabel de D-link router met wifi als AP.

Vervolgens een nieuwe router ook aangesloten maar als apart netwerk zodat gasten op dit wifi in kunnen loggen en kunnen internetten maar niet op mijn LAN kunnen en dus ook een ander wachtwoord om in te loggen...

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Ubee modems zijn leuk, maar wanneer ze echt moeten werken (Als in, veel clients van internet moeten voorzien/ veel verkeer moeten afhandelen) zijn die apparaten echt bar slecht en leveren alles behalve een stabiele verbinding. Wanneer je ervoor zorgt dat die modem alleen de verbinding met het internet maakt en de router vervolgens laat doen waar deze voor bedoelt is, zorg je voor een veel stabielere verbinding. Waar ik dat op baseer? Ik had in mijn vorige woning een Cisco modem van Ziggo. Hoewel deze als 'betere' werd aangeschreven, had deze ook moeite om bekabeld de maximiale snelheid te leveren. Modem in bridge mode laten zetten, losse router erachter gezet en sindsdien altijd stabieler én sneller internet gehad (als in, veel vaker de beloofde snelheid van de ISP halen). Met mij trouwens een hoop andere tweakers, zoek maar eens op het forum.

Aangezien hij al een router heeft én vraagt wat hij nieuw zou moeten kopen, lijkt het mij verstandiger om de router te resetten en dus ook echt als een router te laten werken. Daarnaast, accespoint zijn helemaal niet zo duur. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

Wat betreft jouw opmerking over het gastnetwerk met daarbij WiFi spots van Ziggo; dit werkt lange na niet zo goed als een 'normaal' gastnetwerk. Wil jij echt aan iedereen je eigen WiFi spots gegevens geven (+ dat het een rot gebruikersnaam en wachtwoord is)? Zo niet, ook niet iedereen heeft Ziggo/ UPC, dus heb je ook mensen die dan niet van dat netwerk gebruik kunnen maken.

@TS: Ik weet niet wat jij goedkoop vindt, maar dit apparaat is qua bereik en snelheid prima: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Met dat ding kan je ook een gastnetwerk aanmaken, dus daar zit je prima mee.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Bedankt.

De vraag is echter: hoe kan ik dit het beste aansluiten zodat er een extra netwerk komt voor de gast users EN tevens beter bereik op zolder. Ik dacht dus een extra router of AP inderdaad op zolder via LAN kabel aangesloten op Dlink of Ubee, maar een van de 2 routers moet een apart netwerk SSID krijgen voor het gastnetwerk. Hoe configureer ik dit en hoe aan te sluiten?

Een goedkoop routertje of AP kan ik wel ergens op de kop tikken. Sitecoms zijn ook niet duur.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Het apparaat wat jij op zolder wil zetten, moet dus ondersteuning hebben voor een gastnetwerk óf moet meerdere SSID's kunnen uitzenden. Het ligt er dan voornamelijk ook een beetje aan wat jij met je 'gastnetwerk' wilt.

Indien je een apart subnet wilt voor je gastnetwerk (en dus alle PC's/ NAS/ netwerkprinters onbereikbaar wilt maken voor gasten), ga je dat niet zomaar even kunnen doen met de eerste de beste router.

Wat betreft die Ubiquiti die ik al eerder adviseerde; dit zijn echt schitterende apparaten, makkelijk in te stellen en voldoen in alle opzichten aan je eisen. Hoe je deze zou moeten instellen: 1 x SSID die hetzelfde is als de router/ modem beneden + hetzelfde wachtwoord. Daarnaast biedt Ubiquiti gewoon een optie voor een gastnetwerk waarbij de rechten handmatig aan te passen/ in te stellen zijn.

Indien je een router koopt en die als AccesPoint wil instellen, moet je er, zoals eerder al gezegd, voor zorgen dat deze meerdere SSID's uit kunnen zenden. Ik durf niet te zeggen of alle sitecoms (shitcoms...) dat kunnen, maar ik had een paar weken terug een WL-342 (El cheapo) liggen die dat gewoon kon, voor de zekerheid wel even navragen in de winkel waar je hem koopt. Bij het instellen geef je SSID1 dezelfde naam als van het netwerk beneden. Bij SSID2 stel je het gastnetwerk in, bijvoorbeeld Monta_Guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Het gastnetwerk mag geen toegang hebben tot mijn LAN en dus een andere SSID krijgen.

Maar als het gastnetwerk op mijn D-link nu niet meer werkt gaat het toch ook niet werken op een nieuwe router die hetzelfde aangesloten worden met LAN op UBEE?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Een andere SSID betekent niet automatisch dat het niet op jouw LAN kan komen. Als een router meerdere SSID's heeft en maar 1 DHCP server, dan kan je dus alsnog overal bij komen.

Wat betreft gastnetwerk; het is onjuist dat het 'gastnetwerk' niet meer werkt als je een router gebruikt als accespoint. Hier bij mij thuis staat een Linksys E4200 als Accespoint ingesteld. Net even de gastfunctie ingeschakeld en getest, werkt prima. Dit apparaat geeft dan vervolgens gelijk aan dat apparaten, verbonden met het gastnetwerk, geen toegang hebben tot het lokale netwerk. Alleen internet dus, precies wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hammetje schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:52:
Dat weigerde UPC bij mij een tijdje terug.
Dus nu staat ie alles to forwarden naar mijn router.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...waarschijnlijk omdat je het bij de modems van UPC gewoon zelf in de GUI kunt doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Volgens mij is het volgende een oplossing zoals ik het graag wil:
Extra router op zolder met kabel verbinden aan Ubee Dlink router. De nieuwe router andere iprange en wordt ook dhcp server voor dat netwerk. Je krijgt dus:

Ubee dhcp server geen wifi.
Dlink router wifi SSID1 geen dhcp server verbinding met Ubee: LAN-LAN
Nieuwe router zolder: wifi SSID2 andere dhcp iprange en verbinding met Ubee: WAN naar LAN Ubee.Dynamic ip in R2 die hij dan van Ubee krijgt, maar LAN van R2 geef ik dan een ander IP subnet.

Volgens mij krijg je zo 2x wifi netwerken waarbij de apparaten verbonden met de nieuwe router SSID2 geen toegang hebben tot SSID1 of LAN dat netwerk...

Dat moet gewoon kunnen werken.

Zoals ik het lees op internet sluiten de meeste mensen R2 aan op R1 middels LAN LAN voor uitbreiding. Of WAN - LAN met dhcp uit op R2.

Dit wil ik dus niet R2 moet niet bij R1 komen. Om dit voor elkaar te krijgen wordt er ook geproken om R2 een vast WAN ip adres te geven en dit in het DMZ van R1 ofwel Ubee te zetten. Het nut daarvan zie ik nog niet echt..

[ Voor 28% gewijzigd door monta op 06-07-2014 09:18 ]

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

dion_b schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 22:22:
...waarschijnlijk omdat je het bij de modems van UPC gewoon zelf in de GUI kunt doen :z
Nou dat kan dus niet bij zakelijk model.
Bij mijn vorige identieke modem op een prive abonnement wel.

Dus nee, niet omdat je het in de GUI zelf kunt doen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMonkE schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:14:
[...]

Bij mijn vorige identieke modem op een prive abonnement wel.

Dus nee, niet omdat je het in de GUI zelf kunt doen.
Zakelijk heb je gewoon verkeerde keuze gemaakt als je geen NAT wilt, daar heeft UPC z'n 5-IP zakelijk voor. Maar goed, zakelijk is hier sowieso offtopic.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Het een en ander is nu aangesloten echter niet goed. Situatie is nu:

R1 van LAN naar LAN op Ubee
R2 van WAN naar LAN Ubee

Kan wifi verbinding maken en ook LAN verbinding, echter ik kan ook bij het andere netwerk. Na het maken van wifi verbinding krijg je netjes een ander subnet adres dan op R1 en Ubee ingesteld.Ondanks dat de laptop een geheel ander ip heeft gekregen (ander subnet) dan op Ubee ingesteld kan ik toch pingen en http verbinding maken met R1 en dat is nu juist niet de bedoeling aangezien dit een gastnetwerk is waar iedereen op mag komen.

Toch R2 MAC adres in DMZ van Ubee plaatsen? Ik dacht dat WAN geheel afgesloten was van LAN zijde maar waarom kan ik er nu dan toch bij?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:17
monta schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:43:
Ondanks dat de laptop een geheel ander ip heeft gekregen (ander subnet) dan op Ubee ingesteld kan ik toch pingen en http verbinding maken met R1 en dat is nu juist niet de bedoeling aangezien dit een gastnetwerk is waar iedereen op mag komen.
Logisch.
Toch R2 MAC adres in DMZ van Ubee plaatsen?
Nee, daar schiet je niets mee op. Hoewel de klassieke definitie van een DMZ inderdaad een gescheiden subnet zou opleveren, betekent het bij de gemiddelde huis-tuin-en-keukenrouter enkel dat alle WAN-side ports naar de desbetreffende host geforward worden.
Ik dacht dat WAN geheel afgesloten was van LAN zijde maar waarom kan ik er nu dan toch bij?
Er is als het goed is wel een scheiding, maar enkel op L2-niveau. Tussen LAN en WAN wordt wel L3-verkeer gerouteerd (dat maakt het immers een router).

Het is misgelopen tussen TS en Hammetje doordat er onduidelijkheid bestond over de definitie van een 'gastnetwerk'. Volgens mij zijn we daar nu uit, op naar het volgende punt:
Hammetje schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:21:
Wat betreft gastnetwerk; het is onjuist dat het 'gastnetwerk' niet meer werkt als je een router gebruikt als accespoint.
Euh, dit kan toch alleen werken als je het 'access point' ook als router laat werken, zodat het guest network een eigen subnet en DHCP-server heeft?

En dan nog snap ik niet helemaal hoe dat 'zomaar' kan werken, want traffic richting je gateway/router zou door deze achterliggende router weer naar het prive-LAN kunnen worden gerouteerd ipv. richting het werkelijke WAN. Dat zou beteken dat je het subnet van je gateway/router moet kunnen filteren op je 'access point', lijkt me niet een feature die je 'standaard' op een consumentenrouter hebt..

Of zie ik nu iets over het hoofd?

In TS z'n situatie ontkom je volgens mij niet aan VLANs of custom firewall rules. Dat beperkt de opties tot een dure fancy router, een goedkopere router met iets als OpenWRT of een Mikrotik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
quote:
Hammetje schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:21:
Wat betreft gastnetwerk; het is onjuist dat het 'gastnetwerk' niet meer werkt als je een router gebruikt als accespoint.
Euh, dit kan toch alleen werken als je het 'access point' ook als router laat werken, zodat het guest network een eigen subnet en DHCP-server heeft?

En dan nog snap ik niet helemaal hoe dat 'zomaar' kan werken, want traffic richting je gateway/router zou door deze achterliggende router weer naar het prive-LAN kunnen worden gerouteerd ipv. richting het werkelijke WAN. Dat zou beteken dat je het subnet van je gateway/router moet kunnen filteren op je 'access point', lijkt me niet een feature die je 'standaard' op een consumentenrouter hebt..

Of zie ik nu iets over het hoofd?

In TS z'n situatie ontkom je volgens mij niet aan VLANs of custom firewall rules. Dat beperkt de opties tot een dure fancy router, een goedkopere router met iets als OpenWRT of een Mikrotik..
Mijn situatie is als volgt:
Ziggo (180mbit) - Cisco modem (in bridge, alleen LAN1 geactiveerd)
LAN1 --> WAN (Cisco router EA6500) - is ook de DHCP server
Vanaf EA6500 kabel naar LAN4 van de EA4200. Daar staat DHCP uit, gastnetwerk kan aan.

Heb van de week getest of dit inderdaad wel zou werken als de routerfunctie van die EA4200 uit zou staan, dat wist ik namelijk eerlijk gezegd zelf ook niet zeker, maar EA4200 zet probleemloos het gastnetwerk aan, ondanks dat deze zelf niet de DHCP server is. Vanavond als ik uit mijn werk kom zal ik even testen of ik via het gastnetwerk bij mijn NAS (Synology DS214+) of bij mijn primaire router kan komen.

Een gast netwerk hoeft natuurlijk niet per definitie een eigen DHCP server te hebben. Als de router/ accespoint bepaalde rules heeft die ervoor zorgen dat je alleen kan internetten en niet bij lokale devices kan, is het geen probleem als je een 'normaal' adres via DHCP krijgt toegewezen.

@TS: Kan jij even uitgebreid beschrijven hoe jij Modem/ router 1 hebt ingesteld en hoe jij router 2 hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Modem/router1 Ubee:
ip:192.168.0.1
DHCP server: 192.168.0.100 - 150
WIFI uit
Firewall aan
Hotspot aan

Router1 (LAN - LAN op Ubee):
192.168.0.2
DHCP uit
WIFI aan SSID1

Router2 (WAN-LAN op Ubee):
ip: 192.168.2.1
DHCP server:192.168.2.100 - 150
WIFI aan SSID2

Router 2 hoeft niet bij Router 1 of Ubee netwerk te kunnen, mag dat zelfs niet. Vandaar het andere subnet en de aansluiiting WAn - LAN naar Ubee.
Van andere sites afgehaald dat dit zou moeten werken.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Staat je firewall op router 2 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

MrMonkE schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:14:
Er is al jaren geen onderscheid meer tussen zakelijk en particulier bij UPC. Toen ik van particulier naar zakelijk ging is het modem überhaupt niet vervangen; ik heb nogsteeds hetzelfde modem alleen nu met een vast IP adres in plaats van een 30-dagen lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Firewall op R2 staat aan maar dat houdt alleen maar tegen.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Vanavond proberen R2 in DMZ van Ubee modem/router te zetten. De router komt dan buiten het internet netwerk en zal, als het goed is, de rest niet kunnen bereiken maar wel op internet kunnen..

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Niet gelukt. Althans WAN ipnummer van 2e router in DMZ Ubee modem/router gezet. Daarna geherstart beide routers. Ik kan met een laptop aangesloten op de 2e router overal bij. Krijg wel netjes een 192.0.2. adres dus DHCP van 2e router maar kan overal naartoe wat intern zit met een ander subnet.
Gateway wat de laptop krijgt is het ipadres van de 2e router niet de Ubee (hetgeen ik wel verwacht had)..

Andersom werkt echter anders: laptop in prive netwerk met ipadres van Ubee modem/router kan ik niet bij ander subnet pingen dus pingen naar het LAN gedeelte van router 2. Dit lijkt dus wel afgesloten indien geconnecteerd met het prive netwerk.

Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ik gekoppeld met de 2e router niet bij het Interne LAN kan en toch op internet?

[ Voor 19% gewijzigd door monta op 07-07-2014 19:35 ]

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
Google eens op VLAN's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
VLAN's kan niet op de Ubee en ook niet op de Dlink.

Maar ik zat te denken aan mijn probleem bij de start van een vorig topic. Daarin werd geadviseerd om de Ubee als DHCP server te gaan gebruiken en de Dlink als AP. Dit heb ik natuurlijk gedaan maar een gevolg daarvan was dat het gastnetwerk dan niet meer wwerkt op de Dlink.

Als de Dlink weer DHCP server wordt en het Ubee router funktie uitzet ofwel geen ipadressen meer laat uitdelen, vervolgens Dlink gastnetwerk weer aan die geheel gescheiden is van het andere netwerk dan is het probleem toch opgelost? Dlink van WAN naar LAN Ubee aansluiting weer gebruiken.

Wat zou het bezwaar zijn om de Dlink DHCP server te maken en gastnetwerk aan te zetten? De router op zolder (Tplink) kan dan gewoon als uitbreiding gebruikt worden LAN - LAN op bijv. Ubee of Dlink. Alle andere apparaten kunnen dan zowel bekabeld op de Dlink of Ubee?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Nog iemand suggesties over bovenstaande?

Op diverse sites gelezen dat het zou moeten kunnen werken:
Dlink router WAN naar LAN Ubee, beide DHCP server met een verschillende iprange & subnet. Op de Dlink gastnetwerk aan.

Dit had ik volgens mij in het begin zo maar toen kon ik met apparaten aangesloten op de Dlink niet bij apparaten op de Ubee volgens mij....

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Croga schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:27:
[...]

Er is al jaren geen onderscheid meer tussen zakelijk en particulier bij UPC. Toen ik van particulier naar zakelijk ging is het modem überhaupt niet vervangen; ik heb nogsteeds hetzelfde modem alleen nu met een vast IP adres in plaats van een 30-dagen lease.
Ik ben recent overgestapt.
Kreeg een nieuw modem.
Modem kun je niet in bridge zetten.
Zie ook reactie dion_b die hier van op de hoogte is.
dion_b schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:56:
[...]

Zakelijk heb je gewoon verkeerde keuze gemaakt als je geen NAT wilt, daar heeft UPC z'n 5-IP zakelijk voor. Maar goed, zakelijk is hier sowieso offtopic.
Ik zou denken 5 ips is voor als je 5 ips wilt. NAT kun je zelf aan en uit zetten. ook met 1 ip. Dit is een snode keuze van UPC om de klant 5 ips aan te smeren (En dus een duurder abbonnement)
Het enige dat ik weet is dat ik nu af en periodiek timeouts op een server heb van 90 seconden die ik intern niet heb.

Maar goed we gaan off de topic. ;w

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Hierbij een tekening om het wat overzichtelijker te maken:

http://s96.photobucket.co...werk_zpsbf040dca.jpg.html

R2 dus DHCP en een gastnetwerk aan. LAN op LAN Ubee.
R3 maakt niet zoveel uit dit wordt een AP voor bovenverdieping.

Zou dit werken? Ik heb het dus al zo gehad alleen R2 ging toen van WAN naar LAN Ubee, geen onderling contact tussen apparaten op Dlink en Ubee, middels LAN wel wellicht..

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Aangesloten zoals bovenstaand maar die optie werkt niet. Indien verbinding gemaakt met het gastnetwerk krijgt het systeem een ipadres in de range van de router en een gateway van de D-link terwijl de gateway de Ubee zou moeten zijn.

Vervolgens toch maar weer teruggezet: DLink geen dhcp Ubee dhcp en de 3e router van WAN naar LAN Ubee aangesloten.
WAN ip 3e router is een ander iprange / subnet. Het probleem is dat ik verbonden met de 3e router niet op internet kan en dit komt door de gatway. Ik krijg als gatway adres het ipnummer van de 3e router zelf.
ALs ik het ipadres bij de gatway van router 3 het Ubee adres ingeef werkt het ook niet. Leeg laten gateway adres werkt ook niet want dan krijg je geen gateway.

Hoe kan ik er nu toch voor zorgen dat de 3e router op internet kan via de Ubee ofwel dat de gateway bereikt kan worden. Het is natuurlijk een ander subnet enz.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 11:28
Iemand die zou kunnen helpen omgeving Westervoort?

Graag even PM! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dit is een mooie kick zeg :+

Probeer het even op de V&A

www.google.nl