Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeKnop
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04-2017
Ik heb een nieuwe baan, waar ik per 1 november wil en kan beginnen. Mijn uitwerktermijn is één maand. Normaalgesproken zou ik eind september mijn baan opzeggen, en de volle maand oktober uitwerken.

Nu kan ik het nog heel goed vinden met mijn huidige werkgever. Het zit me dwars nog zo lang de schijn hoog te moeten houden, terwijl ik weet dat ik weg ga. Er worden langetermijn planningen en projecten gemaakt, en ik vind het wrang om afspraken en beloftes te maken terwijl ik weet dat ik ze niet ga waarmaken. Zeker omdat door het vertrek van een andere collega werkzaamheden "voor vast" bij mij komen te liggen.

De vraag is nu: in je ontslagbrief aan je baas zet je normaalgesproken "stoppen per 1 november". Kan ik die brief nu al geven? Dat ik ontslag neem, maar nog 'n maand "gewoon" en 'n maand in mijn opzegtermijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Natuurlijk kan je die nu geven. :) Je hebt een opzegtermijn van een maand, maar wat langer kan natuurlijk ook.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 19:33
Bij voorkeur laat je dit zo vroeg als mogelijk weten, des te meer tijd heeft je werkgever om een oplossing te vinden. Dus ja, je kunt die brief nu al geven. Vermeld eenduidig dat je per 1 oktober je contract opzegt en met inachtneming van je opzegtermijn dus per 1 november uit dienst treed.

Dit kun je ook tijdens een persoonlijk gesprek doen waar je ook toelicht waarom je vertrekt, en kunt toezeggen tot einde dienstverband nog gewoon de volle 100% inzet te blijven geven. Dan kun je ook meteen informeren naar bijv het opnemen van vakantiedagen die je nog hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 03-07-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Het kan zeker, maar of het verstandig is is een tweede. Het kan ook de sfeer danig verpesten, en daar zit je dan nog maanden in. Ook kan de baas het eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden om je nog tot eind oktober in dienst te moeten houden, omdat dat betekent dat jij tot eind oktober er nog zit, terwijl hij nu al weet dat in je investeren of je op langetermijnprojecten zetten niet zo zinnig is. Tegelijk is het nog wat vroeg om vervanging voor je te zoeken, want die wil je niet 3+ maanden al vast naast je hebben zitten (dat kost ook gewoon geld).

Ik zou het op tijd melden (niet maar een maand van te voren), maar ook nu nog niet. Maar: het ligt natuurlijk ook erg aan je werkomgeving.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ATS schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:38:
Het kan zeker, maar of het verstandig is is een tweede. Het kan ook de sfeer danig verpesten, en daar zit je dan nog maanden in. Ook kan de baas het eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden om je nog tot eind oktober in dienst te moeten houden, omdat dat betekent dat jij tot eind oktober er nog zit, terwijl hij nu al weet dat in je investeren of je op langetermijnprojecten zetten niet zo zinnig is. Tegelijk is het nog wat vroeg om vervanging voor je te zoeken, want die wil je niet 3+ maanden al vast naast je hebben zitten (dat kost ook gewoon geld).

Ik zou het op tijd melden (niet maar een maand van te voren), maar ook nu nog niet. Maar: het ligt natuurlijk ook erg aan je werkomgeving.
Ik zou het als baas en collega juist waarderen als je dit zsm meldt.
Mocht je denken dat je baas het niet op prijs stelt, maak dan vooraf een plan/voorstel over hoe je je kennis+taken wilt overdragen en laat zien dat je daar met een maand niet genoeg aan hebt.

Een baas is juist blij met die extra week/maand om een nieuwe werknemer te vinden of een collega taken te laten overnemen/inwerken in je expertise.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik heb mijn twee keer mijn baan 6 maanden op voorhand opgezegd, zodat mijn werkgever ruim de tijd had om een vervanger te zoeken. Dat werd geapprecieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eén maand tijd om een vacature te maken, te plaatsen, sollicitatiebrieven te ontvangen en uit te zoeken, sollicitatiegesprekken te houden, iemand aan te nemen (die zelf vermoedelijk ook een opzegtermijn heeft) én in te werken is wel erg kort, nietwaar?

In dat kader is het wellicht juist erg positief als je netjes op tijd aangeeft dat je per 01-11-2014 weg gaat.

Als je aan de kassa zit, of lopende band werk doet lijkt me bovenstaande niet van toepassing, maar als er een geschikte werknemer gezocht en ingewerkt moet worden, moeten werkgevers daar toch vaak meerdere maanden voor uittrekken.

Zeker als je een goede reden hebt om over te stappen, lijkt het me niet dat je werkgever boos wordt als je het meerdere maanden van te voren aangeeft, ipv exact 1 maand. Ik heb het zelf wel eens gedaan, en dat werd héél erg níet geapprecieerd... Achteraf denk ik dat ik het niet slim heb aangepakt en ik zou het in de toekomst vermoedelijk ook anders doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 04-07-2014 03:05 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De opzegtermijn is minimaal een maand (of wat in je contract staat). Maar je kunt prima nu al opzeggen voor over tien jaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou alleen wel zorgen dat je contract voor je nieuwe baan getekend is voordat je opzegt. Zeker als het nog zo lang moet duren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeKnop
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04-2017
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Omdat ik niets kon vinden hierover (of die adviesen werden ondergesneeuwd in google door alle andere onstslag-related pagina's) begon ik te denken dat het not done was.

Ik ben niet bang voor een omslag in de sfeer, gezien we op goede voet staan. Dus in dat geval ga ik mijn ontslagbrief maar eens opstellen.

Nogmaals bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou als ik jou was eerst met je leidinggevende gaan zitten en aangeven/toelichten dat je gaat vertrekken. Hieruit zullen hoogstwaarschijnlijk afspraken uit voort vloeien. Een 'ontslagbrief' kan je altijd nog op stellen. Ik denk, zoals hierboven al meerdere malen is aangeven, dat je dit z.s.m. met je leidinggevende dient te delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 12:06

WiD

Je hoeft je ontslagbrief nog niet direkt op te stellen. Ik zit zelf in een gelijkaardige situatie. 1 oktober begin ik ergens anders. Ik heb een opzegtermijn van 2 maanden (belgische wetgeving) maar mijn huidige baas weet al van april dat ik weg zal gaan. Vorige week heb ik dan m'n ontslagbrief ook effectief binnengebracht, met daarin duidelijk aangegeven dat ik tot eind september voor hem zal blijven werken.

[ Voor 11% gewijzigd door WiD op 04-07-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 20:33

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik denk juist dat het prettig is om 'direct' en brief te overhandigen. Natuurlijk niet zomaar even op het bureau van de baas leggen maar even persoonlijk toelichten. Het voordeel voor de baas is dat hij 'zwart op wit' hebt dat je wil stoppen en dus ook echt iemand aan kan gaan nemen. Bij puur mondeling zou het nog kunnen zijn dat......

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Die brief kan altijd nog. Ik zou het eerst aangeven bij je leidinggevende. Met de vakantieperiode zijn ze ook al een maand kwijt en met het werven van nieuw personeel is het zo november. Bij voorkeur begint de nieuweling op 1 oktober om ingewerkt te worden. Dat is al over 3 maanden.

Overigens, de titel dekt niet helemaal de lading.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 04-07-2014 09:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Iig die ontslagbrief pas inleveren als je het contract voor je nieuwe baan getekend heb liggen...

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-07 19:07
Ik werk in een klein bedrijf en een soortgelijke situatie speelde zich hier ook af. Een collega wist in februari al dat hij per 1 juli ergens anders ging werken. Contract daar was ook al getekend. Uiteindelijk heeft hij besloten om het gewoon in februari te vertellen, zodat er genoeg tijd was om een goede oplossing te vinden. De leidinggevende heeft dit uiteindelijk zeer gewaardeerd.

Mijn advies is dus om zelf aan te voelen wat je leidinggevende het liefst zou hebben en/of het de situatie op je werk niet ondraaglijk maakt. Zodra dit allemaal geen probleem is zou ik het zo snel mogelijk laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 13:20
Ik ben nu zelf ook op zoek naar ander werk. Heb gewoon open kaart gespeeld met mijn huidige werkgever en aangegeven dat het voor mij tijd is om een volgende stap te zetten. Hoewel het natuurlijk wat ongemakkelijk is is het voor mijn baas zeer waardevol om hier tijdig op in te kunnen spelen. Hij waardeerde het en snapte ook wel dat als jonge starter je niet direct bij 1 bedrijf moet blijven kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat houd je tegen om het nu vast te melden? Het ergste geval zal de werksfeer iets minder zijn, maar dit betwijfel ik aangezien je huidige werkgever ruim de tijd geeft om een nieuwe te vinden die je misschien zelf nog kan inwerken.

Ik zou je ontslagbrief nog even bij je houden en het mondeling melden. Hoe zeker is de nieuwe baan eigenlijk?

Momenteel zit ik op project bij een organisatie waar een werknemer twee jaar lang heeft geroepen dat die weg wilt. Uiteindelijk is hij "op initiatief" van de werkgever ontslagen d.m.v. een ontslagvergoeding (vanwege WW en hij was zwaar ongemotiveerd). Als je zegt dat je weg wilt betekend niet dat je werkgever je direct op straat kan zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Deveon op 04-07-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:04
Zorg voor een getekend contract van de nieuwe werkgever. Teken zelf nog niet. Ga in gesprek met je huidige baas. Vertel waarom je weg wilt. Misschien krijg je loonsverhoging nieuwe functie etc. En dan kun je beslissen welke je tekent.

Ik heb uiteindelijk zelfs 3 maanden uitgewerkt om alles af te ronden. Beide waren er blij mee gelukkig. Zo kun je altijd nog een keer terug. Je weet maar nooit.

[ Voor 26% gewijzigd door enermax op 04-07-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532202

enermax schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:56:
Zorg voor een getekend contract van de nieuwe werkgever. Teken zelf nog niet. Ga in gesprek met je huidige baas. Vertel waarom je weg wilt. Misschien krijg je loonsverhoging nieuwe functie etc. En dan kun je beslissen welke je tekent.
Niet echt netjes natuurlijk... Nieuwe werkgever rekent al op je, zegt wellicht andere kandidaten af etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20

3DDude

I void warranty's

Ik heb zelf bij een contract verlening ( ze wilden met nog ene jaar verlengen) aangegeven dat mijn opleiding in september begint (ook fulltime)
Dat werd wel gewaardeerd. maar ik moest het wel nog even stil houden tot de volgende vergadering.

Het ligt eraan hoe groot je bedrijf is, wat voor functie je nu beoefend en hoe goed je het met je werkgever kunt vinden.
De afweging zal de TS moeten maken.
Dadelijk zit je 2 maanden zonder werk, nou daar ben je dan mooi klaar mee :(

Een back-up plan (dat je mogelijk eerder kan beginnen bij nieuwe job is dan een goed idee lijkt me)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 18:25
3DDude schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:44:
Prima, het ontneemt $werkgever niet de plicht tot uitbetalen van loon als TS 2 maanden uit z'n neus zit te eten op kantoor.

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat je er goed aan doet je nu al te melden bij je baas, om aan te geven dat je per 1 november de stekker eruit trekt. In 95% van de gevallen zal je dat niet kwalijk worden genomen - het is nu eenmaal hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt. In mijn ervaring kunnen bedrijven het juist heel erg waarderen wanneer je zo vroeg mogelijk aangeeft per welke datum je vertrekt.

Bedenk ook dat een goede relatie met een ex-werkgever best nuttig kan zijn. Daarom is het zaak deze baan op een zo goed mogelijke manier achter je te laten. Over het algemeen is het daarom het beste je beslissing zo zacht mogelijk te laten landen, namelijk door je manager direct en persoonlijk op de hoogte te stellen. Ontslagbrieven kunnen enigszins belegen of zelfs onbeleefd overkomen. Je manager zal je vervolgens wel vertellen wat je nog precies moet doen om de functie officieel te laten eindigen per de gekozen datum.

Als ik je nog een kleine tip mee mag geven: neem een week, of twee, vakantie voordat je een nieuwe functie aanvangt. Over het algemeen zul je de eerste weken/maanden extra hard moeten lopen om je bekend te maken met een nieuwe omgeving en werkzaamheden. Het is dus handig om zo fris mogelijk daaraan te beginnen, wellicht ook met een eventuele proeftijd in je achterhoofd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb de opzegging van mijn baan ook vroegtijdig aangekondigd, maar bevestigd op de laatste dag. Werkgever was "blij" dat-ie alvast op zoek kon naar vervanger en dat lange termijndingen niet ingepland werden.

"Goed" vertrekken kan werkgever wel waarderen. Als nieuwe werkgever gaat informeren bij oude, kan-ie misschien nog een goed woordje doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gamebuster op 04-07-2014 13:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

WhiteDog

met zwarte hond

Ik heb een andere ervaring. Ik werkte bijna 5 jaar voor een bedrijf en had een goede verstandhouding met mijn collega's en leidinggevenden. Ik heb ook ruim vooraf mijn afscheid aangekondigd en ben zelfs nog een maand langer gebleven (had nieuwe werkgever geen probleem mee) omdat ik moeilijk te vervangen was :)

Echter begon de sfeer beetje bij beetje om te slaan. Alles wat mis ging was opeens op de een of andere manier mijn fout. Volgens hun deed ik ook geen goede overdracht naar mijn collega's (kan er toch ook niet aan doen als ze het niet begrijpen en niet doorvragen). Ik ben me echter steeds 100% blijven inzetten.

Het keerpunt kwam een paar weken voor mijn vertrek. Ik was uitzonderlijk bij een klant voor een opdracht. Ik kom daar aan en... mijn laptop boot niet. Zonder kon ik niets beginnen dus rijd ik snel naar kantoor (30 min heen en weer) om een andere laptop. Daar kreeg ik van de manager de volle laag en werd ik beschuldigd dit "express" gedaan te hebben 8)7

Je kan begrijpen dat die laatste weken geen pretje meer waren. Ben uiteraard wel professioneel genoeg gebleven en heb gewoon mijn werk afgemaakt, maar fijn was het niet.

Laat je dus niet teveel leiden door emoties en schuldgevoel tegenover je collega's / baas. Je kan ook voor een middenweg kiezen en het hen gewoon "vroeger" vertellen maar nog niet "nu".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

3DDude schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:44:
Een werkgever kan je niet zomaar eerder ontslaan alleen maar omdat je je ontslag ingediend hebt. Zo'n ontslag moet hij goed kunnen onderbouwen. Daarbij moet er zoals hierboven gezegd vast een nieuwe werknemer gezocht en ingewerkt worden, en dat kan de topicstarter waarschijnlijk beter zelf dan de werkgever of een andere underling. Lijkt me dus niks om je zorgen over te maken, tenzij je wel héél erg vervangbaar bent (lees: vakkenvuller, caissière, etc.)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1