Lelijke 1080p beelden op 4K scherm

Pagina: 1
Acties:

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb sinds kort een 4K monitor die ik gebruik, namelijk een AOC u2868pqu. Ik ben op zich tevreden over de monitor, alleen is er een groot probleem en dat is dat als ik de monitor 1080p filmpjes of lager laat afspelen ze erg lelijk zijn. Ze zien er niet mooi uit als ze het scherm vullen. Dus het upscalen van 1080p filmpjes zijn zeer lelijk op deze monitor.Ook als ik het scherm een resolutie van 1080p geef en het beeld laat vullen door gebruik te maken van AMD Catalyst, is het beeld erg lelijk. Het is erg onscherp op een of andere manier. De beeldkwaliteit is geweldig van de monitor en de 4K filmpjes en games worden zeer goed weergegeven

Is er een manier hoe dit kan oplossen?

Trouwens games zien er wel prima uit op 1080p of lager. En als je verder geïnteresseerd bent in mijn mening over de monitor, stel het gerust!

Alvast bedankt! :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 16:50
Het probleem lijkt mij dat je het beeld uitvult.
Er is geen kleurinformatie voor al die pixels. Pixels worden uitgerekt.
Dit is hetzelfde als een DVD kijken op een 1080p scherm.

Athans, dat lijkt mij :) Waarom je games dan wel mooi zijn is me een raadsel.

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 03-07-2014 21:20 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zitten spelen met driversettings? al eens een driver opnieuw geinstalleerd waardoor de instellingen gereset worden?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 20:07

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

kijk is of je de overscan aanstaat op catalyst en probeer dat op je beeldscherm te doen ?
Catalyst > my digital flatpanels > scaling options
Drivers monitor ? http://www.aocmonitorap.c...roduct_display.php?id=556

• frankspijker
Alvast bedankt voor de reacties. Ik denk dat het gewoon een nadeel is van 4k maar het lijkt mij dat er software is die de beeldkwaliteit zou kunnen verbeteren. De Samsung 4K monitor van ongeveer dezelfde prijs heeft in principe hetzelfde 4K TN-paneel, maar bevat een upscaling feature om beelden van een lagere resolutie beter weer te geven. Het leek mij eerst een gimmick maar misschien is dat het toch niet.
caanova1984 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:31:
kijk is of je de overscan aanstaat op catalyst en probeer dat op je beeldscherm te doen ?
Catalyst > my digital flatpanels > scaling options
Drivers monitor ? http://www.aocmonitorap.c...roduct_display.php?id=556
Ik kan niet de overscan feature vinden, ik weet toevallig wel dat ik dit bij mijn vorige monitor te zien kreeg.
frickY schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:20:
Het probleem lijkt mij dat je het beeld uitvult.
Er is geen kleurinformatie voor al die pixels. Pixels worden uitgerekt.
Dit is hetzelfde als een DVD kijken op een 1080p scherm.

Athans, dat lijkt mij :) Waarom je games dan wel mooi zijn is me een raadsel.
Games worden real-time gerendered waardoor er geen verlies is in kwaliteit en ik denk dat daardoor upscaling bij games veel beter daardoor uitpakt.

Overigens heeft AMD zeer slechte ondersteuning voor mijn 4K monitor. Namelijk als ik de monitor op 60hz zet gaat het beeld flikkeren. Dit is een driver issue maar is tot nu toe nog niet opgelost. Ik moet dus gebruik maken van 30hz op 4K, daarom gebruik ik liever voor nu de monitor op een lagere resolutie, maar dat pakt ook slecht uit door de lelijke upscaling. Jammer AMD en dit terwijl ik een R9 290 videokaart heb die games in 4K prima kan spelen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat voor software gebruik je om je films af te spelen? Ik raad je aan MPC-HC eens te proberen, zelf vind ik het iets betere kwaliteit geven dan VLC.
Youtube zal inderdaad niet heel erg mooi eruit zien omdat daar meer compressie op wordt toegepast :P.

Het kan zijn dat als je games speelt het signaal dat je uitstuurd ook 1080p is en de hardware matige scalar op het beeldscherm voor de upscaling zorgt. Probeer eens voor de grap in windows de resolutie op 1080p te zetten (op 1200p als je scherm 16:10 is, zorg ervoor dat de aspect ratio in ieder geval goed is) en speel dan een filmpje af. Het kan zijn dat het upscalen via je beeldscherm mooier is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-07-2014 23:53 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Games op 1080p worden als 1080p doorgestuurd naar je scherm en door je monitor opgeschaald.
Video's daar entegen worden door de software opgeschaald en is daarbij afhankelijk van de upscaling die de software levert.
Hoe ziet het er uit als je je resolutie op 1080p zet en dan een film afspeelt?

• frankspijker
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik begin meer te wennen aan het 1080p beeld en het ziet er wel degelijk minder uit dan op een 1080p monitor door het zachtere onscherpere beeld, maar is prima te doen. Als ik een filmpje kijk schuif ik het beeld naar mijn tv die als tweede beeldscherm dient. Toch maak ik me zorgen over het 60hz probleem met mijn AMD kaart. Ik weet dat ik niet de enige ben en ik hoop op een snelle fix (Sinds AMD met zijn high-end kaarten 4K gebruik promoot), maar AMD kent het probleem al een tijdje dus het duurt wel lang. Ik ga hier een nieuwe topic over openen sinds er veel mensen zijn met een nieuwe 4K-monitor met hetzelfde TN-paneel die ik heb (Samsung UD590 en de ASUS PB278Q gebruiken hetzelfde paneel) en een high-end AMD videokaart hebben, zoals mijn R9 290.

• frankspijker
PROnline schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:53:
Games op 1080p worden als 1080p doorgestuurd naar je scherm en door je monitor opgeschaald.
Video's daar entegen worden door de software opgeschaald en is daarbij afhankelijk van de upscaling die de software levert.
Hoe ziet het er uit als je je resolutie op 1080p zet en dan een film afspeelt?
Heb het geprobeerd. Zonder Catalyst kan ik het 1080p beeld niet upscalen en de monitor zelf geeft dus zonder Catalyst beeld weer die 1/4 van mijn monitor in beslag neemt. Door het upscalen met Catalyst is het beeld net zo lelijk.
Pagina: 1