Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draytek Vigor 2850n als router

Pagina: 1
Acties:

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11 15:40
Goedenavond,

Vandaag heb ik een Arcadyan modem van Telfort gekregen. Ze waren er niet zo kapot van dat ik mijn eigen Draytek Vigor 2850n modem gebruikte vanwege de slechte firmware die mijn ZyXEL had. Nu vraag ik me af of het mogelijk is mijn Draytek een tweede leven te geven.

Achter het huis wil ik graag deze DrayTek plaatsen. Die moet dan als WiFi-router gaan dienen. Maar hoe krijg ik het internet van de Arcadyan ingesteld op mijn DrayTek? De DrayTek moet dus niet langer als modem, maar als router gaan dienen.

Of is dat niet mogelijk? Volgens de handleiding schijn je de WLAN-poort-4 als uplink te kunnen gebruiken, maar ik krijg het niet werkend.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Welke Zyxel? En wat boeit de firmware daarvan als je het verder alleen over 2 andere apparaten hebt?

Een draadloze router / modem alleen als accesspoint gebruiken is heel simpel: Log op het ding in, stel de draadloze instellingen in zoals je het hebben wilt, zet de DHCP-server ervan uit en druk een netwerkkabel in een willekeurige LAN-poort. Bij een modem is je WAN-poort waarschijnlijk een telefoon-aansluiting dus dat kan niet mis gaan :)

Als je het ding verder nog wilt kunnen benaderen dan dien je op de LAN-interface een IP-adres te zetten wat in hetzelfde netwerk zit als je thuisnetwerk (kort gezegd, eerste 3 stukjes van het IP-adres gelijk, laatste deel per PC / router / printer anders) op een adres dat nog niet gebruikt wordt en wat ook niet wordt uitgedeeld door je Arcadyan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennisweb
Paul schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:59:
Welke Zyxel? En wat boeit de firmware daarvan als je het verder alleen over 2 andere apparaten hebt?

Een draadloze router / modem alleen als accesspoint gebruiken is heel simpel: Log op het ding in, stel de draadloze instellingen in zoals je het hebben wilt, zet de DHCP-server ervan uit en druk een netwerkkabel in een willekeurige LAN-poort. Bij een modem is je WAN-poort waarschijnlijk een telefoon-aansluiting dus dat kan niet mis gaan :)

Als je het ding verder nog wilt kunnen benaderen dan dien je op de LAN-interface een IP-adres te zetten wat in hetzelfde netwerk zit als je thuisnetwerk (kort gezegd, eerste 3 stukjes van het IP-adres gelijk, laatste deel per PC / router / printer anders) op een adres dat nog niet gebruikt wordt en wat ook niet wordt uitgedeeld door je Arcadyan.
Was het maar zo simpel. Ik krijg geen internetverbinding met de DrayTek. Moet ik toevallig nog iets instellen bij WAN, LAN of VDSL?

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:28
WAN/LAN/VDSL is in principe niet van belang. Je gebruikt alleen de switch mogelijkheden van het apparaat.
Krijg je een IP adres op een apparaat die verbonden is met de DrayTec?
En heb je de UTP kabel wel in een LAN poort gedaan?

Verdere zaken staan in het eerdere antwoord al genoemd.

• Dennisweb
Duumke schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 20:30:
WAN/LAN/VDSL is in principe niet van belang. Je gebruikt alleen de switch mogelijkheden van het apparaat.
Krijg je een IP adres op een apparaat die verbonden is met de DrayTec?
En heb je de UTP kabel wel in een LAN poort gedaan?

Verdere zaken staan in het eerdere antwoord al genoemd.
En het werkt.

Bij de DrayTek MOET de Ethernet kabel in Ethernet poort 2. Vervolgens bij LAN >> General Setup het IP-adres van de DrayTek invullen. Gewoon verzinnen. Ik gebruikte 192.168.1.210. De DHCP-server in het rechtermenu moet UIT.

Vervolgens bij WAN het volgende instellen:
WAN 2 - Ethernet - Static or Dynamic IP. Dan op de Details-pagina klikken. Enable, Enable PING. Ping to IP: 74.125.136.138. Interval: 1 minutes.
Specify an IP-address. 192.168.1.210, 255.255.255.0, 192.168.1.254. Default MAC-address.

Ik kan lekker achter in de tuin werken deze zomer. O+

[ Voor 65% gewijzigd door Dennisweb op 03-07-2014 21:27 ]