Toon posts:

nieuwe router advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

ongeveer een weekje geleden had ik jullie gevraagd wat voor een soort switch ik moest kopen op mijn zolder. hier kreeg ik duidelijk antwoord op maar uiteindelijk heb ik toch geen switch gekocht.

zoals ik in dat topic al zei ik heb maar 1 internetkabel op zolder liggen! maar nu had ik een ander idee. aangezien er thuis ook vrij slechte wifi is wil ik misschien een 2e router kopen.

ik denk zelf dat het slome internet komt doordat er super veel mensen verbonden zijn met onze oude sitecom 300N router. we zitten met een stuk of 8 (af en toe zelfs 10...) personen op 1 router. (als ik alleen thuis ben is de wifi wel snel, daar concludeer ik dit uit).

dus nu had ik dus het plan: wat als je dan op zolder waar ik altijd zit met mijn broertje een 2e router ophangt? is dat niet handiger. aangezien de zolder onze ''chill'' en werk ruimte is. het voordeel dat we hierin zagen was het volgende:

- je hebt op zolder in een router mogelijkheden om meer internet kabels aan te leggen (net zoals met een switch)
- er is voluit wifi op zolder aangezien de router daar dan hangt
- het aantal apparaten wordt gesplitst want: er zitten dan 4 apparaten van mijn oudersop de router beneden en de andere router zitten de 4 apparaten van mij en mijn broertje.

is dat plan een beetje realistisch? en hoe moet ik die nieuwe router dan aansluiten? kan dat gewoon via de internet kabel die hier op zolder ligt of moeten we een nieuwe kabel aanleggen vanuit de provider?

alvast bedankt voor jullie hulp!

edit 1: als dit een goed plan zou zijn wat voor een router moet ik dan nemen? zelf dachten we aan een budget rond de €30/€40 of is dit veel te laag?

edit 2: ons internet abbonement is van telfort, 50mbit en glasvezel

speedtest op LAN kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3602008844.png

speedtest op wifi:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3602011405.png

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 16:38 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dan heb je dus geen router voor nodig maar een AP en Switch, of twee in een.

Koop een Ubiquiti of EnGenius en je zit goed. Je kan ook een goedkope TP-Link Gigabit Ethernet switch kopen en daar een willekeurig AP aan hangen gezien je toch maar 1 ruimte gaat bedienen. Zo'n AP hoeft ook niet geweldig te zijn, dus dan kom je met een Linksys, D-Link, TP-Link of zelfs een huismerk als ICIDU nog wel weg. Apparaat dus in AP mode zetten. Als ie geen AP mode heeft: DHCP uit zetten, IP geven in bestaande netwerksegment en de WAN poort niet gebruiken.

Voor 30 of 40 euro krijg je rommel, dat kan je dus verwachten. Voor een kleine ruimte geen probleem. TP-Link switches zijn niet zo duur en beter dan de standaard Realtek embedded switches in de meeste goedkope AP's.

[ Voor 78% gewijzigd door johnkeates op 03-07-2014 16:39 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:03
Je hebt dan inderdaad genoeg aan een Access Point (AP). Bovengenoemde merken zijn prima.

(bijna) Alle routers kan je in principe gewoon zo instellen dat ze als een access point fuctioneren. Je kan dus in principe gewoon elke willekeurige router nemen.

Heb je zelf al onderzoek gedaan naar wat een goede router zou kunnen zijn binnen jouw budget? Al een paar reviews doorgelezen? Noem is een paar opties :)

EDIT: lees bijvoorbeeld dit eens door.
http://nl.hardware.info/r...review-20-modellen-getest

[ Voor 12% gewijzigd door Pindakaas op 03-07-2014 16:45 ]

don't mind me

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
JeroenF schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:40:
(bijna) Alle routers kan je in principe gewoon zo instellen dat ze als een access point fuctioneren. Je kan dus in principe gewoon elke willekeurige router nemen.
Elke willekeurige router lijkt mij geen goed advies. TS zegt 50Mbit te hebben, maar heeft volgens de speedtest al 70 nogwat Mbit. Als je daar een budget router neerzet is de kans groot dat hij niet de volledige snelheid kan benutten. Edgerouter Lite zou wel een geschikte zijn, deze is echter niet bepaald instap qua settings.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

Tazzios

..

@ Viperke
Een router zonder wireless aanraden als hij een accespoint nodig heeft schiet niet op. :P

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Denk er ook aan om je nieuwe router/AP op een ander channel af te stellen zodat de routers elkaar niet belemmeren.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
okee bedankt voor de tips! maar ik kan dus wel een router hier boven nemen?
en wat is precies het verschil tussen een AP en een router en waarom is de ene een slimmere keuze dan de andere.

en hoe moest ik hem nou aansluiten? gewoon via de LANkabel uit de router beneden en die er boven indoen?

routers die ik zelf had gevonden:
http://www.mediamarkt.nl/...37,879434.html?langId=-11

http://www.bol.com/nl/p/s...x3-n300/1003004012211562/
(deze is ook van sitecom en ziet er precies hetzelfde uit als die we nu hebben hangen! maar is volgens mij niet dezelfde!)

http://www.bol.com/nl/p/l...-router/1003004012252529/

maar zelf heb ik niet echt verstand van Internet zaken enzo! ik heb wat dingen gelezen maar ik snap er niks van :(
dus ik heb ook echt geen idee welke router goed is en waarom wel/niet

• Tazzios

Tazzios

..

1. Google: verschil tussen router en accespoint.
2. Google: router als accespoint instellen.

Je geeft al aan wat te hebben gelezen als wij niet weten wat je niet snapt kunnen we het hier wel uitgaan leggen maar dat is dan waarschijnlijk met hetzelfde resultaat.

edit:
Wat betreft welke router; Hier een link met routers met wifi-N gesorteerd op score gegeven door tweakers . :)
http://tweakers.net/categ...A6iyxJzlKyilSzMzZRia2trAQ

Ik ben zelf erg te vreden met de v1 van pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

[ Voor 47% gewijzigd door Tazzios op 03-07-2014 19:12 ]

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Een router kan IP-adressen uitdelen en heeft meerdere ethernet-aansluitingen, een AP heeft deze niet.
Meestal kun je het beste gewoon een router kopen omdat deze meer kunnen en niet duurder zijn.

De TP-link die Tazzios noemt staat inderdaad als zeer goed bekend, voor een erg mooie prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan mooi :)

Maar dan nog steeds dezelfde vraag: hoe moest ik nou de router aansluiten via een LAN kabel die vanuit de router beneden loopt (zoals je ook doet bij een switch) of op de manier hoe de router beneden ook is aangesloten?

• Tazzios

Tazzios

..

Dan nog steeds hetzelfde antwoord: ;)
Google: "router als accespoint instellen" of [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Inkomende kabel niet in de WAN-poort maar in een gewone lan-poort.

Verwijderd

Topicstarter
Okee mooi! En anders heb ik nog wel een buurman die wel handig is!

Maar dan toch nog even een belangrijke vraag die ik me net bedenk: helpt dit wel echt? Zou de snelheid echt toenemen als er een nieuwe router komt?

Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp! En als het nou echt niet lukt weet ik waar ik moet zijn :)

Edit: kun je een nieuwe router niet gewoon aansluiten als een normale router aan de modem ipv aansluiten als een AP? Onze modem heeft die mogelijkheid! En het is een stuk makkelijker om aan te sluiten! Of is dit niet verstandig?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 15:08 ]

Pagina: 1