Game PC upgrade zo rond de 1100

Pagina: 1
Acties:

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
Het is hoog tijd om mijn machine te upgraden. Mijn huidige configuratie is inmiddels 3 jaar oud. Ook ben ik er sinds kort achter dat mijn grafische kaart eigenlijk verkeerd geproduceerd is en dit al vanaf het begin was(een MSI TwinFrzr3 6950). Door wat overhitting zit daar dan ook permanente schade op en zelfs met simpele games (en af en toe een 1080p film) krijg ik een blauw scherm. Tijd voor een upgrade dus. Gezien ik al best lang uit de zelf bouwen scene ben dacht ik hier wat hulp/tips op te doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel van dit systeem is gamen. Ik ben een gamer met een gevarieerde voorkeur kwa games, maar BF4 moet het toch zeker wel kunnen draaien. Maar ook Dragon Age: Inquisition en (holy monkey balls wanneer komt het uit!) The Witcher 3. De shooters hoeven niet perse op ultra, maar de singleplayer games zijn toch wat leuker als ze er ook mooi uit zien.
Het secondaire doel van de machine is VM's draaien. Ik oefen voor me werk veel met VM's en dat moet de machine ook aan kunnen.
Zij projectjes zijn dat streamen een optie moet zijn, misschien wat video bewerking, ik wil het proberen, vind ik het leuk ga ik er mee door, zo niet, dan doet de machine nog steeds zijn primaire taak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het starten van dit topic heb even snel een globaal wensenlijstje in elkaar geflanst en de prijs daarvan lag beneden de 1k, maar ik kan tot een max van 1500 gaan als het nodig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een mooi BenQ scherm van 144hz van nog geen jaar oud, die gaat mee. Mijn oude Syncmaster 22inch gaat ook mee naar het nieuwe systeem (de grafische kaart moet dus 2 schermen kunnen aansturen). Muis en toetsenbord zijn ook prima in orde, zelfde geld voor de headset en ik maak geen gebruik van speakers.

Interne Hardware die mee gaat:
  • SSD: Crucial M4 128Gb (nu mijn systeem disk, word waarschijnlijk gewoon een extra disk).
  • PSU: Coolermaster Silent Pro M2 850W (Is net als mijn scherm nog geen jaar oud, de vorige voeding gaf na 5 jaar de geest).
  • RAM: Kingston HyperX Gen. 8GB(2x4GB) DDR3 160 x2 (16Gb dus)
  • HDD: Samsung SpinPoint F1 1Tb(bijna 6 jaar oud, puur voor extra opslag)
  • HDD: Samsung SpinPoint F3 1Tb(bijna 3 jaar oud, huidige game disk)
  • SOUND: Asus Xonar Pheobus
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Een nieuwe SSD, waarvan er nu 1 in staat de 250Gb versie als systeemdisk, misschien neem ik er wel 2 (een 128gb systeem disk, 500gb game disk)
  • Een grafische kaart die z'n mannetje staat en mij met hoge frames per second kan laten gamen.
  • Een moederbord met een PS/2 aan sluiting voor mijn mechanische TB.
  • Een nieuwe behuizing, mijn huidige is 6 jaar oud en de drive bays van plastic wat inmiddels is uitgedroogd, daardoor al paar bays onbruikbaar zijn.
  • Een nieuwe CPU, maar das logisch. Ik ben niet van plan te overklokken dus heb de i7 4970 in de lijst gezet, al is de K standaard 0.4Ghz hoger geklokt, is dat verschil merkbaar?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd veel ASUS hardware gehad en dat bevalt goed, mijn laatste 3 plankjes waren van ASUS. Goede ervaringen met Sapphire Kaarten en minder goede ervaringen met de MSI kaart. Ook in het verleden mindere ervaringen met MSI(een zekering op mobo wat doorbrand etc). Misschien ben ik wel cursed met MSI.
Kwa geheugen zit ik vaak bij Kingston, maar de Corsair balkjes van mijn vorige configuratie waren ook prima.
Bij voorkeur een moederbord zonder onboard geluidskaart, maar die zijn ultra rare. Ik heb mijn eigen geluidskaart (misschien verander ik die wel in een SoundblasterZ) dus de onboard kaart is het eerste wat in het bios op uitgeschakeld gezet gaat worden.
Ik koop ook een versie van Win8.1 los.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn primaire eis is dat alles stil moet zijn. Mijn machine staat in de woonkamer en het is best irritant momenteel met de kapotte gfx kaart waardoor het net een helicopter is.
Hoe de kast er uit ziet maakt met niet heel veel uit, als het maar geen kast is met honderdduizend ledjes overal en geen raam in de deur. Wel een eis voor de kast is mogelijkheid tot goede airflow. Ik heb geen idee over welke kast een beetje goed is momenteel, ik lig er al te lang uit. De kast moet ook niet zo groot zijn dat hij ruim boven m'n bureau uitkomt.

Ga je overklokken?
Neen

Belangrijkste twijfel dingen
Ik twijfel tussen i5 en i7, met of zonder K, wel of niet een 3rd party koeler voor de CPU?
Welk plankje ik moet nemen, heb nu maar die van de BBG er in geplakt om er iets te hebben staan, maar ook H97/Z97 plankjes zijn al uit.
Is mijn geheugen nog wel up to par, kan ik beter ander geheugen er in knallen?
Is het verstandig extra fans in voor in mijn kast te kopen?
Misschien een nieuwe HDD die groter is dan 1Tb.
(tijdens dit laatste stukje had ik na elke regel: "Dát soort vragen.. daar is UWV voor" in me hoofd).

Anyways, hopelijk is het een beetje een geheel en kunnen jullie er wijs uit worden. Hieronder m'n wensen lijst voor reference.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,05€ 66,05
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 415,01€ 415,01
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,85€ 72,85
1Noctua NH-D14€ 62,75€ 62,75
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,55

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade/build ziet er prima uit. ODD zou je weg kunnen laten. Alles gaat via internet en sticks(zelfs Windows installatie).

SSD zou goedkoper kunnen met een Crucial MX100 of M500. Deze hebben bescherming tegen corruptie bij stroomuitval. Wel iets langzamer, maar dat is niet te merken in dagelijks gebruik.

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
SSD zou goedkoper kunnen met een Crucial MX100 of M500. Deze hebben bescherming tegen corruptie bij stroomuitval. Wel iets langzamer, maar dat is niet te merken in dagelijks gebruik.
Ik zou gaan voor de MX100, dit is de opvolger van de M500. Deze is sneller en goedkoper.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
mobstaa schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 17:23:
[...]

Ik zou gaan voor de MX100, dit is de opvolger van de M500. Deze is sneller en goedkoper.
Klopt, alleen is de MX100 256GB momenteel vrij duur, dus dan kan een M500 ook nog een optie zijn. Het verschil in snelheid merk je niet.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Dat hangt er dan vanaf wanneer je kijkt, want als ik kijk is de Crucial MX100 256GB te krijgen vanaf 93,5€ en de Crucial M500 2,5" 240GB pas vanaf 94,95€.

• ye-roon
Thanks voor de replies. Echter ik weet niet of ik nog maals voor een Crucial wil gaan. De huidige is inmiddels de derde die ik heb (telkens binnen garantie kapot gegaan en nieuwe voor terug gekregen).

Maar waar ik het meest mee zit is i5 vs i7 en dan de K versie of niet de K versie. Merk je die 0.4Ghz verschil?

En kan mijn geheugen nog mee? Het is 3 jaar oud.

Wel een mooie kast trouwens :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
ye-roon schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:51:
Thanks voor de replies. Echter ik weet niet of ik nog maals voor een Crucial wil gaan. De huidige is inmiddels de derde die ik heb (telkens binnen garantie kapot gegaan en nieuwe voor terug gekregen).
Welke types ging het om? Er is natuurlijk nogal wat beweging/verbetering in de SSD markt, al snap ik het volkomen als je het persoonlijk gehad hebt met Crucial.
Maar waar ik het meest mee zit is i5 vs i7 en dan de K versie of niet de K versie. Merk je die 0.4Ghz verschil?
In games bijna niet. Veel games zijn nou eenmaal GPU limited, dus of je er nu een 4560/4690 of de non-refresh equivalenten in stopt merk je niet. Voor VM's en renderen kan een i7 nuttig zijn. Of die meerprijs te rechtvaardigen is ten opzichte van hoe vaak en hoe intensief je dat doet moet je zelf bepalen.
Dat kan nog prima mee!

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 12:50
ye-roon schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:51:

Wel een mooie kast trouwens :)
i7 is niet nodig voor gaming, heeft geen meerwaarde voor games ten opzichte van de i5.
Overclocken is op dit moment niet nodig voor games, de processoren zijn zwaar overkill voor de videokaarten.

kies een i5 4690 oid

• ye-roon
Again, thanks for the info. Ik ben me echt erg aant inlezen momenteel en kom er achter dat grafische kaarten nu 2x8pins connectors hebben, volgens mij heeft mijn PSU nog 6 pins uitgangen. Is dit een recente verandering?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
ye-roon schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:06:
Again, thanks for the info. Ik ben me echt erg aant inlezen momenteel en kom er achter dat grafische kaarten nu 2x8pins connectors hebben, volgens mij heeft mijn PSU nog 6 pins uitgangen. Is dit een recente verandering?
Volgens de specificaties heeft die voeding maar liefst 6 6+2 pins (bron), dus ik zou me geen zorgen maken ;).
Connector M/B 24 Pin Connector x 1
CPU 4+4 Pin x 2
PCI-E 6+2 Pin x 6
SATA x 12
4 Pin Peripheral x 5
4 Pin Floppy x 1

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 04-07-2014 15:12 ]

• arcanadoom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-01-2023
waarom heb je gekozen voor de vapor-x versie van de 290 en niet de tri-x? is een verschil van zo'n 60 euro en qua specs nauwelijks verschil.

• ye-roon
Nogmaals thanks voor de input. Echter door een financiele meevaller die deze week mijn rekening nummer vond is mijn budget wat omhoog gegaan en ik hou dan nog geld over ^^. Ik ben daarom geneigd voor het volgende te gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 142,85€ 142,85
1EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked ACX Cooler€ 619,-€ 619,-
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 71,47€ 71,47
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Noctua NH-D14€ 62,75€ 62,75
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,25€ 64,25
1Samsung 840 EVO 500GB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.549,82

Het enige waar ik nog mee zit en niet veel over kan vinden op het internet, zijn de ssd's. Gezien mensen hier suggereerden om niet een samsung maar een crucial te nemen. Kan iemand uitleggen waarom? En de Optical Drive is nog steeds een placeholder, ik heb gewoon de bovenste aangeklikt in de pricewatch :)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 22:19
Zou dan toch voor een 290x gaan ipv een 780Ti. Goedkoper en net zo snel en meer toekomst bestendig met zijn 4 GB tegenover 3 GB van de 780 Ti. Welke ook nog eens een stuk goedkoper is zie hem namelijk al voor 399 in de pricewatch staan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, niet negatief bedoeld, als je geld wil verbranden, waarom niet?

De RoG bordjes zijn premium borden en daarom erg overpriced. Voor goed overklokken zijn er ook veel goedkopere borden te vinden die het net zo goed doen.

De 780i is 50% duurder dan een 780 maar echt geen 50% beter. Daarnaast heeft die ook nog eens minder VRAM dan een 290, die ook niet zo veel slechter is. Ben het dus met Joenino eens.

Verder is er weinig voordeel aan 2 aparte SSD. Neem er 1, ben je goedkoper uit en grote SSD's zijn sneller. De reden dat veel mensen voor Crucial kiezen is dat deze beschikken over bescherming tegen corruptie bij stroomuitval. Daarnaast zijn ze goedkoper, al is dat verschil bij 500GB/1TB niet heel groot.

Een aparte geluidskaart is ook tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. Alle borden, zeker in deze categorie zijn uitgerust met een heel behoorlijke geluidschip. Je gaat het verschil, zonder boxen die uit zichzelf al heel veel kosten, niet horen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je wilt gamen en gaat niet overclocken, dan is de keuze simpel: i5 en H97 chipset op moederbord. De meerprijs van een i7 is het niet waard en in sommige gevallen lever je zelfs performance in. In combinatie met een H97 chipset op je moederbord, kan je dus wel de nodige euro's besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2014 09:49 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 22:19
CptChaos schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:17:
Je wilt gamen en gaat niet overclocken, dan is de keuze simpel: i5 en H97 chipset op moederbord. De meerprijs van een i7 is het niet waard en in sommige gevallen lever je zelfs performance in. In combinatie met een H97 chipset op je moederbord, kan je dus wel de nodige euro's besparen.
Je vergeet dat hij voor zijn werk ook met VM's bezig is dan is een i7 toch wel fijn kan ik je zeggen. Een i5 gaat wel maar zit sneller aan zijn max dan een i7. Afhankelijk van wat voor VM's hij wilt gaan draaien natuurlijk.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik draai thuis een ESXi server, op een i5 3570 en gaat echt als een zonnetje, ik heb daarin 4 VM's draaien tegelijkertijd zonder problemen. Als Ye-Roon op zijn eigen desktop VM's gaat draaien, zal dat waarschijnlijk met VMWare Workstation of eventueel VMWare Player zijn, dan zullen dat nooit 4 of meer tegelijk zijn (ook gezien de 8GB aan RAM), dan is de i5 écht ruim voldoende.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
Je zou ook nog de pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed kunnen overwegen. Dit is vrijwel dezelfde cpu als de i7, alleen ontbreekt de grafische chip en is die 200 mhz trager. Hyperthreading is afhankelijk van de applicatie wel of niet sneller, maar ik neem aan dat dit nog steeds in de bios desgewenst aan en uit gezet kan worden?

• ye-roon
De rede voor een aparte geluidskaart is dat ik een audiophile ben. Gamen en dan met name met First Person Shooters, is voor mij 50% geluid. Ik moet horen waar de enemy is of tijdens een single player helemaal mee genomen worden in het spel. Positional audio is daarbij erg belangrijk en dat hebben intergrated chips niet. Daarnaast gaat mijn te dure sennheiser heel hard huilen als hij in een moederboord geplugged word.

Zodra mijn VM systeem draait dan draaien daar meerdere systemen in, als test omgeving/simulatie wat ik met de software kan doen. Momenteel 3 servers(AD/SCCM/SQL) en 3 clients. Dus een i7 is zeker wel nuttig :) Plus ik heb 16Gb aan RAM.

De rede voor 2 ssd's is dat ik de kleine ga gebruiken als systeemdisk en de grootte als gamedisk. Zo hoef ik niet alles elke keer opnieuw te installeren, plus ik hou het gescheiden van elkaar wat erg fijn werkt. Het probleem met de 290X is, dat de varianten met een custom koeler meer dan 30cm lang zijn. De FD Define R4 heeft ruimte voor een kaart van max 29cm en er is dus geen plek voor een 290x, dan zou ik moeten gaan voor een grotere kast. Een kast die duurder is. Het verschil is niet 1 op 1, maar het maakt het verschil wel kleiner.

Over die crucials ga ik dan zeker nog wel ff nadenken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou ik overwegen meer RAM er in te steken, wil je een beetje vlotjes met je VMs kunnen werken.
Wat ook wel fijn is dan, de VM's installeren op een SSD, ook dan zul je profiteren van SSD.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
ye-roon schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:58:
Het probleem met de 290X is, dat de varianten met een custom koeler meer dan 30cm lang zijn. De FD Define R4 heeft ruimte voor een kaart van max 29cm en er is dus geen plek voor een 290x, dan zou ik moeten gaan voor een grotere kast. Een kast die duurder is. Het verschil is niet 1 op 1, maar het maakt het verschil wel kleiner.
Met de top cage eruit gaat het wel passen. Tenzij je veel HDD's/SSD's kwijt wil, kan dat dus prima. Daarnaast is het verschil tussen een 780ti en een 290(x) natuurlijk heel veel meer dan het verschil tussen de Fractal en een kast waar die 290(x) wel zonder het weghalen van cages inpast, dus dat is eigenlijk een non-argument ;).

edit: overigens had ik het over de nonX 290, omdat het verschil tussen de X en nonX ook weer niet het verschil in prijs rechtvaardigt.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 10-07-2014 11:17 ]

• secondsight
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Moederboard on-board audio word elk jaar beter.
En nu vergelijk je een goedkope geluidskaart uit eind 2012 met een moederboard (audio chip) van de laatste generatie.
Als je dan een 'audiophile' bent neem dan een goed iets maar het verschil met dit ga je niet horen.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik durf het nog veel bonder te maken, voor die zwaar overpriced 780ti kan je TWEE, ik herhaal TWEE club3d 290s halen en die torpederen die kansloze 780ti naar waar hij thuis hoort, ergens waar niemand hem ziet. Die kaart is zo belachelijk duur het gaat nergens over.

Dus 2x pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce vs pricewatch: EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB Superclocked ACX Cooler ik wist het wel!

http://anandtech.com/bench/product/1075?vs=1072 dit zijn dan stock 290x kaarten in quiet mode maar die presteren ongeveer gelijk aan de club3d kaarten.

Ook is dat ROG bord gewoon veel te duur voor die prijs, het is een zeer matig bord met maar 4 pwm fases en een verdubellaar. Daar kan je een Gaming 7 bord van MSI/Gigabyte voor kopen die veel luxer en rijker uitgerust zijn betere stroomfases hebben en noem maar op. Asus is een beetje de nVidia van moederborden, te duur voor wat ze leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkBlaze op 10-07-2014 15:34 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Het is waar dat 2 x R9 290 meestal veel sneller zal zijn dan één GTX 780 Ti, maar het heeft ook wel wat nadelen. Zo duurt het vaak een paar weken voordat pas uitgebrachte games echt degelijke ondersteuning hebben voor meerdere GPU's en bij sommige games geraakt het zelfs nooit in orde. Verder heb je natuurlijk meer verbruik, warmteproductie en dus ook meer geluid. Het hebben van 4GB tov van 3GB is leuk om te hebben, maar daar ga je in de praktijk niets van merken (zoals een snellere SSD).

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Robbedem schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:05:
Het is waar dat 2 x R9 290 meestal veel sneller zal zijn dan één GTX 780 Ti, maar het heeft ook wel wat nadelen. Zo duurt het vaak een paar weken voordat pas uitgebrachte games echt degelijke ondersteuning hebben voor meerdere GPU's en bij sommige games geraakt het zelfs nooit in orde. Verder heb je natuurlijk meer verbruik, warmteproductie en dus ook meer geluid. Het hebben van 4GB tov van 3GB is leuk om te hebben, maar daar ga je in de praktijk niets van merken (zoals een snellere SSD).
Ik zeg ook niet dat je een 290 CF opstelling moet nemen, ik probeer alleen aan te geven dan een 780ti idioot duur is en gewoon zijn geld totaal niet waard is. Ook is 4GB in een crossfire opstelling juist wel handig.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1