Het is hoog tijd om mijn machine te upgraden. Mijn huidige configuratie is inmiddels 3 jaar oud. Ook ben ik er sinds kort achter dat mijn grafische kaart eigenlijk verkeerd geproduceerd is en dit al vanaf het begin was(een MSI TwinFrzr3 6950). Door wat overhitting zit daar dan ook permanente schade op en zelfs met simpele games (en af en toe een 1080p film) krijg ik een blauw scherm. Tijd voor een upgrade dus. Gezien ik al best lang uit de zelf bouwen scene ben dacht ik hier wat hulp/tips op te doen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel van dit systeem is gamen. Ik ben een gamer met een gevarieerde voorkeur kwa games, maar BF4 moet het toch zeker wel kunnen draaien. Maar ook Dragon Age: Inquisition en (holy monkey balls wanneer komt het uit!) The Witcher 3. De shooters hoeven niet perse op ultra, maar de singleplayer games zijn toch wat leuker als ze er ook mooi uit zien.
Het secondaire doel van de machine is VM's draaien. Ik oefen voor me werk veel met VM's en dat moet de machine ook aan kunnen.
Zij projectjes zijn dat streamen een optie moet zijn, misschien wat video bewerking, ik wil het proberen, vind ik het leuk ga ik er mee door, zo niet, dan doet de machine nog steeds zijn primaire taak.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het starten van dit topic heb even snel een globaal wensenlijstje in elkaar geflanst en de prijs daarvan lag beneden de 1k, maar ik kan tot een max van 1500 gaan als het nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een mooi BenQ scherm van 144hz van nog geen jaar oud, die gaat mee. Mijn oude Syncmaster 22inch gaat ook mee naar het nieuwe systeem (de grafische kaart moet dus 2 schermen kunnen aansturen). Muis en toetsenbord zijn ook prima in orde, zelfde geld voor de headset en ik maak geen gebruik van speakers.
Interne Hardware die mee gaat:
Ik heb altijd veel ASUS hardware gehad en dat bevalt goed, mijn laatste 3 plankjes waren van ASUS. Goede ervaringen met Sapphire Kaarten en minder goede ervaringen met de MSI kaart. Ook in het verleden mindere ervaringen met MSI(een zekering op mobo wat doorbrand etc). Misschien ben ik wel cursed met MSI.
Kwa geheugen zit ik vaak bij Kingston, maar de Corsair balkjes van mijn vorige configuratie waren ook prima.
Bij voorkeur een moederbord zonder onboard geluidskaart, maar die zijn ultra rare. Ik heb mijn eigen geluidskaart (misschien verander ik die wel in een SoundblasterZ) dus de onboard kaart is het eerste wat in het bios op uitgeschakeld gezet gaat worden.
Ik koop ook een versie van Win8.1 los.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn primaire eis is dat alles stil moet zijn. Mijn machine staat in de woonkamer en het is best irritant momenteel met de kapotte gfx kaart waardoor het net een helicopter is.
Hoe de kast er uit ziet maakt met niet heel veel uit, als het maar geen kast is met honderdduizend ledjes overal en geen raam in de deur. Wel een eis voor de kast is mogelijkheid tot goede airflow. Ik heb geen idee over welke kast een beetje goed is momenteel, ik lig er al te lang uit. De kast moet ook niet zo groot zijn dat hij ruim boven m'n bureau uitkomt.
Ga je overklokken?
Neen
Belangrijkste twijfel dingen
Ik twijfel tussen i5 en i7, met of zonder K, wel of niet een 3rd party koeler voor de CPU?
Welk plankje ik moet nemen, heb nu maar die van de BBG er in geplakt om er iets te hebben staan, maar ook H97/Z97 plankjes zijn al uit.
Is mijn geheugen nog wel up to par, kan ik beter ander geheugen er in knallen?
Is het verstandig extra fans in voor in mijn kast te kopen?
Misschien een nieuwe HDD die groter is dan 1Tb.
(tijdens dit laatste stukje had ik na elke regel: "Dát soort vragen.. daar is UWV voor" in me hoofd).
Anyways, hopelijk is het een beetje een geheel en kunnen jullie er wijs uit worden. Hieronder m'n wensen lijst voor reference.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het primaire doel van dit systeem is gamen. Ik ben een gamer met een gevarieerde voorkeur kwa games, maar BF4 moet het toch zeker wel kunnen draaien. Maar ook Dragon Age: Inquisition en (holy monkey balls wanneer komt het uit!) The Witcher 3. De shooters hoeven niet perse op ultra, maar de singleplayer games zijn toch wat leuker als ze er ook mooi uit zien.
Het secondaire doel van de machine is VM's draaien. Ik oefen voor me werk veel met VM's en dat moet de machine ook aan kunnen.
Zij projectjes zijn dat streamen een optie moet zijn, misschien wat video bewerking, ik wil het proberen, vind ik het leuk ga ik er mee door, zo niet, dan doet de machine nog steeds zijn primaire taak.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het starten van dit topic heb even snel een globaal wensenlijstje in elkaar geflanst en de prijs daarvan lag beneden de 1k, maar ik kan tot een max van 1500 gaan als het nodig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een mooi BenQ scherm van 144hz van nog geen jaar oud, die gaat mee. Mijn oude Syncmaster 22inch gaat ook mee naar het nieuwe systeem (de grafische kaart moet dus 2 schermen kunnen aansturen). Muis en toetsenbord zijn ook prima in orde, zelfde geld voor de headset en ik maak geen gebruik van speakers.
Interne Hardware die mee gaat:
- SSD: Crucial M4 128Gb (nu mijn systeem disk, word waarschijnlijk gewoon een extra disk).
- PSU: Coolermaster Silent Pro M2 850W (Is net als mijn scherm nog geen jaar oud, de vorige voeding gaf na 5 jaar de geest).
- RAM: Kingston HyperX Gen. 8GB(2x4GB) DDR3 160 x2 (16Gb dus)
- HDD: Samsung SpinPoint F1 1Tb(bijna 6 jaar oud, puur voor extra opslag)
- HDD: Samsung SpinPoint F3 1Tb(bijna 3 jaar oud, huidige game disk)
- SOUND: Asus Xonar Pheobus
- Een nieuwe SSD, waarvan er nu 1 in staat de 250Gb versie als systeemdisk, misschien neem ik er wel 2 (een 128gb systeem disk, 500gb game disk)
- Een grafische kaart die z'n mannetje staat en mij met hoge frames per second kan laten gamen.
- Een moederbord met een PS/2 aan sluiting voor mijn mechanische TB.
- Een nieuwe behuizing, mijn huidige is 6 jaar oud en de drive bays van plastic wat inmiddels is uitgedroogd, daardoor al paar bays onbruikbaar zijn.
- Een nieuwe CPU, maar das logisch. Ik ben niet van plan te overklokken dus heb de i7 4970 in de lijst gezet, al is de K standaard 0.4Ghz hoger geklokt, is dat verschil merkbaar?
Ik heb altijd veel ASUS hardware gehad en dat bevalt goed, mijn laatste 3 plankjes waren van ASUS. Goede ervaringen met Sapphire Kaarten en minder goede ervaringen met de MSI kaart. Ook in het verleden mindere ervaringen met MSI(een zekering op mobo wat doorbrand etc). Misschien ben ik wel cursed met MSI.
Kwa geheugen zit ik vaak bij Kingston, maar de Corsair balkjes van mijn vorige configuratie waren ook prima.
Bij voorkeur een moederbord zonder onboard geluidskaart, maar die zijn ultra rare. Ik heb mijn eigen geluidskaart (misschien verander ik die wel in een SoundblasterZ) dus de onboard kaart is het eerste wat in het bios op uitgeschakeld gezet gaat worden.
Ik koop ook een versie van Win8.1 los.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn primaire eis is dat alles stil moet zijn. Mijn machine staat in de woonkamer en het is best irritant momenteel met de kapotte gfx kaart waardoor het net een helicopter is.
Hoe de kast er uit ziet maakt met niet heel veel uit, als het maar geen kast is met honderdduizend ledjes overal en geen raam in de deur. Wel een eis voor de kast is mogelijkheid tot goede airflow. Ik heb geen idee over welke kast een beetje goed is momenteel, ik lig er al te lang uit. De kast moet ook niet zo groot zijn dat hij ruim boven m'n bureau uitkomt.
Ga je overklokken?
Neen
Belangrijkste twijfel dingen
Ik twijfel tussen i5 en i7, met of zonder K, wel of niet een 3rd party koeler voor de CPU?
Welk plankje ik moet nemen, heb nu maar die van de BBG er in geplakt om er iets te hebben staan, maar ook H97/Z97 plankjes zijn al uit.
Is mijn geheugen nog wel up to par, kan ik beter ander geheugen er in knallen?
Is het verstandig extra fans in voor in mijn kast te kopen?
Misschien een nieuwe HDD die groter is dan 1Tb.
(tijdens dit laatste stukje had ik na elke regel: "Dát soort vragen.. daar is UWV voor" in me hoofd).
Anyways, hopelijk is het een beetje een geheel en kunnen jullie er wijs uit worden. Hieronder m'n wensen lijst voor reference.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790 Boxed | € 254,90 | € 254,90 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,05 | € 66,05 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X | € 415,01 | € 415,01 |
| 1 | Cooler Master CM 690 III Closed | € 72,85 | € 72,85 |
| 1 | Noctua NH-D14 | € 62,75 | € 62,75 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 102,99 | € 102,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 987,55 | |
Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383