Toon posts:

Samba + Win = ruzie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensjes,

Ik heb een servertje thuis met Mandrake erop, daar heb ik amba op gezet en geconfigged.

En, ik heb een client waar zowel Mandrake als WinME op staat. Als ik nou op de client onder Mandrake met de smbserver wil werken, is er geen enkel probleem (wat dus aangeeft dat smb.conf klopt en werkt). Maar doe ik hetzelfde als de client onder WinMe draait, dan krijg ik "unable to gain network acces"

De client heeft onder Mandrake en WinMe dezelfde login + pass, en dezelfde naam. Verder heb ik oner WinMe de Browsermaster ge-disable-ed, en LM op "no" gezet (en uiteraard staat er in de smb.conf dat samba ook de wins-server is).

Heeft er iemand nog een idee wat er fout zou kunnen zijn?

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

heb je password encryption aan staan??

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

denk inderdaad dat het in de password encryption is wat het proebllem is. staat ergen in je smc.bonf gewoon ff de ; er voor weg halen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 08:53 schreef TrailBlazer het volgende:
denk inderdaad dat het in de password encryption is wat het proebllem is. staat ergen in je smc.bonf gewoon ff de ; er voor weg halen
Die encryption staat aan (en voorzover ik alles begreep is dat onder win98 en winme geen probleem!)

• hobbeldebobbel

hobbeldebobbel

tjop tjop

post je smb.conf eens hier

maar die staat er niet

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 08:57 schreef hobbeldebobbel het volgende:
post je smb.conf eens hier
Ehm, das lastig... ik zit op het moment op m'n werk, en die smb.conf is thuis (en daar heb ik op het moment geen internet)

Maar de config heb ik ongeveer letterlijk overgenomen van [Mandrakeuser]

Uiteraard heb ik de ip adressen e.d. aangepast..

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Heb je wel je pasword toevegoegd met smbpasswd mischien gebruikt hij van linux naar linux gewoon de standaard wachtwoorden en van windows naar linux smbpasswd

Verwijderd

is het niet zo dat mandrake het password plaintext verstuurd zoals win95??

en verder:

win98 en winME gebruiken de windows inlognaam en password en zullen niet om een username en password gaan vragen bij het connecten.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je password plain verstuurd moet worden moet je je registry aanpassen dit kon wel in win 98 met eem regisrty patch. Van 2000 weet ik dit niet

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 14:24 schreef TrailBlazer het volgende:
Als je password plain verstuurd moet worden moet je je registry aanpassen dit kon wel in win 98 met eem regisrty patch. Van 2000 weet ik dit niet
Niet doen!!!!!
Waarom zou je in godsnaam die wachtwoorden in plain-text erover heen gooien als je een andere windows versie hebt dan windows95 en een samba-bak die sowieso encrypted passwords ondersteund!

Probeer eens met smbclient op die samba-bak te connecten.
Zorg er verder voor dat je natuurlijk wel een user-account voor samba hebt aangemaakt (zowel op het linux-systeem als in samba!)

Verwijderd

|:( edit != quote

• hobbeldebobbel

hobbeldebobbel

tjop tjop

Op maandag 11 juni 2001 14:58 schreef nelske het volgende:
|:( edit != quote
irri he

maar die staat er niet

Verwijderd

Mwahh eerder stom, maar goed ;)

Zou eigenlijk gewoon een feature van Topix moeten zijn, dat het quote-knopje op je eigen post afwezig is.
Normaal gesproken quote je jezelf toch niet, tenzij je iets heel duidelijk wilt maken.
En als je dan zo nodig jezelf zou moeten quoten, dan moet je zelf maar even quote-tagjes gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 14:58 schreef nelske het volgende:

[..]

Niet doen!!!!!
Waarom zou je in godsnaam die wachtwoorden in plain-text erover heen gooien als je een andere windows versie hebt dan windows95 en een samba-bak die sowieso encrypted passwords ondersteund!

Probeer eens met smbclient op die samba-bak te connecten.
Zorg er verder voor dat je natuurlijk wel een user-account voor samba hebt aangemaakt (zowel op het linux-systeem als in samba!)
Dat werkt, dat heb ik reedsch geprobeert...
Eigen compu onder mandrake -> server: werkt
Eigen compu onder WinMe -> server: werkt niet!

Op eigen compu onder zowel Mandrake als WinMe: User beurdy en pass ook hetzelfde....

Verwijderd

Zeker weten, dat encrypted passwords aan staan?

Verder het OS level wel hoog genoeg staan (dus niet dat er nog een smb-bak in de buurt staat die het van de samba-bak wint)?

Al geprobeerd om het wins-server gedeelte aan te zetten in samba?

Zitten ze wel in dezelfde werkgroep?

Als je probeert te connecten via het IP-nummer van de samba-bak doet hij het dan wel?

Zitten ze wel in hetzelfde subnet?

/me stelt alleen maar vragen :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 15:12 schreef nelske het volgende:
Zeker weten, dat encrypted passwords aan staan?

jups!

Verder het OS level wel hoog genoeg staan (dus niet dat er nog een smb-bak in de buurt staat die het van de samba-bak wint)?

het is de enige samba(bal)bak in het netwerk

Al geprobeerd om het wins-server gedeelte aan te zetten in samba?

jups, staat aan

Zitten ze wel in dezelfde werkgroep?

als je hetzelfde subnetmask hebt is dat toch niet nodig??

Als je probeert te connecten via het IP-nummer van de samba-bak doet hij het dan wel?

nope

ja, 255.255.255.0

Ik antwoord vrolijk heur! :):):)

Verwijderd

als je hetzelfde subnetmask hebt is dat toch niet nodig??
Bij mijn weten, wil het anders niet echt werken met samba, hoewel het inderdaad niet nodig behoort te zijn.

nope
Hmm, das wel vreemd!!!

ja, 255.255.255.0
subnet is niet gelijk aan subnetmasker!!
ik kan met 255.255.255.0 heel wat subnetten maken hoor!
Als het netwerk-ip ook nog overeenkomt met elkaar, dan zitten ze wel in hetzelfde subnet!

Heb je verder wel in die windows-machine netwerksupport aangezet en dus ook ingelogt tijdens het opstarten?

Je kan die linux machine toch sowieso ook wel pingen he ;)

Ik antwoord vrolijk heur! :):):)
Dat was ook de bedoeling ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 15:29 schreef nelske het volgende:

subnet is niet gelijk aan subnetmasker!!
ik kan met 255.255.255.0 heel wat subnetten maken hoor!
Als het netwerk-ip ook nog overeenkomt met elkaar, dan zitten ze wel in hetzelfde subnet!

Heb je verder wel in die windows-machine netwerksupport aangezet en dus ook ingelogt tijdens het opstarten?

Je kan die linux machine toch sowieso ook wel pingen he ;)
[..]

Dat was ook de bedoeling ;)
Hmm, hier begin ik je te verliezen.. Subnet en subnetmask?? Welke dient waarvoor en waar moet ik die instellen??

Pingen gaat wel :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk toch dat er niks anders op zit dan je smb.conf posten. Op dit moment kan ik niks meer bedenken.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 15:50 schreef beurdy het volgende:
Pingen gaat wel :)
Ok, dan gok ik dat ze wel in hetzelfdde subnet zitten, aangezien je waarschijnlijk niet met een moeilijke routering op nog een machine zal werken, die 2 verschillende subnetten met elkaar zal verbinden.
Hmm, hier begin ik je te verliezen.. Subnet en subnetmask?? Welke dient waarvoor en waar moet ik die instellen??
Okee een kleine uitleg dan, hoewel hier je probleem waarschijnlijk niet zal liggen.
Je hebt een netwerk-ip zeg 192.168.0.0 las je dit combineert met het door jouw opgegeven subnet-masker (255.255.255.0), heb je dus een subnet dat loopt van 192.168.0.0 tot 192.168.0.255 (waarbij de ip's te vergeven zijn van 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254).

Stel voor dat ik hetvolgende netwerk-ip pak: 192.168.4.0 met precies hetzelfde subnetmasker (255.255.255.0), dan loopt het subnet dus van 192.168.4.0 t/m 192.168.4.255.

Zoals je ziet, was het subnetmasker dus hetzelfde, maar was er wel spraken van 2 compleet verschillende subnetten!
Die machines moeten in hetzelfde subnet vallen om met elkaar te kunnen communiceren of dit moet via een machine gebeuren die toegang heeft tot beide subnetten!

/me denkt, dat het probleem bij de windows ME machine ligt, omdat die niet op het netwerk is aangemeld, waardoor er ook geen file-share support is als netbui niet aan staat

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 15:53 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik denk toch dat er niks anders op zit dan je smb.conf posten. Op dit moment kan ik niks meer bedenken.
Mag je me toch eens uitleggen, waarom hij wel via smbclient kan verbinden op de machine zelf :?
Zeker als ze in hetzelfde subnet vallen en encrypted passwords aan staan!

Hoewel het posten van je smb.conf natuurlijk nooit kwaad kan.

/me schiet ineens nog een mogelijk probleem te binnen
beurdy: Je hebt toevallig toch niet ergens neergezet, dat je er alleen vanaf de localhost op mag komen he?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op maandag 11 juni 2001 16:06 schreef nelske het volgende:
* alt-92 schiet ineens nog een mogelijk probleem te binnen
beurdy: Je hebt toevallig toch niet ergens neergezet, dat je er alleen vanaf de localhost op mag komen he?
Dan was hij ook niet met z'n Linux-client eropgekomen toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• hobbeldebobbel

hobbeldebobbel

tjop tjop

wel als ie alleen localhost als host allow heeft staan!

maar die staat er niet

Verwijderd

Tuurlijk wel, want ik neem aan dat hij smbclient gewoon op die linux-bak zelf (ofwel localhost), waarop ook de samba-server draait gebruikt heeft.

Als hij vanaf een andere linux-machine met smbclient op die samba-server is gekomen, dan gaat m'n verhaal niet op nee :)

Verwijderd

domain logon = yes wel gedefinieerd?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 16:29 schreef quinty het volgende:
domain logon = yes wel gedefinieerd?
:?

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 16:31 schreef nelske het volgende:

[..]

:?
Ken je die optie niet? Das om Win PC in te kunnen laten loggen....

Verwijderd

Tuurlijk ken ik die optie wel, maar dat heeft niks , maar dan ook echt helemaal niks met z'n probleem te maken!!

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Misschien een beetje offtopic, klein beetje... ;) Maar kep ook een vraagje: kan Samba ook over NETBEUI werken? Of is er perse TCP/IP voor nodig? (Kep even geen Linux bij de hand, zie andere topic van mij, ;) dus kan niet even zelf opzoeken.)

:Y)

Verwijderd

Nope is niet mogelijk.
Samba werkt alleen via tcp/ip

Verwijderd

Heb ik ook nog een vraagje: Weet je heel zeker dat je windows zichzelf aanmeldt met de juiste user en pass ??

Verder begint het meer op een windows probleem te lijken dan een samba probleem.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:16 schreef Zemanova het volgende:
Heb ik ook nog een vraagje: Weet je heel zeker dat je windows zichzelf aanmeldt met de juiste user en pass ??

Verder begint het meer op een windows probleem te lijken dan een samba probleem.
/me durft de weddenschap wel aan dat het aan windows ligt en niet aan samba, aangezien ik de thread nog eens goed gelezen heb en tot de conclusie gekomen ben, dat beurdy (aan z'n 1e post te zien) smbclient vanaf een andere computer gebruikt heeft, dan vanaf de samba-server.

Blijft bijna alleen nog over hetgeen Zemanova en ik ook al zei.

Verwijderd

mischien een rare vraag maar wat is je server setting "share" "server" of üser"
samba is nl perfect bij werkt het top vooral na een beetje tuning haalt je echt alles eruit en het loopt als een yekko....
copy anders je smb.conf even en laad hem in een windoos en pleur hem dan op het internet.
scheelt heel veel

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 01:34 schreef lemac4444 het volgende:
mischien een rare vraag maar wat is je server setting "share" "server" of üser"
samba is nl perfect bij werkt het top vooral na een beetje tuning haalt je echt alles eruit en het loopt als een yekko....
copy anders je smb.conf even en laad hem in een windoos en pleur hem dan op het internet.
scheelt heel veel
Ik heb iig veel zielen aan het denken gezet, dat doet me goed :) :)

Maar dat het probleem bij windows ligt, leek mj ook. Want, ja, ik kan met een linux-client wel samba'en naar de server.

Dus het is vrij logisch dat het ergens fout gaat als samba van windows een login e.d. wil hebben. Maar zover ik weet gebruikt windows hierbij dzelfde user + pass als bij het inloggen op de windowsbak zelf. (mocht dit niet zo zijn: hoe kom ik er dan wachter welke login windows dan wel gebruikt?)

Beide pc's hangen ook op hetzelfde subnet (ip's: 10.0.0.80 en 10.0.0.84), en er zit nergens iets tussen wat zich bezig houdt met routen...

Enne, mocht het pobleem vandaag nog niet gevonden worden, dat gaat ik morgen m'n smb.conf hier posten...

Verwijderd

hoe heb je die users dan aangemaakt op de samba server :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 08:47 schreef Gila het volgende:
hoe heb je die users dan aangemaakt op de samba server :?
Op het moment is er alleen een public-share, die als inlog smbuser heeft. En in etc/groups staat weer dat de user beurdy tot de groep smbusers behoort...

M'n server-setting is trouwes "share"

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ben ik nogsteeds geen stap verder gekomen, hier dan maar m'n smb.conf Hopelijk zit hier een fout in?

[global]
server string = Server
workgroup = Server
guest account = smbuser
os level = 33
debug level = 3
security = share
valid chars = 0206:0217 0204:0216 0224:0231 0345:0305 0344:0304 0366:0326
wins support = yes
encrypt passwords = yes
hosts allow = 10.0.0.80
hosts deny = all