Paar vraagjes over BenQ 2411z

Pagina: 1
Acties:

• xDecisions
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-10-2025
Halle tweakers,

Ik heb twee weken geleden een BenQ 2411z aangeschaft en ik ben tot een bepaald niveau blij mee. Ik zie dat de monitor een positieve impact heeft op mijn spelen, een stuk nauwkeuriger etc. Daarbij kwam ik van een IPS en schok ik toch echt wel even van de kleuren, maar daar heb ik nu wel mee leren leven.

Nu ben ik al een paar dingen tegen gekomen, waarbij ik me afvroeg of dat de manier waarop het scherm het weergaf wel zo hoorde. Één voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld in battlefield 4 zoals je kan zien in de volgende foto. Ik heb het hier over de blauwe, groene en rode lijnen in de zwart-grijze vakjes. Ik vroeg me af of andere hier ook last van hebben?
Een ander voorbeeld (boven IPS, onder BenQ):
Het lijkt alsof de fout in het plaatje helemaal wordt opgeblazen. Het is dan ook heel erg zicht baar op mijn BenQ en bijna niet zichtbaar op mijn IPS. Hoord dit ook?

Daarnaast heb ik de firmware 1 versie van deze monitor en hoorde ik al dat er een firmware 2 versie uit was. Ik vroeg me af of het nog zin heeft om moeite te doen om firmware 2 op mijn monitor te krijgen. Hierbij bedoel ik het niet zelf te doen, maar contact opnemen met BenQ of Bol.com.

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen, al vast bedankt!

Met Vriendelijke Groet,

xDecisions

• HetePanda
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 21:39
Hey xDecisions,

ik vroeg me eigenlijk ook nog paar dingetjes af om verder over je vragen te kunnen reageren:
- op wat voor systeem draai je hem (vooral GPU krachten)
- je zit natuurlijk altijd nog met je IPS -> TN modellen

voorderest is een firmware update altijd handig omdat je vaak daarmee oudere problemen en besturingen worden ververst. of het voor het probleemn iets uitmaakt durf ik weinig over te zeggen

het lijkt me in eerste instantie te zitten in de aansturing vanaf je computer en doordat je weer naar een LCD-> TN gaat, kan het daardoor meer opvallen.

ik ben zelf niet zo bekend met die Dell modellen, IPS zorgt voor minder zichtbare overlapping in je kleuren en doordat je naar LCD bent gegaan, kan het veel meer opvallen.

• xDecisions
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-10-2025
Beide schermen worden momenteel aangestuurd door een XFX R9 290 Double D. Al zal ik ergens deze dagen mijn IPS terug op mijn CPU (2500k) aansluiten.

Wat je zegt met die overlapping kan het verschijnsel best verklaren, ik had er zelfs niet eens over na gedacht maar het zijn inderdaad twee hele verschillende scherm technologieën en daar zullen bepaalde beelden anders uitvallen. Ik heb verder ook alleen maar IPS panelen op gehad dus ik zal het vooral niet gewent zijn.

Wat betreft de firmware update zal ik eens even rond kijken. Ik heb van bol.com al gehoord dat zij er niks mee kunnen. Dit wil zeggen dat ik of naar BenQ moet gaan of andere winkels.

In ieder geval dank voor je reactie!

• HetePanda
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 21:39
IPS zorgt er vaak meer voor dat wit, witter en zwart , zwarter wordt.. terwijl je bij lcd meer kleur door mekaar mengen waardoor details meer opvallen bij LCD dan op een IPS waar alles mooier lijkt natuurlijk..

maar kben er nog niet over uit.. of dit nou hoort of niet.. probeer BenQ raad te plegen..

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb dit in ieder geval niet! Heb knal hetzelfde scherm.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HetePanda schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:42:
IPS zorgt er vaak meer voor dat wit, witter en zwart , zwarter wordt.. terwijl je bij lcd meer kleur door mekaar mengen waardoor details meer opvallen bij LCD dan op een IPS waar alles mooier lijkt natuurlijk..

maar kben er nog niet over uit.. of dit nou hoort of niet.. probeer BenQ raad te plegen..
Je beschrijving van LCS vs IPS klopt niet.
De kleuren zouden op een IPS scherm beter moeten zijn tegen over een TN. TN gebruikt interpolatie om de de 16+ miljoen kleuren te kunnen tonen. Terwijl IPS dit niet nodig heeft.

LCD is niets meer dan een techniek ( Liquid Crystal Display )
Pagina: 1