Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 20:38
Goedemiddag mede-tweakers!

Ik heb een PCBtje ontworpen en gerealiseerd die allerlei IO afhandelt voor een Raspberry Pi. Hierbij zijn ook in- en uitgangen ontworpen die een grotere spanningsrange (0-60V) kunnen afhandelen m.b.v. transistors aangezien het product moet worden ingezet in een industriële omgeving. De uitgangen zijn transistors die de GND afschakelen van een aangesloten iets, maar kunnen door het toevoegen van een gepaste spanningsbron en weerstand ook gebruikt worden als digitale uitgang. Zie plaatje voor elektrisch schema:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img69/2403/0ot0.png

Echter is het volgende probleem ontstaan;
De ingangen worden gebruikt als pulsentellers en deze te loggen en een uitgang stuurt een LEDje (24V/15mA) aan om aan te geven waar het systeem mee bezig is. Maar uit een test-logbestand bleek dat er pulsen geteld waren terwijl er helemaal niks op die ingang was aangesloten! De getelde pulsen waren echter vrij consistent, hetzelfde aantal pulsen werd geteld in eenzelfde tijdseenheid. Daarmee was de link tussen het schakelen van het LEDje en de ongewenste pulsen al snel gelegd. Even de scoop aangesloten op de schakelende uitgang en een beïnvloede ingang en jawel hoor, precies op het moment dat de LED schakelt verschijnt er een piek van 1,7V op het andere lijntje :(.

Wat bleek, de IO's zijn uitbedraad op klemmen en zijn dus gebundeld naar die klemmenstrook toe gebracht. Het loskoppelen van de schakelende uitgang lost het probleem op, maar staat natuurlijk niet netjes. Daarnaast vind er ook nog altijd overspraak plaats op de andere samengebundelde uitgangen.

Daarom dacht ik, laat ik eens een bypass condensator(1uF/100V, had ik nog liggen) zetten tussen de schakelende uitgang en de GND om de plotselinge schakelende piek iets af te vlakken. En jawel, nu zo goed als geen piek meer te meten :).

Ontwerpfoutje, dus er moeten caps worden toegevoegd op de volgende PCB's. Alleen nu zat ik met het volgende probleem. Nu wordt de uitgang gebruikt om de LED relatief langzaam te schakelen, maar hij wordt straks misschien ook ingezet als PWM uitgang. En laat dat C'tje natuurlijk in combinatie met de weerstand die aanwezig zal zijn een low-pass filter creëren. Aangezien de maximale schakelsnelheid toch al gelimiteerd is door de aanwezige transistors en weerstand tot ~100kHz (gesimuleerd), kunnen we dat ook mooi als kantelpunt voor het RC filter nemen. Verder gaan we er vanuit dat er in dat geval een weerstand van max 50kOhm aanwezig zal zijn om het stroomverbruik te beperken. Uit calculatie en simulatie blijkt dan dat een 15pF voldoet.

Nu weet ik alleen niet of deze dan nog wel steeds het overspraak probleem zal oplossen, 15pF is volgens mij alleen verkrijgbaar in SMD formaat en dus niet mogelijk om te testen. Beter afgeschermde kabels is geen mogelijk oplossing. Daarnaast is het probleem nu dan wel 'opgelost', maar ik kan niet per se bewijzen (behalve dan scoopbeeld en goede logresultaten) of berekenen waarom. Hier hoor ik dan ook graag jullie advies en/of hulp over! Zal de overspraak met de 15pF nog steeds verholpen worden? Of moet ik dit probleem anders oplossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdswaluw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 13:36
Nog een pull-up of pull-down weerstand overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
mvdswaluw schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:36:
Nog een pull-up of pull-down weerstand overwogen?
Zit al op de inputs ja, op de outputs logischerwijs niet of je moet er megohms voor gebruiken om de spanningsdeling te minimaliseren. Maar op de inputs vond dus ook overspraak plaats.

[ Voor 7% gewijzigd door IceBlackz op 03-07-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe groot is die pull-up/pull-down weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Sissors schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:18:
Hoe groot is die pull-up/pull-down weerstand?
50kOhm, inputtransistor schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://i1277.photobucket.com/albums/y494/IceBlackz/inputtransv2_zpsf6e42930.png

Op de basis zit de 'high voltage' ingangsspanning die een 3V3 in serie met 100kOhm af kan schakelen. Is dus inverterende ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Om overspraak te voorkomen wordt vaak een bandkabel gebruikt met afwisselend signaal en GND aders. Je hebt dan wel een capaciteit naar gnd, maar niet naar andere signalen.

Overspraak is frequentie afhankelijk, dus (te) snelle signalen met een hoge dV/dt veroorzaken meer overspraak. Je kan signalen filteren met een R/C VOORdat het de kabel in gaat, zodat ze minder gaan storen op andere signalen. Filteren NA de kabel doe je dan weer om piekjes door overspraak te onderdrukken.

Transistoren kun je langzamer laten schakelen door een kleine C als terugkoppeling tussen basis en collector te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Ploink schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:56:
Om overspraak te voorkomen wordt vaak een bandkabel gebruikt met afwisselend signaal en GND aders. Je hebt dan wel een capaciteit naar gnd, maar niet naar andere signalen.

Overspraak is frequentie afhankelijk, dus (te) snelle signalen met een hoge dV/dt veroorzaken meer overspraak. Je kan signalen filteren met een R/C VOORdat het de kabel in gaat, zodat ze minder gaan storen op andere signalen. Filteren NA de kabel doe je dan weer om piekjes door overspraak te onderdrukken.

Transistoren kun je langzamer laten schakelen door een kleine C als terugkoppeling tussen basis en collector te plaatsen.
Foto van situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i1277.photobucket.com/albums/y494/IceBlackz/situationelefoto_zpse292bda8.jpg
1 is de input die verstoord wordt, 2 is de output, 3 is de GND van de LED die geschakeld wordt (2 en 3 zitten op dezelfde klem). Als ik een C'tje aansluit tussen die klem en GND zijn de pieken op de input (en op de andere output die er ook rechts naast zit) weg. De bedoeling is om dat C'tje straks op het PCB uit te voeren voordat het signaal de transistor in gaat.

Bandkabel is dus niet mogelijk. Het is op dit moment ook zeker geen 'snel' signaal, 500ms aan, 5000ms uit. Het is vooral de flank die de overspraak lijkt te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is een tijdje geleden dat in in elektro zat, maar is afschermen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
IceBlackz schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:29:
[...]
Het is op dit moment ook zeker geen 'snel' signaal, 500ms aan, 5000ms uit. Het is vooral de flank die de overspraak lijkt te veroorzaken.
Met 'snel signaal' bedoel ik ook dat de flank heel snel is, dus de Wikipedia: Slew rate ofwel dV/dt.

Gezien de beperkte lengte van de draden en hoever ze nog uit elkaar zitten vindt ik het probleem vreemd. Zitten de GND van beiden goed aan elkaar en is er een goede ontkoppeling van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
johnkeates schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:33:
Is een tijdje geleden dat in in elektro zat, maar is afschermen geen optie?
Niet echt nee, zeker niet over zo'n korte afstand ;-)
Ploink schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:51:
[...]

Met 'snel signaal' bedoel ik ook dat de flank heel snel is, dus de Wikipedia: Slew rate ofwel dV/dt.

Gezien de beperkte lengte van de draden en hoever ze nog uit elkaar zitten vindt ik het probleem vreemd. Zitten de GND van beiden goed aan elkaar en is er een goede ontkoppeling van de voeding?
Ah sorry, even niet goed gelezen. De LED zit direct op de 24V van een Siemens Sitop voeding, dus ik kan mij voorstellen dat die een aardige snelle flank kan hebben. Zal het morgen eens even nameten met de scoop als dat van belang is!

Op de header op het PCB zit helemaal rechts een ground, ook die heb ik nog extra doorverbonden maar zonder resultaat, ik ga er dus vanuit dat dat wel goed zit. De voeding voor de raspberry komt vanaf mijn PCB, waarbij het voedingsgedeelte ontworpen is volgens de datasheet en bijbehorende application notes en heeft 5 ingangs- en 4- uitgangsontkoppelcapaciteiten zo dicht mogelijk bij de chip, mag dus geen probleem zijn. Schakelt ook zonder problemen (weinig tot geen Vdrop) z'n volledige vermogen van 2A in 1 keer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
IceBlackz schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:47:
[...]

50kOhm, inputtransistor schakeling:

[afbeelding]

Op de basis zit de 'high voltage' ingangsspanning die een 3V3 in serie met 100kOhm af kan schakelen. Is dus inverterende ingang.
Je kunt eens beginnen om voor die 100k een condensator te plaatsen, veel storing gaat via de voedingslijnen.
Sowieso 100nF evt parallel nog iets van 10uF ofzo.
Liefst al de voedingslijnen zo ontkoppelen (nog beter beide kanten op)
Maar goed, dat hangt allemaal beetje van de soort storing af.
(dat zou ik moeten zien + schema)
Goed grounden werkt vaak ook al een berg.

Beiden zijn eigenlijk standaard bij schakelende signalen icm detectie poorten etc etc etc.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 03-07-2014 20:56 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afhankelijk van de snelheid die je nodig hebt op je input en drive power van voorgaande stages zou ik anders iig die pull down kleiner maken, en je kan er ook een condensator bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een zener in serie met de basis (basis wel met pull down) dan filter je direct de lage spannings zooi eruit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1