Toon posts:

BTO laptop, 65graden idle!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een BTO -ALTERNATE 17CL58-GTX765, 17.3" notebook-
Das dus een door alternate (aangepaste?) BTO gaming notebook.

Als ik hem aanzet, en dus idle is, springt ie al naar 60+ graden. Tijdens gamen loopt dit op tot 95graden met een enkele keer tot een 100+. Vanwege de enorme warmte dat t ding produceerd, draait de fan overuren, en is deze na een 3/4jaar eigelijk al versleten. De klanten service van BTO en Alternate zijn allebij 'te druk' om me even te helpen met wat vragen, dus dan maar even hier.

Wat me is opgevallen is dat BTO bij hun nieuwere versies erachter zijn gekomen dat dit niet een goeie gang van zaken is en dus hebben ze een dual fan versie uitgebracht. Leuk, maar voor mij een halfjaar te laat.

Naast dat die fan dus constant hard draaid, is het een kleintje die ook nog eens een hels kabaal maakt. En dan ook echt hard.

Heeft iemand oplossingen om de koeling wat beter te laten werken? Zijn er betere fans verkrijgbaar, oid?
Ik heb al een laptop cooler stand gekocht, haalde 'm maximaal 1graad naar onderen :?

TL;DR // Laptop warm, Ik verdrietig. 8)7
Heeft iemand hier zelf te maken mee gehad, en zo ja, heb je het kunnen oplossen?

inb4 mensen die gaan zeggen dat ik geen laptop moet gebruiken voor gamen, oid, maar dat gaat helaas niet anders. Ik gebruik de laptop namelijk ook voor video/animatie/foto bewerking voor mijn werk/opleiding.

( bewerkt // Ik weet dat die dingen tegen dit soort temperaturen kunnen, wat ik vooral wil weten of er betere fans zijn die minder geluid produceren, ik kan m namelijk niet meer gebruiken op mijn stage vanwege zijn geluids vergelijking met een f16)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 21:28
Probeer eens de koelpasta te vervangen voor MX-4, dat heeft mijn laptop (lenovo) behoorlijk geholpen. Als de temperaturen dan nog te hoog zijn een laptopkoeler gebuiken. Wordt hij dan nóg te warm kun je de behuizig van je laptop nog modden. Echter zou ik het laatste pas als uiterst redmiddel inzetten.

Je zegt ook dat de fan versleten is, wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan later wel even een video posten van het geluid. Dit kwam trouwens DOOR de laptop cooler, deze staad schuin en daardoor raakte mijn fan uit balans, en het klinkt (fietsenmakerservaring ;P) Als een versleten lagertje. Nu die weer recht staat hoor je het wel, maar minder prominent.

// Het is een beetje balen want ik heb nog 2 jaar super garantie van alternate, maar die zeggen dat ik m dan minstens 3/4 weken kwijt ben, en dat kan echt niet. //
dus case modding en dergelijker vallen eigelijk buiten beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik kan zo snel niet vinden hoe lang je hem nu al hebt? Je hebt nu _nog_ 2 jaar garantie? Ik zou zeggen terug sturen en laten fixen (wel even backup maken van je data) Alternate doet 9 van de 10 keer toch niets met laptops dus zal hij naar die gasten in Duitsland gaan ?Clevo? dus vandaar de langere tijd voor 'reparatie'.

En ik denk dat je heus wel even iets anders kan regelen tot hij weer terug is. Als het is omdat je _moet_ gamen is mjah jammer... is het werk/school gerelateerd ja dan is het even vervelend.

Ook ik heb een Clevo, geen gaming edition ofzo, gewoon simpel ding en deze heeft gewoon dezelfde problemen, luid/warm, overhitting, behuizing dit het begaf etc. Uiteindelijk van 3 defecte Clevo's welke allemaal hetzelfde type waren 1 goede gemaakt.

Die BTO/CLEVO/Alternate barebones(En die andere?) etc laptops kunnen goed zijn maar je moet het wel treffen, kwaliteitscontrole laat nog wel eens te wensen over..

De dingen die je dan opvallen bij het demonteren van de laptop, slechte koeling VEEL te veel koelpasta of de heatpipes maken helemaal geen goed contact of er zit gewoon iets tussen (soort plastic strip van een kabel bij 1 van de laptops)... en dit was bij alle 3 de laptops. Zolang je nog garantie hebt terug sturen net zo lang tot je 100% tevreden bent. Zou de garantie over zijn, zelf controleren of de koelpasta/contact etc wel goed zijn.

Voor mijn werk heb ik er ook al een aantal gerepareerd/onderdelen vervangen etc, en alleen bij de echt duurdere laptops, denk aan 1000 euro of meer zie je een verschil in kwaliteit. Ineens zitten wel alle kabeltjes netjes op de goede plek, beter vast gezet, koelpasta lijkt beter aangebracht, koeling is beter.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb m nu een jaartje, heb 3 jaar gerantie bijgekocht. Maar zoals ik al zei, werd ik door beide BTO en alternate enorm afgepoeierd aan de telefoon. Vooral BTO. (hun excuus was dat ze het te druk hadden om even wat simpele vragen over HUN PRODUCT te beantwoorden)

Dat gamen kan ik idd wel even zonder, maar ik heb 'm helaas ook nodig voor school/stage/werk. Dus ik kan de laptop echt niet zo lang kwijt. Ik snap ook niet dat ze bij bto niet gewoon zelf even kunnen kijken. Als er dan iets stuk is kan ik m altijd nog laten repareren.

Maar 4 weken om alleen te kijken of er nieuwe koelpaste op moet? Kom op zeg.

// btw is een laptop van 1500,- ... Dan verwacht je toch gewoon nette klantenservice? // laat staan en net product...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:28

ResuCigam

BOFH

Dat een product moet worden opgestuurd ter reparatie en dat het dan enkele weken kan duren is heel normaal. Als je echt geen dag zonder kunt zul je een computer moeten lenen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je zou dat verwachten maar helaas, en laat je niet afpoeieren gewoon poot stijf houden. Je koopt extra garantie bij Alternate? dus dat BTO geen tijd heeft maakt voor jou niets uit. Alternate verkoopt die garantie mogen ze er ook achter aan gaan je hebt er ten slotte voor betaald.

Je zal echt niet de enige zijn met problemen, het probleem is dat in veel gevallen zoals ik al eerder aan gaf Alternate niets (laptops) repareert binnenshuis. Dus het is RMA aanvragen spul op de post (meestal wachten tot ze er meer hebben + 1 week) dan gaat de zending weg, 2-3 dagen. Afhankelijk van het probleem lost BTO het op of hij gaat door naar Clevo of Sager. Dus ja 3-4 weken is nog niets.

Je kan het beter voor zijn dan 'achteraf' zeuren van ik wist het niet. Koop anders een simpel laptopje om die 3-5 weken te overbruggen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je hebt recht op een vervangend product in de tijd dat je moet wachten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 13:49:
Heb m nu een jaartje, heb 3 jaar gerantie bijgekocht. Maar zoals ik al zei, werd ik door beide BTO en alternate enorm afgepoeierd aan de telefoon. Vooral BTO. (hun excuus was dat ze het te druk hadden om even wat simpele vragen over HUN PRODUCT te beantwoorden)

Dat gamen kan ik idd wel even zonder, maar ik heb 'm helaas ook nodig voor school/stage/werk. Dus ik kan de laptop echt niet zo lang kwijt. Ik snap ook niet dat ze bij bto niet gewoon zelf even kunnen kijken. Als er dan iets stuk is kan ik m altijd nog laten repareren.

Maar 4 weken om alleen te kijken of er nieuwe koelpaste op moet? Kom op zeg.

// btw is een laptop van 1500,- ... Dan verwacht je toch gewoon nette klantenservice? // laat staan en net product...
TJa, dat is een nadeel van online kopen. Wil je persoonlijke service, dan moet je naar een pc-boer om de hoek, dan kun je nog wel eens een leen-device regelen. Kost meer, maar dan heb je ook meer.

Als de laptop te luidruchtig is, dan met die klacht retour sturen. Je kunt j evast wel even op een andere manier redden. Je moet niet verwachten dat je alles zonder overlast voor jezelf kunt regelen.

Kan wél maar dan moet je een zakelijke laptop kopen met onsite warranty.
Je hebt consumenten garantie gekocht, dus die krijg je.,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips iig, maar een simpel laptopje heb ik als arme student geen geld voor. Dan word het wss toch 4weken zonder... :'(

Anyhow, Online kopen met dit soort producten ga ik ook nooit meer doen.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik niet zelf naar BTO kan o.i.d. om even te vragen of alles wel goed zit? Om dan vervolgens de rest te regelen. Nja, het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien beide de SSD en HDD eruit kunnen, kan ik deze niet zelf veilig bewaren tijdens reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt iig proberen alternate over te slaan door zelf direct bij BTO een RMA aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Wat nu het geval is:

BTO, Notebooktotaal en alternate halen hun notebooks bij de N4ALL groep vandaan. Ondanks dat de naam BTO in het typenummer zit is het geen notebook van BTO zelf. Dit zijn enkel de resellers. Het lijkt in mijn ogen zo dat BTO zelf het eigen merk is van N4ALL en dat notebooktotaal en alternate resellers zijn, het zijn dus alle 3 aparte merken. Het is dat ook niet raar dat BTO geen support levert voor laptops die bij de alternate vandaan komen omdat hun die nooit in hun handen hebben gehad. En nog belangrijker, ze hebben er geen geld voor gevangen. Het is dan ook een beetje alsof ik een asus moederbord koop en dan bij asrock garantie verwacht, want de pcb is toch bij beide gemaakt in china?.... Wat veel helpt bij deze notebooks is om de koelpasta zelf goed te vervangen, het model staat al bekend om de mindere koeling maar de pasta die je standaard meekrijgt is rampzalig om het zo maar even uit te drukken. Als je notebook idle op 60 graden draait, blaast je laptop dan warme of koude lucht?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Frozen schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:08:
Je hebt recht op een vervangend product in de tijd dat je moet wachten.
Dream on.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BTO, Notebooktotaal en alternate halen hun notebooks bij de N4ALL groep vandaan. Ondanks dat de naam BTO in het typenummer zit is het geen notebook van BTO zelf. Dit zijn enkel de resellers. aha. Ik dacht dat alternate het via BTO naar binnen haalde, en BTO alleen clevo dingetjes gebruikte. Weer wat geleerd. Okay, bto is vergeven _/-\o_ Wat veel helpt bij deze notebooks is om de koelpasta zelf goed te vervangen, het model staat al bekend om de mindere koeling maar de pasta die je standaard meekrijgt is rampzalig om het zo maar even uit te drukken. Als je notebook idle op 60 graden draait, blaast je laptop dan warme of koude lucht?Vrij warm. Ong 60 graden :P

Wat voor koelpasta raad je me aan, en is dit zelf te vervangen? (ik heb een handige papa met ervaring) eeeenig idee of dit de garantie verpest? Want zoals ik al zei, beetje BS om 4 weken te doen over koelpaste etc als ik het zelf ook kan. (Fan schoonmaken kan ik zelf ook prima, zouden ze 6weken overdoen bij alternate. Ciao!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Wat ik weet is dat bij BTO je garantie niet vervalt als je de koelpasta vervangt, ik ben bij mijn 15CL57 geen garantiestickers tegengekomen. Een laptop heeft verder geen heatspreader (je smeert het direct op de die) op de cpu en gpu zoals in je desktop wel aanwezig is. Het oppervlak waar je de koelpasta op smeert is dan ook veel kleiner en dan maakt de soort koelpasta veel meer uit als bij de tests die op internet staan. Zelf heb ik er nu een goedkope witte pasta tussen zitten die zijn werkt aardig goed doet. Maar ik raad je aan om wat beters te gebruiken met jou laptop want elke graden telt met dat koelsysteem :p

Ik smeer de koelpasta altijd uit over de die als ik hem aanbreng omdat de mounting pressure niet echt geweldig is in een laptop en als je dan dus de rijstkorrel manier gebruikt zal het waarschijnlijk dus nooit goed uitvloeien over de hele die, en dat is wel heel belangrijk. Ik raad dan ook deze koelpasta aan want deze komt al met een dingetje om het te verspreiden over de die:
pricewatch: Gelid Solutions Thermal Compound GC-Extreme 10g + Spatel
pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound
In het potje zit meer, maar het tubetje is ook al meer dan genoeg. Het enigste wat je niet wilt (of de koelpasta nou geleid of niet...) is dat het naast de die komt, breng dus maar een dun laagje aan en maakt het oppervlak ook eerst goed schoon voordat je de koelpasta aanbrengt! ;)

Als je het zo doet kan het best zijn dat er 10 tot 20 graden vanaf gaat (bij mijn laptop was het wel 20 graden onder load, gemeten met hwmonitor) en het dus niet meer zo heet wordt.

Waar ook nog veel informatie staat over clevo laptops is hier:
http://forum.techinferno.com/clevo/

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Holy koeienuitwerpselen, 20graden!? Maar eens bestellen dus. Thanks voor je hulp!
En weetje toevallig ook of de fan te vervangen is met een aftermarket ding? Fan zit er los in (onder een rubberen flapje en 3 skroefjes) Kan eventueel wel ffkes een foto van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Het ligt eraan, als er al veel lucht uit komt dan heeft het weinig zin. Maar als hij hard blaast en er komt bijna geen lucht uit dan moet je eens gaan kijken of de fan wel goed luchtdicht zit gekoppeld aan het koelblok. De fans zijn bijna altijd een custom formaat, dus de kans is klein dat je een andere fan kan vinden die past en dan ook nog eens harder blaast. Maak ander eerst maar eens die foto :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iig leek stiller me wel een optie, maar als het custom maten zijn word dat idd lastig :P
Ik zal vanavond een fototje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niet mijn laptop, wel dezelfde fan: Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_wartung_a5ce276007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Tja, dat wordt gewoon warm, ik raad je aan om de koelpasta goed aan te brengen en de fan goed stofvrij te houden. (en zorg ervoor dat dat zwarte flapje goed zit, die zorgt ervoor dat de lucht niet langs maar door je koelblok gaat)

Jij had toch 17" ? Je hebt de foto van een 13" model.

[ Voor 11% gewijzigd door auto660 op 03-07-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Voordat je hem opentrekt. er kunnen ook coolpads tussen zitten ipv koelpasta. Dan heb je dus niks aan koelpasta dus doe eerst even grondig onderzoek voordat je zelf aan de slag gaat.

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

In die laptops zit gewoon koelpasta, de koelpads die er nog in zitten zijn waarschijnlijk nog vers omdat de laptop nog vrij nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer hem ook eens stof vrij te maken inderdaad, maar als er bij 95 graden niks verkeerd gaat dan is het toch prima?

En wat gaat op 95 graden de cpu of gpu?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:22:
Tja, dat wordt gewoon warm, ik raad je aan om de koelpasta goed aan te brengen en de fan goed stofvrij te houden. (en zorg ervoor dat dat zwarte flapje goed zit, die zorgt ervoor dat de lucht niet langs maar door je koelblok gaat)

Jij had toch 17" ? Je hebt de foto van een 13" model.
Dat weet ik, maar ik heb m niet bij de hand op het moment. Fan ziet er gewoon precies het zelfde uit, that's all. Hoef ik geen fototje te maken meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:30:
Probeer hem ook eens stof vrij te maken inderdaad, maar als er bij 95 graden niks verkeerd gaat dan is het toch prima?
Stof vrij issie, 2 weken geleden helemaal schoongemaakt. Ja er is opzich niks mis mee, maar het is wel vervelend dat ie meer geluid maakt dan dat mij headset kan produceren zonder dat ik doof raak! Dus als het koeler kan, hoeft de fan ook minder hard te draaien, is er ook minder geluid!

Ik lees net over de intel turboboost uitschakel truuk, iemand ervaring mee? Raak je dan veel performance kwijt?

CPU staat op 95 graden met HWmonitor.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

95 graden is het punt waarop je cpu gaat terugklokken, dus van turbo is dan sowieso al geen sprake. Je kan het uit zetten maar ik denk dat hij dat toch langzaam maar zeker naar die 95 graden gaat klimmen.

Al lijkt je laptop prima stabiel te draaien op 95 graden, het is niet zo. Je cpu gaat terugklokken en de levensduur van je cpu en de onderdelen er omheen gaat ook aardig naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:43:
95 graden is het punt waarop je cpu gaat terugklokken, dus van turbo is dan sowieso al geen sprake. Je kan het uit zetten maar ik denk dat hij dat toch langzaam maar zeker naar die 95 graden gaat klimmen.

Al lijkt je laptop prima stabiel te draaien op 95 graden, het is niet zo. Je cpu gaat terugklokken en de levensduur van je cpu en de onderdelen er omheen gaat ook aardig naar beneden.
Dit is dus waar ik bang voor ben. Ik heb die koelpasta besteld, ik zal nog eens kijken naar een andere coolpad, de notepal XL. 23cm fan, schijnt wat beter te werken als die ik nu heb, met 8cm fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kan je eens een foto posten van je taakbeheer met die grafieken (tabje 'performance' op een Engelse Windows 7)?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1