Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 17:24
Hey,

Ik heb een oude acer aspire 7110; Deze werkte niet meer (15 minuten start to email). Dus hij is vervangen door een jonger ander model, nu is mijn vraag kan ik deze een nieuw leven geven als linux box voor de ouders die echt niet veel gebruik maken van de laptop.

specs : http://www.pcworld.com/pr...e-7110-2069-notebook.html
Ik denk dat dit te oud is om er nog iets mee te doen, maar dit zijn de specs van de HDD http://www.testhdd.com/To...e-80-GB-ATA-100-4780.html

Vraag is, zal deze pc "sneller" worden met bijvoorbeeld een Crutial M500 240GB ?

Ik vermoed van niet, maar ik laat graag de experts aan het woord! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD is de beste upgrade die je een oud systeem kan geven. Maar in dit geval gaat die M500 er echt niet inpassen, tenzij je er nog ergens een PATA naar SATAverloopje tussen weet te prakken. Je zult dus moeten kijken naar een PATA SSD, en die zijn erg duur en slecht verkrijgbaar. Daarmee is het financieel gezien helemaal niet interessant om hier nog iets mee te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:24

JayPe

Ondertitel

Vista Basic verraad vervolgens dat het een uber-budget laptop was, dus als je er al iets mee doet, spendeer er vooral geen geld aan. Een Linux distributie erop zetten kan je nog proberen, maar echt snel zal het nooit worden.

( 15 minuten start to e-mail is overigens waarschijnlijk eerder de vervuiling van het OS dan dat 't de laptop zelf is)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een alternatief is een PATA-2.5" PATA adapter en dan een PATA Flash module of DOM kopen, die zijn nog redelijk goedkoop tot 32GB. http://tweakers.net/categ...YguS8xRsopWMrIwU4qtra0FAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:11
nee, gaat geen winst opleveren.
Harde schijf aansluiting is ATA 100,

moderne SSD (>80GB is 99,9%) is met Sata aansluting, past simpelweg niet.
1156 SSD harde schijven 2,5" > 60GB --> daarvan 1150 met sata aansluiting, 6 met ata aansluiting.

wel kun je mogelijk met meer geheugen (ddr2 SO-Dimm) nog snelheids winst halen

Daarnaast is het aan te raden de harde schijf te testen op fouten, ( eventueel een andere ATA harde schijf proberen.

herinstallatie van bestureingssysteem kan ook nog baat geven.

tenslotte zou ik kijken of het nodig is om de laptop schoon te maken, (koeler zit vaak vol stof. koelpasta vervangen kan ook helpen.)

[ Voor 11% gewijzigd door nachtnet op 02-07-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
nachtnet schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:29:
nee, gaat geen winst opleveren.
Harde schijf aansluiting is ATA 100,

SSD is Sata, past simpelweg niet.
Onzin, er worden zat IDE SSD's aangeboden. SSD is niet SATA, SSD is Solid State Disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 21:24
http://www.ebay.com/sch/i...nkw=ide+to+msata&_sacat=0

zo iets nemen kan ook
met
http://tweakers.net/categ...CScwKUeY3Xy5KiNOl0xi3bfsC

[ Voor 42% gewijzigd door NLMarcel194 op 02-07-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar de aangehaalde M500 is wel SATA, en je moet een PATA hebben in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:24

JayPe

Ondertitel

johnkeates schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:29:
[...]

Onzin, er worden zat IDE SSD's aangeboden. SSD is niet SATA, SSD is Solid State Disk.
True, maar IDE SSD's zijn parelen voor dit zwijntje. markt is beperkt en dus zijn IDE SSD's prijzig. Te prijzig om zo'n oud beestje nog van wat lucht te voorzien. (IMHO).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
ik heb even een "betaalbare" ATA SSD van 64GB gekoppeld aan dit topic.
pricewatch: Transcend TS64GPSD320 64GB €142,- is een hoop geld voor snelheidswinst op harde schijf gebied.

ik denk dat het volgende lijstje minstens de revu moet passeren voordat je overgaat op ATA SSD
- herinstallatie besturingssysteem op schone (nieuwe/andere) harde schijf
- schoonmaken van alle ventilatie openingen in de laptop, schoonmaken van de koeler, en eventueel aanbrengen nieuwe koelpasta.
- uitbreiden intern geheugen van 1GB? naar 2GB (of 4 als dat door de laptop ondersteund kan worden)

een gebruikte core2duo laptop is rond de €100 euro te krijgen en vaak ook voorzien van een SATA (2) aansluiting, (plaatsen van een moderne SSD is dan goed mogelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
@TERW_DAN
Oke, meer hoefde ik niet te weten, bedankt! Ik wou de SSD wel even testen, maar gezien mijn bevindingen, dacht ik dat het een nutteloze oefening zou worden. Een nieuw laptopje dan maar voor de ouders ;-)

@JayPe
Er is niks mis mee toch, deed lang genoeg z'n werk. Op enkele programma's na is ChromeOS een overkill voor dit gebruik (2 * maand staatie aan). Als hij vernieuwd wordt dan is het terug een "uber-budget laptop".

@johnkeates
Bedankt voor de uitleg, ik denk dat het de investering niet waard is, als de laptop mits de upgrade toch te traag bleek, kon ik de SSD wel voor mijn laptop gebruiken. Ik denk niet dat die PATA op m'n laptop zit.

@nachtnet
Jah RAM was ook iets voor te zeggen, hoewel de 1Gb RAM voldoende zo moeten zijn ... Ik had er al een linux distro opgezet (puppy en crunchbang) en die waren ook beide sloom. Hoewel ik graag vista de schuld geef, denk ik dat het hier maar een deel van het probleem was!

// 2de reply nachtnet
Heb je een adres voor 2de hands die betrouwbaar zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
http://tweakers.net/categ...tZGhmZKSko2RkaWCpFFtbWwsA Vraag aanbod afdeling laptops.

(nb heb je ook een DM gestuurd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 22:18
Alternatieve oplossing:

Ik zat in dezelfde situatie met een iets oude PATA Packard Bell laptop (met XP er origineel op).
Ik heb ervoor gekozen om er Linux Mint 13 (bij) op te zetten.
Je kunt dat vóóraf uitproberen door Linux Mint 13 op een bootable USB-stick te zetten en de laptop ervan op te starten.
Het resultaat is een (óók vanaf USB-stick) snelle laptop (snel opstarten vanaf de originele 60 GB harddisk) en snel startende/werkende applicaties.
De Mint-distributie wordt nog een paar jaar ondersteund (= goede updates, nog jaren lang), je hebt geen antivirusscanner nodig en het belangrijkste voordeel: alle denkbare applicaties zijn standaard in het Nederlands aanwezig, Microsoft-Office compatible, in het Nederlands, goed werkend en snel.
Als het je bevalt, installeer je Mint dualboot op de laptop (20 Gb huidige vrije ruimte is ruim voldoende).
Je krijgt zo zonder investering een < 1 minuut start-to-mail oplossing die prima werkt.
Works al een half jaar as a charm.

Wel vooraf de harddisk controleren of die nog in orde is (= SMART-Parameters uitlezen met de gratis versie van HD-Tune, dus NIET daarin de tests draaien!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
Bedankt voor de tips. In ieder geval een "gewone" SSD kan er niet in, zoals gedacht, en het is opzoek naar een alternatief, waarvan velen voorzien hier, bedankt tweakers!
Pagina: 1