Toon posts:

Asrock Z97 Extreme6: beste opties voor installatie drivers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ergens in de komende week krijg ik m'n nieuwe PC met daarin het Asrock Z97 Extreme6 moederbord. In het verleden was ik altijd ontzettend voorzichtig met wat ik wel en niet installeerde wat drivers en hulpprogramma's betrof dus zocht ik altijd op welke drivers ik precies nodig had op de site van de fabrikant en installeerde ik handmatig alles apart, meteen nadat ik Windows had geinstalleerd. Klein probleem was altijd dat ik nooit precies wist wat ik nou nodig had... ;) Maar goed, vanwege mijn allergie voor all-in-one utilities heb ik dat tot nu toe altijd gedaan (en tot op de dag van vandaag weet ik nog niet of ik het altijd goed heb gedaan... ;) ).

Mijn nieuwe PC is echter zo up to date en snel dat een driver en/of hulpprogrammaatje meer of minder me niet veel uitmaakt (en ik ben onderhand ook wat ouder en luier), dus dacht ik eraan om Asrocks A-Tuning utility te gaan gebruiken. Asrock is een compleet nieuw merk voor me (tot nu toe altijd Asus, Gigabyte en MSI gehad) en omdat de hele procedure met drivers via een utility nieuw voor me is, leek het me een goed plan hier even te vragen wat wijs is.

Ik heb de volgende opties. Ik kan:

1. Windows 8.1 installeren en dan de complete driver-cd van Asrock installeren (alles wat erop en erin zit).

2. Windows 8.1 installeren en dan alleen A-Tuning installeren en dan via die utility alle drivers installeren (waarbij mijn vraag is of dat werkt...? Want misschien kan die utility alleen al geinstalleerde drivers updaten...?)

3. Windows 8.1 installeren en alleen de handmatig gedownloade laatste drivers van de Asrock site installeren (waarbij ik dan wel ff moet weten welke ik dus nodig heb...) en dan later wellicht alsnog A-Tuning installeren om de drivers up te daten...?

4. Windows 8.1 installeren en verder niets doen maar Windows update de drivers laten zoeken... maar ik ben bang dat ik dan allerlei drivers ga missen (chipset, SATA, whatever).

Mijn vraag is dus: wat kan je het beste doen?

BTW Hier is een overzicht van alle mogelijke drivers voor dit mobo:

http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win8a64

Lijkt me niet dat ik alles nodig heb, wel...?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

5. Windows installeren, en de drivers van de site van de chipfabrikant installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Euh, dus alleen chipsetdrivers...? En de rest dan? Door Windows laten opzoeken? De meeste drivers van die Asrock link vindt en installeert Windows niet, volgens mij...?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, gewoon alle drivers uiteraard. Maar die allemaal weghalen bij de chipfabrikant, dan weet je zeker dat je de nieuwste hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door TERW_DAN op 02-07-2014 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
O, je bedoelt waarschijnlijk de mobo-fabrikant? Dus dat is dan eigenlijk mijn optie 3 zonder A-tuning? ;) Dan blijft dus nog de vraag welke drivers ik wel en niet nodig heb...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, de chipfabrikant.
Daar krijgt de moederbordfabrikant zijn drivers immers ook weer vandaan. Dus kijk welke chips er op je bord zitten, en zoek daar de drivers van.
En je hebt overal drivers voor nodig, dus voor alles wat er op je bord zit kun je drivers halen.

Je kunt natuurlijk ook alles van de ASRocksite plukken, maar in de regel heb je dan niet altijd de nieuwste drivers (op zich ook geen ramp).

Verwijderd

Topicstarter
Hm, dan is alles van de Asrock site plukken wel zo makkelijk... al moet ik dan nog steeds uitvinden wat ik wel en niet nodig heb. Tenzij ik gewoon ALLES installeer, of ik het nou gebruik of niet...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Sorry J, maar ik snap niet wat je probleem is met de ASRock site...

Het is heel makkelijk hoe het er staat aangegeven...

Alles dat onder het kopje Drivers staat installeer je... Want dat heb je gewoon nodig voor je hardware...
Alles dat onder het kopje Utilities staat is optioneel en mag je dus helemaal zelf bepalen wat je ermee doet...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:39:
Hm, dan is alles van de Asrock site plukken wel zo makkelijk... al moet ik dan nog steeds uitvinden wat ik wel en niet nodig heb.
Dat is toch niet zo moeilijk? Voor ieder stukje hardware dat je in je PC hebt (en ingeschakeld hebt) de driver installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:43:
Sorry J, maar ik snap niet wat je probleem is met de ASRock site...

Het is heel makkelijk hoe het er staat aangegeven...

Alles dat onder het kopje Drivers staat installeer je... Want dat heb je gewoon nodig voor je hardware...
Alles dat onder het kopje Utilities staat is optioneel en mag je dus helemaal zelf bepalen wat je ermee doet...
Niet dus want ik heb niet al die drivers nodig. Ik ben na het posten van dit topic en na TERW_DAN reacties blijven zoeken online en langzamerhand lijkt de beste optie te zijn: handmatig downloaden en installeren wat je nodig hebt, indien mogelijk, zoals TERW_DAN al aangaf, van de site van de maker van het onderdeel. Dat is dus niet alleen de site van de chipsetfabrikant (want dat is Intel) maar ook RealTek en zo. Al wordt me dat te ingewikkeld dus ga ik alleen de Intel chipset driver van Intel downloaden en de rest bij Asrock.

Wat betreft dat ik alles gewoon nodig heb voor mijn hardware: ik gebruik maar één Lan poort dus waarom drivers voor beide poorten installeren? Ik hoef ook niet constant online te zijn dus heb Intel Connect niet nodig. Rapid Start Driver is ook niet echt nodig met de SSD's die ik heb. VGA driver is ook overbodig want ik heb een Asus GPU. En ga zo maar door.

EDIT
Na alles nog eens goed bekeken te hebben, lijkt het erop dat ik wellicht maar DRIE van de dertien drivers écht nodig heb... Het is dus zeker NIET zo dat je alle drivers maar moet downloaden en installeren. Ik ben dus blij dat ik niet gewoon de Asrock cd ga gebruiken maar dit even onderzocht heb. ;)
TERW_DAN schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:46:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk? Voor ieder stukje hardware dat je in je PC hebt (en ingeschakeld hebt) de driver installeren.
Klopt inderdaad, alleen zijn vooral die Intel drivers nogal verwarrend omdat helemaal niet duidelijk is bij welke hardware die horen (zoals dat wel duidelijk is bij de audio, USB en LAN drivers). Sommige Intel drivers zijn mij nog steeds niet duidelijk!

EDIT
Ik denk dat ik alleen de Intel chipset (INF) driver nodig heb: alle andere Intel drivers zijn extra's die ik niet nodig heb in mijn situatie (zo gebruik ik alleen SSD's en geen HD's).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 09:52 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Maar er zijn redenen ervoor dat er drivers zijn, namelijk voor het probleemloos functioneren, ookal gebruik je het niet direct allemaal...

Dat je Rapid start, en intel management enzo niet direct gebruikt, ok... kan ik begrijpen... Die zijn ook wat meer optioneel ja.
Maar sommige dingen hebben echt hun driver nodig, om er het meeste uit te halen...
Zo is er van Intel bijvoorbeeld de RST-SATA driver. Jij zegt SSD's te gebruiken... Dan is deze juist heel interessant...

Wat je niet gebruikt. Ga je dat allemaal uitschakelen (van de Asmedia sata controller zou ik het nog wel kunnen begrijpen)? Laat je het over aan de windows update drivers?
Of vind je het gewoon leuk om in systeem beheer 10tallen uitroeptekens te hebben van hardware die niet correct is geïnstalleerd?

[ Voor 62% gewijzigd door Swordlord op 03-07-2014 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wat ik niet gebruik, uitschakelen in het BIOS.

Ik zie op andere fora steeds meer het advies de drivers gewoon over te laten aan Windows 8.1... Het schijnt dat tegenwoordig steeds minder lui de drivers van de mobo-fabrikant handmatig installeren: Windows schijnt dat goed genoeg te doen. En dan hebben we het dus ook over de chipsetdriver. Dit is toch nieuw voor me... Maar ook wat dit betreft lees je weer allerlei meningen. Heel verwarrend.

Wat betreft de RST_SATA driver: die zou ik dan alleen voor AHCI nodig hebben: ik lees dus ook veel dat de Windows AHCI driver goed genoeg is en soms zelfs beter... Zoals ik al zei: kanp verwarrend allemaal. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, steeds meer drivers worden al in het OS meegenomen, de Intel chipsetdriver is vrij generiek, dus met 1 driverpackage heb je gelijk gigantisch veel chipsets ondersteund. Misschien zijn dat altijd niet de meest up to date drivers, maar je hebt gelijk wel alles geïnstalleerd. En Windows update kan de volgende versie dan wel binnenharken voor je.
Pagina: 1