Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oerwoudgeluiden uit pc

Pagina: 1
Acties:

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:58

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Topicstarter
Als sinds een hele tijd produceert mijn zelfbouw pc zo nu en dan een Kookaburra-achtig geluid. Het zijn niet de fans. Wel neemt het fenomeen toe als de temperatuur stijgt.
Het lijkt bij het mainboard vandaan te komen.

Hier een filmpje:
http://metalmiauws.tweakd...k/WP_20140707_110850Z.mp4

Je moet 'm vrij hard afspelen om het te horen. In het echt overstemd het getsjirp ruimschoots de pc. Bloed-irritant eigenlijk. Ik weet van het bestaan van coil-whine maar dit lijkt me wat anders

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Om grappenmakers voor te zijn: Nee, er zitten ook geen beesten in m'n pc :+

Leuke lamp, overigens !!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het kan aan mij liggen maar ik heb mn speakers vollop staan en hoor niks :X .

Geen kabels tegen fans aan, fans die verouderd en/of vol stof zitten of HDD's die op het punt staan om het te begeven?

Ik zou eerst gewoon mechanische onderdelen loskoppelen, fan op je CPU even niet aansluiten en kijken of dat de oorzaak is etc etc.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Nee ik weet heel zeker dat het geluid niet door iets mechanisch wordt veroorzaakt. Die mogelijkheden heb ik al uitgesloten.

Leuke lamp, overigens !!

• pateristhebest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-11 16:05
Een 1x1cm stuk duct tape op uw harde schijf zal dit waarschijnlijk verhelpen.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Er zijn zoveel vectors die ongewenst geluid kunnen geven in een computer.
Ik gebruik wel eens een lange audio jack kabel en als die te dicht bij andere electronica komt ... heb ik soms ook een hoop geruis en andere storende elementen. Een proc met EIST of andere energiebeparende functies kan ook langs frequenties schakelen die een heleboel dingen kunnen scoren. Ik weet nog een AMD K-6 op 500Mhz. AM radio? Vergeet het maar, niet als de computer aan stond. Daar is dan weer Spread spectrum voor uitgevonden.

Dan heb je overal coils, de RPM van een harde schijf, fans die trillingen en geluid kunnen veroorzaken. En nog chips die ook al zijn ze niet bedoeld voor geluid en hebben ze geen speaker ... als ze het willen en op de juiste (verkeerde frequentie) beginnen te trillen er iets mee gaat trillen ... fysisch of electromagentisch en storing is het gevolg.

Het kan ook nog de rand apparatuur van je computer zijn ook. Ooit een heel systeem uit elkaar gehaald om erachter te komen dat het geluid uit een wifi usb stickje kwam. Tja.

Als eerst zou ik mijn speaker en headsets af koppelen en ook de interne speaker uitschakelen en dan kijken of het al weg is. Daarna al het mechanische spul maar zoals je al zegt ... wanneer de temp stijgt dan ook het geluid en dus het waarschijnlijk geen fan of je harde schijf (maar het kan wel)

Succes, dingen elimineren en het geluid blijft vanzelf over. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Kain_niaK op 03-07-2014 22:05 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Ik heb een nieuw filmpje waar het geluid veel beter te horen is. Het zijn geen fans of harddisks. De bron is dus niet van mechanische aard. Het meest waarschijnlijke is het mainboard. Ik vind het alleen zo raar dat ik er niets van kan vinden op internet. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben met dit fenomeen.

http://metalmiauws.tweakd...k/WP_20140707_110850Z.mp4

Leuke lamp, overigens !!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
Zoals al eerder geadviseerd, de beste methode om het geluid te kunnen lokaliseren is door diverse onderdelen uit te schakelen etc.

Overigens heb ik ook wat gegoogled en komt wat vergelijkbare problemen tegen van mensen die klagen over kikker-geluiden uit de pc... wat ik in jouw video hoor vind ik ook als een kikker klinken. Men heeft het erover dat dit wss een hardeschijf is aan het einde van de latijn, het geluid wat je hoort zal dan de spindown of spinup zijn... lees de smartstatus van je hardeschijven eens uit.

Overigens wordt het verder heel moeilijk zoeken als je de hardware niet specificeert... gaarne een lijstje met de onderdelen van je pc aub.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 07-07-2014 13:37 ]

• smallblock

smallblock

Topicstarter
Ten eerste: ik bouw al zo'n 20 jaar pc's. Ik ben dus geen leek.
Ten tweede: harde schijven had ik al geelimineerd als mogelijke bron. De pc maakt dit geluid trouwens al maanden dus een HD was dan al lang overleden ook ;)

Maar goed doet niet ter zake. Ik ben er uit, het is de voeding. En nu ik daar specifiek op zoek kom ik uit op oa dit filmpje op Youtube en dat is exact hetzelfde geluid : http://www.youtube.com/watch?v=4r5yZuYLEUs

Leuke lamp, overigens !!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kwestie van de fan vervangen en testen als je geen garantie meer hebt.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:17
Oerwoudgeluiden :D so true.

Dacht eerst 'ah daar heb je weer zo'n mafkees met aanstellende titel' :D nooit geweten dat ik er zo naast kon zitten :D

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 08:56
Hmmm, toen ik je titel zag.. Moest ik meteen hieraan denken....

(vanaf 5 seconden....)

[ Voor 36% gewijzigd door da_PSI op 07-07-2014 14:09 ]

• smallblock

smallblock

Topicstarter
De voeding is gelukkig nog in garantie. Er wordt een RM750 voor in de plaats geleverd dus een waardig alternatief.

@KillerAce_NL: Het is niet de fan maar de electronica die het geluid maakt. Een spoel waarschijnlijk.

@ToyotaMR2 & da_PSI: Ja lastig om zoiets te omschrijven. Het had nog het meeste weg van een Kookaburra-achtig geluid http://youtu.be/Qix6oUxim3Q na 20sec ongeveer.

Leuke lamp, overigens !!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Misschien een hele rare tip, maar probeer het te lokaliseren met zo'n kartonnen binnenkant van een keukenrol, dan dat ding er tegen aanhouden(onderdelen) met kast open natuurlijk en kijken of je kan vinden waar het precies vandaan komt.

Doe ik met mijn auto ook altijd _/-\o_ :'(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:37
smallblock schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:01:
Ten eerste: ik bouw al zo'n 20 jaar pc's. Ik ben dus geen leek.
Ten tweede: harde schijven had ik al geelimineerd als mogelijke bron. De pc maakt dit geluid trouwens al maanden dus een HD was dan al lang overleden ook ;)

Maar goed doet niet ter zake. Ik ben er uit, het is de voeding. En nu ik daar specifiek op zoek kom ik uit op oa dit filmpje op Youtube en dat is exact hetzelfde geluid : http://www.youtube.com/watch?v=4r5yZuYLEUs
Dat blijkt niet uit je topicstart... je verteld heel weinig en ik/we hebben geen glazen bol. Een storend geluid achterhalen is mijn inziens een heel eenvoudig klusje voor iemand met 20 jaar ervaring... vandaar mijn/onze reactie want nogmaals: ik heb geen glazen bol en je TS zegt mij juist dat er niet zoveel ervaring is.

Maar fijn dat je het zelf heb weten te vinden... dat scheelt weer een hoop raden.
Pagina: 1