Externe hardeschijf hergebruiken, pc start niet op.

Pagina: 1
Acties:

• Bijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 15:16
Hallo allemaal,

Van een vriend heb ik een externe hardeschijf gekregen(western digital, 1,5TB). De behuizing hiervan heeft zijn dochtertje gesloopt, ze trok aan de USB kabel terwijl hij de schijf vast had. Gevolg: Het contactpunt voor de usb-kabel is (lijkt het op) kapot.
Wanneer ik de schijf via USB aan de pc aansluit wordt deze niet herkent. Een keer kreeg ik heel kort bij apparaatbeheer de schijf te zien, zo kort dat ik de foutmelding niet heb kunnen opzoeken.

Nu heb ik de schijf uit de behuizing gehaald en geprobeerd aan te sluiten via SATA in mijn computer. In de bios heb ik natuurlijk mijn oude harde schijf als primary ingesteld en als secondary de optical drive, zodat in mijn ogen niet naar de schijf gekeken wordt bij het opstarten.
Wanneer ik nu mijn pc aan probeer te zetten, blijft bij het opstarten van windows het mooie 4-vlakkige vlaggetje heen en weer pulseren (Standaard windows 7 opstart scherm).

Betekend dit dat de schijf toch door windows gezien is? Of betekend dit dat de schijf aan het eind van zijn leven is? Of, is het gewoon totaal onmogelijk om een externe hardeschijf als intern te gebruike. Indien meer info nodig is geef ik deze graag.

EDIT:
In de bios wordt de schijf wel bij naam genoemt, dus de firmware op de schijf lijkt goed te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Bijk op 02-07-2014 17:44 ]

Verwijderd

Je zou een Linux livecd kunnen booten die niet gelijk vanalles met de schijf gaat doen; wat niet lukt en daarom hangt Windows tijdens het booten. Onder Linux kun je mogelijk wel de SMART informatie uitlezen.

Als je kunt booten met een Ubuntu LiveCD of USB-stick kun je daarna de SMART uitlezen met 'Disk Utility' of via de command line:
sudo apt-get install smartmontools
sudo smartctl -s on -A /dev/sda
sudo smartctl -s on -A /dev/sdb

Als je die informatie hier kunt posten kunnen we er meer over zeggen. Maar het is geen goed teken; want kabelfouten lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat je dezelfde problemen hebt via USB als via interne aansluiting.

• Bijk
Bedankt voor de snelle reactie. Zal eens kijken of ik vanavond of morgen een linux livecd kan vinden. De SMART info zal ik dan hier posten.

Zoals beloofd hieronder (vanuit linux) een link naar mijn screenshot/filemanager. http://prntscr.com/3z0piq
Zoals te zien staat er bij "Current pending sector count" een warning. Verder is alles n/a of "good" .
Selftest proberen te runnen geeft self-test: FAILED(servo).
Dit zal wel het einde van de schijf betekenen?

[ Voor 53% gewijzigd door Bijk op 03-07-2014 17:46 ]

• Bijk
*geknipt, mijn fout*

[ Voor 92% gewijzigd door Bijk op 03-07-2014 17:47 ]