Heeft SSD in Asus HA1201 nut?

Pagina: 1
Acties:

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-01 15:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Intro
Beste dames en heren,

Inleiding
Ik heb mijn Netboekje uit 2010 maar weer eens even tevoorschijn getoverd en een clean W8.1 installatie gedaan om tot de conclusie te komen dat het ding plat gezegd zo traag is als stront door een trechter...

Nu heb ik hier even de algemene specs van het ding:

-Intel Atom Z520 @1,33Ghz, 1 core 2 treads. (kan in de officiële maar ó zo gebloate W7 versie van Asus naar 1,6Ghz worden getild)
-2GB ram op 1 reepje, DDR2 en 667Mhz
-12,1" 1366x768 scherm
-En als GPU een ingebakken GMA500 wat opzicht niet zo'n slecht ding is, alleen zijn er 0,0 fatsoenlijke drivers...
-Sata 3,0 Gbit/s (of gewoon Sata2), daarop een:
-Hitachi HTS545025B9A300 (op PassMark vind ik dat een EVO 250GB ongeveer 10x zo snel is, al zegt dat natuurlijk nog niks over random read want zulke dingen zijn veel belangrijker, waarschijnlijk 100x zo snel:P)
-Geloof het of niet, 6.5 uur accu met scherm op max, nog steeds na 4 jaar :+

Hoe ik op het idee kwam:

Nu ik me voor mijn desktop toch al een Crucial MX100 met 256 of 512GB wil kopen dacht ik meteen ook aan mijn kleine laptopje, dus een SSD, maar dan het liefst een die een beetje meekomt en 64GB of meer aan opslag heeft.

"Samengevat":
Nu is mijn uiteindelijke vraag: Heeft dit nut? Ik bedoel, die CPU is sowieso al een ramp (ik denk dat de Snapdragon 800 in m'n Nexus 5 dat ding nog inhaalt) en die RAM-situatie is ook om te huilen 8)7

Wil ik nog geld in dat ding steken? Dat ligt dus aan dit, kijk, 60 of 70 euro is gewoonweg een beetje teveel van het goede voor een Laptop die ik waarschijnlijk niet dagelijks ga gebruiken, maar andere SSD's die rond de 30-40 euro liggen heb je weer niet met snelheden boven HDD niveau, ik kan dus ook niet aangeven wat ik zelf heb gevonden...

Als ik een nieuwe laptop zou moeten kopen ga ik toch voor een model met een beetje capable hardware en dat zit er nu even niet in. :X

Alvast bedankt!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Ik heb ooit een Vertex 2 in mijn Asus HE1000 gestopt. Zat ook (een langzamere ) Atom in. In mijn geval was het totaal overbodig. De chipset was te oud, controller was brak en de cpu te traag waardoor de schijf continu aan het wachten was op de CPU.

Snelheidswinst was 0,0. Uiteindelijk weer de oude schijf terug gezet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb in mijn asus eee pc (atom @1,6 GHZ) vorige week van een ssd voorzien. Dat was hard nodig, want de opstarttijd was 2 en een halve minuut.

Met de ssd erin 1 minuut en 50 sekonden. |:( Misschien heb jij meer geluk.

[ Voor 5% gewijzigd door Reepje op 02-07-2014 17:43 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De GPU is een behoorlijke rem als deze niet met drivers geinstalleerd wordt. Dan wordt alles softwarematig gedaan en zoveel rekenkracht heeft een Atom Z520 niet.

Als je er een SSD in wilt gaan zetten ga je wel vooruit (mits je Windows 7 gebruikt of hoger met juiste GPU drivers) maar ik zou dan wel een wat oudere SSD model nemen en niet heel groot. Zonde van de inverstering of je moet hem in een andere pc willen stoppen over een tijdje. Het zal sneller gaan maar je loopt snel tegen een volgende belemmering van vertraging aan waardoor je grote kans hebt dat je een zonde van geld / inverstering gevoel kunt krijgen.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:42:
Ik heb in mijn asus eee pc vorige week van een ssd voorzien. Dat was hard nodig, want de opstarttijd was 2 en een halve minuut.

Met de ssd erin 1 minuut en 50 sekonden. Misschien heb jij meer geluk.
Opstarttijd valt eigenlijk wel mee bij die van mij, helemaal geboot duurt denk ik 45 seconden met die retetrage Hitachi...

• Reepje
  • Niet online
Dan zou ik er toch mooi geen ssd inzetten, dat ding is dan supersnel (en mijn eee pc is versleten, heb ik me bedacht)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Cave_Boy schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:44:
De GPU is een behoorlijke rem als deze niet met drivers geinstalleerd wordt. Dan wordt alles softwarematig gedaan en zoveel rekenkracht heeft een Atom Z520 niet.
Klopt echter zijn er voor de oude GMA serie nauwelijks goede drivers in omloop. Toen de kaart net op de markt kwam wilde bijna niemand ze hebben dus er is nooit veel tijd en moeite in de support gestoken.

De meest recente drivers die ik kon vinden voor mijn netbook (GMA 950) waren die default drivers van Windows zelf... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Cave_Boy schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:44:

Als je er een SSD in wilt gaan zetten ga je wel vooruit (mits je Windows 7 gebruikt of hoger met juiste GPU drivers) maar ik zou dan wel een wat oudere SSD model nemen en niet heel groot. Zonde van de inverstering of je moet hem in een andere pc willen stoppen over een tijdje. Het zal sneller gaan maar je loopt snel tegen een volgende belemmering van vertraging aan waardoor je grote kans hebt dat je een zonde van geld / inverstering gevoel kunt krijgen.
Er is wel een officiele driver voor, maar die gaat tot W7 en gebruikt geen OpenGL, en DX10,1, iets wat de chip wel heeft.

Ik heb dat hele ding uit elkaar geschroefd en de Hitachi aan mijn Desktop gehangen, het valt me nog best mee, windows opstarten is hetzelfde maar daarna is het wel een stukje sneller (eigenlijk gewoon sneller dan mijn 1TB Barracuda op 7200RPM, dat wil zeggen dat ik eens een fresh install moet uitvoeren)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-01 22:01
kuusj98 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:38:
maar andere SSD's die rond de 30-40 euro liggen heb je weer niet met snelheden boven HDD niveau
pricewatch: Kingston SSDNow V300 60GB

Wel gruwelijk onvoordelig tov. een MX100.

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 02-07-2014 20:53 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Bekend dillemma: Ik heb een Dell Inspiron Mini 10 met top-specs voor een netbook: superzuinige chipset en CPU (Z530), HDMi, 1366x768 scherm, oerdegelijk ontwerp, lange accuduur (8 uur), SATA.

Alleen nu komt het : die chipset (Intel NM15 dacht ik) ondersteund native alleen PATA en geen SATA. Voor SATA is er een SATA <> PATA bridge chip tussen gezet van één of ander vaag merk die met geen enkele SSD (ik heb er veel geprobeerd) goed overweg kan. Resultaat met diverse SSD's met verschillende controllers was bij mij: enorm hete SSD (brandde nog net mijn vingers niet), niet herkend door bios, herkend door bios, maar niet door Windows, herkend door bios en Windows maar niet vooruit te branden (minuten lang hangen om bv. calculator te openen), corrupte Windows installatie en noem maar op. Afgezien daarvan is de CPU en de GPU altijd de beperkende factor, die ook de SSD niet tot zijn recht zouden laten komen.

Al gaat het er bij mij eigenlijk niet in, ik heb me erbij neer gelegd en het is wat je zegt: traag als stront door een trechter, al werkt een beetje browsen nog net ;)

Verwijderd

Reepje schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:42:
Ik heb in mijn asus eee pc (atom @1,6 GHZ) vorige week van een ssd voorzien. Dat was hard nodig, want de opstarttijd was 2 en een halve minuut.

Met de ssd erin 1 minuut en 50 sekonden. |:( Misschien heb jij meer geluk.
Het is wel geen rappe cpu maar de grootste bottleneck is de GPU dus snel booten is gewoon een optie . Zal eerder een driver niet lekker reageren , die atom lijkt me daar nog wel gevoelig voor :)

Dit is zonder wifi van een vergelijkbaar platform Samsung N145 met als os Windows 7 starter .

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ReApnjYIvPjPdqJETyc7J8ke/medium.png

• Reepje
  • Niet online
Kijk en huiver, de Kingston v+100 in een asus eee pc:

kingston ssd in asus eee pc

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
ik heb een 1810tz Pentium SU4100,met ssd start sneller op als mijn desktop!.(+ - 20 sec in windows 8 zonder quickboot in windows 8 enabled)

Ik zou je desktop ssd gewoon eerst in je laptopje uitproberen, kijken hoe dat gaat en dan beslissen of je er ook 1`voor dat ding koopt.

Tis wel wat werk,naar het kost je dan niks extra

Ik zie dat andere mensen dus slechte ervaringen hebben met een SSD in combinatie met de chipset :X ,

[ Voor 90% gewijzigd door freaky35 op 05-07-2014 01:04 ]

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
freaky35 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:53:
ik heb een 1810tz Pentium SU4100,met ssd start sneller op als mijn desktop!.(+ - 25 a 30 sec in windows 8 zonder quickboot in windows 8 enabled)

Is die atom dan zo traag? Ik zie wel dat het geen dual core is..
Een Pentium is net even wat sneller dan een simpele Atom, maar de Atom is in principe een Dualcore, ofja, 1 core met 2 treads. Hypertreading noemen ze dat bij Intel, in elk geval, het uit of aan zetten maakt qua performance ook helemaal niks uit, zie je ook meteen wat voor gigantische marketing gimmick het eigenlijk is.

De CPU loopt zelfs "idle" al tegen de 20% en er is nooit 1 moment dat de schijf rust heeft, is dat ding aan het Pagen misschien? Ik word er in ieder geval ziek van dat ik 450 euro heb betaald voor een of ander kreupel ding. (was toch toch al heel wat voor een Netbook, 12.1" scherm en dan ook nog 1366x768 met 7 uur accu :9~ )

Wat helpt? Ik weet het niet, alles loopt traag op dat ding, scrollen bijvoorbeeld, en een video moet ik al helemaal niet proberen want op 144p en de schermgrootte op 25% loopt een beetje vloeiend, er is dus ect iets met die graka.

Volgens is die graka een PowerVR SGX 535, wat geen bijzonder sterk ding is maar als het niks loopt te doen is hij natuurlijk niks waard.

Hier Intel: Intel describes this as "a flexible, programmable architecture that supports shader-based technology, 2D, 3D and advanced 3D graphics, high-definition video decode, and image processing. Features include screen tiling, internal true color processing, zero overhead anti-aliasing, programmable shader 3D accelerator, and 32-bit floating-point operations."
Was er maar een driver die al deze magie tot leven bracht 8)7 De chip heeft wel degelijk capabele hardware aan boord wat betreft DX en OpenGL, namelijk 10.1 en 2.0/3.0 respectievelijk, alleen heb ik na honderden uren zoeken en uitproberen nog geen goeie driver gehad.

Ik heb ooit eens met een W7 install en custom driver GTA San Andreas op 30 FPS kunnen spelen met 800x600, ok, het zag niet uit, maar daar gaat het niet om.

Jezus, ik dacht dat ik mijn vrienden wat wijsmaakte maar dit is blijkbaar echt zo: http://www.macrumors.com/...rful-powervr-sgx-535-gpu/

Ik zal even wat linkjes posten met driverlocaties:

"officiële Intel drivers": https://downloadcenter.in...500+(Intel%C2%AE+GMA+500)

Deze is de meest recente (en ook laatste) Intel driver, heeft best goede support (Alleen voor W7!!): http://www.intel.com/cont...-e6xx-eg20t-z5xx-sch.html

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 05-07-2014 01:24 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
geen echte dual core dus,hyper threading is leuk,maar een echte dual core is sneller.

Die van mij is een low voltage Pentium die op 1,3 ghz draait, maar dus met 2 echte cores en dat ding gaat dus als een speer met het opstarten.En ook in windows zelfs
En deze is nog ouder ook,ik meen komt uit 2009

Maar ik zou dus je SSD uitproberen in je netbook, kijken hoe dat gaat, heeft het geen nut, dan hoef je ook geen SSD te kopen voor je netbook
Pagina: 1