Budgetlaptop met SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 15:46
Beste mede Tweakers,

Ik ben op zoek naar een basislaptop zoals deze maar met een SSD. Mijn desktop heeft er 1 en ik denk niet dat ik het aankan zonder. Eventueel is zelf iets toevoegen niet zo'n probleem. Heb jaren m'n desktop in mekaar geknutseld maar ik ben compleet nieuw op de laptopmarkt. Vandaar deze post.

Wat ga je met je laptop doen?
Voor studie, surfen op het web, muziek en films afspelen

Wat is je budget?
Minder is beter, maar laten we zeggen 400 a 500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voornamelijk voor thuisgebruik, maar mobiliteit is een zeer aangename bonus in deze prijsklasse

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur. Heb ooit gehoord dat Acer kwalitatief matige behuizingen maakt, maar ik heb geen idee of dat ook echt zo was en of dat nu ook nog zo is.

Hartelijk dank voor eventueel advies!

Edit: zojuist kwam ik deze laptop tegen. Ik vind het lastig om laptop processors te beoordelen, maar verder lijkt het mij wel wat. Besutringsysteem is niet nodig, die kan ik via MSDN krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door QuintusDias op 02-07-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Wil je per se een volledige SSD of is SSHD ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

Verschillen:

BTODell
ProcessorCeleron N2820Intel i3 4030U
SchijfM500 SSD500 GB Sata HDD
Prijs389341 (inc 10% VIP korting)

Als je dan zelf een pricewatch: Crucial MX100 128GB in de Dell zet heb je voor 410 euro volgens mij een systeem dat twee tientjes duurder is, maar wel veel beter presteert. De i3 is wat sneller (wat zeg ik, bijna 3x zo snel met een passmark score van 2803 versus 1052 voor de Celeron), heeft betere graphics en persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Dell. En bij de Dell zit een Windows versie meegeleverd.

Ik zou het wel weten.

[ Voor 5% gewijzigd door P_Tingen op 04-07-2014 08:01 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
Cinemaskoop schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:08:
Wil je per se een volledige SSD of is SSHD ook voldoende?
Ik heb geen ervaring met een SSHD maar het concept lijkt mij leuk. Dit wil ik zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
P_Tingen schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 07:59:
Verschillen:

BTODell
ProcessorCeleron N2820Intel i3 4030U
SchijfM500 SSD500 GB Sata HDD
Prijs389341 (inc 10% VIP korting)

Als je dan zelf een pricewatch: Crucial MX100 128GB in de Dell zet heb je voor 410 euro volgens mij een systeem dat twee tientjes duurder is, maar wel veel beter presteert. De i3 is wat sneller (wat zeg ik, bijna 3x zo snel met een passmark score van 2803 versus 1052 voor de Celeron), heeft betere graphics en persoonlijk heb ik meer vertrouwen in Dell. En bij de Dell zit een Windows versie meegeleverd.

Ik zou het wel weten.
Goed idee. Is er ruimte in de Dell om de SSD er bij in te plaatsen? Of gaat dat dan ten koste van de HDD of CD/DVD drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar weken terug voor me eigen een msi classic cr70 2m 318 gekocht. Gelijk een crucial m500 240 gb ssd erbij besteld en 4 gb extra geheugen. Top machientje binnen je budget. Alleen zelf even monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Om stiekem even in te haken op jou Topic, aangezien ik eigenlijk naar precies het zelfde opzoek ben, en ook een SSD als voorkeur heb, heb ik ook gekeken naar die dell ( zelf goeie ervaringen met dell ) het enige wat mij een beetje tegen staat is dat er maar 1 geheugenslot in zit, en dit dus niet uit te breiden is zonder het oude geheugen te laten vervallen.

Ik ben er zelf ook nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenhetei
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-12-2020
Hier is ondertussen een 3 tal BTO geland, binnenkort eens windows 8 erop zetten.

Het is een samenstel BTO met 120gb ssd, dual wifi. Geen besturingsysteem en dat was toch wel een groot nadeel van alle andere merken... Wij hebben een school licentie. Onbeperkt microsoft gebruik voor meen uit mijn hoofd 20 euro per jaar per computer...
Daarnaast tapt die school licentie uit een ander potje dan de aanschaf van laptops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:47:
Ik heb een paar weken terug voor me eigen een msi classic cr70 2m 318 gekocht. Gelijk een crucial m500 240 gb ssd erbij besteld en 4 gb extra geheugen. Top machientje binnen je budget. Alleen zelf even monteren
Ziet er inderdaad uit als een leuke optie! Klein vraagje over het monteren: gaat dat ten koste van de HDD of DVD drive? Is er ruimte om de SSD bij te plaatsen? Hoe kom ik daar achter bij verschillende laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
kipenhetei schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:24:
Hier is ondertussen een 3 tal BTO geland, binnenkort eens windows 8 erop zetten.

Het is een samenstel BTO met 120gb ssd, dual wifi. Geen besturingsysteem en dat was toch wel een groot nadeel van alle andere merken... Wij hebben een school licentie. Onbeperkt microsoft gebruik voor meen uit mijn hoofd 20 euro per jaar per computer...
Daarnaast tapt die school licentie uit een ander potje dan de aanschaf van laptops...
Aangezien ik windows via MSDN kan krijgen vind ik dat ook een groot voordeel, scheelt toch al gauw bijna 100 euro. Hoe bevallen ze tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintusDias
_trickster_ schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:50:
Om stiekem even in te haken op jou Topic, aangezien ik eigenlijk naar precies het zelfde opzoek ben, en ook een SSD als voorkeur heb, heb ik ook gekeken naar die dell ( zelf goeie ervaringen met dell ) het enige wat mij een beetje tegen staat is dat er maar 1 geheugenslot in zit, en dit dus niet uit te breiden is zonder het oude geheugen te laten vervallen.

Ik ben er zelf ook nog niet over uit.
Goed punt... Opzich lijkt 4GB me voorlopig wel voldoende voor wat ik met de laptop van plan ben, maar dat de optie er niet is is inderdaad wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
QuintusDias schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 13:02:
[...]
Goed punt... Opzich lijkt 4GB me voorlopig wel voldoende voor wat ik met de laptop van plan ben, maar dat de optie er niet is is inderdaad wel jammer.
Ik heb Gisteren de Acer laptop gehaald bij de MM, Hij is nog best licht in gewicht, accu geeft nu aan nog zo'n 8 uur op een volle lading mee te gaan, en de oplader, omdat ie maar 40W is is ook super klein, geen groot zwaar lomp blok meer. als ik het zo zie een perfecte aankoop, lekker snel alleen nog ff een ssd bestellen.

edit: lol ik had het hier helemaal nog niet over die laptop gehad, maar even een linkje plaatsen"

[ Voor 15% gewijzigd door _trickster_ op 10-07-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:53

P_Tingen

omdat het KAN

QuintusDias schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:59:
[...]

Ziet er inderdaad uit als een leuke optie! Klein vraagje over het monteren: gaat dat ten koste van de HDD of DVD drive? Is er ruimte om de SSD bij te plaatsen? Hoe kom ik daar achter bij verschillende laptops?
Ga er maar vanuit dat er nooit ruimte is om een SSD er extra bij te plaatsen. Je zult hem dus in plaats van de HDD moeten monteren. Dat is overigens makkelijk genoeg en echt binnen 5 minuten klaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Alleen bij sommige 17"/18" laptops is er (soms) plek om een 2e normale SSD bij te plaatsen, of ter vervaning van 1 van de 2 HDDs. Dan heb je soms nog de mogelijkheid om een insteek-kaartje SSD te plaatsen, maar daar kom je lang niet altijd 'zomaar' bij bij een laptop.

Ga er beter standaard vanuit dat je de hdd gaat vervangen door een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16
Als je slim bent bestel je meteen een externe hard disc behuizing mee voor de schijf die je uit je laptop haalt. Kun je het ding ook makkelijk klonen als je dat wil.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gaat ten kosten van de HDD , dus geen extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenhetei
Gewoon de 2e hdd op plaats van de rom speler.... waar gebruik je die nog voor tegenwoordig?
Voor die paar keer, neem een losse rom speler. Altijd beter dan een losse HDD mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Voorbeelden...

caddy:
http://www.ebay.nl/sch/i....dy+dvd+universal&_sacat=0

en

Externe DVD case:
http://www.ebay.nl/sch/i....Laptop&rt=nc&LH_PrefLoc=3

Wel even opletten welke maat caddy je nodig hebt!

Je kunt dan het frontje van je DVD op de caddy klikken en op je DVD zet je het frontje van de case.

Kosten zijn laag en het werkt prima!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenhetei
Die caddy's kun je vaak ook mee bestellen bij je laptop....

Overigens de eerste BTO van windows 8 voorzien. Het ging mis met de driver CD (of DVD?. Ik had als optie een dualband wifi gekozen en deze driver stond niet op de disc, evenmin herkende windows hem.
Dus ja dan moet je op het internet om een driver te downloaden....

Oplossing 1 in de meterkast gaan staan met je laptop, want UTP werkt wel.
Oplossing 2 gekozen, andere laptop gepakt en op een USB stickje gezet.

Maar algemeen loopt deze mooi vlot in combi met ssd, superstil. echt dun (passen 2 in één laptop tas :D), lichtgewicht en lange accu tijd. Buitenkant voelt ook stevig aan.
Ik had echter wat haast, dus laptop snel afgegeven aan de eindgebruiker, in augustus ga ik de andere twee in orde maken en dan gaan we rustig eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:25
Ik heb vorige week een Dell Inspiron 15 3542 gekocht voor een kennis van mij. Deze vervolgens geüpgraded met een Crucial SSD

Ding draait als een tierelier, reageert super snel. Maar het blijft wel een budget laptop, dit merk je vooral aan het scherm, wat vrij donker is en beperkte kijkhoeken heeft. Maar voor de rest ben ik er erg tevreden over.

Mocht je besluiten deze laptop te bestellen, neem na bestelling gelijk contact op met Dell om een recovery USB-stick aan te vragen en download via een andere PC de benodigde drivers. Dit zorgt ervoor dat je binnen een uurtje de Laptop volledig aan de praat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33
tritimee schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:28:
Ik heb vorige week een Dell Inspiron 15 3542 gekocht voor een kennis van mij. Deze vervolgens geüpgraded met een Crucial SSD

Ding draait als een tierelier, reageert super snel. Maar het blijft wel een budget laptop, dit merk je vooral aan het scherm, wat vrij donker is en beperkte kijkhoeken heeft. Maar voor de rest ben ik er erg tevreden over.

Mocht je besluiten deze laptop te bestellen, neem na bestelling gelijk contact op met Dell om een recovery USB-stick aan te vragen en download via een andere PC de benodigde drivers. Dit zorgt ervoor dat je binnen een uurtje de Laptop volledig aan de praat hebt.
Ik heb in het bbg budget topic net een hele uitleg geschreven over de mx100 met de inspiron 15 3542. Apart dat het jou wel gelukt is om windows 8 versie te krijgen van Dell. Toen ik belde wilde de medewerker mij niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
SuperKneus schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:42:
[...]

Ik heb in het bbg budget topic net een hele uitleg geschreven over de mx100 met de inspiron 15 3542. Apart dat het jou wel gelukt is om windows 8 versie te krijgen van Dell. Toen ik belde wilde de medewerker mij niet helpen.
Ik heb dell opgebeld met de melding dat ik een recovery dvd / usb stick wilde hebben, aangezien ik windows nu niet op de SSD kon zetten. Toen kreeg ik deze stick binnen 24 uur thuis gestuurd. dit was vervolgens een kwestie van de stappen doorlopen, (wifi) drivers installeren en klaar is kees.

Overigens kan het ook zonder de USB stick, zolang je zowel de HDD als de SSD aan de computer kunt hangen. Dit is echter veel meer werk en ook een stuk moeilijker om voor elkaar te krijgen.
  • Live disk van Ubuntu opstarten. Middels Gparted de Windows partitie verkleinen en de recovery partitie verplaatsen. Dit zodat alles op de SSD past.
  • Bootable cd van Clonezilla opstarten.
  • byte voor byte alle actieve partities over laten zetten.
  • Opstarten van SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenhetei
Huh? Gewoon Acronis... die past ook de size en alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk nummer heb je gebeld?
tritimee schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:42:
[...]

Ik heb dell opgebeld met de melding dat ik een recovery dvd / usb stick wilde hebben, aangezien ik windows nu niet op de SSD kon zetten. Toen kreeg ik deze stick binnen 24 uur thuis gestuurd. dit was vervolgens een kwestie van de stappen doorlopen, (wifi) drivers installeren en klaar is kees.

Overigens kan het ook zonder de USB stick, zolang je zowel de HDD als de SSD aan de computer kunt hangen. Dit is echter veel meer werk en ook een stuk moeilijker om voor elkaar te krijgen.
  • Live disk van Ubuntu opstarten. Middels Gparted de Windows partitie verkleinen en de recovery partitie verplaatsen. Dit zodat alles op de SSD past.
  • Bootable cd van Clonezilla opstarten.
  • byte voor byte alle actieve partities over laten zetten.
  • Opstarten van SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:01:
Welk nummer heb je gebeld?

[...]
http://www.dell.com/suppo...cal-support-phone-numbers

Ik heb Base Service / Standard Service gewoon opgebeld. Gevraagd of de recovery USB stick kon worden opgestuurd, aangezien dit (ook volgens hen) de makkelijkste manier is om een SSD te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell doet nogal moeilijk bij mij..

Medewerker technische dienst:
'Je krijgt problemen als je de harde schijf eruit haalt'.
'De laptop gaat uit garantie en je heeft geen recht meer op support' (duidelijk maar de toon waarop..)
En als knaller..
'Waarschijnlijk moet je voor Windows gaan betalen op een andere schijf'
Daarna in de wacht..
'Ok ik heb er veel moeite voor moeten doen maar we gaan een 'schijfie' naar je opsturen dan zou ik wel willen dat je een enquête voor mij invult'

Ik ga maar akkoord..

Sta ik weer in de wacht, wordt er gevraagd om telnr: 'Wacht effe hoor, even opmaken"

Weer wachten, hij vraagt om mijn e-mail adres waarop ik aan hem vraag: "Ik heb reeds al mijn gegevens ingevuld bij DEL heb je die niet tot je beschikking? En als antwoord krijg ik heel blunt terug: "nee anders vraag ik het niet". Toen heb ik hem gewezen op zijn bijdehante toon en opgehangen.. pffff moet je ook niet willen zoiets.

Wat een brutale snotneus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:06:
Dell doet nogal moeilijk bij mij..

Medewerker technische dienst:
'Je krijgt problemen als je de harde schijf eruit haalt'.
'De laptop gaat uit garantie en je heeft geen recht meer op support' (duidelijk maar de toon waarop..)
En als knaller..
'Waarschijnlijk moet je voor Windows gaan betalen op een andere schijf'
Daarna in de wacht..
'Ok ik heb er veel moeite voor moeten doen maar we gaan een 'schijfie' naar je opsturen dan zou ik wel willen dat je een enquête voor mij invult'

Ik ga maar akkoord..

Sta ik weer in de wacht, wordt er gevraagd om telnr: 'Wacht effe hoor, even opmaken"

Weer wachten, hij vraagt om mijn e-mail adres waarop ik aan hem vraag: "Ik heb reeds al mijn gegevens ingevuld bij DEL heb je die niet tot je beschikking? En als antwoord krijg ik heel blunt terug: "nee anders vraag ik het niet". Toen heb ik hem gewezen op zijn bijdehante toon en opgehangen.. pffff moet je ook niet willen zoiets.

Wat een brutale snotneus :(
Dit had ik dus ook, ik kreeg te horen dat ze geen windows disk / usb konden opsturen. En ik kreeg ook op een hele bijdehante toon te horen dat als ik de hdd zou vervangen de configuratie niet meer ondersteund zou worden door dell. Ik gaf toen aan dat je gewoon een hdd mag vervangen. Toen kreeg ik het antwoord ja klopt maar dan ondersteunen we het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kwaliteit van service was om te huilen maar dat is nooit een rechte lijn bij grote concerns..
Pagina: 1