Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 14:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren,

Over een aantal weekjes ga ik naar Oostenrijk op vakantie. Perfecte plek dus voor een paar fijne timelapsjes. Momenteel gebruik ik mijn Surface Pro 2 tablet als remote m.b.v. een lange USB kabel. Echter, dit is niet de holy grail.
Ik lees her en der iets van nieuwe remotes voor de A58. Nadeel is, dat of deze doen niet volledig wat ik graag wil, of deze werken alleen met iOS en Android (en naast de tablet heb ik Windows Phone).

Dit kwam ik tegen:

Pixel RW-221/S2 (link)
Triggertrap (iOS / Android only) (klik)
Bluetooth Wireless Timer (iOS only?) (link)

Anyway, het is het allemaal net niet zeg maar.

Toch zou ik graag fijne star trails en timelapses willen maken met mijn Sony A58...

Iemand tips of trucs? Met de tablet wil het, maar er moeten fijnere oplossingen zijn...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
*warmtelijke bump*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 20:54
NeFoRcE schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:18:
Heren,

Over een aantal weekjes ga ik naar Oostenrijk op vakantie. Perfecte plek dus voor een paar fijne timelapsjes. Momenteel gebruik ik mijn Surface Pro 2 tablet als remote m.b.v. een lange USB kabel. Echter, dit is niet de holy grail.
Ik lees her en der iets van nieuwe remotes voor de A58. Nadeel is, dat of deze doen niet volledig wat ik graag wil, of deze werken alleen met iOS en Android (en naast de tablet heb ik Windows Phone).

Dit kwam ik tegen:

Pixel RW-221/S2 (link)
Triggertrap (iOS / Android only) (klik)
Bluetooth Wireless Timer (iOS only?) (link)

Anyway, het is het allemaal net niet zeg maar.

Toch zou ik graag fijne star trails en timelapses willen maken met mijn Sony A58...

Iemand tips of trucs? Met de tablet wil het, maar er moeten fijnere oplossingen zijn...
Ik ben bang dat je vakantie al achter de rug is, maar toch reageer ik even. Hoe heb je het ondertussen opgelost? Ik had een A58 en liep tegen hetzelfde probleem aan.

Ik heb contact gezocht met PixelHK, zij waren rond die tijd bezig met het maken van een afstandsbediening met speciale Sony-micro-usb kabel. Die heb ik aangeschaft (voor een tientje) via hun importeur Benel.

Ik moest toen helaas wel een afstandsbediening met een oude sony-kabel erbij, die kabel heb je dus niets aan.

Uiteindelijk is het me ontzettend goed bevallen, het is een afstandsbediening waar je ontzettend veel mee kan: timelapsen met heel veel mogelijkheden, bulb-foto's maken etc.

Je moet even opletten dat je een sony S2 kabel besteld, dat is de nieuwe.
Afbeeldingslocatie: http://www.benel.nl/images/webshop/pixel-camera-verbindingskabel-s2-voor-sony-medium-39390071-2-32180-228.jpgAfbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/b8ur77izd/image.jpg?noCache=1444039554

afstandsbediening
S2 kabel
Omdat de A58 niet zo'n aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
poljaap1984 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:06:
[...]

Ik ben bang dat je vakantie al achter de rug is, maar toch reageer ik even. Hoe heb je het ondertussen opgelost? Ik had een A58 en liep tegen hetzelfde probleem aan.

Ik heb contact gezocht met PixelHK, zij waren rond die tijd bezig met het maken van een afstandsbediening met speciale Sony-micro-usb kabel. Die heb ik aangeschaft (voor een tientje) via hun importeur Benel.

Ik moest toen helaas wel een afstandsbediening met een oude sony-kabel erbij, die kabel heb je dus niets aan.

Uiteindelijk is het me ontzettend goed bevallen, het is een afstandsbediening waar je ontzettend veel mee kan: timelapsen met heel veel mogelijkheden, bulb-foto's maken etc.

Je moet even opletten dat je een sony S2 kabel besteld, dat is de nieuwe.
[afbeelding][afbeelding]

afstandsbediening
S2 kabel

[...]

Omdat de A58 niet zo'n aansluiting heeft.
Hey topper!

Ik heb het uiteindelijk gedaan met m'n tablet. Ik had geen andere oplossing voorhanden, maar uiteindelijk is het wel gelukt ;)

Die combinatie die jij noemt, die afstandsbediening met dat kabeltje, dat werkt dus 100% i.c.m. de A58? Die Bulbmode, dan kun je dus doen zonder dat je een lamme vinger krijgt van 't knopje ingedrukt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zonder kabel kan het ook, nou weet ik niet of de A58 een IR ontvanger heeft en je dus voldoende hebt aan een 'el cheapo IR remote control of voor een oplossing als dit moet gaan:

http://www.fotojans.nl/pi...KWaqYCMq8gCFcJe2wodehsIwg

Voor amper 35 piek heb je daar een nette remote control aan lijkt mij, met een bereik van 100 meter (open veld).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ventieldopje schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:14:
Zonder kabel kan het ook, nou weet ik niet of de A58 een IR ontvanger heeft en je dus voldoende hebt aan een 'el cheapo IR remote control of voor een oplossing als dit moet gaan:

http://www.fotojans.nl/pi...KWaqYCMq8gCFcJe2wodehsIwg

Voor amper 35 piek heb je daar een nette remote control aan lijkt mij, met een bereik van 100 meter (open veld).
Er zit IR in de handgreep geloof ik (zo ziet het er uit althans, kan iemand dit bevestigen)? Dat zou dan een mooie goedkope oplossing zijn! Werkt het ook met bulb e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hmm ik heb even wat onderzoek gedaan en de A58 blijkt geen IR te hebben. Je zou het dus toch met de oplossingen die hier boven worden genoemd moeten doen. De trigger die ik plaatste is draadloos en werkt wel met de A58 :)

In verschillende webwinkels zijn nog wel meer triggers te vinden die oa. werken met de Sony A58.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
NeFoRcE schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:14:
[...]

Hey topper!

Ik heb het uiteindelijk gedaan met m'n tablet. Ik had geen andere oplossing voorhanden, maar uiteindelijk is het wel gelukt ;)

Die combinatie die jij noemt, die afstandsbediening met dat kabeltje, dat werkt dus 100% i.c.m. de A58? Die Bulbmode, dan kun je dus doen zonder dat je een lamme vinger krijgt van 't knopje ingedrukt houden?
Mooi dat het toch gelukt is dan. Ben wel benieuwd naar de timelapse!

De afstandsbediening houdt de bulb voor je vast dus:
klik = aan
nog een keer klik = uit.

Maar ik moet zeggen dat de sluitertijd instelling nog mooier werkt. Ik heb vorig jaar in Frankrijk sterren gefotografeerd met deze stand, dan is het beter reproduceerbaar. Dus 20 minuten voor stilstaande sterren, en als dat nog streepjes oplevert is het heel makkelijk om 'm in te stellen op 18 of 19 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2935/14554224139_fa58bb31c1_s.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3839/14733286851_11d6432bd2_s.jpg

Bulb is wellicht handig bij bliksemfotografie of vuurwerk ofzo.
Klopt, het lijkt IR maar dat is het niet. Wellicht voorbereiding voor in een toekomstig model o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Ventieldopje schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:18:
Hmm ik heb even wat onderzoek gedaan en de A58 blijkt geen IR te hebben. Je zou het dus toch met de oplossingen die hier boven worden genoemd moeten doen. De trigger die ik plaatste is draadloos en werkt wel met de A58 :)

In verschillende webwinkels zijn nog wel meer triggers te vinden die oa. werken met de Sony A58.
Wat ik het grote voordeel van de Pixel vindt, is dat de kabel afneembaar is. Daarmee kun je dus de afstandsbediening meenemen naar je nieuwe camera, welk merk dan ook.

Daarnaast kun je de kabel rechtstreeks in de zender steken, in plaats van de ontvanger. Daardoor is de afstandsbediening ook bedraad te gebruiken (bijvoorbeeld als het rare batterijtje in de ontvanger op is, de zender slikt gewoon overal verkrijgbare AAA's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb deze vaak gebruikt:

http://www.hahnel.ie/index.cfm/action/productSearch/pid/80

Fijn ding, makkelijk en betrouwbaar.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
poljaap1984 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:50:
[...]

Mooi dat het toch gelukt is dan. Ben wel benieuwd naar de timelapse!

De afstandsbediening houdt de bulb voor je vast dus:
klik = aan
nog een keer klik = uit.

Maar ik moet zeggen dat de sluitertijd instelling nog mooier werkt. Ik heb vorig jaar in Frankrijk sterren gefotografeerd met deze stand, dan is het beter reproduceerbaar. Dus 20 minuten voor stilstaande sterren, en als dat nog streepjes oplevert is het heel makkelijk om 'm in te stellen op 18 of 19 minuten.

[afbeelding] [afbeelding]

Bulb is wellicht handig bij bliksemfotografie of vuurwerk ofzo.

[...]

Klopt, het lijkt IR maar dat is het niet. Wellicht voorbereiding voor in een toekomstig model o.i.d.
Dat ziet er goed uit! Maar 20 minuten voor stilstaande sterren? Bedoel je niet seconden? Bij 25 seconden zie ik al trails ontstaan. Ik heb geen geld (over) voor zo'n star-tracker apparaat. Maar die bulb voor onweer is inderdaad wel handig ja. Goeie!
Die werkt ook met de A58?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15

jd1987

cliquefotografie.nl

Ja, is een Sony variant voor en volgens de website is de A58 ondersteund.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
NeFoRcE schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:02:
[...]
...Maar 20 minuten voor stilstaande sterren? Bedoel je niet seconden? Bij 25 seconden zie ik al trails ontstaan. ...
[...]
Ja dat moet natuurlijk seconden zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Nog even terugkomend op die sterrenfotografie, de sluitertijd is afhankelijk van de combinatie sensor en brandpuntsafstand. Zie deze tutorial waar deze foto uitkomt:

Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2014/01/milkyway2.jpg

Combinatie van sensor, brandpuntsafstand en maximale sluitertijd zonder "star trails".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Heel simpel: de 500 regel (500/equivalente brandpuntsafstand = sluitertijd in seconde).
Maar die houdt geen rekening met de hoge pixeldichtheid van de huidige sensoren en de foto's die dan op 100% bekeken worden ipv op een normale kijkafstand.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1