Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto's sorteren / beheren

Pagina: 1
Acties:

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 14:41
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed pakket om een groot aantal foto's te beheren en sorteren.
Al mijn foto's staan nu gewoon onder mijn afbeeldingen en dan sub mapjes aangemaakt.

Voorbeeld:
Mijn afbeeldingen\Vakantie 2012
Mijn afbeeldingen\Vakantie 2014
Mijn afbeeldingen\Woning

Nu ben ik op zoek naar software die de foto's kan sorteren op datum, dat ik dan het volgende krijg:

Mijn afbeeldingen\2012\Juli
Mijn afbeeldingen\2012\Augustus

Ik heb ontdekt dat je in picasa wel kan sorteren op datum, maar dan puur in het eigen pakket. Deze maakt geen mappen aan automatisch.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pas op: je gaat er van uit dat alle datums kloppen. Is dat zo?

Zo ja, is het heel eenvoudig te scripten: in een loopje alle foto's langs gaan, de datum uitlezen uit de exif-informatie, zo nodig map aanmaken, verplaatsen. Of veiliger: kopieren.

Bijv. [google=script exif] geeft veel voorbeelden van scripts. Maar de huidige indeling lijkt me prima en meer zeggen dan simpelweg de datum, met iets als Picasa kan je dan ook andere groeperingen maken.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 02-07-2014 14:45 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:41
In Total Commander kun je bestanden sorteren op datum. Met hetzelfde programma kun je ze dan ook gelijk in de juiste map plaatsen.

Ik heb mijn foto's zo gesorteerd:
Jaar-Maand-Datum - Onderwerp
2014-08-27 - Verjaardag
2014-12-26 - Kerstdagen

Elke keer als er nieuwe foto's bij komen maak ik weer nieuwe mapjes aan, voor zover het een relevant onderwerp is om uberhaupt een map aan te maken en dan gaan daar de foto's in. Vervolgens 1x per 2 of 3 weken kopieer ik de nieuwe mapen naar de backup harde schijven. Als ik niet zeker weet uit welke maand bepaalde foto's komen dan doe ik gewoon "jaar-00-00 - Onderwerp". :)

Werkt prima zo :)

Mijn YouTube Channel

• SeismicCharge
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 13:42
Snowwie schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 01:05:
Jaar-Maand-Datum - Onderwerp
2014-08-27 - Verjaardag
2014-12-26 - Kerstdagen
Exact zo, gaat al jaren goed met tienduizenden foto's. Ik voer dit ook door in de bestandsnamen, zodat je aan de naam ook direct kan zien wat het was en wanneer het plaatsvond. Dus:
140704-Parkpop-001.jpg
140704-Parkpop-002.jpg
140704-Parkpop-003.jpg

Raw-foto's gaan dan in een subfoldertje.

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:21
Zou Adobe Bridge niet zo'n toepassing hebben? Waarbij je je foto's kunt managen?

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.