Resize2fs lvm shrinking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Hallo,

Eventjes een algemene vraag waarover ik op internet niks kan vinden.
Ik weet wel dat het even kan duren maar wat schatten jullie.

Ik ben momenteel een LVM (ext4) partitie van ~3.5 TB naar 1.7TB aan het offline shrinken met resize2fs.
Hoelang schatten jullie dat dit duurt? Iemand hier ervaring mee?
Ik lees een hele boel over online resizen maar dan groeien. Dit schijnt nogal lang te duren, maar hoe zit dat met offline shrinken?

Alvast héél erg bedankt voor jullie ervaringen!

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is geheel afhankelijk van de snelheid van de schijf/schijven en de hoeveelheid data dat erop staat. Het aanpassen van de hoeveelheid superblocks en heralloceren ervan neemt ook een flinke hoeveelheid tijd in. Het vergroten van een volume gaat vele malen sneller dan het verkleinen.

Zelf heb ik nog nooit zoiets gedaan (verkleinen), dus kan je geen schatting geven hoe lang je moet wachten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Het heeft al met al een uur of 3-4 geduurd. En dat met 1.5TB data erop (300G+ grote files) & resize van 3.6 naar 1.6TB.

Toch erg bedankt voor je antwoord. Het viel me nog mee, ik was bang dat dit weken zou duren.. D:
Heb je iniedergeval vast een idee van hoelang zoiets kan duren.

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08 19:51
Ik heb in het verleden ook wel ext4 op LVM gehad, maar was er niet tevreden over. Met name bij het resizen/shrinken van mijn volume is het nog wel eens fout gegaan waardoor mijn ext4 partitie behoorlijk corrupt was geworden en ik mijn backups moest raadplegen.
Sindsdien ben ik overgestapt naar btrfs, wat heel erg goed bevalt. Het resizen en aan- of afkoppelen van schijven is veel eenvoudiger, wordt online gedaan, en is vaak veel sneller (het toevoegen van een schijf is een kwestie van seconden).
Daarnaast biedt het veel meer veiligheid voor je gegevens vanwege de mogelijkheid voor verschillende raid profielen.

Dit wilde ik je als tip meegeven.