Toon posts:

Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als mijn PC (ASUS P3B-F / P3 450) nog niet lang uit staat (warm is) en ik zet 'm weer aan, wil hij niet opstarten. Het HD ledje brandt een paar sec maar de HD ratelt niet. Beeldscherm krijgt geen input. De enige manier om 'm uit te krijgen is de stekker uittrekken.
Als ik een paar min wacht en ik zet 'm aan dan start hij op met 300 MHz en krijg ik BIOS te zien met de volgende mededeling:

During the last boot-up, your system hung for an improper CPU Speed setting. Your system is now working in safe mode. To optimize the system performance and reliability, make sure the CPU speed conforms to the specifications of your CPU.

In de BIOS settings staat de CPU speed dan wel gewoon op 450. Ik kan de instellingen laten zoals ze zijn en hij start gewoon op. Ik krijg deze melding niet als de PC 'koud' is. En ook niet als ik reboot als hij warm is. Alleen als hij korte tijd uit heeft gestaan.

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Wat jij beschrijft is precies het symtoom van een tijdens de POST crashende, normaal gesproken door overklokken, CPU.
Het vreemde is dat jouw CPU (een p3 450 op 100mhz bus) dus niet overklokt is.
Dorodat de CPU crashed grijpt je moederbord naar een noodmaatregel, de meest conservatieve instellingen om ervoor te zorgen dat het systeem toch in elk geval start. in jouw geval dus de 66 mhz bus (en dus 4.5x66=300)

Is de koeling in orde? Tenzij er een onderdeel langzaam aan het brak worden is is dat het enige wat ik kan bedenken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt me aardig bekend voor- ik heb een CUBX (feitelijk zelfde als P3B-f, maar dan FC-PGA)

Als ik te enthousiast uit en aan zet krijg ik precies hetzelfde. Ik weet ook niet waarom, maar volgens mij is het gewoon die ASUS beveiliging die er juist voor moet zorgen dat alles recoverable is, die door de war raakt, en het in de soep laat lopen.

Mijn oplossing: niet te warm rebooten |:(

Oslik, blyat! Oslik!

Verwijderd

Dat klinkt toch een klein beetje als
"Dokter, als ik hier druk doet het pijn.."

Antwoord " Dan moet U daar niet meer op drukken.."

;)

Als je de instellingen in de BIOS voor snelheid / timing rustiger zet, helpt dat dan ?

Geheugen, PCI , AGP etc....

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Dat 'ie als een 300 opstart na dat je de stekker er tijdens het booten uit rukt is normaal, da's zoals hierboven gezegd idd een safety feature van de P3B-F. Maar waarom hij niet fatsoenlijk wil rebooten in een ander verhaal; ik zit aan je voeding te denken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 09:39 schreef Hooi het volgende:
Antwoord " Dan moet U daar niet meer op drukken.."
Ik denk dat dit de beste oplossing is.

Bedankt!
Pagina: 1