Toon posts:

Auto met hoge km stand?

Pagina: 1
Acties:

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:57
Jaja, ook ik ben wederom op zoek naar een andere auto, budget tot ongeveer 3500,-

Ik had zelf een ford focus in gedachten, en deze kwam eigenlijk vrij aardig bij al mijn eisen in de buurt.
Na wat speurwerk had ik me al neergelegd bij een type 2000-2003, tot ik vanmorgen ineens een type 2005 tegenkom, goed onderhouden, met 200.000 km op de teller.

Nu ben ik een beetje huiverig voor die hoge km-stand. Ik weet dat het beter is, om een auto met meer km, dan een met heel weinig km te kopen. Maar ik ben een beetje huiverig dat bij 200k en meer kilometers er toch grotere kosten aan gaan komen van onderdelen die "op" zijn, denk aan schokbrekers, koppeling, etc etc.

Dus hierbij de vraag aan jullie, zouden jullie een ouder model met minder kilometers nemen, of een recenter model met meer km's?

Of, in hoeverre is een benzine motor met 200.000 km gereden "op"
Ik rijd zo ongeveer 25-30k kilometers per jaar, en het is toch wel de bedoeling dat ie een tijdje meekan.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 15:59

Praetextatus

the dutch_paki

Persoonlijk zou ik eerder kijken of er een onderhoudshistorie aanwezig is. Als alle beurten op tijd zijn uitgevoerd en zaken zoals bijv. een distributieriem ook zijn gedaan, dan is dit gewoon goed te doen. Risico neem je wel altijd als je een gebruikte auto koopt.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 10:50
De basis moet goed zijn. Voor het prijsverschil kun je vaak heel wat onderdelen achteraf vervangen.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 12:34
Mijn overbuurman had tot vorige week een Volvo V70 met 750.000 op de teller, 2,5L 20V. Ding heeft na 550.000 een motorrevisie gehad en daarvoor alleen het normale onderhoud. Het kan dus heel goed :)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 18:13
Een Volvo is wel wat anders dan een Ford Focus. Maar ook die Ford zou 3ton gewoon prima moeten halen.

Omdat meer mensen zichzelf deze vraag stellen is de resale value wel een stuk minder met zo'n hoge km-stand. En je moet even kijken of het interieur niet "af" is (stoelen, stuur, etc).

2430Wp ZW

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik zou je op iets anders willen wijzen: Je kunt qua onderhoudskosten een ford focus mk 1 en mk2 niet met elkaar vergelijken.

Een Mk1 heeft een erg goede reputatie qua betrouwbaarheid en is meestal schappelijk te repareren. Een mk 2 is veel duurder. Voorbeeld: Een wiellager van een mk1 kan je los vervangen, bij een mk2 schijnt dat niet los te kunnen en moet de wielnaaf vervangen worden.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:20
1 woord, onderhoud.
KM stand valt of staat met de onderhoud wat er aan gedaan is.

Liever een auto van 10 jaar oud met 200k op de teller dan 1 met 10k op teller.

iRacing profile *** Twitch profile

• Marxje1981
Dank voor de input, ik had inderdaad nog niet gedacht aan de onderhoudskosten van de mk2 vs de mk1.
De wagen ziet er prima uit, is momenteel van de 2e eigenaar, en deze claimt al het onderhoud gedaan te hebben.

Paar kleine minpuntjes, Airco lek, en wat kleine schade waardoor de aanschafprijs minder hoog is.
(betreft overigens deze auto:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Airco kan een heel prijzig grapje zijn. Je bent sowieso al 70-100 euro kwijt voor alleen al het gas wat erin moet. En dan nog evt. condensor.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 19:20
ThinkPadd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:48:
Airco kan een heel prijzig grapje zijn. Je bent sowieso al 70-100 euro kwijt voor alleen al het gas wat erin moet. En dan nog evt. condensor.
Zolang de airco niet leeg is kan je deze al laten vullen voor ca €50. als je even doorzoekt kan het ook wel voor ca €35 (dan wel zonder bonnetje).

Als je pomp lekt ben je inderdaad wel verder van huis, maar als het uit kan met 1x per jaar vullen is dat vaak goedkoper dan de hele reutel vervangen.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24
Zou het voor jou niet uitkunnen om een dieseltje te zoeken? Met 25 tot 30.000 jaarkilometers lijkt me dat voordeliger uitpakken.
Aanschafprijs ligt weliswaar iets hoger maar (meestal) liggen de afschrijving en onderhoudskosten ook een stuk lager. Bovendien kan het blok van de meeste diesels gemakkelijk meer dan 300.000 kilometers draaien.
(ik heb zelf een alfa gehad die tot 350.000 vrijwel probleemloos heeft gedaan)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 16:35
Je wilt iig liever een goed onderhouden auto met veel km dan een afgetrapt hok met weinig km (denk dat dit ook is wat de TS probeert te zeggen).

Verder kun je voor een richtlijn even Carsom checken voor je toekomstige auto-onderhoud. Link staat hieronder in de footer van T.net (is allemaal Persgroep)

There is no replacement for displacement!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:56
Jurgen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:57:
[...]
Zolang de airco niet leeg is kan je deze al laten vullen voor ca €50. als je even doorzoekt kan het ook wel voor ca €35 (dan wel zonder bonnetje).
Dat kun je vergeten.
Wanneer het alleen een kwestie van vullen was om de airco weer werkend te krijgen dan had de vorige eigenaar dat wel gedaan.
Je kunt er vanuit gaan dat er een duur defect aan condensor, pomp of iets anders hersteld moet worden, maar je zult eerst een diagnose moeten laten doen voordat daar iets zinnigs over te zeggen is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ReallyStupidGuy schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:08:
Zou het voor jou niet uitkunnen om een dieseltje te zoeken? Met 25 tot 30.000 jaarkilometers lijkt me dat voordeliger uitpakken.
Aanschafprijs ligt weliswaar iets hoger maar (meestal) liggen de afschrijving en onderhoudskosten ook een stuk lager. Bovendien kan het blok van de meeste diesels gemakkelijk meer dan 300.000 kilometers draaien.
(ik heb zelf een alfa gehad die tot 350.000 vrijwel probleemloos heeft gedaan)
Nogal ja.

Het is een heel eenvoudig sommetje:

Vast B + variabel B vs vast D en variabel D

Als je forse aantallen kms maakt, zal variabel vrijwel altijd dominant zijn in de kosten. Kosten per km van diesel zijn veel lager (door hogere energiedichtheid diesel, dus zuiniger, en lagere literkosten), dat weegt veel zwaarder dan de hogere wegenbelasting. Overigens kun je dat aardig compenseren door een lichte auto te nemen, dan is het verschil een stuk kleiner.

Enige manier om bij hoge km-standen goedkoper uit te zijn dan met diesel is met LPG, aangezien zowel vaste lasten als kosten per km dan lager zijn. Je zit dan wel met LPG-installatie en vaak kleine tank waardoor je vaker moet tanken. Betrouwbaarheid is daarentegen niet echt een issue zolang je een auto neemt met blok waar LPG goed in gaat (zie lijstjes van o,a, Vialle daarvoor).

Soittakaa Paranoid!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 15:46
Als de airco echt lek is, kan dat wel eens een duur geintje worden hoor, pas daar mee op. Ook die schade netjes laten repareren gaat serieus geld kosten..

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 16:35
ASW1 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:43:
[...]

Dat kun je vergeten.
Wanneer het alleen een kwestie van vullen was om de airco weer werkend te krijgen dan had de vorige eigenaar dat wel gedaan.
Je kunt er vanuit gaan dat er een duur defect aan condensor, pomp of iets anders hersteld moet worden, maar je zult eerst een diagnose moeten laten doen voordat daar iets zinnigs over te zeggen is.
Kortom, je kunt helemaal nergens vanuit gaan :P

There is no replacement for displacement!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoeveel cent per kilometer ga je begroten voor onderhoud?

Hoi!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MEN-O schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:50:
Als de airco echt lek is, kan dat wel eens een duur geintje worden hoor, pas daar mee op. Ook die schade netjes laten repareren gaat serieus geld kosten..
Aanname is dan dat je dat dan ook wilt doen...

Airco zou ik wel moeite in steken (als is het alleen maar de mufheid anders), maar die schade - ik zou het gewoon laten zitten.

Dat gezegd, ik vind dit een vrij stevige prijs voor een schadeauto, en met de genoemde km-tallen is benzine zoals gezegd ronduit door.

Soittakaa Paranoid!

• Marxje1981
Dank voor de reacties. Diesel is inderdaad ook een optie ja, nog niet echt over nagedacht, die stevige wegenbelasting hakt erin.

Niet echt goed doorgerekend, maar het verschil tussen diesel en benzine zit grofweg op 30 cent de liter. Op 1 liter rijd ik momenteel 1:17 met mijn arosaatje uit 2004. Veelal snelweg, iedere dag 100km, 50km heen en 50km terug.

Wegenbelasting is geen drol en ook het onderhoud is een lachertje. De enige reden dat ik aan het kijken ben voor een grotere wagen is het comfort op de snelweg en wat plaats voor de kinderen.

Nu passen de kinderen er ook in hoor, maar iets ruimer is makkelijk voor de kids denk ik. De voornaamste reden dat ik aan het kijken ben, is dat ik 50km snelweg rijdt. Daarnaast kan het voorkomen dat ik voor mijn werk een dag op klus ben, waardoor ik bijvoorbeeld nog eens 100km extra rijden moet.

In dat geval, merk ik dat de auto boven de 100 gewoon wat nerveuzer rijdt, je moet actiever rijden en komt redelijk gebroken aan na een rit van 500 kilometers.

Verwend, ja, ik weet het ;)

Vanwege het relatief lage verbruik van de arosa, reken ik dat diesel niet echt een hele grote meerwaarde heeft. Een beetje diesel rijdt 1 op 22. Wat een winst is van 5km per liter.

Op een dagelijkse rit reken ik dan als volgt:
100 kilometer delen door 17 = 5,88 liter benzine
Gemiddelde benzine prijs is 1,70 euro = 9,90 euro per dag.

100 kilometer met de diesel is dan 4,54 euro liter diesel.
Gemiddelde dieselprijs is 1,45 euro = 6,5 euro per dag

Verschil van 3,40 euro per werkdag is 17 euro per week verschil, per maand is dat ruim 70 euro.
Daartegenover staat voor mij dat de wegenbelasting een bak meer geld kost per maand.
Onderhoud voor een diesel is meestal wat duurder dan een benzine, althans dat was vroeger zo, tegenwoordig durf ik het niet meer met zekerheid te zeggen om eerlijk te zijn.

Daarnaast is de aanschaf van een diesel ook vaak iets duurder.
al met al de ksoten opgeteld, kom ik volgens mij beter uit met een benzine model.

De arosa weegt 870 euro leeg, en als ik een klasse meer neem, het middensegment, en dan ook een auto vind die 1 op 15/16, wat volgens mij wel moet lukken, wil het er bij mij nog niet in dat voor mijn specfieke geval diesel de goedkopere keuze is.

Wellicht redeneer ik verkeerd, in dat geval, wijs me er gerust op hoor.

• Marxje1981
Reparatie is inderdaad geen optie, die schaafplekjes komen er vroeg of laat toch wel op, en als dat het ergste is, dan kan ik daar wel mee leven.

Belangrijker vind ik dat de auto technisch goed in elkaar steekt.
De airco zou ik inderdaad graag gerepareerd willen hebben, Een beetje googlen op focus airco defect, levert op dat in de meeste gevallen de pomp naar z'n grootje is.

Een reparatie van rond de 300 euro als ik de forummers een beetje mag geloven.
Kan dus gedaan worden, mijn insteek was na de proefrit een bod neer te leggen van 2950 euro.

Kan eventueel afgemaakt worden op 3000 euro, zodat ik de airco meteen kan laten repareren.

Het enige waar ik huiverig voor ben, is het relatief hoge kilometrage van de auto. Er zijn toch bepaalde onderdelen die na een aantal kilometers vervangen moeten worden.

Tuurlijk iedere auto kan de 300.000 halen, maar als je er iedere maand 300 euro kosten aan hebt, is dat niet mijn bedoeling.

Daarom hoop ik op een relatief iets grotere zuinige auto, met een lage kosten per kilometer verhouding.
(ter vergelijking, mijn huidige arosa, model 2004, rijdt zuinig, kost niet veel in wegenbelasting, en bovendien, rijdt al 25.000 km met tot nu toe alleen een kleine beurt a 110,- euro.)

• Marxje1981
Na het lezen van bovenstaand is dit wellicht mazzel en kan ik niet verwachten dat iedere auto dat heeft natuurlijk.

Ter vergelijking, een goede vriendin van me, koos voor een 2e hands rover op marktplaats. Fraaie wagen, maar meteen al in de volgende beurt zat er een rekening bij van ruim 1400 euro. Volgende beurt was wederom 900 euro. (20k kliometers later)...

Dat zijn dingen die ik dan liever vermijd zeg maar.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:11
Tja, Rover.....

Staar je niet blind op 1 auto, er zijn genoeg andere Focus'jes te koop voor 3K

Overigens snap ik je rekenvoorbeeld niet echt, want je vergelijkt je Arosa nu met een diesel en zegt dan dat diesel niet voordeliger is. Een benzine Focus is ook niet voordeliger dan je Arosa ;)

Wel appels met appels vergelijken :)

K to the KillaZ

• Marxje1981
Chips, daar heb je gelijk in, totaal geen rekening mee gehouden 8)7
Ik zit hier rustig de vergelijking van mijn huidige auto in te kloppen... excuses het is nog vroeg O-)

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Marxje1981 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:05:
Na het lezen van bovenstaand is dit wellicht mazzel en kan ik niet verwachten dat iedere auto dat heeft natuurlijk.

Ter vergelijking, een goede vriendin van me, koos voor een 2e hands rover op marktplaats. Fraaie wagen, maar meteen al in de volgende beurt zat er een rekening bij van ruim 1400 euro. Volgende beurt was wederom 900 euro. (20k kliometers later)...

Wanneer je 2e hands een auto koopt kun je er vanuit gaan dat er nodige onderhoud als remblokken, uitlaat, banden en andere dingen in het vat zitten.
Daar moet je gewoon bedrag voor rekenen.

• sopsop
  • Laatst online: 05-06 12:56

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Focus benzine, volgens jouw rekenmethode:

100 km delen door 14: 7,14
Per dag: € 12,14

per maand is dat dus (rekenen met 21 dagen per maand):
Diesel: € 137
Benzine: € 255

Scheelt je dus 118 euro per maand alleen op brandstof.

De wegenbelasting van een diesel focus is 166 euro per kwartaal hoger, dat is dus 55 euro per maand. Steek je 63 euro in je zak.

Ik zou overigens geen 1:23 halen met die diesel, maar aangezien jij fabrieksopgave haalt met je Arosa denk ik dat die diesel dan ook wel haalbaar moet zijn.

• Niet online
Een Ford Focus met de zuinigste dieselmotor gaat in normale omstandigheden rond 1:18 doen.

• sopsop
  • Laatst online: 05-06 12:56

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:32:
Een Ford Focus met de zuinigste dieselmotor gaat in normale omstandigheden rond 1:18 doen.
Maar goed, die 2 liter benzine ook geen 1:14 in normale omstandigheden.

• Niet online
sopsop schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:41:
[...]

Maar goed, die 2 liter benzine ook geen 1:14 in normale omstandigheden.
Nee, dan haal je op zijn hoogst 1:12 met zeer rustige rechtervoet.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:11
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:32:
1:18? Ik denk dat TS, met 50 km snelweg, rustig 1:20 kan invullen hoor:

Ho, verkeerd gekeken:

http://www.spritmonitor.d...006&gearing=1&powerunit=2

[Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 03-07-2014 09:02]

K to the KillaZ

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

DaWaN

'r you wicked ??

Marxje1981 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:05:

Dit is dus precies de reden waarom je niet een auto moet kopen met een defect. Die defecte airco kan een enorme kostenpost worden. Als je een kapotte pomp en een kapotte condenser hebt (die kunnen allebei zomaar kapot zijn) en je laat ze vervangen door een garage dan gaat zo'n grapje zomaar 750 euro kosten. Als je een airco wilt hebben dan zou ik minimaal 750 euro van de prijs af praten.

Waar je ook op moet letten is dat de volledige onderhoudshistorie bij de auto zit. Als een auto een NAP pas heeft is dit ook een pluspunt. Dikwijls worden teller teruggedraait (let hier aub op..) en daarom zou ik zelf veel liever een auto kopen met 250.000km en een volledige historie dan ééntje met 150.000km en geen historie.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 15:45
DaWaN schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:03:

Dit is dus precies de reden waarom je niet een auto moet kopen met een defect. Die defecte airco kan een enorme kostenpost worden. Als je een kapotte pomp en een kapotte condenser hebt (die kunnen allebei zomaar kapot zijn) en je laat ze vervangen door een garage dan gaat zo'n grapje zomaar 750 euro kosten. Als je een airco wilt hebben dan zou ik minimaal 750 euro van de prijs af praten.
Dit dus. Aan de ene kant zegt de verkoper dat 'al het onderhoud' gedaan is, maar blijkbaar is de airco niet gerepareerd? Daar gaat het nou juist om, dat de vorige eigenaar netjes de benodigde reparaties gedaan heeft :)

• Marxje1981
Jullie hebben hierin gelijk. Beetje vreemd.
Misschien toch beter kijken naar een andere auto.

We gaan verder zoeken, dank voor de reacties!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:27
Een lage KM-stand zegt overigens ook geen bal. Ik heb een BMW E36 325i gekocht met ±86k op de teller, maar in de 50k km dat ik hem gehad heb, was ik toch stevig aan de beurt met o.a. brandstofpomp, versnellingsbak en weet ik het allemaal meer, waar andere mensen na 300k nog met de eerste bak rijden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Laatst online: 17:24
Henk schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 09:46:
Een lage KM-stand zegt overigens ook geen bal. Ik heb een BMW E36 325i gekocht met ±86k op de teller, maar in de 50k km dat ik hem gehad heb, was ik toch stevig aan de beurt met o.a. brandstofpomp, versnellingsbak en weet ik het allemaal meer, waar andere mensen na 300k nog met de eerste bak rijden :)
Kilometerstand zegt natuurlijk wel degelijk wat en is 1 van de belangrijkste indicatoren die je hebt. Maar daarnaast zijn er nog veel andere punten die ook meetellen, waaronder een beetje mazzel :) .

Er zijn trouwens ook sites waar je gewoon een redelijk goede berekening kunt maken van de te verwachten kosten, volgens mij o.a. bij de ANWB. Misschien handig om daar even langs te surfen.

Uit nieuwschierigheid ook maar even wat opgezocht (o.b.v. 30.000 /jr en een kilometerstand van 180.000 en bj.2005):
FOCUS WAGON 1.6 74KW AMBIENTE (aanschaf maar 3.500 gedaan)
totaal / mnd: 670

FOCUS 1.6TDCI 66KW AMBIENTE (aanschaf 4500)
totaal / mnd: 678

Vreemd, ik zou niet verwachten dat een diesel duurder uitpakt bij 30000 jaarkilometers.

XJ-SERIE 3.0 250KW 4WD SC PORTFOLIO LWB (aanschaf 129000)
totaal / mnd: 3052

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marxje1981
Dank voor je berekeningen.

En inderdaad mazzel moet je hebben met een gebruikte auto, de een krijgt pech en is meteen aan de beurt doordat alle "normale" dingen tegelijkertijd komen... en weer een ander koopt een auto van 500 euro en rijdt hier 3 jaar in zonder noemenswaardige kosten.

Kilometers is toch een van de factoren die voor mij enigzins controleerbaar zijn, niet helemaal, gezien het terugdraaien wat sommigen nog steeds als hobby hebben.

Ik probeer dan ook altijd te kijken naar iemand die alle facturen nog heeft, en waar alle beurten zijn gedaan op tijd.

Verder kijk ik naar de banden, als ik een auto zie met 4 soorten banden, weet ik dat er op de centen gelet is, dat kan dan ook het geval zijn bij onderhoud.

Maar zelfs dan, blijft het een gok, een potje maken voor onvoorziene uitgaven is ook het beste wat je kunt doen denk ik. Op die manier kun je bepaalde dingen opvangen qua reparaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Een auto kopen is zo gebeurt, maar op de weg houden is een tweede. Ik zou als ik jou was gewoon een diesel kopen, en dan in de vorm van een auto die je veel ziet rijden (dus degelijkheid bewezen).
Dus geen Alfa's, fiats, en rovers.

Denk bijvoorbeeld aan: peugeot 206 1.9HDI, ford focus, golf IV 1.9TDI/SDI, Seat Ibiza 1.9TDI/SDI (bij de vag groep wel even op de bakcode letten, er is één soort versnellingsbak die wel eens kuurtjes heeft, blokjes draaien zo 4 ton) of een mitsubitsi Charisma.

Kijk op forums na of het blok (en versnellingsbak) gevoelig is voor reparaties. De 1.4 HDI van peugeot heeft bijvoorbeeld last van kantelende zuigers en de 1.9 is oerdegelijk.

Verder raadt ik je aan een beunhaas/handig iemand in de familie te zoeken die in een garage werkt of in zijn vrije tijd veel aan auto's sleutelt. Enkele weken voor de APK laat hem je auto dan compleet nalopen en eventuele reparaties & vervangingen doen. Dit scheelt al gauw honderden euro's als het om fikse reparaties gaat. Mocht je nou niet zo iemand kunnen vinden zou ik een kleine éénmans garage zoeken, scheelt al gauw de helft in uurloon in vergelijking met de dealer (a.k.a. stealer).

[Voor 8% gewijzigd door Terrz op 04-07-2014 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
Daarom bij elke auto die ik 2e hands ga bekijken vraag ik of ik de boordcomputer mag uitlezen, die liegt niet.

Mag dat niet ga ik al niet eens kijken. ( over KM stand verhaal etc )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:08
Jurgen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:57:
[...]

Als je pomp lekt ben je inderdaad wel verder van huis, maar als het uit kan met 1x per jaar vullen is dat vaak goedkoper dan de hele reutel vervangen.
Airco is gewoon zo'n wazig iets. Er kan vanalles lek zijn:
- condensor
- compressor
- leiding(en)
- O-ringetjes
- verdamper
- droger

- Condensor is 2-3 uurtjes radiateurtje in/uitbouwen, is redelijk arbeidsintensief
- Compressor begin ik maar niet over
- Leidingen zijn vrij prijzig, maar nog wel te doen, ringetjes zijn van goud ofzo, stukje plastic met een rubbertje voor eenmalig monteren is 8,50 excl BTW :X
- Verdamper zit in je dashboard, verwacht hoge rekening als die eruit moet
- Droger hangt naast je condensor, stelt niet veel voor

Vorig jaar mijn airco laten repareren. Op het eerste oog zou de condensor lek zijn (diagnose van dealer). Die was dus heel, maar dat zie je pas na vervangen. 300 euro voor niks. Vervolgens een leiding op de warme kant, dag later nog wat speciale O-ringetjes die niet meer goed waren, 4 weken later knalt de leidingset van de koude kant er ook uit. Uiteindelijk tig reparaties verder en na 600 euro naar huis gegaan met "volgens afpersen op stikstof is ie lek, maar we kunnen het niet vinden. De machine ziet het niet, dus we hebben gewoon afgevuld met UV, kom over 2 weken maar terug, dan zal dat wel te vinden zijn".

Ik rijd nu ruim een jaar met die airco, uiteraard niks te vinden van de lekkage met UV lamp, maar merk wel dat airco zo koud niet meer is als net na de reparatie. Als ik dit echt wil laten oplossen moet het lek gezocht worden in compressor of verdamper, en die ga ik niet betalen... dan maar om de 2 jaar opnieuw laten afvullen.

Wat dat betreft, tweedehands auto met kapotte airco: leg maar vast 1000 euro opzij. En anders: RUN FOREST, RUN!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met betrekking tot verificatie kilometerstanden:
NAP pas bestaat niet meer, wordt nu door RDW bijgehouden.

Mocht je serieuze interesse hebben in een auto en is de kilometerstand twijfelachtig dan kun je een tellerstandcontrole opvragen bij RDW. Kost je 2,99 en dan krijg je een oordeel: Geen oordeel / logisch / onlogisch.

Let op, als de auto geïmporteerd is dan is het oordeel sowieso "Geen ordeel" (hij kan immers vlak voor invoeren nog zijn teruggedraaid). Ook als hij voor 1 januari 2014 (toen is het overgedragen van NAP > RDW) onlogisch was zul je nu "Geen oordeel" terugkrijgen.

Een rapport met alle bekende tellerstanden erop kan alleen de huidige eigenaar aanvragen: http://www.rdw.nl/Particu...Particulier/Tellerstanden

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2014 14:58]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee