Game-PC, budget rond de €1000,-

Pagina: 1
Acties:

• gapper100
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-03 18:24
EDIT 02-07-2014 9:33: Heb over beiden nog even nagedacht/gezocht, en denk dat ik toch maar voor het Z97-bordje en de Dell monitor ga. Bedankt voor de reacties!

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem vervangt mijn in 2008-gebouwde game-PC. Ik zal het elke dag voornamelijk gebruiken als huis, tuin en keukensysteem voor browsen, tekstverwerken, mailen en dergelijke, en er in het weekend op gamen. Op het moment voornamelijk Diablo III - Reaper of Souls en de BioShock-serie, maar wie weet wat voor games er de komende jaren allemaal uitkomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben van plan rond de €1000,- uit te geven aan het systeem zelf, en daarnaast nog een monitor van rond de €200,-. Dit is echter enigszins flexibel, dus mocht het totaal met verzendkosten en dergelijke op €1300,- uitkomen: so be it.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten neem ik niet mee, aangezien ik mijn volledige huidige systeem intact wil laten. Randapparatuur neem ik wel een hoop van mee, zoals mijn muis (Razer Copperhead), toetsenbord (Logitech Media Keyboard), speakers (Logitech Z-2300), printer (HP PhotoSmart Premium C309) e.d..

Daarnaast heb ik een Creative X-Fi Elite Pro geluidskaart die ik eventueel mee zou willen nemen, maar gezien de compatibiliteitsissues die ik nu al ervaar (met Windows 8.1 en mijn huidige systeem), twijfel ik daar nog even over.

Mijn huidige monitor (Acer P223W) wil ik zeker wel vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het meest belangrijke vind ik gewoon algehele, alledaagse performance. Ik wil dat alles vlot aanvoelt, en dat ook een tijdje blijft doen. Een SSD is dus (logischerwijs) een absolute must. Verder standaardzaken als een degelijke CPU, 8 GB RAM (16 GB lijkt me nog wat overkill) en een degelijke onboard geluidskaart. Qua videokaart ben ik van plan de Best Buy Guide van juli te volgen en voor de Sapphire R9 290 OC TRI-X te gaan, om ook de gaming performance op hoog niveau te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Weinig. Ik had graan een nVidia-kaart gekozen, maar een beetje online speurwerk heeft me wel duidelijk gemaakt dat in deze prijscategorie AMD nu eenmaal heer en meester is. Verder geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb deze kast gekozen omdat hij, naast het feit dat ie lekker strak en stylish is, erg stil schijnt te zijn. Hoewel het geen noodzaak is, vind ik dat een prettige bijkomstigheid en dat zou ik graag zou houden.

Ga je overklokken?
Nee, dit ben ik niet van plan.

Heb je nog andere specifieke vragen?
De twee voornaamste dingen waar ik nog even over twijfel zijn het moederbord en de monitor. In de BBG van juli is gekozen voor het Gigabyte G1.Sniper B5 bord gekozen, maar naar aanleiding van onder meer de reactie van Melwasul ben ik aan het twijfelen geslagen of dat wel de beste optie is. Een alternatief zou voor mij zijn de Gigabyte Z97-D3H, welke beschikt over de bij Haswell-refresh-horende Z97-chipset. Echter vraag ik mij af: Wat is de directe meerwaarde? Naast het hebben van een M.2-slot voor in de toekomst eventueel?

Daarnaast de monitor. In de BBG staat de Dell Ultrasharp U2414H aangegeven als voornaamste optie. Dit lijkt mij ook een erg mooi scherm, zeker gezien de dunne bezels en de goed verstelbare voet. Echter de reactie van Ciprymuu heeft me een beetje aan het twijfelen gebracht over welke nou de betere keuze is.

Tabel
Let op: hier zit dus het volledige systeem in, inclusief monitor!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 164,89€ 164,89
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 99,90€ 99,90
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 349,-€ 349,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 68,90€ 68,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 209,97€ 209,97
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,31

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Ziet er eigenlijk prima uit. Enige verandering die je zou kunnen aanbrengen die mijns inziens zinnig is, is een H97 bordje. Je gaat immers toch niet overklokken. De pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H scheelt een tientje en is gelijk aan de Z-variant. Heel veel geld bespaar je daar dus ook niet mee.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 02-07-2014 08:52 ]

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2025
M.2 zou ik beschouwen als het enige voordeel wat je hierbij hebt. Aangenomen dat je pas over een aantal jaar weer zal upgraden, zal een z97 moederbord je weinig extra bieden aangezien dan sowieso DDR4 meer naar voren zal zijn gekomen.

De Sniper zal het ook zeker prima doen, als je het geld erop wilt besparen. Als je van plan bent voor een SSD met hogere snelheden op m2 te gaan, zou ik voor de nieuwere chipset kiezen (of je van het snelheidsverschil iets van zal merken is een ander ding).

Het scherm kan ik weinig over zeggen.

Trouwens, windows licentie?

• gapper100
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-03 18:24
br00ky schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:48:
Ziet er eigenlijk prima uit. Enige verandering die je zou kunnen aanbrengen die mijns inziens zinnig is, is een H97 bordje. Je gaat immers toch niet overklokken. De pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H scheelt een tientje en is gelijk aan de Z-variant. Heel veel geld bespaar je daar dus ook niet mee.
Dat is waar, goed alternatief inderdaad. Ik zou dan voor de Gigabyte H97-D3H kunnen gaan, praktisch identiek op de chipset na. Maar als ik dan toch al voor een beter bord dan de Sniper zou gaan, kan ik eigenlijk net zo goed die €9,- extra uitgeven voor een Z97, dan heb ik voor de toekomst qua moederbord al m'n opties openliggen. Bedankt voor de reactie in ieder geval!
Athos vk schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:55:
M.2 zou ik beschouwen als het enige voordeel wat je hierbij hebt. Aangenomen dat je pas over een aantal jaar weer zal upgraden, zal een z97 moederbord je weinig extra bieden aangezien dan sowieso DDR4 meer naar voren zal zijn gekomen.

De Sniper zal het ook zeker prima doen, als je het geld erop wilt besparen. Als je van plan bent voor een SSD met hogere snelheden op m2 te gaan, zou ik voor de nieuwere chipset kiezen (of je van het snelheidsverschil iets van zal merken is een ander ding).

Het scherm kan ik weinig over zeggen.

Trouwens, windows licentie?
Oké, dat is dus globaal wat ik dacht. Denk dat ik dan uiteindelijk net zo goed voor de Sniper kan gaan, want áls ik überhaupt al een M.2 SSD zou willen over enkele jaren, is het maar de vraag of ik er wat van zou merken. Daarnaast vind ik het van de Sniper prettig dat er een hele sloot aan reviews beschikbaar is, terwijl dat van de Z97- en H97-borden niet het geval is.

Ik heb één Windows 8-licentie, ben van plan die over te zetten naar dit nieuwe systeem. Het oude systeem "verzin ik wel wat op" O-)

Bedankt voor je reactie!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Ik weet niet of je eventueel een digitale audio-uitgang nodig hebt (nu of in de toekomst). Zo ja dan kan je bijvoorbeeld de UD3H variant nemen van Gigabyte.

Verder lijkt me dit een mooi systeem.

Een eventueel alternatief voor de voeding zou ook deze CoolerMaster kunnen zijn.

Experience the mountains!