Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

excel - variable kolomnummer in andere sheet (in formule)

Pagina: 1
Acties:

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik ben bezig met een formule in excel zodat ik dingen kan opzoeken in n andere sheet.
In dezelfde sheet werkt het maar als ik het met een andere sheet probeer gaat excel protesteren
De formule is als volgt:
=INDEX(klanten!C:C;VERGELIJKEN(L4;klanten!A:A;0))

L4 is een cel in de huige sheet waar ik dan een waarde invoer waarop ik wil zoeken in de sheet "klanten" in de kolom A
Nou wil ik in de huige sheet ook in n andere cel kunnen invullen in welke kolom excel gaat zoeken, dus klanten!B:B of klanten!C:C, in kolom a staat dan bijv klant nummer en kolom B naam en kolom C achternaam.

als ik nou bijvoorbeeld in de cel L3 C zet en doe: klanten!INDIRECT(L3):INDRECT(L3) doe, geeft excel een error.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je gebruik van INDIRECT() is in je laatste zin/voorbeeld een beetje raar. Om te krijgen wat jij wilt doe je dit:
INDIRECT("klanten!" & L3 & ":" & L3)

Om dat nog even door te vertalen naar je eerste voorbeeld met INDEX(), krijg je zoiets:
=INDEX(INDIRECT("klanten!" & L3 & ":" & L3);VERGELIJKEN(L4;klanten!A:A;0))

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Is een VLOOKUP hier niet handig? Dan kun je met een INDIRECT ook je kolom offset specificeren.

Coding in the cold; <brrrrr />

Verwijderd

VERT.ZOEKEN kun je hier inderdaad beter gebruiken als de vragensteller wil bereiken wat hij wil.
Best ook in een formule niet meer dan 1 miljoen rijen gebruiken als je er bv. slechts 1000 nodig hebt.
Als de gegevens bv. in het bereik Klanten!A1:K100 staan, kan gebruikt worden:
code:
1
=VERT.ZOEKEN(L4;Klanten!A1:K1000;L3;0)

met in L3 het kolomnummer waarin het gewenste gegeven moet worden gezocht.