Fan RPM signaal (gele draad) "faken" mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
Goed, dit is het probleem:

Ik heb een oude short throw beamer gekregen omdat deze defect is. Het defect is vrij eenvoudig, een ventilator is kapot, waardoor volgens mij het feedback signaal niet meer door de boot check komt.

De beamer gaat aan, de lamp ook, maar na een paar seconden gaat op het control boardje een rood lampje branden en de lamp gaat weer uit. Hierna blijft de beamer in "error mode" hangen.

De vraag die ik nu heb: kan ik het feedback pinnetje (het gele pinnetje, zoals bij veel fans) "faken" zodat het moederbord denkt dat er een fan aangesloten is?

Bijkomend probleem is wel dat ik niet weet op wat voor RPM de fan behoorde te draaien, dus dat zou nog lastig kunnen worden.
Ik heb bijvoorbeeld al geprobeerd een fannetje die ik nog had liggen aan te sluiten, maar dit lijkt niet te werken.

(Ik heb intussen zelf dit topic gevonden maar het lijkt me dat je daar toch wel de originele RPM voor moet weten.)
Iemand ideeën?

Het gaat trouwens om dit model: http://www.projectorcentr...ital_Media_System_800.htm

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat voor Fan zit er nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Dat is helaas niet meer te achterhalen. Deze was zo defect dat hij verwijderd is. Het lijkt volgens mij op een fan die je vaak op een northbridge ziet die actief gekoeld wordt (althans, zoals je ze een paar jaar terug vaak zag.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Even de repair manual zoeken of kijken of er ergens spare parts voor dit model worden aangeboden, daarmee kan je een vervangende fan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even de spanning meten op de connector en gewoon een nieuw passend fannetje halen?

Zonder fan is het vragen om problemen, hij zit er niet voor niets. Zeker als er ook een beveiliging aan hangt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Ik heb de koeling op orde gebracht door er een groot passief northbridge koelblok op te maken, dat zal het probleem niet zijn. En zoals gezegd, ik heb een vervangend fannetje geprobeerd, maar ik denk dat deze niet op de juiste aantal RPM draait, en dus alsnog een foute waarde teruggeeft.

Ik zal wel proberen contact met de fabrikant op te nemen, maar daar verwacht ik niet zoveel van, het model is lang en breed uit productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 11:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

De lamp van een beamer zorgt voor een hoop hitte. Dat ga je echt niet afvangen met een passief koelblok. Je lamp zal heel snel oververhit raken en doorbranden zonder actieve koeling.
Je hebt de oude fan niet toevallig nog liggen? Dan kan je namelijk op de fan zelf kijken wat voor merk / type het is, de specs hier van opzoeken op internet en vervolgens eenv ervangende fan met de zelfde specs ergens vandaan halen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
E-Vix schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:59:
De lamp van een beamer zorgt voor een hoop hitte. Dat ga je echt niet afvangen met een passief koelblok. Je lamp zal heel snel oververhit raken en doorbranden zonder actieve koeling.
Je hebt de oude fan niet toevallig nog liggen? Dan kan je namelijk op de fan zelf kijken wat voor merk / type het is, de specs hier van opzoeken op internet en vervolgens eenv ervangende fan met de zelfde specs ergens vandaan halen.
Dit gaat niet om de koeler(s) van de lamp. Daar zitten er 4 in, die doen prima. In de aanstuurunit zit een moederbord, met daarop een mini fan op een soort processor. Deze is vergelijkbaar met koelers die je vaak op oude northbridges zag. Erg klein en weinig efficient, die kun je gemakkelijk vervangen door passieve blokjes. Deze wordt dan ook absoluut niet heet. Daarnaast zit er nog een casefan in dit deel van het apparaat.

En nee, de oude fan hebben ze proberen te vervangen en is niet meer terug te vinden helaas. Ik ga nu eerst maar eens de fabrikant vragen of zij me nog kunnen helpen, of zo'n circuitje bouwen uit de gelinkte pagina en hopen dat ik de juiste RPM kan gokken.

Zo niet zal ie de container in moeten.. wel een beetje jammer voor een kapot fannetje ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

Een rpm sensor aftappen van 1 van de fans van de lamp?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
iichel schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:08:
Een rpm sensor aftappen van 1 van de fans van de lamp?
Hm, dat zou ik nog kunnen proberen. Helaas wel allemaal andere types fans, maar het geeft wel wat opties om te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

Grote kans dat alle sensoren op 1 chip uitkomen, en dus hetzelfde protocol volgen :)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

RPM sensor ingang aan ground hangen via een 1k weerstand wil ook nog wel eens helpen. Hangt er van af of er gecheckt wordt op toerental of enkel op ontvangst van een signaal, maar het is een makkelijke om eens te proberen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1