Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem: zwart scherm AMD Drivers icm A4-4000

Pagina: 1
Acties:

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:07
Beste Tweakers,

Ongeveer anderhalve week geleden werd ik gevraagd of ik kon achterhalen wat er mis was met een PCtje. Het bleek dat de voeding kapot was, maar een vervangend model zou minstens 100 euro kosten. Het betrof namelijk een PC van Shuttle. Dat bedrijf maakt haar eigen voedingen, in een bijzonder afwijkend formaat. Dit om de PCs zo compact mogelijk te maken, wat ze dan ook zeker gelukt is.
Toen ik meedeelde dat ze voor 130 euro een nieuw PCtje konden hebben, kon ik dan ook meteen aan de slag. De enige eis was namelijk dat het Windows en Office kon draaien, dus daar volstaat een heel simpel systeempje. De prijs is wel exclusief harde schijf, die zou ik overzetten van het oude systeem*.

This was my design:
CPU: AMD A4-4000 = 29 euro
MOBO: MSI A55M-E33 = 35 euro
RAM: Crucial CT51264BA160BJ = 29 euro (4GB DDR3-1600 CL11. I know, 1333 is max voor A4-4000 maar dat is duurder. Lijkt me dat dat geen probleem zal zijn, RAM kan altijd op lagere kloksnelheid draaien)
Case+PSU: LC-Power LC-1400mi = 33 euro
Totaal: 126 euro

Toen hoorden ze van mijn desktop systeem met stoffilters voor het schoonmaakgemak mocht ik een beetje meer uitgegeven voor een 80mm fan en filter, maar dat doet verder niet terzake. Na alles in elkaar gezet te hebben, heb ik er W7 64bit opgezet, internet drivers geinstalleerd en daarna gepoogd de Chipset/Display drivers te installeren. Naar mijn weten is dit noodzakelijk voor de functionaliteit van de integrated GPU (een HD7480D), de HDMI support en nog wat randzaken.
Dus vanaf de AMD website, onder APU de A serie geselecteerd en de drivers geinstalleerd. CCC versie 14.4. Op mijn eigen desktop en op die van mijn ouders heb ik daar alleen maar gezeik mee gehad, dus daar draait nog 13.12, maar ik nam aan dat de APU prima met CCC 14.4 overweg zou moeten kunnen. Aanvankelijk leek alles goed te gaan. Installatie was succesvol. Een pop-up verscheen na installatie: Uw PC moet opnieuw opgestart worden. Sure, business as usual, ga je gang.
Uiteraard ging dat niet zo soepel, anders had ik dit topic niet geopend ;)
Het volgende is het probleem: UEFI/BIOS logo en Windows logo komen netjes te voorschijn na de reboot. Daarna blijft het scherm zwart.

Twee manieren om weer met de PC te kunnen werken: in safe mode booten, of Windows installatie verwijderen en opnieuw installeren. De drivers kan ik niet verwijderen met CCC setup. De lijst met onderdelen "populate" niet. "Failed to load detection driver". In safe mode staat het Windows programme voor Verwijderen van programma's uit, dus dan moet ik handmatig alle bestanden opzoeken en verwijderen.
Uit eerdere ervaringen met versie 14.4 weet ik dat de reinstall van Windows sowieso een veiligere methode is, hoewel het een stuk langer duurt. Bij meerdere PCs merkte ik dat de Clean Uninstall Utility niet helemaal lekker werkt. Het veroorzaakte bij mij random BSODs. Daarbij, ik had alle tijd, het is immers niet de PC waar ik op werk, dus ik heb W7 opnieuw geinstalleerd. Vervolgens geprobeerd om CCC 13.12 te installeren. Ook dat wilde niet lukken. Daarna W7 weer opnieuw geinstalleerd. De 14.6 beta werkte evenmin. De specifieke drivers van de MSI website leverden helaas net zo weinig resultaat.
Hierdoor begon ik aan de hardware te twijfelen. De voeding werkte, dat is duidelijk. De harde schijf heb ik met Crystal Disk info en HDTune bekeken. Geen kapotte sectors, alle SMART data is goed. MemTest concludeerde dat het RAM prima werkt. BIOS geeft aan dat RAM netjes op 1333 MHz werkt, dus ook dat kan het probleem niet zijn. Blijft alleen over: AMD drivers falen, of mobo of apu defect. Aangezien de PC wel gewoon kan draaien met standaard Windows drivers, blijft eigenlijk alleen falen aan de kant van AMD over.
Ik zie zelf nog enkele opties:
1: de BIOS flashen naar een nieuwere versie. Dat is echter tamelijk permanent (je kunt geen oudere versies flashen) en is imo altijd een last resort; er blijft altijd een kans dat de stroom uitvalt en dan kan je het weggooien.
EDIT: Ik lees net dat er een optie is om een nieuwere BIOS versie te gebruiken vanaf een USBstick. Ik ga dat proberen, maar weet nog niet precies hoe ik dat aanpak. Het is iig nieuw voor mij. Mocht dat niet helpen met het zwarte scherm probleem dan kan ik nog een driver reinstall doen terwijl de BIOS vanaf de USBstick is ingeladen. Ik weet alleen niet hoe dat dan gaat bij de reboot na installatie van de drivers, maar dat zal zich vast vanzelf wijzen wanneer het zo ver is.
EDIT 2: Zojuist vastgesteld dat de BIOS niet wil laden vanaf de USBstick. De foutmeldingen varieren, van "Geen USBstick ingeplugd" tot "2 verschillende bestanden met leipe namen zullen nu niet meer gelijk zijn en reboots zijn daarom onmogelijk". Blijft dus alleen nog over: een echte BIOS flash.

Optie 2: de apu testen in een ander moederbord met FM2 socket. Schijnbaar heeft niemand in mijn vrienden/kennissen kring zo'n bord (het is ook tamelijk nieuw spul), dus dat lijkt voorlopig niet haalbaar. Mocht een Tweaker in de buurt van Enschede wonen, een FM2 of FM2+ bordje hebben liggen en een keer zin/tijd hebben, zou ik graag eens langskomen met de CPU+koeler. Koelpasta heb ik ook nog wel liggen. _/-\o_
Optie 3: Windows 8.1 proberen. Heb dat nog nooit geinstalleerd of gedraaid, maar misschien kan W8.1 hier beter mee omgaan.
Optie 4: mobo+apu RMA aanvraag indienen. Maar 1 van de twee werkt sowieso, dus dat is op z'n minst inefficient. 8)7 Bovendien klinkt dit heel erg als een driver issue. Zeker aangezien ik al veel vaker gezeik heb gehad met CCC 14.4 en dan zit ik straks met de kosten van 2 nutteloze RMA aanvragen.

Graag hoor ik dus van jullie alle mogelijke dingen die ik nog kan proberen voordat ik de BIOS flash ga uitproberen.

*Off-topic:
De schijf was netjes gepartitioneerd, met een Windows partitie, backup partitie en data partitie, dus ik had er 0,0 werk van. On-site backups zijn imho flauwekul als er een losse windows partitie is, dus die heb ik geformateerd en met de data partitie gemerged. Daarna de OS partitie geformateerd en er opnieuw W7 op gezet. Best georganiseerde schijf die ik ooit gekregen heb _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door GeneralX op 02-07-2014 03:46 . Reden: MemTest afgerond, BIOS from USB uitgeprobeerd ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou gewoon beginnen met die biosflash eigenlijk, dan weet je zeker dat je de juiste versie hebt, daar je probleem niet vandaan komt en meer dan 10 minuten werk is het niet met MFlash

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:07
BUMP

Goed, we zijn een weekje of twee verder. Was druk op de universiteit, blablabla, ik had gewoon genoeg van dit rottige PCtje.

In ieder geval dit:
Alle componenten waarvan ik weet dat ze goed functioneren:
-APU
-PSU
-RAM
-HDD
-HDMI en D-Sub connectors
-D-Sub kabel
-Monitor

Voor de PSU geld: alle spanningen zijn naar behoren. Voor HDD: geen kapotte sectoren, Windows 7 64bit is perfect, want nieuw geinstalleerd. AMD Drivers zijn twijfelachtig, maar daar kan ik niets aan veranderen en ze werken wel bij de rest van de wereld :9
RAM is perfect volgens Memtest. Monitor works like a charm op mijn eigen PC. D-sub kabel met verloopje erop naar HDMI en aangesloten op de HDMI van het moederbord levert perfect beeld. Zonder verloopje, rechtstreeks op de D-sub van het mobo geeft geen beeld behalve BIOS en Windows logo. BIOS update kan ik niet doen, want ik heb een Richland APU. Alleen met Trinity series APUs kan de BIOS geflashed worden. :F
Bovendien krijg ik geen meldingen dat de Richland APU niet herkend kan worden, dus in principe zou de BIOS versie recent genoeg moeten zijn. Dus RMA aangevraagd voor het moederbord.

Mochten er toch nog suggesties zijn, ik hou me aanbevolen.

PS: de MSi support website is verschrikkelijk. Zowel voor de spelling nazi's als qua functionaliteit. Max. word count van de question box is 1500 woorden. Ik schreef er 350 en kreeg de melding dat ik de word count overschreed 8)7
Daarom mijn verhaal in paint geplakt en het plaatje geupload :+