Aangezien mijn huidige PC (vier, vijf jaar oud) het langzamerhand begeeft, ben ik bezig met het samenstellen van een nieuw systeem, op basis van de BBG en recensies (hier en op hardware.info). Het is niet echt een gaming PC: er hoeft maar één acht jaar oude game te draaien, FSX.
Jullie advies is van harte welkom, zeker als ik ergens de plank missla. Op voorhand heb ik in ieder geval een vraag: is een voeding van 750W overkill? Zo ja, dan zou ik overwegen de voeding te vervangen door de Corsair CS650M.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal vooral gebruikt worden voor FSX en bijbehorende programma's. Daarnaast vooral basistaken (Word, e-mail, internet etc) en wellicht een enkele keer Photoshop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal ongeveer 1.500 euro, inclusief assemblage en verzending.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung beeldscherm, toetsenbord, muis, USB-headset, wifi-dongle en Saitek yoke en throttle.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG en recensies van individuele onderdelen kwam ik op het volgende:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia, omdat FSX daarmee het beste presteert.
Ga je overklokken?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen/ideeën?
Voor FSX is de CPU belangrijker dan de GPU, maar mag de GPU ook weer geen bottleneck zijn. Omdat ik toch niet ga overklokken, kwam ik daarom uit op de 4790 samen met een GTX 780.
Eén SSD is bedoeld voor Windows. De andere is bedoeld voor FSX. De Seagate is bestemd voor overige data (foto's, muziek, documenten etc.).
Jullie advies is van harte welkom, zeker als ik ergens de plank missla. Op voorhand heb ik in ieder geval een vraag: is een voeding van 750W overkill? Zo ja, dan zou ik overwegen de voeding te vervangen door de Corsair CS650M.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal vooral gebruikt worden voor FSX en bijbehorende programma's. Daarnaast vooral basistaken (Word, e-mail, internet etc) en wellicht een enkele keer Photoshop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal ongeveer 1.500 euro, inclusief assemblage en verzending.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung beeldscherm, toetsenbord, muis, USB-headset, wifi-dongle en Saitek yoke en throttle.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG en recensies van individuele onderdelen kwam ik op het volgende:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790 Boxed | € 254,90 | € 254,90 |
| 1 | ASRock Fatal1ty Z97X Killer | € 124,05 | € 124,05 |
| 1 | MSI GeForce GTX 780 Gaming 3G | € 426,95 | € 426,95 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Cooler Master CM 690 III Closed | € 75,60 | € 75,60 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 81,95 | € 81,95 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 30,50 | € 30,50 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Corsair RM750 | € 106,50 | € 106,50 |
| 2 | Crucial MX100 256GB | € 89,95 | € 179,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.427,20 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia, omdat FSX daarmee het beste presteert.
Ga je overklokken?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen/ideeën?
Voor FSX is de CPU belangrijker dan de GPU, maar mag de GPU ook weer geen bottleneck zijn. Omdat ik toch niet ga overklokken, kwam ik daarom uit op de 4790 samen met een GTX 780.
Eén SSD is bedoeld voor Windows. De andere is bedoeld voor FSX. De Seagate is bestemd voor overige data (foto's, muziek, documenten etc.).
Be yourself, no matter what they say ...