• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Goede avond iedereen,

Ik ben op zoek naar een camera op mee te nemen op o.a. reis; compact is praktisch maar is niet noodzakelijk. Mijn ervaring binnen fotografie is beperkt.

Na wat rondkijken kwam ik bij volgende modellen terecht:

Nikon D5300
+ Ingebouwde GPS/WiFi
+ Uitbreidbaar met lenzen
- Grootte

Fujifilm X100s
+ Design
+ Compact
- Niet uitbreidbaar

Leica D-Lux 6
+ Leica
+ Design
+ Compact
- Niet uitbreidbaar

Ik weet dat de keuzes uiteenlopend zijn; maar dit zijn de modellen waar mijn oog op sprong.

Verwijderd

Dus enkel omdat er Leica op staat zou het beter moeten zijn?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33

Bever!

3

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:56:
[...]

Dus enkel omdat er Leica op staat zou het beter moeten zijn?
Koop dan gewoon een pana lx7, en bespaar 50% op dezelfde camera.

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik heb eerder al aangegeven dat mijn ervaring beperkt is; Leica + voor de reputatie.

Is er andere eventuele feedback?

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10-2025
Wat meer info over je reis kan interessant zijn. Al bij al heeft dat vrij veel invloed op je gewenste camera.
Je zal namelijk vaak geen camera en eventuele lenzen willen meesleuren.
Gezien je budget denk ik dat de (compacte) RX100M3 misschien ook een interessante optie is, net als bijvoorbeeld een goedkopere LX7.

Verwijderd

Je budget is dus 700 euro.

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GM1K + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zilver

Daarmee kom je een heel eind met je wensen zo te zien.

Compact, uitbreidbaar met lenzen, stijlvol, Wifi.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Inderdaad, wat is je budget? En waar ga je m voor gebruiken? De X100S heeft geen verwisselbare lenzen maar de Fuji X-E2 bijvoorbeeld wel. Die Panasonic GM1 die Thorgen zegt is inderdaad ook mooi. Misschien handig om even de vragen uit de eerste post van het "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6" topic te beantwoorden.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:58
KS1987 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 17:18:
Ik heb eerder al aangegeven dat mijn ervaring beperkt is; Leica + voor de reputatie.

Is er andere eventuele feedback?
Een + voor hun reputatie???

Verwijderd

Voor een midweekje Parijs was de x100s de ideale reisgezel. Een verademing om de tas met zware dSLR spullen thuis te laten en geen gehannes met lenzen wisselen, etc.

Twijfel er nu sterk aan om alleen met de x100s naar Peru te gaan maar weet niet of ik dat aandurf. De stad is toch anders dan een heel land bezoeken. Weet ook niet waar jij naar toe gaat. Dat kan ook een verschil maken. Ik ga ook nog naar Ijsland dit jaar en neem dan wel de hele koffer met Nikon gear mee. Maar dat is ook meer een fotoreis dan een vakantie ;)

Overigens is de x100s inmiddels uitbreidbaar met een groothoek (28mm) en tele (50mm) converter.

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget gaat tot een maximum van 1000 euro; voor mij is vooral de prijs/kwaliteit van belang i.e. het mag gerust ook goedkoper als het verschil in kwaliteit marginaal is.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ik heb geen objectieven in mijn bezit.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik koop het met als doel om vooral binnenshuis of een stedelijke omgeving te gebruiken e.g. een citytrip; af en toe ben ik van plan om er ook landschappen mee te fotograferen (<10% v.d. tijd). Snel bewegende objecten zijn van minder belang.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is nice to have, maar niet essentieel.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ik neem dat AF hand in hand gaat met mijn soort fotografie.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
WiFi/GPS are nice to have; compact maar uitbreidbaar.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Stad omgeving.

---

- De Panasonic spreekt me voor een of andere reden niet aan; sorry.

- De Sony RX100M3 lijkt me een leuk toestel; misschien iets te compact. De ingebouwde apps lijken me ook leuk voor de instagram ervaring.

- Leica heeft toch een goede reputatie; als je in onbekend terrein stapt ga je toch vaak voor een naam. Dat gaat van schoonmaakmiddelen e.g. Dreft tot wagens e.g. Audi. Om de zekerheid te hebben als er iets mis gaat dat het waarschijnlijk aan jou ligt en niet zozeer aan het product.

- De Fujifilm vind ik echt gaaf. Ingebouwde WiFi/GPS had hem een nobrainer voor mij gemaakt, hoe presteren zijn kleine broertjes t.o.v. de x100s eigenlijk?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De X10/20 en X100(s) zijn echt een wereld van verschil: sensorgrootte, objectief, ergonomie...

De X100 is ideaal voor citytrips, heerlijk licht. Met 35mm-equivalent wel beperkend maar niet beperkt. In ruil daarvoor krijg je wel lichtsterkte en da's mij vaak meer waard dan een zoomlens. Ik hoef niet alles meteen online te zetten op social media, dus WiFi is voor mij geen vereiste. GPS kost ook wel erg veel energie en mis ik nu totaal niet. Bedenk even goed of je die zaken als vereiste of als leuk extraatje ziet.

Je geeft echter aan dat je camera compact maar uitbreidbaar moet zijn. Wat bedoel je met dat laatste? Je kunt voor de X100 namelijk wel die groothoek- en teleconverters kopen, maar dat wisselen gaat minder gemakkelijk dan bij een DSLR/ILC en compact is het zooitje dan niet echt meer te noemen.

Bij Leica betaal je wel heel veel voor het merk. Bij een M9 kan ik me dat voorstellen (digitale rangefinder, redelijk uniek product, dus je kan niet echt om de hoge prijs heen) maar bij een compactcamera vind ik het een stuk minder verstandig om zo veel geld uit te geven voor het merk. Je kan namelijk vele malen meer camera krijgen bij andere merken voor dezelfde prijs, of evenveel camera voor een stuk lagere prijs. Bentley heeft ook een goede reputatie, maar dat wil niet zeggen dat Audi slechte auto's maakt. In cameraland zijn Canon, Nikon, Fujifilm, Panasonic, Olympus, Sony, Leica, Ricoh, Pentax en Samsung allemaal prima merken met hele degelijke camera's. Natuurlijk heeft ieder merk fantastische en minder goede modellen. Het gaat dus veel meer om de techniek in de camera dan het labeltje aan de buitenkant. De kans dat je een miskoop doet, wordt echt bepaald door of de camera aansluit op jouw wensen, niet door het merkstickertje op het toestel.

Mijn advies: laat Leica zitten, dat geld kan je echt vele malen beter besteden. De X100s is geweldig als 35mm-equivalent is wat je zoekt. Wil je kunnen zoomen, dan ben je met een RX100M3 waarschijnlijk tevreden. Een D5300 hoort niet echt in dit rijtje thuis, da's echt een ander soort camera.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
KS1987 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:56:

- Leica heeft toch een goede reputatie; als je in onbekend terrein stapt ga je toch vaak voor een naam. Dat gaat van schoonmaakmiddelen e.g. Dreft tot wagens e.g. Audi. Om de zekerheid te hebben als er iets mis gaat dat het waarschijnlijk aan jou ligt en niet zozeer aan het product.
Leica heeft inderdaad een goede reputatie, maar bij de camera die jij noemt, is er behalve de sticker weinig van Leica. Het is die Panasonic camera, met een iets ander uiterlijk, ook gemaakt door Panasonic. De Leica variant is leuk voor de snobs en hij ziet er inderdaad wel wat slicker uit dan de Panasonic, maar dat is wel heel zonde voor je geld, naar mijn idee.
KS1987 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:56:
- De Fujifilm vind ik echt gaaf. Ingebouwde WiFi/GPS had hem een nobrainer voor mij gemaakt, hoe presteren zijn kleine broertjes t.o.v. de x100s eigenlijk?
De kleine broertjes zou ik links laten liggen. Waar ik als ik jou was wel naar zou kijken, zijn de compacte systeemcamera's van Fuji. Mooi design, uitmuntende beeldkwaliteit en uitbreidbaar. Hij heeft dan alleen geen Leica sticker, maar die kan je er zelf natuurlijk altijd nog op plakken...

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
lateef schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:05:
[...]

De kleine broertjes zou ik links laten liggen. Waar ik als ik jou was wel naar zou kijken, zijn de compacte systeemcamera's van Fuji. Mooi design, uitmuntende beeldkwaliteit en uitbreidbaar. Hij heeft dan alleen geen Leica sticker, maar die kan je er zelf natuurlijk altijd nog op plakken...
_/-\o_

De "Leica" zou ik overslaan, zonde van je geld, aangezien het gewoon een Pana LX7 is.
Wellicht is een Olympus OM-D E-M10 ook iets voor je. Mooie, stijlvolle camera met verwisselbare lenzen.

Ik heb zelf ook een Panasonic Leica 25mm 1.4, maar denk niet dat dit te vergelijken is met een echte Leica lens.

[ Voor 8% gewijzigd door tommyz op 03-07-2014 18:33 ]

Flickr

Pagina: 1