Toon posts:

Mini-ITX budget game systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik was van plan binnenkort een nieuw mini-itx game systeem samen te gaan stellen. Echter ben ik nog niet zo heel ervaren hiermee, daarom zou ik graag wat feedback van jullie krijgen. Een aantal dingen die ik me afvraag is:

1. Is de voeding betrouwbaar en sterk genoeg? Of kan ik bijvoorbeeld beter voor de "SeaSonic M12II 520 Bronze" gaan? (ik heb voor een modulaire versie gekozen, omdat me dit wel een goed idee leek in een kleine case)
2. Past mijn setup wel in deze case? (voor zover ik kon vinden wel, maar voor de zekerheid)
3. Zijn er nog verbeteringen binnen mijn setup mogelijk? (voor hetzelfde of iets groter budget)
4. Andere op of aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk worden gebruikt voor standaard office programma's (excel, word etc.) en voor het spelen van games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, echter ben ik wel aan een budget gebonden helaas. Ik zat zelf aan een bedrag tussen de 500-600 euro te denken, omdat ik geloof dat ik hier wel een tijdje mee vooruit zou moeten kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik al heb besteld is een Club3D Radeon R9 270X royalQueen 2 fan videokaart. Natuurlijk heb ik ook ergens nog wel een muis een toetsenbord liggen, maar een nieuwe monitor zou wel van pas komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na een tijdje lezen op het forum en zoeken op het internet ben ik tot de volgende setup gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,50€ 94,50
1ASRock H81M-ITX€ 52,90€ 52,90
1Club3D Radeon R9 270X royalQueen 2 fan€ 159,95€ 159,95
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,45€ 62,45
1Philips 223V5LSB Zwart€ 100,91€ 100,91
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX430M€ 42,50€ 42,50
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,11

Aangezien ik nooit zoveel programma's en dergelijke op mijn PC zet is een harde schijf van 250GB voor mij groot genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, echter vind ik de case die ik op het moment heb geselecteerd wel erg mooi.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bepaalde wensen. Het liefst wil ik de huidige en toekomstige (die komend jaar uitkomen o.i.d.) games op redelijk hoge kwaliteit kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Nee.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden,

Jelle

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Voor een i3 zou ik niet gaan, kan je beter iets doorsparen en deze pakken:
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
Als moederbord deze:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
Verder inderdaad de PSU vervangen, de CX430M heeft slechte interne componenten. Vervangen door 1 van deze:
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
pricewatch: Cooler Master GM G550M
(Ik zou gaan voor de Cooler Master)

Verder zou ik nog een koeler toevoegen, zoals deze:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

En misschien nog een DVD-drive?
pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

En om te beantwoorden op je vraag: ja, als het goed is past het allemaal in elkaar.

Ben wel een beetje over je budget gegaan :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
MK1998NL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:58:
Voor een i3 zou ik niet gaan, kan je beter iets doorsparen en deze pakken:
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
Als moederbord deze:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
Verder inderdaad de PSU vervangen, de CX430M heeft slechte interne componenten. Vervangen door 1 van deze:
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
pricewatch: Cooler Master GM G550M
(Ik zou gaan voor de Cooler Master)

Verder zou ik nog een koeler toevoegen, zoals deze:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

En misschien nog een DVD-drive?
pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

En om te beantwoorden op je vraag: ja, als het goed is past het allemaal in elkaar.

Ben wel een beetje over je budget gegaan :P
Volgens mij heeft GM serie ook al niet al te beste onderdelen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 10:24

amas

Law of Nature: Chaos

En dat is nou net het probleem, je kunt natuurlijk wel voor betere componenten gaan wat heel leuk is, maar als het budget er niet naar is moet je de rest erop aanpassen. Met zo'n budget kijk ik al snel naar een AMD 760K of FX6300. Helaas zijn FM2(+) mini-ITX borden duur en bestaan ze niet met een AM3+ socket. Dus je bent met zo'n form factor redelijk aan Intel gebonden.
De i3 is dan wel een dual core en een i5 zal natuurlijk sneller zijn, voor games valt het reuze mee: http://www.xbitlabs.com/a...40-4330-4130_5.html#sect0.
Ik vind het een prima systeem.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

TheAmassama schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 00:15:
En dat is nou net het probleem, je kunt natuurlijk wel voor betere componenten gaan wat heel leuk is, maar als het budget er niet naar is moet je de rest erop aanpassen.
Er word over de voeding gesproken, inderdaad een voeding met zeer matige CapXon condensatoren. De voeding is het allerlaatste in het systeem waar je op bespaard.

Richting de TS: Waarom een Mini-ITX systeem? Mini-ITX is een stuk duurder als uATX en ook minder lekker koel te houden.

VEEL meer performance voor een tientje extra:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,80€ 148,80
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 45,-€ 45,-
1XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition€ 159,-€ 159,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,85€ 30,85
1Philips 223V5LSB Zwart€ 100,91€ 100,91
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,46

De HD7950 is een stuk sneller als de R9 270X en is momenteel fiks in prijs verlaagd. ICM een quadcore haal je hier veel meer uit als een mITX systeem.

Nevermind.. Kan je die 270X nog annuleren en/of terugsturen met WKoA?
De i3 is dan wel een dual core en een i5 zal natuurlijk sneller zijn, voor games valt het reuze mee: http://www.xbitlabs.com/a...40-4330-4130_5.html#sect0.
Ik vind het een prima systeem.
Ligt geheel aan de game, BF3 en 4 hebben bijv vrij veel baat bij een degelijke quadcore. Uberhaupt is het handig om nu een i5 te nemen aangezien games steeds beter om gaan met meer threads.

[ Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2014 00:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MK_
  • Niet online

MK_

jorisvdelsen schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 00:10:
[...]

Volgens mij heeft GM serie ook al niet al te beste onderdelen.
Oei, ik dacht dat ik de CM VS550 had. Ik dacht al, wat is hij goedkoop! Nee, dan is de Seasonic beter!
En dat is nou net het probleem, je kunt natuurlijk wel voor betere componenten gaan wat heel leuk is, maar als het budget er niet naar is moet je de rest erop aanpassen.
Yep mijn fout. Ik had alles al getypd toen ik er achter kwam dat door het steeds een beetje hier en een beetje daar ik uiteindelijk meer dan 100 euro duurder was. Nu kon ik net zogoed op versturen als op vorige klikken. Misschien had de TS er iets aan.
Met zo'n budget kijk ik al snel naar een AMD 760K of FX6300. Helaas zijn FM2(+) mini-ITX borden duur en bestaan ze niet met een AM3+ socket. Dus je bent met zo'n form factor redelijk aan Intel gebonden.
Was ik ook eerst naar het kijken, echter nauwelijks moederborden. En dat is jammer, de X4 760k leek mij prima.
Richting de TS: Waarom een Mini-ITX systeem? Mini-ITX is een stuk duurder als uATX en ook minder lekker koel te houden.
Was ik ook aan het denken in eerste instantie. Ik ga hiermee dus ook akkoord. Echter *ja hier kom ik weer* zou ik wel deze kast pakken: pricewatch: Cooler Master N200 Closed , is net wat kleiner. En als er nog een tientje meer te besteden is, deze GPU: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost (als je de R9 270X nog zou kunnen terug sturen, anders houd het daar op). De 7950 is eigenlijk een 280 die te overclocken is naar 280X.

En dan hebben we met 30 euro meer een echte game-pc. Inclusief scherm ongeveer €700, zonder dat scherm €600. En dat past dus precies in je budget!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle info.

Ik ga dan in elk geval op zoek naar een andere voeding, waarschijnlijk 1 van Seasonic.

De videokaart is als het goed is al onderweg en kan dus niet meer worden teruggestuurd helaas.

Ik had zelf eerst ook gekeken naar een AMD-processor, maar dan is een itx-case eigenlijk al niet meer mogelijk. De reden dat ik graag itx-case zou willen is dat het compacte design mij aanspreekt en ik de gekozen case dus erg mooi vind. Wellicht klinkt dit voor sommigen een beetje raar, omdat het eigenlijk om de prestaties en de inhoud zou moeten gaan. Ik zal hier nog even een tweede keer over nadenken en kijken of ik eventueel een uATX kast kan vinden die me net zo aanspreekt.

De reden dat ik voor een i3 ipv een i5 heb gekozen is oa gebaseerd op YouTube: Haswell Showdown! Core i3-4130 vs Core i5-4670k. Bovendien ben ik er, na het lezen van talloze discussies, niet van overtuigd dat de i5 voor mij 50 euro meer waard is.

Oja @MK1998NL, een dvd-drive lijkt me niet nodig aangezien windows via usb kan en de rest via internet. En een betere processorkoeler dan de standaard intel koeler is toch niet nodig, aangezien ik niet wil gaan overklokken?

• MK_
  • Niet online

MK_

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:32:
Ik ga dan in elk geval op zoek naar een andere voeding, waarschijnlijk 1 van Seasonic.
In zo'n kleine kast zou ik zeker voor een modulaire gaan, de pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W dus.
De videokaart is als het goed is al onderweg en kan dus niet meer worden teruggestuurd helaas.

Ik had zelf eerst ook gekeken naar een AMD-processor, maar dan is een itx-case eigenlijk al niet meer mogelijk. De reden dat ik graag itx-case zou willen is dat het compacte design mij aanspreekt en ik de gekozen case dus erg mooi vind. Wellicht klinkt dit voor sommigen een beetje raar, omdat het eigenlijk om de prestaties en de inhoud zou moeten gaan. Ik zal hier nog even een tweede keer over nadenken en kijken of ik eventueel een uATX kast kan vinden die me net zo aanspreekt.
Wat vind je van deze kast:
pricewatch: Aerocool DS Cube White/Black Windowed

Is niet veel groter dan de door jou gekozen kast en ziet er naat mijn mening ook goed uit. Is ook te verkrijgen in meerdere kleuren en zowel windowed als closed:
http://tweakers.net/product/350936/aerocool-ds-cube/
De reden dat ik voor een i3 ipv een i5 heb gekozen is oa gebaseerd op YouTube: Haswell Showdown! Core i3-4130 vs Core i5-4670k. Bovendien ben ik er, na het lezen van talloze discussies, niet van overtuigd dat de i5 voor mij 50 euro meer waard is.
Ik zou dan toch voor de 1 euro meer voor deze gaan:
pricewatch: Intel Core i3-4150 Boxed
Is ongeveer 1 jaar nieuwer en loopt 100 Mhz sneller.
Oja @MK1998NL, een dvd-drive lijkt me niet nodig aangezien windows via usb kan en de rest via internet. En een betere processorkoeler dan de standaard intel koeler is toch niet nodig, aangezien ik niet wil gaan overklokken?
DVD-drive kan je weg laten, koeler hoeft ook niet precé. Ik raad alleen aan om een aftermarket CPU-koeler te pakken, aangezien er in zo'n kleine kast niet zo'n geweldige airflow is. En het is stiller dan de stockkoeler.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:32:
Wet kopen op afstand.
Ik had zelf eerst ook gekeken naar een AMD-processor, maar dan is een itx-case eigenlijk al niet meer mogelijk. De reden dat ik graag itx-case zou willen is dat het compacte design mij aanspreekt en ik de gekozen case dus erg mooi vind. Wellicht klinkt dit voor sommigen een beetje raar, omdat het eigenlijk om de prestaties en de inhoud zou moeten gaan.
Nee hoor. Maar bij €600 is het imho niet handig om zo veel geld in de behuizing te steken ;) nouwja veel, mITX borden zijn duurder als uATX borden wat in dit geval alweer 15 tot 20 euro kan schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2014 15:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Die kast ziet er inderdaad ook wel mooi uit. Ik ga nog even wat rondkijken en denk er nog even over na. In elk geval bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1