Compacte behuizing voor pc in boekenkast

Pagina: 1
Acties:

• Signal
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-08-2014
Hallo allemaal. Ik ben een oldskool nerd die na 15 jaar weer eens een PC wil gaan bouwen. Vroeger waren afmetingen niet zo'n probleem maar tegenwoordig moet de pc weg gestopt worden in een boekenkast, naast de kleurboeken, viltstiften en loombandjes van de kids ;) Ik mag van mijn vrouw geen groot gat achter in de kast hakken dus die optie valt al af >:)

Ik wil een vrij compacte PC bouwen waar ik weer jaren mee vooruit kan. Hij moet wel snelheid en rekenkracht hebben maar het hoeft geen absolute uber-gamer te zijn. Ik wil proberen hem zo stil en koel mogelijk te bouwen. De pc draait meestal de hele dag door.

Ik ben dus vooral op zoek naar advies over een goede case die aan de maten voldoet (zie hieronder). De meeste kasten zijn te diep of te hoog.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case moet in een boekenkast passen. Diepte max 36 cm incl stekkers etc, hoogte max 32 cm, breedte maakt niet uit. Wel graag 2x USB 3.0 aan de voorzijde.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, downloaden, video conversie etc

Wat mag het systeem gaan kosten?
mwah, zien we later wel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 SSD, 1 HDD of SSHD, 1 optical
Cardreader (kan evt ook extern)
USB 3.0 front
Goede grafische kaart, maar niet top of the range of zo
ca 350W voeding lijkt mij voldoende

Ga je overklokken?
In principe niet, ik bouw hem liever zo dat hij in de basis al genoeg power en snelheid heeft.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 97,95€ 97,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 79,-€ 79,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 27,69€ 27,69
1Silverstone SST-ST45SF-G (450W)€ 105,10€ 105,10
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,52

De kast is 35cm diep dus volgens mij moet er wel een hdmi/usb aansluiting tussen passen.

Allas een goede i5 leuk bordje met wifi, een super videokaart prijs/performance wise. 1TB voor alle meuk
Naar mijn mening echt een gruwelijke mooie kast als ik het eerder had geweten waren we niet eens aan een overclockbare setup in een tower gegaan.
De wat stillere processor koeling
8gb ram de standaard voor game pcs
Een slimline slotloading dvdspelertje
En een degelijke voeding om het systeem van POOOOWWWWEEEER te voorzien
Natuurlijk niet vergeten een degelijke SSD

• Signal
Thanks, dat is een mooie kast! Ik zat te twijfelen over kasten van 35cm diep, maar zoals je zegt moet het net passen. ik zal toch een kabeldoorvoer moeten maken achterin de kast, dus als ik die goed plaats kan ik daar eventueel iets langere stekkers opvangen.
Deze setup is ongeveer wat ik in gedachten had.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 97,95€ 97,95
1Asus Republic Of Gamers STRIKER-GTX760-P-4GD5€ 271,-€ 271,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Cooler Master VS V650S€ 84,95€ 84,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 902,65

28 cm diep en 20,8 cm hoog, verder vind ik de case er chic uit zien.

CPU en Mobo hetzelfde als Splitinfinitive.
Als GPU wou ik ook voor de 7950 gaan, echter past deze niet in de door mij gekozen case. Daarom gekozen voor de Asus, ongeveer even goed en past in de case.
HDD voor alle bestanden enzovoort.
Koeler is stiller dan stock.
RAM: standaard.
PSU: sterk genoeg, efficiënt en betrouwbaar.
SSD: kan natuurlijk niet ontbreken, 256GB is genoeg.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Signal
Thanks, die coolermaster kast is letterlijk cool! Die staat mij zeker wel aan.

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Ik vind de bovengenoemde grafische kaart nogal prijzig en daarbij komt, dat hij (als ik het goed heb) een krappe 28cm lang is, dus dat gaat niet eens passen. Een alternatief, tevens goedkoper, is de MSI GTX760 en dan de ITX-versie.

Verder gaat jouw systeem echt bij lange na geen 650Watt verbruiken. Ik denk dat je met de 450Watt variant alsnog ruim voldoende hebt. Daarbij komt dat een voeding bij 70% belasting efficiënter werkt dan bij 40% belasting als ik het goed heb.

Voor de rest ziet het er goed uit, hoewel ik mijzelf afvraag of het moederbord niet wat duur is, maar hierover kan ik je slecht adviseren.

Succes ermee.

• Signal
Bedankt. Ik kom zelf op 327 W voeding uit volgens de een of andere website, daar is al met e 70%-norm rekening gehouden. 450W lijkt me dus prima voor wat extra's voor later.
De prijs van de GPU is idd vrij pittig voor mijn gebruik, ik zal naar jouw suggestie kijken.

• MK_
  • Niet online

MK_

timal schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:37:
Ik vind de bovengenoemde grafische kaart nogal prijzig en daarbij komt, dat hij (als ik het goed heb) een krappe 28cm lang is, dus dat gaat niet eens passen. Een alternatief, tevens goedkoper, is de MSI GTX760 en dan de ITX-versie.
Oei, dan js er inderdaad iets fout gegaan! Ik had alles gefikterd, die MSI was niet tevoorschijn gekomen. De MSI ziet er goed uit.

Fout gevonden: bij specs staat lengte 152,4mm. Terwijl hij 287mm is 8)7

De bovenstaande kaart is er ook in Asus variant:
pricewatch: Asus GTX760-DCMOC-2GD5
De MSI heeft 26Mhz hoger kloksnelheid, Asus is maar liefst 2 euro goedkoper; verder zijn ze precies hetzelfde.

En de PSU, inderdaad, de 450W is genoeg. Ik vergeet echter steeds dat hij bestaat en ga direct na de 650W (omdat die goedkoper is dan de 550W _/-\o_ ). never mind, nu niet meer...)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Nvidea zou ik persoonlijk niet don ivm weinig vram nu geen probleem maar wie weet over een tijdje. Amd is beter op knal voor knaak en met meer vram en bredere bussen kan zo'n kaart langer mee als een nvidea.

verder zou je kunnen kijken naar de elite 130 deze is iets groter en kan wel een,degelijke graka aan. Heb nu alleen de specs niet bij de hand

• MK_
  • Niet online

MK_

Bedoel je deze:
pricewatch: Cooler Master Elite 130

Daar kunnen inderdaad grotere GPU's in. Eentje op het moment met hoge bang-for-buck:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Is goedkoper en beter dan de bovenstaande GPU's van MSI/ASUS. En overklokbaar van 280 naar 280X.

Echter zal de Elite 130 niet in je kast passen, 37,75 cm is net 2 cm te lang.

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-03 15:48
Als je de HD7950 wilt, dan zijn er eigenlijk nog maar twee kastjes die voldoen aan jouw criteria, namelijk de Silverstone Milo ML07 en de Bitfenix Prodigy. Ook kan de Silverstone RAVEN RVZ01 die Splitinfinitive suggereerde. Maar zou persoonlijk een itx-kaartje pakken met de Elite 110 als je het klein wilt. Als je performance wilt, neem dan bijv. de HD7950 met een Silverstone kastje. :)

• Signal
De grootte van de kast is voor mij leidend. Hij moet in de boekenkast passen. Ik ben geen hardcore gamer (meer) dus de talenten van die grafische kaarten zal ik nooit voor de volle 100% benutten.
Als mijn kinderen iets groter zijn dan willen ze meer dan simcity en rollercoaster tycoon gaan doen, maar die GTX760 lijkt mij voorlopig voldoende. Als ze 16 zijn dan bouwen ze hun eigen gaming-rig maar (werken voor je centen zeg ik dan >:) ) maar dan is deze pc ook wel aan een overhaul toe.

• Signal
Nog een gewetensvraagje: windows 7 of 8?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik wil niet veel zeggen, maar voor casual gaming heb je helemaal geen grafische kaart nodig. Als je de graka weglaat, heb je wel een redelijk stil systeem, dat bovendien veel minder warmte zal produceren.

Want wat je nu hebt, zal toch wel wat lucht nodig hebben. Inbouwen in een boekenkast is dan verre van ideaal, de warme lucht blaast er achter uit, en deze moet goed zijn weg naar boven kunnen vinden. Als de ventilatoren van de voeding, graka en fan achter allemaal 3 cm ruimte hebben en daar hun warme lucht naartoe blazen, dan gaat dat echt niet lukken.

• Signal
Met de coolermaster kast kan ik denk ik de warmte redelijk kwijt rondom. Ik houd voldoende ruimte om de lucht kwijt te raken. Als de graka min of meer idle draait dan zal de warmte ook wel meevallen verwacht ik (klopt dit?). De kast heeft voldoende volume om eventuele temperatuur op te vangen. Ik maak in de achterwand een opening voor de kabels en als ik dat goed plan dan kan ik dat gat gebruiken voor de uitblaas van de PSU-fan. Mijn ultra-plan is een fanduct in de kast te plaatsen (stukje PVC-pijp tussen de PSU en de kabeldoorvoer) en eventueel een hele stille fan met temperatuurregeling in de achterkant van de boekenkast als de temp te hoog oploopt. De achterkant van de kast staat een stukje van de muur af door de plint en zo, die warme lucht kan makkelijk genoeg weg.

In "mijn tijd" (vroegâh) was er helemaal geen onboard graphics. Ik ken de kwaliteit van de graphics van dit mobo niet maar ik ben bang dat het toch te mager is voor de moderne spellen. De kinderen spelen ook steeds zwaardere games dus ik speel liever safe. Als jullie denken dat de onboard goed genoeg is dan kan ik dat natuurlijk wel gewoon proberen en later alsnog een graka inbouwen.

• MK_
  • Niet online

MK_

Signal schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:45:
Nog een gewetensvraagje: windows 7 of 8?
OS X !

Nee, grapje! Ga voor Windows 8, kinderziektes zijn er ondertussen allemaal uit en anders heb je weer een oude OS.

OS X zou werken, MoBo, CPU, GPU en RAM compatibel. Hackintosh is mogelijk :P
Reepje schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:50:
Ik wil niet veel zeggen, maar voor casual gaming heb je helemaal geen grafische kaart nodig. Als je de graka weglaat, heb je wel een redelijk stil systeem, dat bovendien veel minder warmte zal produceren.

Want wat je nu hebt, zal toch wel wat lucht nodig hebben. Inbouwen in een boekenkast is dan verre van ideaal, de warme lucht blaast er achter uit, en deze moet goed zijn weg naar boven kunnen vinden. Als de ventilatoren van de voeding, graka en fan achter allemaal 3 cm ruimte hebben en daar hun warme lucht naartoe blazen, dan gaat dat echt niet lukken.
Nha, ruimte is er genoeg! Aan de achterkant is er 8 cm ruimte, aan de bovenkant is er zelfs 12 cm ruimte en in de breedte maakt niet uit, dus daar zal wel genoeg ruimte zijn! Eventueel 2x pricewatch: Cooler Master Slim 2000RPM, 80mm toevoegen, passen aan de zijkant voor een betere airflow (of als je super duper stil wil: pricewatch: Noctua NF-R8-1800, 80mm). En de front-fan kan je eventueel vervangen door deze pricewatch: Noctua NF-A14 ULN, 140mm als je super stil wil, maar die 2 koelers van Cooler Master zouden al genoeg zijn (moeten als het goed is links van de case).

Edit: die 2 fans aan de zijkant gaan niet werken als er een GPU is geïnstalleerd die 2 sloten gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door MK_ op 03-07-2014 12:14 ]

• Signal
Ik zie nu dat er geen optische drive in past. Ik kies dan wel een externe op de usb3.0. Gaat dit nog problemen opleveren met het installeren van windows? (ik denk het niet, maar ik vraag het liever vooraf)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-03 15:21

amas

Law of Nature: Chaos

Windows installeer je tegenwoordig via USB :+

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Signal
TheAmassama schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:05:
Windows installeer je tegenwoordig via USB :+
thanks, zoals gezegd ik ben oldskool. Ik heb ooit windows 3.1 vanaf diskettes geïnstalleerd.... (voor de onbekenden met de goede oude tijd: windows 3.1 is de grootmoeder aller windowsen, diskettes zijn hele brede usb-sticks met 1,44 mb en een hele trage datatransfer)
damm, ik word oud en ben de 40 nog niet gepasseerd ;)

Maar allemaal hartelijk dank voor de hulp, ik denk dat ik morgen maar eens spulletjes ga bestellen.

• Signal
Ik heb de onderdelen in huis en de kast gebouwd op basis van de Cooler Master Elite 110. De bouw was goed te doen, ondanks de beperkte ruimte. Hij gaat als de brandweer!
Hij draait nu bij het installeren behoorlijk koel, rond de 30° op de meeste plaatsen.

Ik heb de onderdelen gebruikt uit de post van MK1998NL die hierboven genoemd staan. De afwijkingen daarop: 450 W voeding, 16Gb memory, een Seagate SSHD 2tb en de MSI GTX760 ITX.

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt!!

• Signal
Hier wat plaatjes van de build. Ik heb de SSD en de HDD bovenin gemonteerd, de SSD hing eerst aan de zijkant net boven de GPU en werd te warm (>50°). De PSU hangt op zijn kop en zuigt zo lucht uit het hart van de kast weg. Voor plaatjes van de buitenkant van de kast verwijs ik naar de sites die de kast verkopen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yOyOkUfl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wJ64N4ql.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/j2INkUBl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DJsVWt3l.jpg

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
wat zijn de temperaturen die je haalt? ik ben eigenlijk wel benieuwd onder load cpu/gpu?
De big shuriken is in dit geval erg praktisch

• Signal
De GPU haalt zo'n 70°C, maar ik heb de fan iets hoger gezet zodat hij nu op zo'n 60° zit. De SSD kwam iets boven de 50°C toen hij nog boven de GPU zat (onderste foto, middelste gat bovenin). De overige zaken zoals CPU en zo zitten volgens mij continu onder de 40°C, maar daar moet ik nog kijken wat er gebeurt als ik hem wat meer zijn staart trap qua rekenwerk.
Al met al dus acceptabele temperaturen volgens mij. Bedenk wel dat er een flinke fan in de front cover zit, die houdt de kern wel redelijk koel.

• TweakerXs
dat zijn nette temperaturen inderdaad, leuk!

• Signal
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KD4mZmr.jpg

Dit is een 3D-game die draait op 1 core in de afgesloten boekenkast (ventilatiegaten in de achterwand, deuren van kast gesloten)
HD0 is de SSD die eerst boven de GPU hing, HD1 hangt in de top rack wat hoger boven de GPU. HD0 draaide eerste een paar graden warmer dan HD1, dus het verplaatsen heeft een groot effect gehad.

• Signal
Ik weet niet of dit het juiste board is, maar er is een lelijk probleempje ontstaan: gisteren heb ik de pc gewoon afgesloten en vanmorgen weigerde de grafische kaart dienst. De ventilator draait, maar er komt niets uit. In apparaatbeheer staat:
Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat. (Code 45)

Sluit het apparaat op de computer aan of breng een verbinding met dit apparaat tot stand.
De on-board graphics doet het wel dus ik heb gelukkig nog wel beeld. Het scherm en de kabel zijn dus in orde, ook is de PC gewoon operationeel. Hij ziet de graka gewoon niet. Ik heb volgens mij niets geks gedaan met de pc en geen bios-flash of zo iets gedaan.

Ik heb van alles geprobeerd, BIOS gecontroleerd, demontage van de hele kaart, alle stekkers gecontroleerd, drivers verwijderd, systeemherstel, BIOS reset (voor de zekerheid), maar niets krijgt de kaart tot leven. Ik begin te vrezen dat dit een RMA wordt. Hebben jullie nog suggesties?

• Reepje
  • Niet online
Als ik die volgepropte kast zie, die je dan vervolgens in een boekenkast zet met de deur dicht....en dan gaat het stuk.

Ik vind het niet raar.

• MK_
  • Niet online

MK_

Reepje schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:56:
Als ik die volgepropte kast zie, die je dan vervolgens in een boekenkast zet met de deur dicht....en dan gaat het stuk.

Ik vind het niet raar.
Ach, hij heeft venilatiegaten gemaakt en heeft de temperatuur goed in de gaten gehouden.

Bij mij op het werk staan de PC's ook in een kast (5 stuks) en staan 24/7 aan (kleine desktops van HP) en die werken ook nog steeds.

Heb je eventueel nog een andere PC om de GPU te testen? Als hij het daar ook niet doet, dan zal er wel een RMA aan zitten komen...

• Signal
De temperaturen zijn continu onder de 74° gebleven, daar heb ik juist op gelet. De kaart deed het gewoon toen ik gisteravond afsloot (volledige shutdown, geen sleep of zo), maar bij het opstarten niet meer.
De PSU en GPU hebben een eigen ventilatieopening in de kast, de warme lucht gaat naar buiten.

Ik heb helaas geen PC om de kaart te testen.

• TweakerXs
pcb (printplaat) van graka komt niet ergens anders tegenaan, kortsluiting?
proberen via een andere aansluiting? hdmi/dvi/etc..
pcie powercables zitten goed vast? ook in de PSU als die modulair is?

• Reepje
  • Niet online
Je zal de graka in een andere pc moeten testen. Dat is een goede methode om erachter te komen of de kaart stuk is.

• Signal
TweakerXs schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:40:
pcb (printplaat) van graka komt niet ergens anders tegenaan, kortsluiting?
proberen via een andere aansluiting? hdmi/dvi/etc..
pcie powercables zitten goed vast? ook in de PSU als die modulair is?
Nee, de achterkant van de kaart heeft zelfs een harde plaat, ik denk voor de stevigheid, kortsluiting is haast niet mogelijk.
De power cables zitten goed vast, ook in de PSU. De harde schijven zitten op dezelfde streng en die doen het wel. Gebrek aan power kan het ook niet zijn, want ik heb hem onder load getest en zoals gezegd normaal afgesloten.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er een instelling gewijzigd is die opnieuw opstarten vereist, maar ik heb de bios gereset en een systeemherstel gedaan.
Ik krij bij het opstarten al geen beeld, dus het kan niet in windows of in een app zitten.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:31

skoozie

SCSI

Je zou een linux live cd/USB kunnen proberen om Windows uit te sluiten.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• MK_
  • Niet online

MK_

skoozie schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:03:
Je zou een linux live cd/USB kunnen proberen om Windows uit te sluiten.
Als je al via de GPU niet in de bios komt, is er niks mis met de OS. Het ligt dan sowieso bij de interne componenten, het is (naar mijn inzien) oftewel de GPU zelf, oftewel het moederbord. Om de GPU uit te sluiten, zou je de GPU moeten testen in een anders systeem of een andere GPU in jouw systeem om het moederbord uit te sluiten.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:31

skoozie

SCSI

MK1998NL schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:21:
[...]

Als je al via de GPU niet in de bios komt, is er niks mis met de OS. Het ligt dan sowieso bij de interne componenten, het is (naar mijn inzien) oftewel de GPU zelf, oftewel het moederbord. Om de GPU uit te sluiten, zou je de GPU moeten testen in een anders systeem of een andere GPU in jouw systeem om het moederbord uit te sluiten.
de reactie van Signal stond er nog niet toen ik begon met lezen en mijn reactie typte, maar als je geen bios ziet dan heeft live cd idd geen zin.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:05
Of wellicht een bios optie waarmee je de externe kaart uit kan zetten. Die waren er vroegah ook nog wel eens. Wellicht dat die opeens is getriggerd.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 28-07-2014 10:32 ]

• Signal
Ik zie in de bios nergens een optie om de externe kaart uit te schakelen. De enige relevante optie is met welke video-uitgang (IGFX of PCIe) hij moet starten. Die staat op PCIe (beide opties geprobeerd).

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Je zou eens bij de buren of nabije mede-tweaker je kaart kunnen testen, bij foutopsporing moet je dingen gaan uitsluiten.
Pagina: 1