[Vista] Kan windows niet installeren op SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markster1990
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik probeerde om windows opnieuw te installeren op mijn SSD en toen kreeg ik de volgende melding:
Kan windows niet op deze schrijf installeren de gedetecteerde schrijf bevat een MBR-partiteitlabel. Op EFI systemen kunt u windows alleen op GPT schrijven installeren.

http://imageshack.com/a/img840/5899/zeaw.jpg

Ik heb nu ook allemaal mini schrijven van 100 mb :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:05

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Even met diskpart de schijf echt even helemaal leeg gooien met clean?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markster1990
Het is nu half gelukt denk ik.
Ik heb windows wel geinstaleerd op de SSD maar het ziet er nu zo uit:
http://imageshack.com/a/img823/7687/td1b.png

Maakt het uit dat die 100 mb EFI op de andere schrijf staat? Weet niet precies waar dat voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 605414

Beste Markster1990,

Voor een installatie op de SSD:
1) sluit je SSD aan op de éérste SATA poort van je chipset. Als je moederbord meer dan 6 SATA poorten heeft, heb je een nepchip erbij. Je MOET je SSD op de chipset SATA aansluiten voor maximale prestaties en TRIM ondersteuning!
2) Ga je BIOS in en zet je SATA controller op AHCI mode (IDE is mogelijk standaard). Een andere optie is RAID mode.
3) Je boot de Windows DVD en je komt op een moment bij de disk fase waar je je SSD ziet en de vrije ruimte enzo.
4) Klik nu op de unpartitioned space (lege ruimte) dat is één regel in het venster wat je ziet, en klik op Volgende. Dan ga je installeren.

EFI-systeempartitie (Extensible Firmware Interface System Partition (ESP), 100 Mb)
Deze partitie bevat de opstartbestanden van Windows.

Voor meer informatie over EFI-systeempartities kan je naar volgende link gaan:
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markster1990
Anoniem: 605414 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:04:
Beste Markster1990,

Voor een installatie op de SSD:
1) sluit je SSD aan op de éérste SATA poort van je chipset. Als je moederbord meer dan 6 SATA poorten heeft, heb je een nepchip erbij. Je MOET je SSD op de chipset SATA aansluiten voor maximale prestaties en TRIM ondersteuning!
2) Ga je BIOS in en zet je SATA controller op AHCI mode (IDE is mogelijk standaard). Een andere optie is RAID mode.
3) Je boot de Windows DVD en je komt op een moment bij de disk fase waar je je SSD ziet en de vrije ruimte enzo.
4) Klik nu op de unpartitioned space (lege ruimte) dat is één regel in het venster wat je ziet, en klik op Volgende. Dan ga je installeren.

EFI-systeempartitie (Extensible Firmware Interface System Partition (ESP), 100 Mb)
Deze partitie bevat de opstartbestanden van Windows.

Voor meer informatie over EFI-systeempartities kan je naar volgende link gaan:
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
Is dat nu nog nodig of zou het zoals het nu is ook kunnen want ik heb nu gewoon windows geinstalleerd op de SSD alleen heb ik niet het gedeelte EFI-systeempartitie op de SSD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee dat is niet meer nodig, de EFI-systeempartitie word door het systeem op een aparte schijf gereserveerd.

Naast de Windows-partitie wordt óók een primaire door het systeem gereserveerde EFI-systeempartitie van 100 Mb (voor de noodzakelijke EFI-opstartbestanden van Windows) en een door Microsoft gereserveerde verborgen MSR-partitie van 128 Mb (onder andere voor BitLocker) aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markster1990
Ok bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 605414 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:04:

Windows Vista ondersteund geen TRIM. Dat is pas vanaf Windows 7.

Als je Vista op een SSD gaat installeren moet je ook handmatig de automatisch disk defragmentatie uitschakelen en ook superfetch moet uit. Windows Vista doet dit niet uit zichzelf (zoals Windows 7) omdat het een SSD niet herkent als dusdanig.

Als je superfetch en disk defragmentatie aan laat staan dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor de levensduur van de SSD. Vooral superfetch kan heel agressief read en writes genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CMD-Snake schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:01:
[...]

Windows Vista ondersteund geen TRIM. Dat is pas vanaf Windows 7.

Als je Vista op een SSD gaat installeren moet je ook handmatig de automatisch disk defragmentatie uitschakelen en ook superfetch moet uit. Windows Vista doet dit niet uit zichzelf (zoals Windows 7) omdat het een SSD niet herkent als dusdanig.

Als je superfetch en disk defragmentatie aan laat staan dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor de levensduur van de SSD. Vooral superfetch kan heel agressief read en writes genereren.
Bedankt voor de input, dit is goede informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J03llV
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04 16:38
Ik zou snel een upgrade naar Windows 7/8 maken!
Pagina: 1