Parkeerplaats privé of openbare weg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Wij hebben voor ons bedrijf 6 parkeerplaatsen die toegankelijk zijn vanaf de openbare weg. De parkeerplaatsen liggen op eigen terrein en zijn ook eigendom van ons. Wat zijn nou onze rechten en wie mag er allemaal op parkeren? Er staan bordjes voor elke parkeerplaats met de tekst "alleen parkeren bezoekers".
Mag iedereen daar dus parkeren omdat het vrij toegankelijk is vanaf de openbare weg of niet? Op internet lees je zo veel verschillende verhalen en volgens de een mag iedereen er staan en volgens de ander weer niet. De wet nog gezocht maar daar wordt het me nu ook niet veel duidelijker van. Wie kan mij uitleggen hoe het zit?

Plaatje voor het overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2vxr5ly.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het eigen terrein is: Bordje plaatsen "Wegsleepregeling" en iedereen die er niet hoort weg laten slepen (wel zeker weten dat het niet per ongeluk toch een bezoeker is). Dan is het meestal snel klaar met foutparkeerders.

Geen idee hoe het wettelijk geregeld is, maar zo hebben wij het opgelost en volgens het bedrijf wat het slepen regelt ook geheel normaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Zodra het niet onttrokken is van de openbare weg is het openbaar terrein, en mag iedereen parkeren.

vziw zijn die bordjes 'alleen voor bezoekers' niet in de wet opgenomen en niet rechtsgeldig. Voor het afslepen kunnen ze je dus aansprakelijk stellen voor alle schade + gevolgschade (ianal, maar dit heb ik ooit een keer van a-tot-z uitgezocht met wat tweakers)

[ Voor 57% gewijzigd door RedHat op 01-07-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:08:
Zodra het niet onttrokken is van de openbare weg is het openbaar terrein, en mag iedereen parkeren.

vziw zijn die bordjes 'alleen voor bezoekers' niet in de wet opgenomen en niet rechtsgeldig. Voor het afslepen kunnen ze je dus aansprakelijk stellen voor alle schade + gevolgschade (ianal, maar dit heb ik ooit een keer van a-tot-z uitgezocht met wat tweakers)
Onjuist, als iemand zijn auto op mijn oprit zet dan kan ik die keurig laten bekeuren + wegslepen door lokale politie. Dat hebben wij in het verleden al meerdere malen gedaan. Sterker nog, iemand die onze inrit blokkeert door zijn parkeergedrag heeft hetzelfde meegemaakt. En voor die oprit staat ook geen hek of bord dat je er niet mag parkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 01-07-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Volgensmij moet je gewoon met een bordje kenbaar maken dat het privé terrein is en dat alleen bezoekers van bedrijf x er mogen parkeren en dat andere auto's weggesleept worden. Overigens moet je als je zo'n bordje neerzet de auto's wel echt wegslepen anders heeft het weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Sander schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:11:
[...]

Onjuist, als iemand zijn auto op mijn oprit zet dan kan ik die keurig laten bekeuren + wegslepen door lokale politie. Dat hebben wij in het verleden al meerdere malen gedaan. Sterker nog, iemand die onze inrit blokkeert door zijn parkeergedrag heeft hetzelfde meegemaakt.
Zoek maar eens jurisprudentie. Dat de politie iets doet wilt niet zeggen dat ze de wet aan hun zijde hebben hè. 8)7

Uitritten zijn wel een uitzondering dacht ik (En een inrit dus ook, maar dat weet ik niet zeker).

Heb toen een heel stuk van a-tot-z uitgezocht en dat ging over een bordje "Alleen voor bezoekers" en wat er gebeurd als je daar weggesleept zou worden. Moraal van het verhaal was dat zodra de parkeerplaats niet onttrokken werd van de openbare weg (Slagboom, klaphek) het toebehoord tot de openbare weg en dat parkeren toegestaan is.

[ Voor 21% gewijzigd door RedHat op 01-07-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Privétrerrein blijft evengoed privéterrein. Het is niet omdat bv. een stuk grond onbebouwd is dat je het als passant als parking of als stort mag gebruiken.

Imho is zelfs een bord met 'Parking voor bezoekers' al voldoende om aan te geven dat het geen openbare parking is. Ik weet niet hoe het wettelijk zit, ongetwijfeld is er wel een advocaat zo gek om het standpunt te verdedigen 'Er staat niet op dat er gesleept zou worden dus de eigenaar van het terrein had helemaal geen recht om die wagen te laten slepen'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:14:
[...]

Zoek maar eens jurisprudentie. Dat de politie iets doet wilt niet zeggen dat ze de wet aan hun zijde hebben hè. 8)7

Uitritten zijn wel een uitzondering dacht ik (En een inrit dus ook, maar dat weet ik niet zeker).

Heb toen een heel stuk van a-tot-z uitgezocht en dat ging over een bordje "Alleen voor bezoekers" en wat er gebeurd als je daar weggesleept ging. Moraal van het verhaal was dat zodra de parkeerplaats niet onttrokken werd van de openbare weg (Slagboom, klaphek) het toebehoord tot de openbare weg en dat parkeren toegestaan is.
Op het moment dat aan het eind van die (privé) oprit een garage staat blokkeert men een inrit en is het een ander verhaal. Straat werd zo vol-geparkeerd dat ambulance of brandweerwagen er niet meer fatsoenlijk door konden, of wij zelf met bus of flinke aanhanger. Overigens was de meer permanente oplossing een gesprek met bestuur voetbalvereniging als bewoners om hun op te laten treden.

Ik zou in jullie geval dus ook kijken of het altijd dezelfde mensen zijn en dan dat doen, anders van die neerklapbare hekjes plaatsen en gewoon zorgen dat er maar 1 naar beneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem hiermee is dat de wetgeving niet duidelijk is over het concept uitrit. Ik weet dus niet of een uitrit voldoende is om het terrein aan de openbaarheid te onttrekken, wat weer een eis is om te bepalen of men er wel of niet mag parkeren. Bij ons is de situatie iets anders, daarbij is er duidelijk een scheiding tussen het parkeerterrein en de openbare weg waarbij enkel via een beperkte uitrit het terrein bereikbaar is.

Gezien hier een hele reeks parkeerplaatsen met uitritten geplaatst zijn pal aan de openbare weg lijkt het mij dat dit ook telt als openbaar en je dus niet kunt regelen wie er wel of niet mag parkeren.

Eventueel kan ook via het bestemmingsplan uitsluitsel verkregen worden, als hierin staat dat deze ruimte gereserveerd is als parkeerplaats is het zeker openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:38
Het zou sowieso schelen als wat duidelijker was aangegeven dat het hier privé terrein betreft.
Als ik daar op bezoek moet zou ik mijn auto ook zo een vak inrijden. En als ik dan een bordje 'alleen bezoekers' zie denk ik niet dat dat me doet weggaan en verder zoeken.
Pagina: 1